Det följande är en kapitalbeskrivning, dvs. en sammanställning av en individs egenskaper och tillgångar, som ingår i prosopografin skapad inom projektet "Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880–1920", vilket finansierades av Riksbankens jubileumsfond jan 2000–dec 2006. Till denna version är inga stilmallar kopplade, vilket ger fördelen att den är flyttbar och kan visas upp i vilken webbläsare som helst, men man har då ingen glädje av innehållsmärkningen. Dock finns samma innehåll tillgängligt i andra HTML- och XML-format, där märkningen kan utnyttjas i XML-tillämpningar som tillåter flexibel hantering av materialet, olika slags sökningar osv., se www.skeptron.uu.se/broady/arkiv/a/ffo/ för en översikt över projektmaterialet, jämte länkar.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/arkiv/a/ffo/kap-branting-agnes.htm
Content created by
Agnes Margareta Matilda Branting (Libris skriver Mathilda) född: 1852-08-27 födelseort: Nysunds församling, Värmland död: 1930-04-13 dödsplats: Stockholm
Mönsterritare hos Handarbetets vänner, HV 1887-1891 Direktris hos HV 1891-1904
Flickskola i Skara (Sv m&k) Privatstudier (Sv m&k) Yrkesutb: Tekniska skolan 1880-1884 (Sv m&k)
Studieresor i stort antal länder (uppräknade i Lundström) Studier i konst, främst textilkonst) även i utlandet
umgänge: vet ej Utmärkelser: Litteris et artibus 1897 el 96 (Olika uppgifter) Officier d'Academie, Paris 1900
Korresponderande ledamot av Vitterhetsakademien "förnyare": Startade och drev Licium, Sekreterare och föreståndare för Pietas (Atelje för vård av kyrkliga textilier).
Föreläsare i konsthistoria och textillära vid Hulda Lundins seminarium 1911-12 Våren 24 föreläsning vid Konsthögskolan
Framgår ej av konsulterade källor/ Brantings verksamhet sker dock i stor utsträckning med anknytning till kyrkan. Hon ha exempelvis ordnat skrudkammaren i Uppsala domkyrka (öppnad 1908)
Ateljé Licium startades 1904 med nyproduktion av kyrkliga textilier direktiris, och 1908 startades Pietas, med konservering av äldre kyrkliga textilier på programmet. Starten av Licium innebar att AB bröt sig loss från HV, bakom denna brytning låg en uppslitande konflikt. (Estham 1976 s. 47) Licium stod för förnyelse av kyrklig textilkonst (Estham s. 50), Vid AB:s död ärvde systerdottern Agnes Geijer - även hon en textil märkeskvinna - ateljén. Licium kom att ingå i Handarbetets vänner från 1951, medan Pietas införlivades med Riksantikvarieämbetet och Historiska museet 1947. Gerd Reimers skriver i Esthams bok att AB hade en stor betydelse för den sakrala textila konsten. Hon hade praktiskt kunnande likväl som teoretiskt. Det är också utsökta material och driven teknik som präglar textilier från Licium. Själv signerade AG inte många kompositioner, men hon knöt andra textilkonstnärer till företaget. (Estham s. 50 f.).
Hedberg & Arosenius Lundström SBL och Sv m&k ej kollade Estham, Inger, 1976, Kyrkliga textilier. Arv, utveckling och vård. Verbum.
Sociology of Education and Culture, Uppsala universitet | Responsible: Donald Broady | Last updated 4 July, 2016