This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.

Forskarutbildningskursen "Vetenskapsteori"
sept 1996-febr 1997

<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet96.htm>

Kursen "Vetenskapsteori", sept 1996-febr 1997, ingår i den obligatoriska delen av forskarutbildningen vid Lärarhögskolan i Stockholm läsåret 1996-97.


Kursplan för forskarutbildningskursen "Vetenskapsteori" (5 poäng)

Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, september 1996-februari 1997

Kursplanen daterad 1996-04-14, senast reviderad 1996-11-14, men inga innehållsliga skillnader.

Syfte

Kursens syfte är att ge en historisk orientering om grundläggande filosofiska och vetenskapsteoretiska problem av relevans för nutida humanvetenskap.

Innehåll och arbetsformer

Kursen kommer att behandla centrala strömningar inom västerländsk filosofi, med tonvikt vid nittonhundratalets traditioner, såsom nykantianism, logisk positivism, fenomenologi, hermeneutik, pragmatism, strukturalism etc. Dessutom innehåller kursen tillbakablickar på äldre filosofiska traditioner.

Dessa klassiska och nyare filosofiska traditioner kommer att tjäna som orienteringspunkter i behandlingen av den nutida vetenskapens teoretiska och metodiska förutsättningar.

Kursen är avsedd som en introduktion. Kursdeltagarna skall erhålla hjälp med att teckna sin egen översiktskarta över nittonhundratalets forskningstraditioner, och att tillägna sig något av den begreppsapparat och den vokabulär som den vetenskapsteoretiska diskussionen förutsätter.

Kursen är avsedd att fungera som en upptakt till forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan, där den är obligatorisk. Även doktorander som kommit en bit på väg i sin utbildning men som tror sig ha luckor i sin filosofiska allmänbildning är välkomna.

Kursen genomföres i form av föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång.

Litteratur

Kurslitteraturen består av

Ytterligare kurslitteratur kan tillkomma

Utöver den ovan nämnda kurslitteraturen bör deltagarna ha tillgång till ett filosofiskt lexikon, förslagsvis Filosofilexikonet (red. Poul Lübcke), Bokförlaget Forum, Stockholm 1988. Dessutom bör deltagarna ha tillgång till filosofihistorisk handbokslitteratur som täcker tiden före 1900-talet. Det är lämpligt att friska upp eventuella gymnasiekunskaper om filosofins historia. Deltagarna bör även ha något av de gängse filosofihistoriska översiktsverken till hands.

Examination

Kursen förutsätter aktivt deltagande. Examinationen sker i form av en skriftlig inlämningsuppgift. Inlämningsuppgifterna kan vara av olika slag, förslagsvis:

en närläsning av en vetenskaplig text, i syfte att vaska fram filosofiska och vetenskapsteoretiska premisser som texten i fråga vilar på;

en jämförelse mellan ett par filosofiska eller vetenskapliga texter eller traditioner;

en jämförande studie av hur ett bestämt problem behandlas inom några filosofiska eller vetenskapliga traditioner.

Även andra slag av inlämningsuppgifter kan väljas i samråd med kursledningen.

Riktlinjer för arbetet med inlämningsuppgiften:

Det kursen framför allt kan erbjuda är en möjlighet till fördjupning i författarskap och problemområden som du har intresse av. Välj litteratur som du tror att du kommer att ha glädje av även i framtiden; låt inte kurspoängen bli den enda behållningen av läsarbetet!

Inlämningsuppgiften skall redovisa ett självständigt läsarbetet. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din inlämningsuppgift skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.

Inlämningsuppgiften skall bestå av en text som är genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originalliteraturen, det du hämtar ur sekundärlitteraturen och det som är dina egna självständiga tolkningar. Inlämningsuppgiften skall förses med en förteckning över inläst litteratur. Inlämningsuppgiftens omfattning har ingen avgörande betydelse – 10 eller 15 sidor kanske kan vara lagom. Samarbete är tillåtet och uppmuntras, men i så fall skall varje deltagare ansvara för författandet av en egen del av den gemensamt inlämnade texten.

Deltagare

Deltagarna är forskarstuderande vid Lärarhögskolan samt forskarstuderande från andra institutioner. Även deltagare med annan bakgrund är välkomna efter överenskommelse med kursledningen. (Studerande med annan hemvist än Lärarhögskolan måste för att tillgodräkna sig kurspoängen inhämta samtycke från ansvariga lärare vid den egna institutionen.)

Inom forskarutbildningen i pedagogik vid Lärarhögskolan tillhör denna kurs de obligatoriska kurserna. Nyantagna forskarstuderande uppmanas att läsa denna kurs så tidigt som möjligt.

Tid

Kursen ges under höstterminen 1996. Undervisningstillfällena förläggs till vissa måndagar kl 17.00-19.00.

Plats

Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik, Västerbroplan 1 (en tegelbyggnad mellan SvD-huset och Västerbron), första våningen, lokal Duvslaget.

Kursledning och sekretariat

Kursledare och examinator: Donald Broady, tel 08-7375602, datorpost <broady@nada.kth.se>, URL http://www.nada.kth.se/~broady.

Sekretariat för forskarutbildningen: Barbara Högberg, tel 08-7375560, datorpost barbara.hogberg@lhs.se.

Postadress: Lärarhögskolan, Inst. f. pedagogik, Box 34103, 100 26 Stockholm.

Fax 08-7375610.


Schema

för forskarutbildningskursen "Vetenskapsteori" (5 poäng), sept 1996—febr 1997 (Version 2 1996-11-14)

Kursens syfte och utformning framgår av kursplanen, daterad den 14 april 1996 (en aktuell version är tillgänglig på URL http://www.lhs.se/resunits/sec/, men inga nämnvärda förändringar har skett i förhållande till den ursprungliga versionen).

I kursplanen finns även upplysningar om kurslitteraturen, examination m.m.

Lokalen är Duvslaget, Västerbroplan 1. Till Västerbroplan kommer man med T-bana till Thorildsplan eller bussarna 40, 54, 56, 57, 62.

Här en översikt över undervisningstillfällena:

Måndagen den 16 september kl. 17.00—19.00. Seminarium 1: subjektsfilosofi. Närläsning av läsestycken av Descartes och Kant. Inledning till hermenutiken.

Måndagen den 7 oktober kl. 17.00—19.00. Seminarium 2: hermeneutik och fenomenologi. Gästföreläsare: Fredrik Svenaeus (Tema Hälsa och samhälle. Linköpings universitet). Läs i förväg om hermeneutiken i P. Lübcke (red), Vår tids filosofi, Forum, Stockholm, 1987 (2 uppl. 1991), del 1, s. 15—39, 121—154, 163—176, 187—193. Läs i förväg om fenomenologin i a.a., del 1, s. 40—80, 92—101, 311—324, 325—344.

Måndagen den 28 okt kl. 17.00—19.00. Seminarium 3: Klassisk positivism och marxism. Läs i förväg om marxismen och frankfurtskolan i a.a., del 1, s. 194—276, 304—310, 345—362.

Måndagen den 18 november kl. 17.00—19.00. Seminarium 4: strukturalismen, poststrukturalismen. Läs i förväg om strukturalismen och poststrukturalismen i a.a., del 1, s. 363—398.

OBS! Inställt seminarium måndagen den 9 december

Måndagen den 16 december kl. 17.00—19.00. Seminarium 5: pragmatismen, den logiska positivismen, den analytiska språkfilosofin. Läs i förväg i a.a., del 2, om pragmatismen s. 401—429; om den analytiska språkfilosofin a.a., del 2, s. 432, 484—501, 567—584, 619—650, 695—703; samt om bl.a. den logiska positivismen återstoden av a.a., del 2.

Skriftliga inlämningsuppgifter skall vara Donald Broady tillhanda senast måndagen den 27 januari 1997 kl 19.

Måndagen den 3 februari 1997 kl. 17.00—19.00. Skriftliga inlämningsuppgifter diskuteras.

Ytterligare något eller några undervisningstillfällen kan tillkomma.

Vissa av seminarierna kommer delvis att ägnas åt närläsning av korta utdrag ur klassiska texter, samlade i kompendiet Läsestycken för samhällsvetare, version 4, rapporter från FUKS, Lärarhögskolan i Stockholm, januari 1994, som delas ut till kursdeltagarna.

Av kursplanen framgår att vi kommer att göra flitigt bruk av Poul Lübckes översiktsverk Vår tids filosofi, som behandlar 1900-talet. Dessutom uppmanas deltagarna att konsultera filosofihistorisk handbokslitteratur som även täcker tidigare perioder. Som nämns i kursplanen är Filosofilexikonet (red. Poul Lübcke, Bokförlaget Forum, Stockholm 1988) en användbar uppslagsbok. Det slumpade sig också så — eller är det ingen tillfällighet? —att inte mindre än fyra stora filosofihistorier utkom på svenska förra året, nämligen:

Bland dessa böcker är min egen favorit den som Nordin skrivit.

Med förhoppning om givande läsning och goda samtal i höst

Donald Broady <broady@nada.kth.se>

Kursen Vetenskapsteori

D. Broady, 1996-09-16, reviderad 1996-11-14


Några förslag till läsning

Enligt kursplanen skall deltagarna läsa "något eller några filosofiska eller vetenskapsteoretiska originalverk, vilka väljes i samråd med kursledningen". Det finns förstås mycket att välja på, de följande titlarna är bara några exempel.

Hermenutik

Engdahl, Horace et al.: Hermeneutik. Stockholm: Rabén & Sjögren, 1977. (Texter av Heidegger, Gadamer, Ricoeur, J.-P. Richard, Jauss, R. Bubner)

Fenomenologi

Husserl, Edmund: Cartesianska meditationer. En inledning till fenomenologin. Översättning och förord: Daniel Birnbaum och Sven-Olof Wallenstein. Göteborg: Daidalos, 1992. Standardutgåva: Husserl, Edmund: Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge (utg. S. Strausser) [1950]. Husserliana, Bd I. Haag: Martinus Nijhoff, 2 uppl. 1963. Fransk version: Husserl, Edmund: Méditations cartésiennes. Introduction à la phénoménologie [1931]. Paris: Vrin, 1986.

Husserl, Edmund: Filosofins idé. Översättning, förord och kommentar: Jan Bengtsson. Inledning: Dick A.R. Haglund. Göteborg: Daidalos, 1989. Standardutgåva: Husserl, Edmund: Der Idee der Phänomenologie. Fünf Vorlesungen. (utg. W. Biemel). Husserliana, Bd II. Haag: Martinus Nijhoff, 1950.

Frankfurtskolan

Adorno, Theodor W. et al.: Kritisk teori — en introduktion (red. John Burill). Göteborg: Daidalos, 1987.

Strukturalism och poststrukturalism

Saussure, Ferdinand de: Kurs i allmän lingvistik. Staffanstorp: Bo Cavefors bokförlag, 1970. Standardutgåva: Saussure, Ferdinand de: Cours de linguistique générale [1915]. Édition critique préparée par Tullio de Mauro. Paris: Payot, 1972.

Foucault, Michel: Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987. Övers. av Foucault, Michel: Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard, 1975.

Foucault, Michel: Diskursens ordning. Installationsföreläsning vid Collège de France den 2 december 1970. Stockholm/Stehag: Brutus Östling Bokförlag Symposion, 1993. Övers. av: Foucault, Michel: L'ordre du discours. Leçon inaugurale au Collège de France prononcée le 2 décembre 1970. Paris: Gallimard, 1971

Pragmatism

Peirce, Charles S.: Pragmatism och kosmologi. Valda uppsatser i översättning av Richard Matz och med inledning av Margareta Bertilsson och Peder Voetmann Christiansen. G�teborg: Daidalos, 1990.

De för diskussionen om pragmatismen viktigaste bidragen samlades f.f.g. i Collected Papers of Charles Sanders Peirce (ed. Charles Hartshorne; Paul Weiss). Vol V. Pragmatism and Pragmaticism. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1934, fotomekaniskt nytryck 1960.

Den enda Peirce-utgåvan som lever upp till textkritiska krav är Writings of Charles S. Peirce. A Chronological Edition, vars första volymer utkom 1986. Den klassiska artikelsviten i Popular Science Monthly under rubriken "Illustrations of the Logic of Science" återfinns i Writings of Charles S. Peirce. A Chronological Edition. Volume 3. 1872-1878 (Ed. Ed. Christian J.W. Kloesel et al). Bloomington: Indiana University Press, 1986.

Logisk positivism och analytisk filosofi

Texter av Moore, Russel, Carnap, Wittgenstein, Ryle, Austin och Quine i Filosofin genom tiderna . 1900-talet (utg. Konrad Marc Wogau). Stockholm: Bonniers, 1964.

Wittgenstein, Ludwig: Filosofiska undersökningar. Stockholm: Thales, 1992 (1 uppl. Bonniers, Stockholm 1978). Övers. av Wittgenstein, Ludwig: Philosophische Untersuchungen/Philosophical Investigations. Oxford: Basil Blackwell, 1953. Tysk pocketversion: Wittgenstein, Ludwig: Werkausgabe, Band 1, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 7 uppl. 1970, som innehåller Tractatus logico-philosophicus; Tagebücher 1914-1916; Philosophische Untersuchungen.


Meddelande 12 nov. 1996 om schemaändring

D. Broady, 12 nov. 1996

Till deltagarna i forskarutbildningskursen "Vetenskapsteori"

Meddelande om inställt seminarium den 9 december, samt nyinsatt seminarium den 3 februari

Seminariet den 9 december 1996 ställes in.

Som planerat inträffar terminens sista seminarium den 16 december 1996. Det blir alltså seminarium 5, som skall behandla pragmatismen, den logiska positivismen och den analytiska språkfilosofin.

Läs i förväg i Lübcke, Vår tids filosofi, del 2, om pragmatismen s. 401—429; om den analytiska språkfilosofin a.a., del 2, s. 432, 484—501, 567—584, 619—650, 695—703; samt om bl.a. den logiska positivismen återstoden av a.a., del 2.

Ett nyinsatt seminarium äger rum månd den 3 februari 1997. Tid och plats som vanligt kl 17—19 i Duvslaget. Under detta seminarium, som avslutar kursen, skall skriftliga inlämningsuppgifter diskuteras.

Jag behöver få era inlämningsuppgifter mig tillhanda senast måndagen den 27 januari 1997 kl 19. Lämna i mitt fack (Institutionen för pedagogik, Västerbroplan 1, första våningen, dvs samma plan som Duvslaget) eller skicka till postadressen nedan.

Donald Broady
Lärarhögskolan
Institutionen för pedagogik
Box 34103
100 26 Stockholm.

PS.

De av er som tänker följa forskarutbildningskursen Samhällsvetenskapliga forskningstraditioner, jan—maj 1997, skall veta att undervisningstillfällena blir vissa måndagar kl 17—19, näml. 27 jan, 17 febr, 10 mars, 24 mars, 14 april och 26 maj. Ytterligare seminarier kan tillkomma. Lokalen blir Duvslaget.


URL of this page is <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-vet96.htm>
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated 14 Feb. 1997



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive