1. KAPITALBESKRIVNING Lundin, Hulda

Eva Trotzig

2001-12-05 Hulda Lundin kapital

1.1. FÖDD OCH DÖD

Född 12.6.1847 i Kristianstads Stadsförsamling. Död den 13 mars 1921 i Stockholm, Oscars församling

1.2. VERKSAMHET

Folkskolelärarinna

1.3. SOCIALT URSPRUNG

Skräddardotter från garnisonsstad. Se storasyster Augusta!

(bra namera församling, det torde bli brukbart när vi vill aggregera uppgifter om det geografiska. Men jag upprepar att denna kapitalbeskrivning kan vara utförlig, skriv ned vad ni hittat, t.ex. gatuadressen, antal rum etc om ni vet sådant.)

1.4. UTBILDNINGSKAPITAL, EXAMINA

HL genomgick Lärokurs för fruntimmer 1869-70 (Systrarna Rossander, andra elever var Ellen Key, Anna Sandström, Anna Whitlock, åhörarinna var samtidigt Anna Hierta Retzius) Lärokurs för fruntimmer. 1869-70. Ettbladstryck. Denna utbildning gjorde att hon träffade kvinnor som skulle komma att få dominerande ställning i stadens utbildningsliv.

1.5. SOCIALT KAPITAL

Kontakter med inflytelserika personer under den informella lärarutbildningen (Se ovan)

1.6. EKONOMISKT KAPITAL

Hit bouppteckningen

1.7. ALLT FÖLJANDE ÄR ARTER AV SPECIFIKT SYMBOLISKT KAPITAL!

Ledamot av lärarfacket, ledamot av svensk läraretidnings förlagsab Svenska kvinnors nationalförbund, Kvinnorörelsen (varmed avses tillgångar -- erkännande, anseende, professionell kompetens etc -- som värderas högt inom bestämda verksamhetsområden och fält (kultur, vetenskap, utbildning, hälsovård, kvinnopolitik etc)

1.8. INTELLEKTUELLT KAPITAL I SNÄV MENING

Hulda Lundin är den som gav den kvinnliga skolslöjden i Sverige en intellektuell tolkning, alltså tillskapade en textburen modell för undervisning som i någon mån bröt mästare-lärlingsöverlämnandet av kunskap. Från och med det att hennes handledningar publicerats var det möjligt att undervisa enligt hennes metod utan att handgripligen ha fått den demonstrerad direkt eller indirekt av HL. Att sedan förekomsten av undervisningsmetod i sin tur gav legitimitet åt den ordnade seminarieundervisningen är en annan sida av saken!

1.9. PUBLICISTIKEN, FÖRELÄSNINGSVERKSAMHET, ATT OFTA OMNÄMNAS I ANDRAS DEBATTINLÄGG O. LIKN.

Handledingarna publicerade i många upplagor, även postumt. Hit hör väl motståndet? Se ovan

1.10. AKADEMISKT OCH VETENSKAPLIGT KAPITAL

Den kvinnliga skolslöjden möter akademin på två sätt. 1) genom att den beforskas 2) genom att utbildningen får akademisk status. Båda dessa företeelser var otänkbara under HL:s livstid, men hennes verksamhet finns inbäddad i det som hänt senare?

1.11. POLITISKT KAPITAL

Rösträttsrörelsen, Svenska kvinnors nationalförbund.

POSITION I POLITISKA ORGANISATIONER POLITISKA STÄLLNINGSTAGANDEN (RÖSTRÄTTEN, KVINNOFRÅGAN, ARBETARFRÅGAN, UPPFOSTRINGSFRÅGOR...)

1.12. KAPITAL KNUTET TILL FILANTROPI OCH SOCIALPOLITIK

POSITION

STÄLLNINGSTAGANDEN

1.13. RELIGIÖST KAPITAL

POSITIONER I FÖRH T RELIGIÖSA FÄLTET STÄLLNINGSTAGANDEN I RELIGIONSFRÅGOR

1.14. UTBILDNINGSPOLITISKT OCH PEDAGOGISKT KAPITAL

POSITION STÄLLNINGSTAGANDEN

1.15. KAPITAL RELATERAT TILL VÅRDOMRÅDET

POSITION STÄLLNINGSTAGANDEN

1.16. KVINNOPOLITISKT KAPITAL

POSITION STÄLLNINGSTAGANDEN