Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/ broady/arkiv/a/ffo/bibl.htm
finansierat av Riksbankens jubileumsfond jan 2000 - dec 2006.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/ffo-bib.htm
Förteckningen nedan senast reviderad 2007-03-29
För mer information om projektet se www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ffo.htm
Nedan har några skrifter från projektets planeringsfas har tagits med nedan. Finansieringen från RJ startade i januari 2000.
Hammarberg, Lena, En sund själ i en sund kropp. Hälsopolitik i Stockholms folkskolor 1880-1930. Doktorsavhandling i pedagogik, Stockholm 2001. En bokutgåva på Stockholmia förlag är under utgivning.
Ullman, Annika, Stiftarinnegenerationen. Sofi Almquist, Anna Sandström, Anna Ahlström. Stockholmia förlag, Stockholm 2004. (259 s.)
Lovisa af Petersens: Formering för offentlighet. Kvinnokonferenser och Svenska Kvinnors Nationalförbund kring sekelskiftet 1900. Acta universitatis stockholmiensis 48, Stockholm Studies in History 87. Stockholms universitet, Historiska institutionen, 2006. (232 s.)
Englund, Boel & Kåreland, Lena, Rätten till ordet. En kollektivbiografi över skrivande Stockholmskvinnor 1880-1920, Carlssons förlag, Stockholm, under utgivn., publiceras i slutet av 2007 eller början av 2008. (ca 400 s.)
(Som publicerade räknas här skrifter som har ISBN och/eller ISSN. Det innebär att texter i vissa institutionsrapportserier tagits med)
Broady, Donald, & Ullman, Annika, ”Ständigt var man i farten med att grunda och stifta. Om fält, offentligheter och nätverk vid sekelskiftet 1900” I: Kvinnovetenskaplig tidskrift Årg 22 2001:2, pp. 27-46.
Broady, Donald, ”Nätverk och fält”. I: Sociala nätverk och fält (red. Håkan Gunneriusson). Opuscula Historica Upsaliensia, 28. Uppsala 2002.
Broady, Donald, ”När fältbegreppet inte räcker till”. I: Formering för offentlighet. 2001. [PDF-version www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-990510-faltbegreppet.pdf]
Broady, Donald, ”French prosopography: definition and suggested readings”, Poetics [Elsevier Science Publishers, Holland], Volume 30, Issues 5-6, October-December 2002, p. 381-385.
Broady, Donald (2007), "Studier av kulturella fält". I: Johan Fornäs & Bodil Axelsson (eds.), Kulturstudier i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 217-234.
Bo G. Ekelund and Mikael Börjesson, ”The shape of the literary career: an analysis of publishing trajectories”, Poetics [Elsevier Science Publishers, Holland], Volume 30, Issues 5-6, October-December 2002, p. 341-364.
Englund, Boel & Gustafsson, Jonas, ”Stockholm som kulturellt rum kring förra sekelskiftet”. I: Formering för offentlighet. 2001
Englund, Boel, ”Att biografera: problem och begränsningar”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001
Englund, Boel, ”Understanding a life lived long ago”. I: The Network Society and the Demand of Educational Changes, red. Karin Anna Petersen m fl. Uppsala 2003. (Uppsala reports on education; 40)
Englund, Boel, ”Att förstå ett liv som levdes för länge sedan. Reflektioner över biografin som metod”. I: Personhistorisk tidskrift. 2004(100):1, pp 5-12.
Englund, Boel, ”Männens herradöme som Pierre Bourdieu ser det”. I: Praktikker i erhverv og uddannelse. Om pædagogiske og sundhedsfagelige praktikker, red. Karin Anna Petersen, Akademisk forlag, Köpenhamn 2001, 2. uppl. 2004.
Englund, Boel, ”Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. The Cultural Space”. I: Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. 2002.
Englund, Boel & Lena Kåreland: ”Vägen ut. Skrivande stockholmskvinnor i en litterär offentlighet”. I: Kvinnorna och staden. Borgerliga kvinnor och Stockholms modernisering år 1900. 2003
Englund, Boel, ”Women researching women – methodological reflections”. I Liv, banor, strategier. 2004.
Englund, Boel, ”A life in Letters: Klara Johanson 1875-1948”. I Liv, banor, strategier. 2004
Englund, Boel; Hammarberg, Lena; Heyman, Ingrid; Kåreland, Lena; Linné, Agneta; Skog-Östlin, Kerstin; Trotzig, Eva; Ullman, Annika (2006) ”Vägar ut. Kvinnors strategier för offentlighet”. I Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, pp. 171-188. Uppsala universitet, Institutionen för lärarutbildning/SEC.
Hammar, Inger (2006), "Lydia Wahlström på de kvinnopolitiska fälten". I: Mikael Börjesson, et al. (eds.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady. Uppsala: Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 197-202.
Hammarberg, Lena, ”Karolina Widerström – ett hot mot den manliga dominansen?” I: Kvinnoliv kring sekelskiftet 1900, pp. 35-47.
Hammarberg, Lena, Ingrid Heyman & Eva Trotzig, ”Tre stockholmskvinnor och deras ’hem för andra’ kring sekelskiftet 1900”. I: Formering för offentlighet. 2001
Hammarberg, Lena: ”Karolina Widerström - sexualreformator och föreningskvinna”. I Förbjuden frukt på kunskapens träd. Kvinnliga akademiker under 100 år. red. Britt Marie Fridh-Haneson och Ingegerd Haglund, Atlantis 2004.
Heyman, Ingrid & Eva Trotzig, ”Två judiska kvinnor i Stockholm 1866-1929. Agda och Gerda Meyerson.” I: Personhistorisk tidskrift 2003 (99):2, pp. 179-196.
Heyman, Ingrid & Eva Trotzig, ”The city of Stockholm and the Meyerson twins”. I: Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. 2002.
Heyman, Ingrid, ”Ett verk – ett liv – två försök att förstå en biografi”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001.
Heyman, Ingrid, ”Vilket material kan bidra till en trovärdig biografi? Källor, arkiv och övrigt material”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001.
Höglund, Joel, ”Den dubbla erfarenheten. Om Ellen Fries syn på kvinnor och utbildning”. I: Kvinnoliv kring sekelskiftet 1900. 2001, pp. 19-34
Linné, Agneta & Kerstin Skog-Östlin, ”Flickskola och seminarium som nätverk, bildningsväg och verksamhetsfält”. I: Formering för offentlighet. 2001
Linné, Agneta & Kerstin Skog-Östlin, ”School buildings as representations of the modern project”. I: Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. 2002, pp. 9-19.
Linné, Agneta & Kerstin Skog-Östlin, ”Stockholm som pedagogiskt rum vid sekelskiftet 1900”. I: Kvinnorna och staden. 2003, pp. 71-105.
Linné, Agneta, ”Education of female teachers, modernity and public life”. Pp. 105-121 i Berufswissen des Lehrers und Bezugswissenschaften der Lehrerbildung. Red. Wolfgang Hörner, Dieter Schulz & Heinz-Werner Wollersheim. Leipziger Universitätsverlag, Leipzig 2002.
Linné, Agneta, ”En kvinnlig lärarutbildares levnadslopp och existens vid modernitetens genombrott”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001, pp. 35-54.
Linné, Agneta, ”Female teachers, modernity and public space: a comparative analysis of women’s strategies in shaping the public sphere around 1900”. I: Liv, banor, strategier. 2004, pp. 7-16.
Linné, Agneta, “Life History and Narrative Identity. A story of narrative imagination”. I: Liv, banor, strategier. 2004, pp. 33-42.
Linné, Agneta, ”Lärarinneutbildning, modernitet och offentlighet”. I: Rapport från konferensen Pedagogikhistorisk forskning – perspektiv, betydelse och funktion i dagens samhälle, Lärarhögskolan i Stockholm 10-12 september 1998. Stockholm 1999.
Linné, Agneta, ”Myths in teacher education and the use of history in teacher education research. I: European Journal of Teacher Education 24(1) 2001, pp. 35-45.
Linné, Agneta, ”Om myter, historia och lärarutbildning”. I: Perspektiveringar. 2001, pp. 21-34.
Linné, Agneta, ”The lesson as a pedagogic text: a case study of lesson designs”. S. 129-156. I: Journal of Curriculum Studies 33(2) 2001.
Linné, Agneta, ”Tid, rum, berättelse – en historia om pedagogik och lärarutbildning”. I: Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 12(1) 2003, pp. 9-38.
Linné, Agneta, ”Time, space, and narrative. A story about educational research and teacher education”. Pp. 35-62 i Five Professors on Education and Democracy. Red. Tomas Englund. Reports from the Department of Education, Örebro University, 8, 2004.
Linné, Agneta, Lärarinnor, pedagogiskt arbete och modernitet: en narrativ analys. Tidskrift för lärarutbildning och forskning/Journal of Research in Teacher Education, 12(4) 2005, pp. 91-106.
Linné, Agneta , The lesson as a pedagogic text: a case study of lesson designs. I Ian Westbury & Geoffrey Milburn (red.), Rethinking Schooling. Twenty-five years of the Journal of Curriculum Studies, pp. 48-78. London: Routledge 2007 (artikel i Journal of Curriculum Studies 2001, se ovan, utvald att bland 13 artiklar ingå i antologi från tidskriftens 25-åriga produktion).
Linné, Agneta, Rethinking curriculum history. I Eva Forsberg (red.), Curriculum Theory Revisited. Uppsala universitet, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. Research Reports, 7, 2007 (under tryckning).
Petersens, Lovisa af, ” ’Klokt tal af kloka kvinnor’. En kort presentation av Kvinnokonferensen i Stockholm 1897”. I: Kvinnovetenskaplig tidskrift Årg 22 2001:2.
af Petersens, Lovisa (2006a), "Gala och extravagans: Festernas betydelse vid den Internationella kvinnokonferensen 1911". I: Mikael Börjesson, et al. (eds.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady. Uppsala: Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 149-158
Petersens, Lovisa af, ”Kvinnokonferensen 1897”. I: Formering för offentlighet. 2001
Skog-Östlin, Kerstin, 2001, ”Att vara pionjär. Ellen Fries 1855-1900”. I: Kvinnoliv kring sekelskiftet 1900, pp. 5-18.
Skog-Östlin, Kerstin, ”Levnadsbana och bruk av tillgångar – ett bidrag till en kollektivbiografi om stockholmskvinnor som formerar sig för offentlighet”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001.
Skog-Östlin, Kerstin: Att bryta ny mark. Kvinnors bruk av läroverkslärarutbildning omkring 1900. Rapporter från Pedagogiska institutionen 11, Örebro universitet, 2005. Tillgänglig från www.diva-portal.org/
Trotzig, Eva, 2001, ”Systrarna Lundin från Kristianstad”. I: Kvinnoliv kring sekelskiftet 1900, pp. 48-58.
Trotzig, Eva, ”Att umgås med de döda – konsten att skriva en biografi”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001.
Trotzig, Eva, ”Kristianstadsflickor blir kända stockholmsdamer”. I: Det goda biblioteket. En vänbok till Anna-Lena Höglund. Linköping 2001.
Trotzig, Eva (2005), "Förord". I: "Med vackra inslag pryd din lefnads väf!" den kvinnliga textila slöjden på folkögskolorna 1873-1920. Linköping: Linköpings universitet, 318
Ullman, Annika, ”Förnuft och känsla. Några nedslag i den offentliga debatten under 1890-talet”. I: Tema forskning/Genus, Lärarhögskolan i Stockholm, 2000, pp. 21-34.
Ullman, Annika, ”Carl Jonas Love Almqvist som rektor och pedagogisk utopist”. I. Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001, pp. 83-89.
Ullman, Annika, ”Den kvinnliga eliten”. I: Formering för offentlighet. 2001, pp. 83-87.
Ullman, Annika, ”Förnuft och känsla”. I: Perspektiveringar. 2001, pp. 13-19.
Ullman, Annika, ”Komparation och kollektivbiografier”. I: Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. 2001.
Ullman, Annika: ”Anna Ahlström – stiftarinnan”. Pp. 83-106 i Förbjuden frukt på kunskapens träd. Kvinnliga akademiker under 100 år. Red. Britt Marie Fridh Haneson & Ingegerd Haglund. Atlantis, Stockholm, 2004.
Ullman, Annika: ”Tersala - ett skolskepp i tiden”. Pp. 13-22 i Två bildade kvinnor och en skola. Nya Elementarskolan för flickor - Ahlströmska skolan. Red. Kerstin Stark. Stockholmia förlag, Stockholm 1999.
Ullman, Annika: ”Anna Ahlström och det akademiska kapitalet”. Pp. 71-87 i Anna Ahlström, vår första kvinnliga doktor i romanska språk år 1899. Symposieföredrag den 9 december 1999. (Utgivna av Kerstin Jonasson och Gunilla Ransbo) Studia Romanica Upsaliensa, 61, Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala, 1999.
Zetterman, Monica Langerth, Using Markup for Multivariate Analyses in the Prosopographical Study ”Formation for the Public Sphere”. Paper presented at the ACH/ALLC Conference 2005. Victoria University, Canada. June 15 - June 18, 2005. In proceedings for the ACH/ALLC Conference 2005, available at http://web.uvic.ca/hrd/achallc2005/abstracts.htm.
Langerth Zetterman, Monica (2006a), Kvinnors mötesplatser och sociala och kulturella tillgångar kring sekelskiftet 1900. Beskrivning av prosopografiskt material inom projektet Formering för offentlighet, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 41. Uppsala. [Under utgivn.]
Langerth Zetterman, Monica (2006b), "Märkvärt. Noteringar om en prosopografi kring sekelskiftet 1900". I: Mikael Börjesson, et al. (eds.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady. Uppsala: Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 413-422.
Linné, Agneta, Hedwig Sidner. [biografisk artikel] I: Svenskt Biografiskt Lexikon, Stockholm 2003.
Ullman, Annika, Anna Sandström [biografisk artikel] I: Svenskt Biografiskt Lexikon, Stockholm 2001.
Trotzig, Eva, Ingeborg Schager. [biografisk artikel] I: Svenskt Biografiskt Lexikon, Stockholm 2002.
Biografi och kollektivbiografi som historisk metod. NFPF:s kongress 15-18 mars 2001 i Stockholm. Red. Agneta Linné och Kerstin Skog-Östlin. (Forum för pedagogisk historia.) Uppsala 2001 [2 korr. tryckn 2001].
Formering för offentlighet, Rapport från konferens i Uppsala den 22 november 2000. Red. Ingrid Heyman och Eva Trotzig. (Forum för pedagogisk historia. 4.) SEC/ILU, Uppsala universitet. Uppsala 2001.
Kvinnoliv kring sekelskiftet 1900. Red: Boel Englund. Bidrag av Lena Hammarberg, Joel Höglund, Kerstin Skog-Östlin och Eva Trotzig. (Antropos. Rapporter från Kulturvetenskapliga forskningsgruppen; 2). Stockholm 2001.
Kvinnorna och staden. Borgerliga kvinnor och Stockholms modernisering år 1900. Red. Boel Englund. (Antropos. Rapporter från Kulturvetenskapliga forskningsgruppen; 5) 2003
Liv, banor, strategier. Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Eva Trotzig, red. Boel Englund. (Antropos. Rapporter från Kulturvetenskapliga forskningsgruppen; 6). Stockholm 2004.
Perspektiveringar. Rapporter från pågående arbeten. Red.: Boel Englund. (Antropos. Rapporter från Kulturvetenskapliga forskningsgruppen; 1). Stockholm 2001.
Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. NERA conference March 7-10 2002 in Tallin. Ed.: Kerstin Skog-Östlin. (Meddelanden från Forum för pedagogisk historia; 6.) Stockholm 2002.
Donald Broady, Mikael Börjesson & Mikael Palme, ”Social Classification and the Analysis of the Field of Higher Education - the Case of Sweden”. Konferensen CARME 2003 (Correspondence Analysis and Related Methods), Pompeu Fabra University, Barcelona, 29 juni - 2 juli 2003. [Mimeo]
Broady, Donald & Monica Langerth Zetterman, ”Formation for the public sphere – a collective biography”. Sessionen ”Knowledge of the Past”, konferensen DRH2003 (Digital Resources in the Humanities 2003), University of Gloucestershire, Cheltenham, England, 31 aug-3 sept 2003. [Mimeo]
Broady, Donald & Monica Langerth Zetterman, ”TEI Markup as Research Tool in the Prosopograhic Study Formation for the Public Sphere”, 2003 [Mimeo]
Börjesson, Mikael, Donald Broady & Mikael Palme, ”Social Classification and the Analysis of the Field of Higher Education - the Case of Sweden”, konferensen CARME 2003 (Correspondence Analysis and Related Methods), Pompeu Fabra University, Barcelona, 29 juni - 2 juli 2003[[[halvtimmes föredrag 2003-07-01 under sessionen ”Applications, social space”, ordf. Henry Rouanet]]]. [Mimeo]
Englund, Boel, ”Bourdieu om männens dominans. En presentation och diskussion”. Bidrag till NFPFs 27 kongress, Köpenhamn, 11-14 mars 1999.
Englund, Boel, ”De sociala villkoren för erkännande: svenska skrivande kvinnor kring sekelskiftet 1900”. Bidrag till NERAs kongress i Köpenhamn 6-9 mars 2003.
Englund, Boel & Lena Kåreland, ”En kvinnolitterär offentlighet?” Bidrag till Sveriges kvinno- och genushistorikers nationella konferens i Lund 15-16 nov 2003.
Englund, Boel, ”Shaping the public sphere”. Bidrag till AERA annual meeting April 11-16, 2005 in Montreal, Kanada.
Englund, Boel, Ingrid Heyman & Donald Broady, ”Formation pour l’espace publique. Une biographie collective de femmes stockholmoises de 1880 à 1920. Présentation d’une recherche en cours”, seminarieserien ”Transformations et restructurations des groupes dirigeants et des pouvoirs”, École des hautes études en sciences sociales, Paris, 21 jan 2003. [Mimeo]
Englund, Boel, “The social conditions of the right to appraise”. Bidrag presenterat vid Nordic Educational Research Association (NERA) 35-e kongress, Åbo universitet, 15-17 mars 2007. [Mimeo].
Heyman, Ingrid & Eva Trotzig, “The city of Stockholm and the Meyerson twins”. Bidrag till NERAs kongress i Köpenhamn 6-9 mars 2003.
Heyman, Ingrid, ”Ett verk – ett liv – två försök att förstå en biografi”. Bidrag till NERAs årskongress i Stockholm 15-18 mars 2001. [Mimeo]
Heyman, Ingrid, ”Vilket underlag kan bidra till en trovärdig biografi?” Bidrag till NERAs kongress i Stockholm 15-18 mars 2001. [Mimeo]
Heyman, Ingrid (2006), Utbildningsvägar inom familjen Gyldén från 1840-talet till cirka 1910. Paper presenterat vid 3:e nordiska pedagoghistoriska konferensen, Stockholm, 28-29 sept 2006.
Heyman, Ingrid & Trotzig, Eva , “On women and welfare in Stockholm 1880-1920”. Bidrag presenterat vid Nordic Educational Research Association (NERA) 35-e kongress, Åbo universitet, 15-17 mars 2007. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Education of female teachers, modernity and public life: notes on a case study in progress”. Bidrag till ATEEs 24:e årskonferens, Leipzig universitet 30 augusti-5 september 1999 [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Female teacher educators, networks and social fields: notes on women’s strategies in shaping the public sphere around 1900”. Bidrag till NERAs kongress i Köpenhamn 6-9 mars 2003. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”En kvinnlig lärarutbildares levnadslopp och existens vid modernitetens genombrott”. Bidrag till NERAs kongress i Stockholm 15-18 mars 2001. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Female teacher educators, networks and social fields: notes on women’s strategies in shaping the public sphere around 1900”. Bidrag till NERAs kongress i Köpenhamn 6-9 mars 2003. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Hermeneutik och demokrati, berättelse och biografi – förenliga storheter?” Bidrag till konferensen Pedagogikhistorisk forskning – perspektiv, metoder, förhållningssätt, Lärarhögskolan i Stockholm 25-27 september 2003. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Lärarinnor, pedagogiskt arbete och offentlighet: kvinnliga skolpionjärers liv och strategier kring år 1900 – ett jämförande perspektiv”. Bidrag till Svenska Historikermötet, Uppsala universitet 22-24 april 2005. [Mimeo]
Linné, Agneta, ”Rethinking Curriculum History”. Notes presented at the conference Curriculum Theory Revisited. Uppsala universitet 26-27 augusti 2005. [Mimeo]
Linné, Agneta, “Female curriculum pioneers, modernity, and the public sphere around 1900”. Bidrag presenterat vid American Educational Research Association (AERA) kongress i San Francisco, 7-11 april 2006. [Mimeo]
Linné, Agneta, “Folkskollärarinnor i Stockholm – strategier, arbete, offentlighet”. Bidrag presenterat vid konferensen Pedagogikhistorisk forskning – kultur, makt och utbildning, tredje nordiska konferensen. Lärarhögskolan i Stockholm, 28-29 september 2006. [Mimeo]
Linné, Agneta & Kerstin Skog-Östlin, “Stockholm as a social space at the turn of the 20th century: school buildings as representations of the modern project”. Bidrag till NERAs kongress i Tallinn 7-10 mars 2002.
Linné, Agneta & Skog-Östlin, Kerstin, “Female educational pioneers, modernity, and the public sphere around 1900”. Bidrag presenterat vid Nordic Educational Research Association (NERA) 35-e kongress, Åbo universitet, 15-17 mars 2007. [Mimeo]
Petersens, Lovisa af, ”Kvinnomöten/Kvinnokonferenser - ett sätt att formera sig för offentlighet”. Konferensen , Det revolutionära 1910-talet, Institutet för framtidsstudier, Stockholm, 2000.
Petersens, Lovisa af, ”Kvinnokonferenser i Stockholm kring sekelskiftet 1900”, SKOGH, (Sveriges kvinno- och genushistoriker), konferens i Lund november 2003
Petersens, Lovisa af, ”Svenska kvinnornas nationaförbund och kvinnokonferensers betydelse för kvinnors organisering”, Det VIII Nordiska kvinnohistorikermötet, Kön och kunskap, Åbo, Finland, 12-14 aug 2005
Petersens, Lovisa af & Pernilla Jonsson, ”Swedish Bourgeois Women’s Movement and the International Scene 1885–1916”. Konferensen Communication – Mobility – Networks: The International Dimension of the Women’s Movements (ca. 1830s–1960s), Bremen, Tyskland, 15-17 sept 2005
Skog-Östlin, Kerstin, ”Levnadsbana och bruk av tillgångar”. Bidrag till NERAs kongress i Stockholm 15-18 mars 2001. [Mimeo]
Trotzig, Eva, ”Att umgås med de döda – konsten att skriva en biografi”. Bidrag till NERAs kongress i Stockholm 15-18 mars 2001. [Mimeo]
Zetterman, Monica Langerth, Data modelling in the prosopographical study “Formation for the public sphere”. Paper presented at Seminar in Humanities Computing, Centre for Computing in the Humanities, King's College London, November 24, 2005. http://www.kcl.ac.uk/humanities/cch/seminar/
Langerth Zetterman, Monica (2005a), Using Markup for Multivariate Analyses in the Prosopographical Study “Formation for the Public Sphere? Paper presenterat vid Joint International Conference of the Association for Literary and Linguistic Computing and the Association for Computers and the Humanities, University of Victoria, Canada., June 15-18, 2005.
Bourdieu, Pierre, Den manliga dominansen. Daidalos. Göteborg 1999. Övers. och inl. Boel Englund.
förbereds för närvarande, Dels finns för exakt 100 av kvinnorna i projektets eget material beskrivningar av deras egenskaper och resurser (kulturellt, socialt, ekonomiskt kapital etc), dels har vi ur relevanta befintliga källor hämtat data om en större mängd samtida kvinnor, vilket alltsammans jämte annat material ingår i en databas som kommer att göras publikt tillgänglig.