This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-utbhist-trad.htm
Forskarutbildningskursen Utbildningshistoria, traditioner (7,5 hp)
Uppsala universitet, jan-mars 2008
anordnad av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Kursledare: Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se> och Donald Broady, <donald.broady@edu.uu.se>
Forskningssekreterare för SEC: Marie Ols <marie.ols@peki.uu.se>, tel 018-4715883, rum 3248 på Seminariet.
Administration forskarutbildningen i utbildningssociologi: Katarina Gahne <katarina.gahne@peki.uu.se>. Postadress Pedagogikums kansli, Box 2136, 751 25 Uppsala. Tel 018-4716349
Kursstart 21 jan 2006. Kursstarten administreras genom undervisningsplattformen PING PONG
Lokaler: Seminarieg. 1, Uppsala.
Kursen anordnas av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria.
Mål
Kursens syfte är att deltagarna skall få en överblick över centrala
forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningshistoriska området.
Innehåll
Genomförande
Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga
redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift
lämnas in i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar. Betygen Underkänd och Godkänd
ges. För studerande inom grundutbildningen ges betygen Underkänd, Godkänd och
Väl godkänd.
Kurslitteratur
Se särskild förteckning
Kurslitteratur
Archer, Margaret S.: Social Origins of Educational Systems. University Edition. London: Sage, 1984 (234 s.).(234 s.)
Cunningham, Peter: ”Educational History and Educational Change: The Past Decade of English Historiography”, History of Education Quarterly, Vol. 29, No. 1. (Spring, 1989), pp. 77-94.(18 s.)
Durkheim, Émile: L’évolution pédagogique en France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.) [Eng övers. The Evolution of Educational Thought. Routledge & Kegan Paul, London, Henley and Boston 1977] (403 s.)
Green, Andy: Education and state formation: the rise of education systems in England, France and the USA (353 p.). London: Macmillan, 1990, kap 2 (pp. 26-75) (50 s.)
Herbst, Jurgen: ”Beyond the Debate over Revisionism: Three Educational Pasts Writ Large”, History of Education Quarterly, Vol. 20, No. 2. (Summer, 1980), pp. 131-145(14 s.)
Jarausch, Konrad H.: ”The Old ’New History of Education’: A German Reconsideration”, History of Education Quarterly, Vol. 26, No. 2. (Summer, 1986), pp. 225-241 (17 s.)
Katz, Michael B.: ”The Origins of Public Education: A Reassessment”, History of Education Quarterly, Vol. 16, No. 4. (Winter, 1976), pp. 381-407 (27 s.)
Müller, Detlef K., Fritz Ringer & Brian Simon (eds.): The Rise of the Modern Educational System: Structural Change and Social Reproduction 1870-1920. Cambridge: Cambridge University Press/Paris: Maison des Sciences de l’Homme, 1987 (264 s.). ISBN 0-521-33001-7 (Cambridge); 2-7351-0168-1 (Paris)(264 s.)
Petterson, Lars: ”Pedagogik och historia. En komplicerad förbindelse”, pp. 359-373 Selander, Staffan (red): Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Kan laddas ned via länk från www.libris.kb.se) (15 s.)
Simon, Brian: ”The History of Education in the 1980s”, British Journal of Educational Studies, Vol. 30, No. 1. (Feb., 1982), pp. 85-96 (11 s.)
Summa 1 053 sidor
Valbar litteratur
Axelsson, Thom: Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950. Tema Barn, Linköping 2007. [finns som fulltext i Diva]
Bourdieu, Pierre: La noblesse d'État. Grandes écoles et esprit de corps, Minuit, Paris 1989 (569 sidor). ISBN 2-7073-1278-9. [Eng övers. The State Nobility. Elite Schools in the Field of Power. Stanford: Stanford University Press, 1996 (475 s.), ISBN 0-8047-1778-8.]
Collins, Randall: The Credential Society. A Historical Sociology of Education and Stratification. New York: Academic Press, 1979.
Larsson, Esbjörn: Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866. Acta Universitatis Upsaliensis. Studia Historica Upsaliensia 220, 2005 (411 s.). [PDF-version fulltext http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-6145-2__fulltext.pdf, 6 106 KB.]
Lundahl, Christian: Viljan att veta vad andra vet: Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola. Arbetsliv i omvandling 2006:8, Stockholm. [finns som fulltext i Diva]
Román, Henrik: Skönheten och nyttan : om gymnasiesvenskans litteraturundervisning 1947-1985, Uppsala Studies in Education, Uppsala 2006.
Rothblatt, Sheldon & Björn Wittrock (eds.): The European and American University Since 1800. Historical and Sociological Essays. Cambridge UK: Cambridge University Press, 1993.
Sörlin, Sverker: De lärdas republik. Om vetenskapen internationella tendenser. Malmö: Liber-Hermods, 1994.
Torsd 2008-02-14 kl 10.15-16.00 Seminarium I & II.
Lokal: Seminariet, rum 1219.
Tisd 2008-03-18 kl 10.15-16.00 Seminarium III & IV.
Lokal: Seminariet, rum 1224.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-utbhist-trad.htm
Created by Donald Broady. Last updated Jan 2008
Back to SEC home page