The Swedish Spring 2002 cohort
of the program
I-rite
(Integrating Research Into the Teaching Environment)

<www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite-spring02.htm>

Responsible for the Swedish participation is Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.nada.kth.se/~broady/ and http://www.skeptron.uu.se/broady/.

For information, contact also Jonas Gustafsson<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, tel +46 18 4712485.

Adminstration: Marie Ols <marie.ols@ilu.uu.se>, phone office +46 18 4712459, ILU room 3248.
Postal address: SEC, ILU, Uppsala University, Box 2136, S-750 02 Uppsala.
Marie Ols might assist if you need a hotel room in Uppsala 10-11 April.

I-rite (Integrating Research Into the Teaching Environment) is an ongoing program that started Spring 1999 at Stanford University, intitially under the title CREATE (Creating Research Examples Across the Teaching Enterprise). The aim is for PhD students to present their dissertation work in an accessible and compelling form. See http://www.stanford.edu/group/i-rite/

For general information on Swedish participation in I-RITE  see <http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite.htm>.

The page http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite00.htm contains documentation from the first Swedish participation in I-RITE,  June 2000 - June 2001. There you also find all the statements delivered by the Swedish participants. It was undertaken in co-operation with the Swedish Learning Lab <http://swedishlearninglab.org/> and the research program Digital literature <http://www.skeptron.uu.se/broady/dl>.

Inbjudan
Vägbeskrivning till ILU
Startup workshop April 10th - April 11th, 2002
Open seminar on experiences from I-rite at Stanford University, April 11th at 14.15-16.00
Schedule Spring Quarter 2002
Participants


INBJUDAN
till svenska doktorander att delta i programmet I-rite

senast reviderade 2011-03-09

INBJUDAN till svenska doktorander
att delta i programmet I-rite

I-rite (Research Into the Teaching Environment) är ett program som drivs från Stanford University men sedan juli 2000 har också svenska doktorander fått möjlighet att vara med. I-rite är ett slags skrivarstuga på nätet. Syftet är att de doktorander som deltar ska få fram korta (ca tusen ord, dvs inte mer än två A4-sidor) välgjorda presentationer på engelska av det egna avhandlingsarbetet att placeras på Stanfords webb. 

Som deltagare blir din uppgift blir att skriva ihop denna korta presentation av ditt avhandlingsarbete. Du skickar ett par versioner till doktorander och seniora forskare vid Stanford University och erhåller från dem kommentarer och förslag till ändringar. Du ska också själv kommentera ett par texter skriva av doktorander vid Stanford. Du ska leverar din slutversion 20 maj 2002. Efter ev. redigering publiceras sedan din text på Stanfords webb.

Starten sker med en workshop i Uppsala onsd 10 april kl 12.00 - torsd 11 april kl 16.00. Därefter planeras inga fler sammankomster utan enbart verksamhet på nätet.

Arbetsinsatsen är inte betungande. Under kursens gång ska varje deltagare leverera ett par utkast till sin text och slutligen en definitiv version. Varje deltagare ska också läsa och kommentera några lika korta texter från andra deltagare. Det är såvitt jag vet allt allt.

Även om arbetsinsatsen inte är så särskilt stor krävs att du håller deadlines när det gäller att skicka iväg din egen text och kommentera andras texter. Om du tror att du inte kommer att kunna hålla deadlines avstå då från att vara med. Det vållar trassel om deltagare droppar ut under resans gång.

Dessutom krävs att du har möjlighet att delta i seminariet i Uppsala 10-11 april. Start med lunch onsd 10 april kl 12.00, slut torsd 11 april kl 16. Workshopen kommer att ledas av professor Rick Reis och I-rite programmets director Carolyn Gale, båda från Stanford University och mycket erfarna när det gäller skrivandets hantverk. Det blir en skrivarstuga där deltagarnas första utkast till text utformas.

När din text är färdig och publicerad på Stanfords webb får du ett intyg från Stanford och jag kan dessutom skriva ett intyg om att deltagande i I-rite kan beräknas motsvara två kurspoäng i forskarutbildningen. För att få tillgodoräkna dej dessa poäng måste du förstås höra med forskarutbildningsansvariga på din hemmainstitution om det är ok.

För ytterligare aktuell information om den omgång av I-rite som startar 10 april se
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite-spring02.htm

Den bästa bilden av vad medverkan i I-rite innebär får du på sidan
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite00.htm

som innehåller dokumentation från den omgång som genomfördes för något år sedan, inklusive de färdiga presentationer som skrevs av de svenska deltagarna.

För information om I-rite-verksamheten vid Stanford se http://www.stanford.edu/group/i-rite/

Intresserad av att delta? Mejla i så fall till mej snarast.

/Donald Broady <broady@nada.kth.se>

 ********************************

Professor Donald Broady, ILU, Uppsala University
Postal address: Box 2136, S-750 02 Uppsala
Visiting address: Seminariegatan 1, room 1436
Phone +46-18-4712444
Email broady@nada.kth.se
URL http://www.skeptron.uu.se/broady/

********************************

 


Vägbeskrivning till ILU

Vägbeskrivning för resenärer: ILU är en pampig tegelbyggnad i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut) eller buss 13 som går längs Dragarbrunnsgatan. Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till ILU omedelbart efter ån. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 6 kr i automaten för en dags parkering. Se karta  <http://www.skeptron.uu.se/broady/images/kartamedilu.gif>.

 


 

Startup workshop April 10th - April 11th 2002

The Spring 2002 cohort starts with a workshop in Uppsala chaired by professor Rick Reis and the I-rite Program Director Carolyn Gale, both from Stanford University.

Location: ILU (Institutionen för lärarutbildning), Seminarieg. 1, Uppsala, room 1219 (take the left entrance and then the stairs to the left up one floor).
Time:
The workshop starts with lunch Wednesday April 10th at 12.00 and ends Thursday April 11th at 14.00, immediately  followed by an open seminar in room 1219 at 14.15-16.00.

Praktikaliteter:

Workshop schedule April, 10th-11th

Wednesday, April 10

12:00-1:00 Lunch/Welcoming remarks/Visualize your audience

1:00-2:00    Revise elevator talk/title in small groups
                   Whole group: read revised title/talk

2:00-2:15    Break

2:15-2:45    Freewriting (talk about own work in a paragraph)
                   Collaborative outline creation

2:45-4:00    Write statement

4:00-4:30    Debrief of Day/Outline Day 2

 

Thursday, April 11

9:15-10:30  Collect revised statements
                   Introduction to Reviewing
                   AIDS Therapy Statement and Reviews; group discussion  

10:30-12:00 Distribute statements to pairs to review

 12:00-1:00  Distribute reviews/Lunch

 1:00-1:30    Incorporating feedback

 1:30-2:00    Discussion of I-RITE program deadlines/Wrapup and debrief

2:15-16.00 Open seminar "How to present your own research. Experiences from the I-rite program at Stanford University" by  Rick Reis and Carolyn Gale. Room 1219. See below.


Open seminar Thursday 11 April 2002 at 14.15-16.00

How to present your own research. Experiences from the I-rite program at Stanford University

Professor Rick Reis and Program Director Carolyn Gale, Stanford University

Time: Thursday 11 April 2002 at 14.15-16.00

Location: ILU (Institutionen för lärarutbildning), Seminarieg. 1, Uppsala, room 1219 (take the left entrance and then the stairs to the left up one floor)

I-rite (Integrating Research Into the Teaching Environment) is an ongoing program at Stanford University. See http://www.stanford.edu/group/i-rite/.

The aim is to train PhD students to write in a succinct and jargon-free manner and to present their research ideas in an accessible and compelling form. They comment on each others texts and thus gain some understanding of the perspectives of PhD students from other disciplines. Finally, they produce a short well written text on their own ongoing research which is published on the Stanford web and might be used for other purposes.

There is since summer 2000 a Swedish participation in the I-rite program, see http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite.htm

For information on the Swedish participation in the Spring 2002 cohort, starting April 10th, 2002, see http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite-spring02.htm.

During the seminar April 11th the program's Principal Investigator Rick Reis and the Program Director Carolyn Gale will talk about the objectives and the experiences. The seminar is open to everyone. It is arranged in collaboration with CID/KTH and Uppsala Learning Lab.

/Donald Broady <broady@nada.kth.se>


Schedule Spring Quarter 2002

12 Apr Friday - Program starts
Mon, 22 Apr - Draft 1 due
Mon, 29 Apr - Reviews due
Mon, 6 May - Draft 2 due
Mon, 13 May - Reviews due
Mon, 20 May - Draft 3 due
Tuesday 21-May - Wednesday 30 May - Final revisions and final draft due


Participants, The Swedish Spring 2002 I-rite cohort

 

Discipline
(i.e. the subject of PhD exam)

Research subject (i.e. what the thesis will be about)

Academic affiliation

Main supervisor

Petra Ammenberg <petra@cb.uu.se>,

Image analysis

Remote analysis of water quality

Centrum för bildanalys (Centre for Image Analysis), Uppsala universitet, Lägerhyddvägen 17, 752 37 Uppsala.

Tommy Lindell

Arnd Bassler <arnd.bassler@huv.slu.se>,

 

Agriculture

Institutionen för husdjurens utfordring och vård (Dept. of Animal Nutrition and Management), Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) (Swedish University of Agricultural Sciences), Box 7013, 750 07 Uppsala

Paul Ciszuk

Asa Bäckström <asa.backstrom@lhs.se>,

Pedagogik (Education)

Snowboard and skateboard riders

Institutionen för samhälle, kultur och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm (Stockholm Institute of Education), Box 34103, 100 26 Stockholm

Per Nilsson

Dennis Collentine <indigo@bahnhof.se>,

Ekonomi (Economics)

Decision analysis

Institutionen för ekonomi (Dept. of Economics), Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) (Swedish University of Agricultural Sciences), Box 7013, 750 07 Uppsala

Lars Drake

Ylva Dahlman <ylva.dahlman@lpul.slu.se>,

Arkitektur (Architecture)

Making pictures to create knowledge

Institutionen för landskapsplanering Ultuna (Dept. of Landscape Planning Ultuna), Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) (Swedish University of Agricultural Sciences), Box 7013, 750 07 Uppsala

Bobo Hjort

Agnes Edling <agnes.edling@ling.uu.se>,

lingvistik (Linguistics)

Läsande och skrivande i skolan

Institutionen för lingvistik (Dept of Linguistics), Uppsala universitet, Box 527, 751 20 Uppsala

Caroline Liberg

Martin Grimheden <marting@md.kth.se>,

Mekatronik (Mecatronics)

 

Institutionen för Maskikonstruktion, Avd. f. Mekatronik (Dept. of Machine Design, Section Mechatronics), KTH, 100 44 Stockholm

Mats Hanson

Ingegerd Gunvik Gronbladh <Ingegerd.gunvik-gronbladh@ped.uu.se>,

Pedagogik

Pedagogisk meritering i högskolan

Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet,

Box 2109, 750 02 Uppsala

Donald Broady

Roger Hult <rogerh@cb.uu.se>,

Datalogi (Computer Science)

Image Analysis

Centrum för bildanalys (Centre for Image Analysis), Uppsala universitet, Lägerhyddvägen 17, 752 37 Uppsala

Ewert Bengtsson

Sara Ilstedt Hjelm <sara.ilstedt@interactiveinstitute.se>,

Människa-dator-interaktion (Human-Computer Interaction)

Design and HCI

Institutionen för numerisk analys och datalogi (Dept. of Numerical Analysis and Computing Science), KTH, 100 44 Stockholm

Yngve Sundblad

Magnus Johansson <magnusj@docs.uu.se>,

Datalogi (Computer Science)

Formal Methods for Computer security

Avdelningen för datorteknik, Institutionen för informationsteknologi, (Computer Systems, Dept. of information technology), Uppsala universitet, Box 337, 751 05 Uppsala

Björn Victor

Anna Karlstrom <anna.karlstrom@arkeologi.uu.se>,

Arkeologi (Archaeology)

Stadsutveckling i Laos (City development in Laos)

Institutionen för arkeologi och antik historia (Dept. of Archaeology & Ancient History), Uppsala universitet, S:t Eriks Torg 5, 753 10 Uppsala

Paul Sinclair

Christopher Lagerqvist <christopher.lagerqvist@ekhist.uu.se>,

Ekonomisk historia (Economic History)

 

Ekonomisk-historiska institutionen (Dept. of Economic History), Uppsala universitet, Box 513, 751 20 Uppsala

Maths Isacson

Kajsa Ljungberg <kl@tdb.uu.se>,

Informationsteknologi (Information technology)

Algoritmer för bioinformatik

Avdelningen för teknisk databehandling, Institutionen för informationsteknologi, (Scientific Computing, Dept. of information technology), Uppsala universitet, Box 337, 751 05 Uppsala

Sverker Holmgren

Sverker Lundin <sverker@cs.chalmers.se>,

Matematik

Matematikdidaktik

Matematiska institutionen, Göteborgs universitet

Hem: Lenvädersgatan 1, 418 35 Göteborg

Mats Andersson

Hans Melkersson <melker@nada.kth.se>.

Pedagogik

 

Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala

and

Centrum för användarorienterad IT-design (CID), Institutionen för numerisk analys och datalogi (Centre for User Oriented IT Design, Dept. of Numerical Analysis and Computing Science), KTH, 100 44 Stockholm

Donald Broady

Hamid Muhammed <hamed@cb.uu.se>,

Datalogi (Computer Science)

Analys av satellitbilder

Centrum för bildanalys (Centre for Image Analysis), Lägerhyddvägen 17, SE-752 37 Uppsala

Ewert Bengtsson

Niclas Månsson <niclas.mansson@ilu.uu.se>,

Pedagogik

 

Institutionen för lärarutbildning (Dept. of Teacher Education), Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala

Donald Broady

Eva Olsson <eva.olsson@hci.uu.se>,

 

 

Människa-dator-interaktion, Institutionen för informationsteknologi, (Human-Computer Interaction, Dept. of information technology), Uppsala universitet, Box 337, 751 05, Uppsala

Bengt Sandblad

Fredrik Paulsson <frepa@nada.kth.se>,

Människa-dator-interaktion (Human-Computer Interaction)

Modularized educational environments

Centrum för användarorienterad IT-design (CID), Institutionen för numerisk analys och datalogi (Centre for User Oriented IT Design, Dept. of Numerical Analysis and Computing Science), KTH, 100 44 Stockholm

Yngve Sundblad

Anna Sundlöf <anna.sundlof@lut.mah.se>,

Pedagogik (Sceince Education)

Metaphores in popularized science

Lärarutbildningen, Malmö högskola, 205 06 Malmö

Gunilla Svingby

Fredrik Westin <fredrikw@md.kth.se>,

Maskinkonstruktion (Machine Design)

Internal combustion Engines

Institutionen för Maskinkonstruktion (Dept. of Machine Design), KTH, 100 44 Stockholm

Hans-Erik Ångström

Christina Wistman <c.wistman@waldemarsudde.com>,

Konstvetenskap (Art history)

Prince Eugen as art collector

Konstvetenskapliga institutionen (Dept. of the History of Art), Göteborgs universitet, 402 56 Göteborg

Lena Johannesson

Monica Langerth Zetterman <monica.langerth@ped.uu.se>

Pedagogik

Educational uses of digital archives

Pedagogiska institutionen (Dept. of Education), Uppsala universitet, Box 2109, 750 02 Uppsala

Donald Broady


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite-spring02.htm
Created by Donald Broady. Last updated Aug. 2001
Back to the  Swedish I-rite Welcome page <
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/irite.htm>
Back to Digital Literature