This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.



URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-pierre-bourdieus-utbsoc.htm

Masterkursen "Pierre Bourdieus utbildningssociologi"

Uppsala universitet, mars-juni 2011

URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-pierre-bourdieus-utbsoc.html

För upplysningar kontakta kursledaren Mikael Palme <mikael.palme@edu.uu.se>


Kursplan

[senast reviderad 2010-08-30]


Pierre Bourdieus utbildningssociologi
(Pierre Bourdieu´s Sociology of Education)

7.5 högskolepoäng
Kurskod: 4UK086
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Nivå/successiv fördjupning: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Inrättad: 2010-06-16
Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Reviderad: 2010-08-30
Reviderad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Kursplan gäller från: vecka 34, 2010
Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.

Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
• relatera till varandra centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i Pierre Bourdieus utbildningssociologiska studier
• analysera förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier och diskutera utvecklingslinjerna i studierna
• använda några av de centrala begreppen i en analys av ett utbildningssociologiskt problem och motivera val av begrepp

Innehåll
Kursen avhandlar Pierre Bourdieus utbildningssociologi och tar utgångspunkt i de centrala utbildningssociologiska studierna.
Tonvikten ligger vid
• centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i de centrala utbildningssociologiska studierna
• förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier
• användandet av begreppen i analys av utbildningssociologiska problem

Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination
Kursen examineras genom kortare skriftliga redovisningar som lämnas in under kursens gång och en skriftlig examinationsuppgift i slutet av kursen.

Övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftlig examinationsuppgift.


Kurslitteratur

Gäller från: vecka 36, 2010

Bourdieu, Pierre
Homo academicus
Paris : Éd. de Minuit, 1984 - 302 s.
ISBN: 2-7073-0696-7 LIBRIS-ID: 5857001
Sv övers. Bourdieu, Pierre, Homo Academicus, Symposion Stockholm/Stehag, 1996

Bourdieu, Pierre
La noblesse d'État : grandes écoles et esprit de corps
Paris : Minuit, 1989 - 568 s.
ISBN: 2-7073-1278-9 LIBRIS-ID: 5857075
Urval 450 s. Eng övers. Bourdieu, Pierre,The State Nobility. Elite Schools in the Field of Power, Cambridge, Polity Press, 1996

Bourdieu, Pierre
Méditations pascaliennes
Paris : Seuil, 1997 - 316, [6] s.
ISBN: 2-02-032002-9 LIBRIS-ID: 2296140
Urval 200 s Eng övers. Bourdieu, Pierre, Pascalian Meditations, Cambridge, Polity Press, 2000

Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude
La reproduction : Éléments pour une théorie du système d'enseignement
Paris,c 1970, 1970 - 279 s
ISBN: 2-7073-0226-0 LIBRIS-ID: 39394
Urval 200 s. Sv. övers. Bourdieu, Pierre & Jean Claude Passeron, Reproduktionen. Bidrag till en teori om utbildningssystemet, Lund, Arkiv, 2008

Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964, 1964 - 189 s.
LIBRIS-ID: 71571
Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979 (108 s.)


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-11-pierre-bourdieus-utbsoc.htm
Created by Donald Broady. Last updated March 2011
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive