Material från projektet Formering för offentlighet

Det följande är en kapitalbeskrivning, dvs. en sammanställning av en individs egenskaper och tillgångar, som ingår i prosopografin skapad inom projektet "Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880–1920", vilket finansierades av Riksbankens jubileumsfond jan 2000–dec 2006. Till denna version är inga stilmallar kopplade, vilket ger fördelen att den är flyttbar och kan visas upp i vilken webbläsare som helst, men man har då ingen glädje av innehållsmärkningen. Dock finns samma innehåll tillgängligt i andra HTML- och XML-format, där märkningen kan utnyttjas i XML-tillämpningar som tillåter flexibel hantering av materialet, olika slags sökningar osv., se www.skeptron.uu.se/broady/arkiv/a/ffo/ för en översikt över projektmaterialet, jämte länkar.


URL of this page is www.skeptron.uu.se/ broady/arkiv/a/ffo/kap-bremer-fredrika.htm

Content created by  ?  

 

1. Kapitalbeskrivning, Bremer, Fredrika

1.3. VERKSAMHET, YRKE, FÖRSÖRJNING

Författare, den första organiserade filantropen i kvinnorörelsen m.m. 1826-28 var hon och systrarna Agatha och Hedda utan föräldrar kvar på Årsta om vintrarna vilket gjorde FB gott; här påbörjade hon, vad jag kallar, sitt filantropiska arbete - hon hjälpte traktens sjuka och nödlidande och delade sin lilla matranson med andra. Hon får en frist från sin stränge fader, som tidvis var depressiv, och sin pedantiska moder när hon får stanna kvar på Årsta i Västerhaninge, där de bodde om somrarna, för att bistå sin sjuka syster som satt i rullstol. Den övriga familjen var i staden. Hon börjar göra hembesök hos människor i Årsta, hjälpte dem med mat och läkeörter - det var svåra tider och ont om mat. Hon skaffade sig en insyn i människors hemförhållanden och kom nära fattiga och utsatta människor; hon skaffade sig, kan man säga, en egen praktik. Hon utvecklade såromläggningar etc. och här väcktes hennes önskan om att bli sjuksköterska. Detta var givetvis fullständigt uteslutet för en kvinna i hennes position - f.ö. fanns ingen utbildning. Sjukhusen var fulla med svårt sjuka människor, få blev friska, snarast ställen där man avled. Här börjar också den litterära produktionen med novellerna i Teckningar utur hvardagslifvet 1828; 1830 kom det andra häftet som mötte "häpen förtjusning. Svenska akademien tilldelade 'det obekanta fruntimret' sin mindre guldmedalj." Häfte 3 Famillen H*** visade en ovanlig detaljrealism och det syntes som om det var "den okonstlat intima tonen och det själfulla skimret - stämningen eller 'koloriten' - som betog hjärtan." Faderns död 1830 och det positiva mottagandet medförde att hon kunde röra sig friare. Efter det andra häftet och det avslöjats att det var FB som var författarinnan, kom många beundrare - Franzén var stolt över sin lärjunge, akademiledamoten Brinkman och EG Geijer hyllade henne. Hon gladdes men stod fast vid att det var sjuksköterska hon skulle bli. Våren 1831 blev hon bekant med en ung vacker dam från England, Frances Lewin, via sin kusin Fabian Wrede. FB anförtrodde henne sina planer och Lewin framhöll Benthams utilitetsprincip som lämplig för FB - ju mer kunskap hon kunde skaffa sig dess bättre kunde hon verka för andras nytta och dessutom själv bli tillfreds. Idén passade den kunskaps- och bildningstörstande FB mycket väl och var resten av sitt liv tacksam mot Frances Lewin just för detta råd.

Ytterligare om verksamheten under rubriken Deltagande i kvinnliga nätverk

1.10. UTBILDNINGSKAPITAL, EXAMINA

Finsk barnsköterska Lena Wahlberg. Hushållsmamsellen Louise Synnerberg lärde flickorna läsa och 1806 kom guvernant Sara Eleonora Frumerie (f. 1773) för att ge "högre kunskaper". Det gällde framför allt talanger - sjunga, spela, brodera, teckna, dansa, tala franska, tyska, engelska och italienska, historia, geografi och litteratur - men bara lite av allt! Enligt Charlotte Bremers biografi över systern Fredrika 1868 skriver hon, enligt Burman s. 17, att modern hade tre principer för barnens uppfostran: …"okunnighet om allt ondt i världen, de skulle lära (inhemta kunskaper) så mycket som möjligt, och de skulle - äta så litet som möjligt." Vid 7 års ålder fick FB och systern Charlotte ritmästare och spelmästare och Fredrikas teckningskonst är väl dokumenterad. Dans tränades 2 ggr/v av en dansös från Kungl. Teatern. Engelska och franska lästes för Sara Frumerie, italienska för signor Cartoni. Systrarnas geografiska kunskaper imponerad på F M Franzén som av fadern anlitats som deras examinator. Konfirmationsundervisning i Adolf Fredriks församling för kyrkoherde Erland Colliander skedde hemma. Olämpligt att umgås med jämnåriga ungdomar. Hennes iver att förstå kristendomen stötte på patrull, då Colliander på hennes ivriga frågor svarade med stränghet: "så får lärjungen icke fråga läraren; vi böra tro, det vi ej förstå." Hon skriver i ett brev: "jag teg från denna stund; men blef outsägligt olycklig; ej för det att jag ej fullt förstod; men för den lära jag hörde var emot mitt förstånd, emot det förnuft, emot den känsla för godhet och rättvisa som ju dock voro Guds verk i mig och som man sade voro lif av hans lif." Charlotte och Fredrika översatte tillsammans erfurtdiakonen C F Lossius' Gumal und Lina - en religiös barnbok - del 2 och 3 under 2 års tid. Julaftonen 1818 överlämnades arbetet till fadern som rörd bekostade utgivning av dem. Debuten i sällskapslivet lyckades väl för Charlotte; FB hade stor näsa, var klen och hade dålig kondition och var inte roade av dans. Däremot var teater henne ett stort nöje; allt annat var "platt och ytligt". 1831-33 vistades hon hos sin gifta syster i Kristianstad och påbörjade ett privat studentliv med hjälp av prästen P. J. Böklin där hon trängde in i filosofi, religion m.m. Han var hennes närmaste förtrogna i tankelivet genom många år. Efter cirka ett års studier, dispyter, frågande och funderingar känner hon en blixt - hon har kommit på att livet är ett försoningsverk, hon är inte längre upprorisk, hon förstår att hon kan vara Guds medhjälpare. En tid var de förlovade men FB ville aldrig gifta sig. Böklin blev, enligt Inger Hammar, en ny fadersgestalt för henne och uttrycker det som att FB var "trolovad med sin penna och verken är hennes barn".

1.12. SOCIALT KAPITAL

1.12.2. UMGÄNGE SOM VUXEN

DELTAGANDE I INFORMELLA KVINNLIGA NÄTVERK

(OBS! Det är svårt att skilja mellan informella och formella sammanslutningar eftersom FB var tidig och kom på idéer att starta något varpå verksamheten stabiliserades med tiden i någon form av förening.) 1853 startade hon "Stockholms fruntimmersförening för barnavård" för att omhänderta barn som blivit föräldralösa pga. kolerans härjningar - föreningen hade lokalavdelningar i Stockholms åtta församlingar. Här samverkade hon framför allt med Fredrika Svedbom (senare g. Limnell) och hennes make rektor Svedbom. Stockholms fruar och mamseller är ivriga givare, kungligheter ger sitt beskydd. På årsmötet i de la Croix' salong nyårsaftonen 1853 redogör ordföranden FB och vice ordf. FS/L för föreningens planer. Tanken var att locka bättre lottade kvinnor ut ur hemmen för att i samhällets tjänst öva sina kvinnliga dygder. Även sedan kolerans verkningar var övervunna, fortsatte arbetet med att hjälpa nödställda. Det hade bildats föreningar över hela landet och man höll kontakt med Stockholmsföreningen. FB var inte sen att skissa en plan över ett kvinnornas världsförbund och hon tog upp saken vid en välgörenhetskongress i Bryssel 1856. Hon var ensam kvinna på kongressen, höll sitt tal på franska och erhöll herrarnas applåder. 1854, måndagen den 28 augusti, upprop i The Times Invitation to a Peace Alliance där hon uppmanade alla världens kvinnor att samverka för fred. I sitt brev till redaktören skriver hon att artikeln skulle publiceras samtidigt - slutet av augusti - i tidningar i Sverige, Aftonbladet, Ryssland, Frankrike, Tyskland och USA. Hennes organiserande av stockholmsdamer kan sägas vara början på en organiserad kvinnorörelse och en organiserad filantropisk rörelse för kvinnor. I USA hade hon mött kvinnor som krävde politisk rösträtt men hon förstod att det inte skulle gå i Sverige med sin ståndsrepresentation. Däremot borde ett organiserat filantropiskt arbete kunna väcka och samla svenska kvinnor. Fr Br skrev En dagbok som utkom 1843 i emancipationsfrågan där hon visade att kvinnor har störst möjlighet att leva både ekonomiskt och personligt självständigt om de var ogifta. Hon, och flera med henne, påvisade de ojämlika villkor kvinnor och män levde under. Kvinnor bidrog även starkt till debatten efter Fredrika Bremers Hertha eller "En själs historia" som utgavs 1856. Där kritiserades framför allt myndighetsfrågan eftersom kvinnans omyndighet förhindrade henne från att leva sitt liv som hon själv fann bäst. En våldsam debatt vidtog om emancipation, äktenskap och moral; de flesta inlägg stödde Bremers syn i myndighetsfrågan. Bland dem som stödde henne var bl.a. Viktor Rydberg och Rosalie Roos. Den senare skrev ett anonymt inlägg i Aftonbladet "En ropandes röst i öknen" där hon höll med Bremer i princip men tog lite avstånd från hennes visionära drag - i boken skissar FB på en kvinnlig akademi i antik kristlig stil + välgörenhetsarbete - medan Roos var mer konservativ - kvinnans plats är ffa i hemmet som maka och mor. Roos hävdade i artikeln att uppfostran och vård var lämpliga kvinnliga områden, medan intellektuella yrken tonades ned. FB var redan stadd på sin långa resa då debatten rasade som värst. Brev från Fredrika Limnell rapporterar fortlöpande om olika inlägg. Svärmodern till Fredrika Limnell, dvs. Carl Limnells mor, Ulla Löwenstedt, brevväxlade med Franzén och reste med Fr.B i Dalarna och Norrland på 1840-talet. FB brevväxlade med E G Geijer, som ibland kallas hennes mentor, Frans Mikael Franzén, Esaias Tegnér, Selma Lagerlöf, Fredrika Limnell och framför allt med Per Johan Böklin, som under lång tid bildar henne i litteratur, filosofi, religionsfrågor. Fredrika Bremer hade varit på besök i Kaiserswerth 1846 och om detta skrivit "Ett par blad från Rhenstranden, eller Marienberg och Kaiserswerth". Under 1850-talet samverkar med Marie Cederskiöld på Ersta, som även hon utbildats i Kaiserswerth 1850-1. Diakonissarbetarföreningen höll möten på Brunkebergs hotell för att stödja verksamheten. Där deltog ofta FB. Hon gjorde även sjuk- och fattigbesök hos människor. I båda dessa verksamheter träffades de båda kvinnorna. FB ville redan 1830-talet utbilda sig till sjuksköterska, ngt fullständigt otänkbart då. Marie Cederskiöld översatte dikter från tyska till svenska, en översättning som FB granskade och fann dem "skön, innerlig, verserna fulla av grace." Fängelsebesök stötte på patrull av företrädare för prästerskapet; landshövdingen gav dock tillstånd men fångpredikanten vrenskades. De upphörde efter en tid trots att FB hade talat med drottningen som i sin tur talade med kungen. Oskar I hade redan som kronprins utgivit en skrift om humanare behandling av straffångar. Efter uppvaktning hos kungen fick slutligen Fruntimmerssällskapet för fångars förbättring, bildat av Fredrika Bremer, Mathilda Foy, Marie Cederschiöld och Betty Ehrenborg (senare känd som Catharina Elisabeth (Betty) Posse, författarinna) 1854 tillstånd att regelbundet hålla möten för kvinnliga fångar för undervisning och uppbyggnad. Även sångundervisning förekom.

1851-62 (65) är intensiva stockholmsår med full aktivitet i många sammanhang.

1.22. BOUPPTECKNING, EFTERMÄLEN, NEKROLOGER

Ännu ej undersökt.


Clickable SEC logo   Sociology of Education and CultureUppsala universitet  |   Responsible: Donald Broady  |  Last updated 3 July, 2016