This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-uktra.htm
Utbildning och kultur, forskningstraditioner I (5 p)
Läskurs vårterminen 2007 vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
För mer information kontakta kursledaren Donald Broady, donald.broady@edu.uu.se.
Fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämndens grundutbildningsutskott 2006-09-19
Kursbenämning: Utbildning och kultur, forskningsmetoder I
Kurskod: 4LU034
Poäng: 5.0
Nivå: C
Annan nivå: Djup:
Betygsskala: UV
Flaggor: Fristående kurs
Behörighet: 40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Beslut och riktlinjer: Kursen är en fristående kurs.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning
Syfte
Efter genomgången kurs skall de studerande kunna karaktärisera ett antal
centrala samhällsvetenskapliga traditioner med tonvikt på utbildnings- och kultursociologi samt utbildningspolitik. De skall dessutom kunna analysera skillnader mellan sådana traditioner.
Innehåll
- Centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom
samhällsvetenskapen
- Samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär
- Prov på aktuell forskning om utbildning, kultur och utbildningspolitik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Deltagarna skall lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt en avslutande skriftlig examinationsuppgift.
Examination
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
För denna kurs ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs vid examination har rätt att genomgå förnyad examination för att få godkänt betyg.
Övriga föreskrifter
Efter samråd med de studerande fastställs vilka uppgifter och undervisningsmoment som ingår i examinationen.
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1964): Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964, pp. 7-115 (108 s.).
[Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp. 1-76.]
Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken för samhällsvetare, 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. / (66 s.).
[PDF-version www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf].
Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002): Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992 (320 s.).
[Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]
Lindblad, Sverker & Fritjof Sahlström (1998): ”Klasserumsforskning. En oversigt med fokus på interaktion og elever”. I: Bjerg, Jens (red.): Pædagogik - en grundbog til et fag. København: Hans Reizels Forlag, s. 224-257 (34 s.)
[Svensk utgåva på Liber Förlag.]
Foucault, Michel (1975): Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard (318 s.).
[Sv. övers. Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund: Arkiv Förlag, 1987.
Norsk övers. Overvågning og straf. Det moderna fængselvæsens historie. Købehavn: Rhodos/Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1977.
Eng. övers. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage/Random House, 1979.]
Parsons, Talcott (1959): ”The School Class as a Social System: Some of its functions in American society”, Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No. 4, 1959, pp. 297-318. (22 s.)
[Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan, 1964.]
Weber, Max (1922): "Kapitel I. Sociologische Grundbegriffe". I: Weber, Max (1922): Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriß der verstehenden Soziologie. Ed. Johannes Winckelmann. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 5 uppl. 1972, s 1-30 (30 s.).
[Sv övers. "I. Sociologiska grundbegrepp". I: Weber, Max: Ekonomi och samhälle. Förståendesociologins grunder, 1983. Del I: Sociologiska begrepp och definitioner. Ekonomi, samhällsordning och grupper. Lund: Argos. s 3-40.]
Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen (minst 100 s.)
Summa sidor: 998
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-uktra.htm
Created by Donald Broady. Last updated 2007
Back to SEC home page