Uppsala universitet, sept 2007- jan 2008
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet är verksamma vid Institutionen för didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen för utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ingår i Pedagogikumorganisationen.
Tid: Oftast tisdagar kl 09.15-12.00 under perioden sept 2007-jan 2008.
Lokal: Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.
Lärare är Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif Östman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar för var sin fjärdedel av kursen.
Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Schema
Litteratur
Vägbeskrivning och karta
Onsd 2007-09-12 kl 13.15-16.00 i rum 1440:
Sociologi. Seminarieledare: Donald Broady
Tisd 2007-09-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism.
Seminarieledare: Donald Broady
Tisd 2007-10-09 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady
Torsd 2007-10-18 kl 10.15-12.00 i seminarierummet intill
Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
Månd 2007-10-22 kl 13.15-15.00 i seminarierummet intill Ulf
P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
Månd 2007-10-22 kl 14.15-16.00 i seminarierummet intill Ulf
P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
Tisd 2007-12-11 kl 09.15-12.00 i rum 1319:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Tisd 2007-12-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson.
Tisd 2008-01-15 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Torsd 2007-01-17 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman
Tisd 2007-01-22 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman
Tisd 2007-01-29 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif Östman
Utbildningsvetenskap, traditioner (15 högskolepoäng)
Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner är en gemensam kurs inom utbildning på
forskarnivå i ämnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala
Universitet.
Beslut
Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen för utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX
Utbildningsnivå
Utbildning på forskarnivå
Betygsskala
För denna kurs ges betygen G Godkänd, U underkänd.
Examinator
Lärare är professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif Östman, vilka ansvarar för var sin del av kursen i enlighet med nedanstående ordning:
Mål
Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall få en överblick över centrala forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningsvetenskapliga området.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism
Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik
Leif Östman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys
Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken för
samhällsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6.
PDF-version (128 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf.
(66 s.).
Durkheim, Émile (1969): L'évolution pédagogique en
France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.).
[Eng övers. The Evolution of Educational Thought.
London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977; denna engelska
översättning torde vara omöjlig
att hitta i bokhandeln men kursledningen
har utlåningsexemplar.
Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002):
Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992 (320
s.).
[övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i
samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]
***
Jarosjevskij, Michail (1979): 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. Stockholm: Wahlström & Widstrand (300 s.).
Fransson, Karin & Ulf P. Lundgren (2003): Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang. Stockholm: Vetenskapsrådet, s. 9-75. [PDF-version kan laddas ned från http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2003_1.pdf eller www.skeptron.uu.se/broady/uv/p-fransson-lundgren-03-utbildningsvetenskap.pdf]
Lundgren, Ulf P. (1984): Ramfaktorteorins historia, s. 69-81 i Skeptron 1. Texter om läroplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: Rätten att tala. Stockholm: Symposion Bokförlag.
Lundgren, Ulf P. & Bo Lindensjö (2000): Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS Förlag (220 s.).
Sundberg, Daniel (2007): Läroplansteori efter den språkliga
vändningen. Några ansatser inom den samtida svenska pedagogiska och
didaktiska teoribildningen, konferensen "Läroplansteori", Örebro
universitet, 7-8 sept 2007. (41 s.)
PDF-version (199
KB)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sundberg-daniel-071012-laroplansteori.pdf
***
Altman, Irwi & Rogoff, Barbara (1987). World views in psychology: trait, interactional, organismic and transactional perspectives. I Daniel Stokols & Irwin Altman, red., Handbook of Environmental Psychology, s. 7-40. New York: John Wileys & Sons.
Fann, K. T. (1993). Ludwig Wittgenstein. En introduktion. Göteborg: Daidalos. (127 sidor)
Bentley, A. & Dewey, J (1949/1991). Knowing and the known. I J. A. Boydstone, red., The Later Works, 1925-1953, vol 16., s 1-294. Carbondale: Southern Illinois University press. (valda delar: ca 100 sidor)
Pleasants, Nigel (1999). Wittgenstein and the idea of a critical social theory. A critique of Giddens, Habermas and Bhaskar. London & New York. Routledge, s. 1-31.
Rorty, R. (1985): Solidarity or Objectivity?. I J. Rajchman & C. West, red., Post-analytical Philosophy (s. 3-19). New York: Columbia University Press.
Thayer, H. S. Eds. (1982). Pragmatism. The Classic Writings. Cambridge: Hackett Publishing Company. (valda delar: ca 200 sidor).
Winther Jørgensen & Phillips, M. (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: studentlitteratur. (valda delar: ca 100 sidor).
Wittgenstein, L. (1969/1992). Om visshet. Stockholm: Thales. (103 sidor)
***
Samtalsanalys och Etnometodologi
Evaldsson, Ann-Carita (2007 u.u.) "Accounting for friendship: Moral ordering and
category membership in girls' relational talk". Research on Language and
Interaction, 40(4) [special issue: Goodwin, MH: & Kyratzis, A, (eds)
Children socializing children: Practices for organizing the social and moral
order among peers].
Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992). Rethinking
context. Language as an interactive phenomenon. (introduktionskapitel) New
York: Cambridge University Press. p. 1-42
Heritage, J. (2001). "Goffman, Garfinkel and Conversation Analysis". In
Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J. Yates (Eds.). Discourse
Theory and Practice. A Reader. London: Sage Publications. p. 47-56.
Hester, S. & Francis, D. (2000). Local educational order.
Ethnomethodological studies of knowledge in action. Amsterdam: John
Benjamins. (introduktionskapitel)
Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). "The diversity of ethnomethodology".
Annual Review of Sociology, 17; 385-418
Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender relevant: Conversation analysis
and gender categories in interaction", Discourse & Society, 12(2):
243-269.
Utvecklingspsykologi och Barndomsociologi
Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine
Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)
Corsaro W. & D. Eder (1990). "Children's Peerculture". Annual Review of Sociology. 16:197-220.
Evaldsson, Ann-Carita (2008 u.u.). "Play and games in children's everydaylives". I Jens Qvortrup, William Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine, Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan.
Hallden, G. (2003). "Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp". Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.
James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990). Constructing and
Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of
Childhood. London: The Falmer Press. (kap 1)
För mer information kontakta Ann-Carita.Evaldsson@ped.uu.se
Seminarierna sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. Vägbeskrivning för resenärer: Seminariebyggnaden är ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariebyggnaden när du kört över ån och svängt först till vänster, sedan till höger. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta <http://www.skeptron.uu.se/broady/images/karta-m-seminariet.gif>.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated
2011-09-11