This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
Start | About | Research | Courses | Events | Archives | Tools | Search all SEC
Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-utbsoc-metod-master-vt.htm
Kursen Utbildningssociologi, metoder
april-maj 2008
Kursen ges av Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet, och samläses med momentet "Metoder inom utbildnings- och kultursociologin" inom forskarutbildningskursen Teori och metod.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-utbsoc-metod-master-vt.htm
För information, kontakta Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>, Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se> eller för allmänna frågor om masterprogrammet studierektor Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>.
Utbildningssociologi, metoder, 7.5 högskolepoäng
Kurskod: XXXXXX
Beslut: 2007-XX-XX
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd , G Godkänd, U Underkänd
Huvudområde
Utbildningssociologi
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande
Innehåll
Kursen ger en överblick över centrala forskningsmetoder samt bekantskap med insamlings- och bearbetningstekniker. Tonvikten ligger vid
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera minst en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Broady, Donald & Mikael Börjesson (2002): "En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet", Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. E-tidskrift, 2002:1 (Uppsala universitet, red. Ulf P. Lundgren). (9 s.)
[PDF-version (372 KB) <www.skeptron.uu.se/broady/dba-b-020407-social-karta.pdf>
Alternativt: Broady, Donald & Mikael Börjesson (2006):”En social karta över gymnasieskolan”, Ord&Bild, nr 3-4 2006, pp. 90-99.]
Broady, Donald (1998): Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. (26 s.)
[PDF-version (129 kb) <www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf>]
Börjesson, Mikael (2006): "Om att klassificera sociala grupper". I: Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Mikael Palme (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)
[Digital version se http://www.skeptron.uu.se/monicalz/faltanteckningar/]
Erikson, Robert & Jan O. Jonsson: Ursprung och utbildning. Social snedrekrytering till högre studier. Huvudbetänkande från Utredningen om den sociala snedrekryteringen till högre studier. SOU 1993:85. (432 s.)
Frykman, Jonas (1998): Ljusnande framtid! Skola, social mobilitet och kulturell identitet. Lund: Historiska media. (201 s.)
Moi, Toril (1996): Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, s. 21-102 (dvs. inledningen samt kapitel 1 och 2). (82 s.)
[Övers. av Simone de Beauvoir: The Making of an intellectual woman. Oxford, UK/Cambridge, USA: Blackwell Publishers, 1994]
En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s.
[Ett förslag är Ingrid Heyman (1995): Gånge hatt till... Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974-1991, Daidalos, Göteborg 1995. (346 s.)
[
Se engelsk summary <www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-heyman-95-summary.htm>]
Summa 1 010 s.
för momentet "Metoder inom utbildnings- och kultursociologin" inom forskarutbildningskursen Teori och metod
Lokal är rum 1219, Seminarieg. 1, Uppsala
Seminarium 1: tisd 22 april 2008 kl 10.15-12.00. Seminarieledare Mikael Börjesson.
Seminarium 2: tisd 29 april 2008 kl 10.15-12.00. Seminarieledare Donald Broady.
Seminarium 3: tisd 6 maj 2008 kl 10.15-12.00. Seminarieledare Mikael Börjesson.
Seminarium 4: torsd 15 maj 2008 kl 09.30-12.30. Seminarieledare Donald Broady och Mikael Börjesson.
Kursmomentet "Metoder inom utbildnings- och kultursociologin" examineras genom att deltagarna lämnar in en pm som behandlar litteraturen. Denna pm skall inlämnas senast tisd 13 maj och skall utgöra diskussionsunderlag vid det avslutande seminariet månd 19 maj 2008. Tänkbara ämnen är:
(1) Besvara frågan: hur skulle det kunna gå till att med hjälp av utbildningssociologiska och kultursociologiska begrepp, metoder och forskningstekniker studera något som är föremål för ditt avhandlingsarbete eller som du av andra skäl är intresserade av att begripa dig på? Det kan skriva en sådan pm antingen som ett rent tankeexperiment eller som ett led i planeringen av en undersökning som du så småningom (vilket förstås inte behöver ske inom ramen för denna kurs) ämnar genomföra.
(2) Ett alternativ är att du ägnar din examinations-pm åt att jämföra t.ex. några utbildningssociologiska forskningstraditioner med varandra, eller någon eller några utbildningssociologiska forskningstraditioner med andra traditioner
Det finns många andra alternativ. Huvudsaken för dig själv är, hoppas jag, att du utöver kurspoängen får glädje och nytta av arbetet. Försök hitta på ett meningsfullt ämne och rådgör med kursledningen vid behov. Huvudsaken när det gäller godkännande är att du visar att du tillgodogjort dig och fått ut något väsentligt av litteraturen och våra diskussioner.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-utbsoc-metod-master-vt.htm
Created by Donald Broady. Last updated April 2008
Back to SEC home page