Det följande är en kapitalbeskrivning, dvs. en sammanställning av en individs egenskaper och tillgångar, som ingår i prosopografin skapad inom projektet "Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880–1920", vilket finansierades av Riksbankens jubileumsfond jan 2000–dec 2006. Till denna version är inga stilmallar kopplade, vilket ger fördelen att den är flyttbar och kan visas upp i vilken webbläsare som helst, men man har då ingen glädje av innehållsmärkningen. Dock finns samma innehåll tillgängligt i andra HTML- och XML-format, där märkningen kan utnyttjas i XML-tillämpningar som tillåter flexibel hantering av materialet, olika slags sökningar osv., se www.skeptron.uu.se/broady/arkiv/a/ffo/ för en översikt över projektmaterialet, jämte länkar.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/ broady/arkiv/a/ffo/kap-lundin-hulda.htm
Content created by Eva Trotzig, 5 Dec. 2001.
Född 12.6.1847 i Kristianstads Stadsförsamling. Död den 13 mars 1921 i Stockholm, Oscars församling
Skräddardotter från garnisonsstad. Se storasyster Augusta!
(som sagt, "mättillfällen" för uppgifter som senare ska infogas i datasetet bör om möjligt vara faderns yrke och position när dottern är (1) tio år gammal, (2) när dottern antingen flyttat hemifrån eller är tjugofem år gammal, (3) höjdpunkten i faderns karriär. Men i denna kapitalbeskrivning ska det här och annorstädes kunna finnas fylligare uppgifter.
(bra namera församling, det torde bli brukbart när vi vill aggregera uppgifter om det geografiska. Men jag upprepar att denna kapitalbeskrivning kan vara utförlig, skriv ned vad ni hittat, t.ex. gatuadressen, antal rum etc om ni vet sådant.)
HL genomgick Lärokurs för fruntimmer 1869-70 (Systrarna Rossander, andra elever var Ellen Key, Anna Sandström, Anna Whitlock, åhörarinna var samtidigt Anna Hierta Retzius) Lärokurs för fruntimmer. 1869-70. Ettbladstryck. Denna utbildning gjorde att hon träffade kvinnor som skulle komma att få dominerande ställning i stadens utbildningsliv.
Se ovan, Lärokurs. Ingen annan formell utbildning. Gått i Dahlska flickskolan i Kristianstad 8-16 år gammal (aug 55-juni 63 SBL) och dessförinnan i mamsell Prawitz Småbarnsskola (
Ingen formell lärarutbildning, dispens (från lärarexamen) att söka ord lärarbefattning i Sthlm den 2 september 1873 (SBL)
Sept 72-mars 73 Studieresa till England och Skottland för att studera folkskoleväsendet där (SBL) Även studieresa i Frankrike. (Reseberättelsen publicerad.) Studerat undervisning i Tyskland, kvinnl skolslöjd 1881 på stipendium (SBL). 1890-talet resor i USA, bl.a. Chicago världsutställningen 1893 (SBL)
Kontakter med inflytelserika personer under den informella lärarutbildningen (Se ovan)
Vet ej. Det nära umgänget med systrarna i barndomen och i Stockholm är känt.
HL bodde för sig själv, hade hushållerska själv, de systrar som blev änkor flyttade till Augusta.
Accepterad av etablissemanget, medlem i Sällskapet Nya Idun (första nämnden 1885-1897)
Styrelseledamot i Svenska Kvinnors Nationalförbund(SBL) Verksam i kvinnorörelsen, i synnerhet under rösträttsstriden vid sekelskiftet (SBL) Lundinska metoden ifrågasattes. (Ex Palmgren eller Hemslöjdskommittén 1917-18 samt Lundell på hemslöjdsmötet på Fackskolan 1918. SBL): själva ifrågasättandet är ett mått på den position som erövrats. (Man behöver ju inte ifrågasätta sådant som inte har inflytande!) Första kvinnliga ledamoten av Centralstyrelsen för Sveriges allmänna folkskollärarförening (SBL) Styrelsen för svensk läraretidnings förlags ab (SBL)
Jag har för mig att hon någon gång ägde den fastighet hon bebodde vid Tegnérgatan eller så. När hon dog ägde hon den bostadsrätt hon bebodde. Hon var medlem av Konsum. (Viktigt är hur ekonomiska tillgångar används -- för att leva rullan, för att skänka bort till goda ändamål, i företagsamhet. Och vem som kontrollerar dem, kvinnan själv eller maken eller manlig släkting.
Ledamot av lärarfacket, ledamot av svensk läraretidnings förlagsab Svenska kvinnors nationalförbund, Kvinnorörelsen (varmed avses tillgångar -- erkännande, anseende, professionell kompetens etc -- som värderas högt inom bestämda verksamhetsområden och fält (kultur, vetenskap, utbildning, hälsovård, kvinnopolitik etc)
Hulda Lundin är den som gav den kvinnliga skolslöjden i Sverige en intellektuell tolkning, alltså tillskapade en textburen modell för undervisning som i någon mån bröt mästare-lärlingsöverlämnandet av kunskap. Från och med det att hennes handledningar publicerats var det möjligt att undervisa enligt hennes metod utan att handgripligen ha fått den demonstrerad direkt eller indirekt av HL. Att sedan förekomsten av undervisningsmetod i sin tur gav legitimitet åt den ordnade seminarieundervisningen är en annan sida av saken!
Handledingarna publicerade i många upplagor, även postumt. Hit hör väl motståndet? Se ovan
Den kvinnliga skolslöjden möter akademin på två sätt. 1) genom att den beforskas 2) genom att utbildningen får akademisk status. Båda dessa företeelser var otänkbara under HL:s livstid, men hennes verksamhet finns inbäddad i det som hänt senare?
Sociology of Education and Culture, Uppsala universitet | Responsible: Donald Broady | Last updated 3 July, 2016