This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-09.htm
Sociology of Education and Culture
(SEC)
Events, seminars and conferences 2009
(Forskningsgruppen för utbildnings- och
kultursociologi,
arrangemang 2009)
Directors Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>
and Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>.
Research Secretary Marie Ols <marie.ols@peki.uu.se>,
tel 018-4715883.
Paper address: SEC, Institutionen för utbildning, kultur och medier,
Uppsala University, Box 2136, SE-75002 Uppsala.
Visiting address: Seminariegatan 1, Uppsala.
SEC har egna seminarier och arrangerar föreläsningar och seminarier. Nedan information om vissa kommande och tidigare arrangemang. Om inte annat anges är alla intresserade välkomna.
Höstteminen 2009 koordineras SEC-seminarierna av
Sara Backman Prytz <sara.prytz@edu.uu.se>,
tel 018-4712467
och Emil Bertilsson <emil.bertilsson@edu.uu.se>,
tel 018-4712467 .
Underlag finns ofta antingen på webben (se länkar nedan) eller också som kopieringsunderlag på papper som placeras i ett fack "SEC kopieringsunderlag" högst upp till vänster på väggen med personalens postfack i kanslikorridoren, Seminariet, Seminariegatan 1, Uppsala. Även Marie Ols <marie.ols@peki.uu.se>, tel 018-4715883 har tillgång till kopieringsunderlag.
Från vissa seminarier finns ljudupptagningar (i MP3-format) eller PowerPoint-presentationer som kan laddas ned.
Se även info om kurser <www.skeptron.uu.se/broady/sec/courses.htm>.
Se även info om andra konferenser,
seminarier och liknande arrangerade av andra men av intresse för oss
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/alter-09.htm>.
Om tidigare års SEC-seminarier
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/events.htm>
Note to non-Swedish readers: The language is most often Swedish. When in French or English it is indicated below.
TOC:
2009-01-21 kl 10.15. Recompositions,
reconversions et déconversions des élites. Monique de Saint Martin.
2009-01-21 kl 14.15. Éducation et frontières
sociales. Le grand bricolage. Monique de Saint Martin.
2009-01-23 kl 12.00. Promotionshögtid. Bland hedersdoktorerna Monique de Saint Martin.
2009-04-01 kl 13.15. Norden, nationen
och historien. Föreningarna Nordens historieboksrevision 1919-1972. Henrik
Åström Elmersjö.
2009-04-08. Course start "Historical
controversies. Modernisation and Mobilisation: State, Nation and Gender in
Europe, 1600–2000"
.
2009-04-16 and 2009-04-
17. European Empires .
Seminar and lecture by Robert Evans
.
2009-04-23 and 2009-04-24
. French revolutions: 1968 in France .
Seminar and lecture by Robert Gildea.
2009-05-07 kl 13.30. The Welfare State:
An Economy of Obligation? Lecture and seminar by Avner Offer
.
2009-05-14 and 2009-05-15. Child Labour .
Seminar and lecture by Professor Jane Humphries
.
2009-05-15 kl 10.15. Disputation. Ida
Lidegran försvarar sin doktorsavhandling i utbildningssociologi
Utbildningskapital. Om hur det alstras, fördelas och förmedlas.
2009-05-27 kl 13.15. Utlandsriktad
kulturpolitik och internationell utbildning. Andreas Åkerlund.
2009-05-28 and 2009-05-29. Oral Culture and History .
Seminar and lecture by
David Hopkin.
2009-06-03 kl 13.15. Rikspatrioter och det välordnade fäderneslandet
. Annne Berg.
2009-06-0
4 and
2009-06-0
5. Nationalism.
Seminar and lecture by Oliver Zimmer.
2009-06-11 kl 16.00-17.00 The use and abuse of information and sources in
history and social sciences. Lecture by Maths Isacson.
2009-06-19 and 2009-06-20. Colloque Les
mondes universitaires face aux logiques du marché, Casablanca.
2009-09-16 kl 18.15. Transatlantiske kampe i
Østeuropa om retlige og statslige modeller. Ole Hammerslev.
2009-09-30 kl 13.15. Gymnasieungdomars konstruktioner av egna och andras sätt att
tala: resurser för att
navigera i Stockholms språkliga rum. Ellen Bijvoet & Kari Fraurud.
2009-10-01 och 2009-10-01. Fjärde nordiska
utbildningshistoriska konferensen, Uppsala.
2009-10-28 kl 13.15. Försök att förstå
fenomenet sextioåtta (I).
2009-10-18 kl 13.15. Swedish Youth Research.
Peter Waara
2009-11-25 kl 13.15. En studie av irakiska
ungdomar i Södertälje. Ventilering av avhandlings-pm av Hassan Sharif.
2009-12-09 kl 13.15. Försök att förstå
fenomenet sextioåtta (II).
2009-12-15 kl 13.15 Disputation: Karin
Darin försvarar sin avhandling Social Positions in Self-Employment. A Study
of Employment Structures in Artistic Production and Management Consulting
2010-01-28 kl 10.15 Disputation: Annika Öhrner försvarar sin avhandling Barbro Östlihn och
New York. Konstens rum och möjligheter
2010-02-10 kl 13.15. Språkundervisningens förändringar i Sverige ca 1820-1880.Ventilering
av avhandlings-pm av Peter Bernhardsson.
2010-02-17 kl 13.15. Gymnasieskolornas rum i Stockholm.Ventilering
av avhandlings-pm av Håkan Forsberg.
2010-02-24 kl 13.15. Historiesociologisk
metod. Mats Jakobsson
2009-01-21 Föreläsning
Monique de Saint Martin, Directrice d'études, École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris
Tid: Onsd 21 januari 2009 kl. 10.15-12.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219
Språk: franska
Alla intresserade är välkomna.
Monique de Saint Martin är directrice d'études, dvs professor/forskningsledare, vid École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) i Paris. Hennes specialområde är utbildningssociologi och eliternas sociologi. I samarbete med Pierre Bourdieu har hon från 1960-tal och framåt medverkat till en lång rad banbrytande verk. Bland annat har hon forskat om det franska elitskolesystemet och om aristokratin i Frankrike och andra länder. Särskilt intresse har hon ägnat åt s.k. konverteringsstrategier, dvs individers eller gruppers olika sätt att utnyttja tillgångar av ett slag - t ex examina från ansedda lärosäten - för att ackumulera tillgångar av ett annat slag, såsom ekonomiska, kulturella eller politiska. Monique de Saint Martin har också ansvarat för en lång rad forskningssamarbeten och många internationella utbyten har kommit till stånd tack vare hennes insatser. Hon kommer 23 januari 2009 att av utbildningsvetenskapliga fakulteten promoveras till hedersdoktor vid Uppsala universitet.
Résumé
Après une brève introduction sur la sociologie des élites et l’utilisation de la notion d’élite, la conférence traitera principalement des différents mouvements ou processus de recomposition ou restructuration des élites et plus précisément des processus de reconversion et déconversion, en s’appuyant principalement sur des recherches menées en France et en Russie.
La question des conversions et reconversions, devenue très présente à la fin du XXè siècle, notamment après la chute du mur de Berlin, avec de nombreuses études et travaux dans les anciens pays communistes, a été quelque peu délaissée depuis. L'étude des reconversions semble cependant un point de départ particulièrement intéressant pour essayer de saisir les transformations, les changements à l'oeuvre dans les groupes dirigeants et dans les relations de pouvoir.
Les reconversions sont des déplacements dans l'espace social d'acteurs ou de groupes d'acteurs, provoqués par des grandes transformations politiques (chute du mur de Berlin) ou plus structurels (transformation des formes de propriété, des modes de reproduction). Ce sont aussi des processus au cours desquels des ressources d’un type donné (symbolique, culturel, économique) sont converties en un autre type de ressources, parfois à la suite de la dévaluation des premières. D’autres critères que la conversion de ressources de tel ou tel type en ressources de tel ou tel autre type ou le changement d’activités et le déplacement dans l’espace social doivent aussi être pris en compte. Sans doute ne devrait-on d’ailleurs utiliser la notion de reconversion au sens fort que s’il y a rupture avec l’ancien héritage, et acceptation de la dissolution des ressources puis d’une recomposition sur des bases différentes ainsi qu’une reconstruction identitaire.
Les reconversions ont alors peu à voir alors avec une forme
de reproduction. L’étude de cas où des reconversions au sens fort ont pu être
observées conduira à poser la question de savoir si dans les périodes de rupture
et de forte incertitude, il ne faudrait pas aussi appréhender les déconversions,
c'est-à-dire des processus antagoniques aux reconversions exerçant des effets
d’éloignement, de séparation, et de privation de l’idée ou du projet d’une
éventuelle conversion.
2009-01-21 Seminarium
Tid: Onsd 21 januari 2009 14.15-16.30
Lokal: Seminariet, Seminarieg.1, Uppsala, rum 1219
Inledning av Monique de Saint Martin.
Språk: franska/engelska
Alla intresserade är välkomna.
Résumé
Dans la société française contemporaine, les anciennes inégalités perdurent et de nouvelles inégalités se font jour, avec notamment la déstabilisation croissante des positions sociales et professionnelles occupées. La notion de frontière s'avère alors essentielle : les frontières délimitent les contours des catégories sociales, génèrent de la ségrégation, mais ouvrent aussi des espaces d’échange et de rencontre pour que groupes et classes communiquent entre eux. Les frontières sociales ont un caractère multidimensionnel : elles sont instrument de l’ordre social, et participent à la construction de l’identité des groupes et des individus.
Cherchant à appréhender les processus de construction et/ou de fragilisation des frontières sociales, une recherche qualitative a été réalisée dans le cadre d’une recherche internationale auprès de familles (parents et jeunes) de différents groupes sociaux, en France, au Brésil, en Roumanie et en Suède. On s’intéressera dans le séminaire à la construction symbolique et à la perception des frontières en France entre les différentes classes sociales, puis à leur construction à l'intérieur de celles-ci. Les classes sociales continuent de constituer le fondement de frontières « subjectives ». Cependant, le caractère fluide et complexe des expériences sociales exige des acteurs davantage de travail de mise en cohérence et d’adaptation
Les stratégies d’éducation sont loin d’être uniformes. L’analyse met au jour comment, lorsque l’ascension sociale promise par le système éducatif se trouve remise en cause, les parents « bricolent » l’éducation qu’ils donnent à partir de l’éducation qu’ils ont reçue eux-mêmes, et à partir de la représentation qu’ils se font de la société actuelle. On a ainsi pu observer le jeu ou le bricolage complexe des jeunes et des familles pour contourner les frontières sociales subies ou se protéger de possibles déclassements par l’affirmation des frontières qui garantissent leurs appartenances. Dans toutes les familles rencontrées, l’éducation est apparue comme relevant de la responsabilité des parents, même si cette responsabilité est souvent inégalement partagée. S’ils souhaitent donner à leurs enfants une bonne insertion sociale et une aptitude au changement, leur souhait n’est pas toujours réalisé.
L’éducation apparaît ainsi moins comme un vecteur de reproduction qu’un vecteur de production de frontières choisies dans un monde ouvert et en changement rapide.
sker under promotionshögtidligheten fredagen 23 januari 2009 i Universitetshusets aula, Uppsala. Start kl. 12.
Ur skriften Doktorspromotionen fredagen 21 januari 2009:
Utbildningsvetenskapliga fakulteten har vid denna promotion
glädjen och äran att promovera en ny hedersdoktor.
Monique de Saint Martin, född 1940, är directrice
d'études vid École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) i Paris.
(Titeln kan översättas med professor/forskningsledare.) Hon är sociolog med
utbildningssociologi och eliternas sociologi som specialiteter. Sedan tidigt
1960-tal tillhörde hon de allra första medarbetarna till Pierre Bourdieu och
gjorde sedan under många år synnerligen vägande insatser i undersökningarna som
företogs vid dennes Centre de Sociologie Européenne vid EHESS. Hon figurerade
som Pierre Bourdieus medförfattare vid publiceringen av en rad banbrytande
arbeten, bland vilka de viktigaste var ett antal tidiga utbildningssociologiska
verk samt de omfattande uppsatserna ”Anatomie du goût” (1976) om livsstilar i
det franska samhället, vilken senare blev kärnan i Bourdieus La distinction
(1979), och vidare "Le patronat" (1978) om de franska storföretagsledarna, "La
sainte famille" om de franska biskoparna (1982), samt "Agrégation et ségrégation"
(1987) om franska elithögskolor. I andra arbeten medverkade hon utan att hennes
namn förekom på titelbladet såsom i Bourdieus omfångsrika La noblesse d'État
(1989) där tidigare studier av maktfältet, elitutbildningarna och staten
sammanfördes.
Därefter har Monique de Saint Martin genomfört
betydande studier av i synnerhet fransk men även bland annat rysk aristokrati,
se exempelvis hennes bok L'espace de la noblesse (1993). Särskilt intresse har
hon ägnat så kallade konverteringsstrategier, ett område där hon tillhör
världens främsta specialister. Med konverteringsstrategier avses individers
eller gruppers sätt att utnyttja sina tillgångar av ett visst slag, exempelvis
ett adligt namn eller en examen från ett ansett lärosäte, för att erövra
tillgångar av annat slag (ekonomiska, kulturella, politiska etc.). Vidare har
hon ägnat sig åt samhällsvetenskapliga metodfrågor och under de senaste tio åren
varit ansvarig för forskarutbildningsprogrammet i sociologi vid EHESS. På sista
tiden har hon lett forskning om vad kulturen i föräldrahemmet betyder för
barnens banor genom utbildningssystemet.
Genom åren har Monique de Saint Martin varit
outtröttlig i att bistå forskare och doktorander från många länder som besökt
och haft kontakter med miljön kring Centre de sociologie européenne. Listan
kunde göras lång över alla forskar- och doktorandutbyten och
forskningssamarbeten över nationsgränserna, som kommit till stånd tack vare
hennes insatser. Den utbildnings- och kultursociologiska forskningen med hemvist
vid Uppsala universitet har sina rötter i samarbetsprojekt, utbyten, nätverk och
internationella konferensarrangemang för vilka Monique de Saint Martin från
fransk sida skapat förutsättningarna.
Utbildningsvetenskapliga fakulteten välkomnar sin nya
hedersdoktor, uttrycker sin aktning för hennes viktiga forskningsinsatser och
ser fram emot ett fortsatt samarbete.
Donald Broady
Promotor
Seminarium 2009-04-01 i samarbete med Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Henrik Åström Elmersjö, doktorand vid Umeå universitet, ventilerar ett avhandlings-pm. Avhandlingsarbete ingår i projektet "Historia utan gräns. Den internationella historieboksrevisionen 1919-2009", lsom leds av Daniel Lindmark.
Tid: Onsd 1 april 2009 kl 13.15
Lokal: Seminariet, Seminarieg.1, Uppsala, rum 1219
Underlag: Nämnda pm som kan laddas ned från
http://www.skeptron.uu.se/utbhist/p-henrik-åström-elmersjö-avhavsnitt-090401.pdf
Course start 2009-04-08
This graduate course (forskarutbildningskurs) will be arranged during April-June 2009. Professors from the University of Oxford will give lectures, and Uppsala professors will contribute to making this course a first attempt to try the the traditional English "tutorial system" in Uppsala.
More information see www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-09-oxup-historical-controversies.pdf
2009-04-16 and 2009-04-17
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
Regius professor Robert Evans, University of Oxford, works on the
post-medieval history of central and eastern Europe, especially of the Habsburg
lands, 1526-1918. He has a particular interest in the place of language(s) in
historical development. His main current research commitment is to a history of
Hungary, 1740-1945. He also studies the history of Wales.
Thursday 16 April 2009 at 16.15-18.00 in room ENG1/1060 (Engelska parken, Historiska institutionen)
Research seminar: "European Empires: Language(s) and History"
Friday 17 April 2009 at 10.05-10.55 in room ENG2/0026 (Engelska parken, Historiska institutionen)
Lecture: "European Empires: From the First to the Third Reich: The Imperial
Tradition in Modern Central Europe"
2009-04-23 and 2009-04-24
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
Professor Robert Gildea, University of Oxford, is a specialist in French and
European history in the nineteenth and twentieth centuries. He has written on
the impact of the German occupation in France and Europe during the Second World
War, and is directing a collaborative research project on 1968 in Europe.
Thursday 23 April 2009 at 16.15-18.00 in K412 )
Research seminar: "French revolutions: Transnational threads of 1968 in France"
in room K 412 (Ekonomisk-historiska institutionen, Ekonomikum)
Friday 24 April 2009 at 10.05-10.55 followed by discussion in room ENG1/1060 (Historiska institutionen, Engelska parken)
Lecture: "French revolutions: Towards an Oral History of 1968 in France"
2009-05-07
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
The research interests of Professor Avner Offer, University of Oxford, are: nternational political economy, c. 1850–1920. Social and economic context of war. Urban and rural economy and land tenure. Legal context of social and economy history. Consumption, affluence and quality of life in the USA and Britain since the 1920s. Global transition from social democracy to market liberalism.
Thursday 7 May 2009 at 13.30-15.30 in ENG2-0027 (Engelska parken, Historiska
institutionen)
Lecture: "The Welfare State: An Economy of Obligations"
Friday 24 April 2009 at 16.15-18.00 in K 412 (Ekonomisk historia)
Research seminar: "British manual workers: From producers to consumers"
2009-05-14 and 2009-05-15
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme
Professor Jane Humphrie, University of Oxford, ägnar sin forskning åt arbetsmarknad, kön och familjens och kvinnoarbetets historia. För närvarande undersöker hon barnarbetet under den brittiska industriella revolutionen.
Thursday 14 May 2009 at 16.15-18.00 in ENG2–0025 (Historiska institutionen,
Engelska parken).
Research seminar: "Child labour, education and industrialisation"
Friday 15 May 2009 at 10.00-11.00 in ENG2–0025 (Historiska institutionen,
Engelska parken).
Lecture: "Child labour in the Industrial Revolution"
Ida Lidegran försvarar sin doktorsavhandling i utbildningssociologi:
Tid: Fred 15 maj 2009 kl 10.15
Lokal: Universitetshuset, sal X
PDF-version (3.054 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/p-lidegran-ida-090515-utbildnkap-diss.pdf>
Baksidestext:
UTBILDNINGSKAPITAL är de åtråvärda tillgångar som skapas och lagras i utbildningssystemet och som elever och studenter tillägnar sig. Hit hör förstås betyg och examina men också mycket annat som värderas högt när man rör sig uppåt i utbildningssystemet och senare ut i arbetslivet och det sociala livet i övrigt. Under sin väg genom utbildningsväsendet samlar de mest lyckosamma på sig en växande skatt av tillgångar, allt från exklusiva kunskaper och färdigheter till en förvissning om att tillhöra de utvalda.
I denna studie riktas sökarljuset mot de mest bemedlade, både i fråga om nedärvt kapital, det vill säga tillgångar som medförts från föräldrahemmet, och i fråga om förvärvat kapital, det vill säga sådant som elever och studenter själva tillägnat sig i skolan och på annat håll.
För att utforska utbildningskapitalets egenart i förhållande till andra tillgångar jämförs en region, Uppsala, där just detta denna art av kapital är extraordinärt koncentrerad, med några förorter norr om Stockholm - Danderyd, Lidingö, Täby och Sollentuna - där det ekonomiska kapitalet väger tyngre. Särskild uppmärksamhet ägnas åt hur olika sociala gruppers söner och döttrar använder sig av utbildningsystemet.
Fakultetsopponent är prof. emeritus Sigbrit Franke.
2009-05-27 SEC-seminarium
Tid: Onsd 27 maj 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Andreas Åkerlund, doktorand vid Historiska institutionen, Uppsala universitet, och Nationella forskarskolan i utbildningshistoria presenterar en text om föreningar och organisationer med internationalisering av kultur, språk och utbildning på agendan.
Underlag: Andreas Åkerlund, Utlandsriktad kulturpolitik och internationell utbildning, 54 s.
PDF-version (1.272 KB) <www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-akerlund-andreas-090519-utlandsriktad.pdf>
Alla intresserade är välkomna
2009-05-28 and 2009-05-29
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
Dr David Hopkin, University of Oxford, är särskilt intresserad av hur man skriver historien om människor som inte lämnat några avtryck i skriftliga källor.
Thursday 28 May 2009 at 16.15-18.00 in K 412 (Ekonomisk-historiska
institutionen, Ekonomikum)
Research seminar: "Folklore and History"
Friday 29 May 2009 at 10.00-11.00 in K 412 (Ekonomisk-historiska
institutionen, Ekonomikum)
Lecture: "Folklore and History"
2009-06-03
Seminarium anordnat av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Tid: Onsd 3 juni 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Anne Berg, doktorand vid Historiska institutionen
ventilerar ett avhandlingsavsnitt som är en del av hennes avhandlingsprojekt "Kampen
om nationen. Nationsbildning och nationsbyggare 1778-1870" (för mer information
om detta, se
http://www.hist.uu.se/PersonalInfo.aspx?UserId=1530 )
Underlag: Annes avhandlingsavsnitt kan laddas ner från
http://www.skeptron.uu.se/utbhist/p-anne-berg-090603.pdf
Alla intressade är välkomna
/Johannes Westberg, johannes.westberg@edu.uu.se
2009-06-04 and 2009-06-05
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
Dr Oliver Zimmer, University of Oxford , forskar om modern europeisk historia (1760–1914), med tonvikt vid Tyskland och Schweiz. Han är i synnerhet inriktad mot frågor om nationalism, religion och medborgarskap, och ägnar för närvarande åt en studie av religionens och identitetsformeringens urbana historia i Tyskland under perioden 1860–1900.
Thursday 4 June 2009 at 16.15-18.00 in ENG1–1060 (Historiska institutionen, Engelska parken)
Research seminar: " An important game in town: Nationalism and Status in the 2nd German Empire "
Friday 5 June 2009 at 10.00–11.00 in ENG1–1042 (Historiska institutionen, Engelska parken)
Lecture: "Towards a new understanding of nationalism: A critical assessment of existing theories of nationalism"
2009-06-11
Arranged by the The Oxford-Uppsala Programme <www.skeptron.uu.se/broady/uv/oguu.htm>
Friday 11 June 2009 at 16.00-17.00 in room K 412 (Ekonomisk-historiska institutionen, Ekonomikum)
2009-06-19 -- 2009-06-20
Konferens anordnad av nätverket "Acteurs
émergents"
(RAE) <http://www.acteurs-emergents.msh-paris.fr>.
SEC tillhör medarrangörerna.
Université Hassan II
Mohammedia
Casablanca , 19 et 20 juin 2009
Programme <www.skeptron.uu.se/broady/sec/e-090619-rea-colloque-casablanca-programme.pdf>
2009-09-16 Högre seminariet i Rättens historia och sociologi
Ole Hammerslev
Juridisk Institut, Syddansk universitet, gästforskare vid SEC
Tid: Onsd 16 september 2009 kl. 18.15-20.00
Plats: Gamla Torget 6, Uppsala, Sal 611
Abstract: Dette paper undersøger den sociale
genese af retlige assistanceprogrammer udviklet efter afslutningen på den Kolde
Krig i USA og EU. Paperet illustrerer, hvordan de retlige assistanceprogrammer i
USA i høj grad blev udviklet på amerikanske erhvervsadvokaters private initiativ
uden for staten mens EU's programmer blev skabt inden for det bureaukratiske
felt. Forskellen i programmernes baggrund reflekteres på den måde de fungerer.
De amerikanske jurister og institutioner eksporterede retlige modeller via
ikke-statslige agenter og organisationer, hvor de europæiske agenter og
institutioner eksporterede retlige modeller via statsinstitutioner og embedsmænd.
Ved at fokusere på Bulgarien som retlig importør illustreres således, hvordan
amerikanske og europæiske aktører eksporterede forskellige former for stat via
forskellige former for retlige programmer og retlig ekspertise. Gennem et
retligt fokus giver paperet et indblik i en transatlantisk kamp om indretninger
af stat, ret og ekspertise
2009-09-30 SEC-seminarium
Ellen Bijvoet & Kari Fraurud, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet
Tid: Onsd 30 sept 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Förberedelseläsning
som den intresserade kan få sig tillsänt som pdf-filer genom att mejla
ett önskemål till Ellen Bijvoet <ellen.bijvoet@biling.su.se>:
Ellen Bijvoet & Kari Fraurud, "Rinkeby Swedish in the mind of the beholder. Studying listener perceptions of language variation in multilingual Stockholm" (19 s.), under utgivn. i. Svendsen, Bente Ailin & Quist, Pia (eds), Linguistic Practices in Multiethnic Urban Scandinavia. Clevedon: Multilingual Matters.
Ellen Bijvoet & Kari Fraurud: "Language variation and varieties in contemporary multilingual Stockholm: an explorative study of young peoples perceptions" (22 s.), under utgivn. i Lindberg, Inger & Roger Källström (eds), Language and language use among adolescents in multilingual urban settings(prel. titel).
Alla intresserade är välkomna.
2009-10-01 -- 2009-10-01
Konferens arrangerad av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Universitetshuset, Uppsala, 1-2 okt. 2009
Konferenssajt http://www.edu.uu.se/utbildningshistoria09/
Med 24 sessioner och 120 paper ger den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen en god översikt över utbildningshistorisk forskning i Sverige och i Norden anno 2009. Av programmet framgår att bredden är imponerande bredd, både ämnesmässigt och disciplinärt. Deltagare kommer bland annat från historiska, pedagogiska, språkvetenskapliga, sociologiska och militärvetenskapliga institutioner. Konferensens sessioner rymmer bidrag som behandlar allt från läsundervisning i det tidigmoderna Sverige till förändringar i yrkes-, högskole- och universitetsutbildningar under 1900-talet och dagens historiska spel.
Denna bredd är utan tvekan en tillgång. Att
utbildningshistorisk forskning bedrivs inom olika discipliner utifrån vitt
skilda perspektiv gör den i sanning dynamisk. Samtidigt innebär spridningen över
gränser mellan institutioner och lärosäten risker för att forskningen blir
fragmenterad. Samverkan behövs för att uppnå den kritiska massa som krävs för
att det utbildningshistoriska studiet ska blomstra.
Mot bakgrund av detta erbjuder årets konferens en ypperlig möjlighet att stärka
det utbildningshistoriska fältet. Inte bara genom att ta tillfället i akt att
överbrygga de avstånd som geografi, discipliner och institutionsgränser skapar,
utan också genom att planera för framtiden. Givet den nordiska
utbildningshistoriska forskningens läge, vilka projekt skulle driva den framåt?
Nationella forskarskolan i utbildningshistoria genom,
Donald Broady, forskarskolans föreståndare, professor vid institutionen för
utbildning, kultur och medier
Johannes Westberg, koordinator för Nationella forskarskolan i
utbildningshistoria
2009-10-28 SEC-seminarium
Seminarium i anslutning till forskningsprojektet "Sextioåtta. Studentrevoltens sociala förutsättningar och kulturella effekter". Diskussion om litteratur om 68-rörelsen.
Tid: Onsd 28 okt 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Alla intresserade är välkomna.
2009-11-18 SEC/SYC-seminarium
Prof. Peter Waara
Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet
peter.waara@edu.uu.se
Tid: Onsd 18 nov 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Alla intresserade är välkomna.
2009-11-25 SEC/SYC-Seminarium
Ventilering av avhandlingspm av Hassan Sharif, doktorand i utbildningsssociologi, hassan.sharif@edu.uu.se.
Tid: Onsd 25 nov 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219.
Kommentator FD Mats Jakobsson.
Avhandlingens prel. titel är Nyanlända irakiska gymnasieungdomar i Södertälje - kulturella praktiker, gemenskap och motstånd.
Handledare Peter Waara. Bitr. handledare Mikael Börjesson.
Underlag: avhandlingspm (1318
KB, 26 s.)
<www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sharif-hassan-091125-avhpm.pdf>
Alla intresserade är välkomna.
2009-12-09 SEC-seminarium
Diskussionsseminarium i anslutning till det ganska nystartade forskningsprojektet "Sextioåtta. Studentrevoltens sociala förutsättningar och kulturella effekter".
Tid: Onsd 9 dec 2009 kl. 13.15-15.00
Lokal: Seminariet, Seminarieg. 1, Uppsala, rum 1219
Diskussionsinledning av Ola Winberg som för Historisk Tidskrift skriver en anmälan av Jens Ljunggren, Inget land för intellektuella (Nordic Academic Press, 2009) och Kurt Almqvist (red), Betydelsen av revolutionsåret 1968 (Atlantis, 2008).
Underlag: Projektets forskningsplan (138 KB) < www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-080421-sextioatta-forskningsplan.pdf>
Den prosopografiska metod som används har tidigare prövats bl.a. i projektet
"Formering för offentlighet. En kollektivbiografi över Stockholmskvinnor 1880-1920",
finansierat av Riksbankens jubileumsfond,
se www.skeptron.uu.se/broady/sec/ffo.htm,
vars material finns tillgängligt i ett webbarkiv skapat av Monica Zetterman,
se www.skeptron.uu.se/pers/monicaz/ffo/
Alla intresserade är välkomna.
Disputation 2009-12-15
Tid: Tisd 15 dec 2009 kl 13.15
Plats: Handelshögskolan i Stockholm, Peter Wallenbergsalen, Sveav. 65,
plan 5
Opponent: prof Håkan Boter, Umeå universitet.
Handledare Carin Holmquist. Bitr. handledare Donald Broady och Frédéric Delmar.
Sammankomsterna sker vanligen i huset Seminariet, Seminariegatan 1, Uppsala. Rummet är vanligen rum 1219 eller rum 1440.
Vägbeskrivning för resenärer: Seminariet är en pampig tegelbyggnad i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i norvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariet omedelbart efter ån. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta
Till rum 1219 kommer man genom att gå in genom vänstra ytterporten och trappan till vänster upp en våning till plan 2.
Till rum 1440 kommer man genom att gå in genom vänstra ytterporten och trappan till vänster upp till översta våningen, dvs. plan 4.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-09.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2009-12-31
Back to SEC home page