This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.

URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-vandenhaute-9703-avhplan

Daan Vandenhaute

<Daan.Vandenhaute@rug.ac.be>

Doktorand vid Skandinaviska institutionen (Dept. of Nordic Studies), Universitetet i Gent, Belgien.
Även knuten till SEC, ILU, Uppsala universitet.

Arbetsadress: Vakgroep Scandinavistiek en Noord-Europakunde, Universiteit Gent, Roziewr 44, B-9000 Gent, Belgique, tel +32 (0)9 264 38 01, eller 32 (0)9 264 37 96, fax 32 (0)9 264 41 91.

Hemadress: Gebroeders Van Eyckstraat 42, B-9000 Gent, Belgique,  tel/fax hem: +32 9 2225 20 42.


Plan för avhandlingsarbetet "70-talets stencilrörelse i svensk litteratur"


Daan Vandenhaute

Med tanke på

tänker jag genomföra min studie om 70-talets stencilrörelse inom svensk litteratur i följande tre steg, i syfte att påvisa att det finns fog att tala om ett autonomt (litterärt) fält, där det pågår strider mellan pretendenter och härskare i olika allianser, med olika konsekreringsmekanismer och fältspecifika normer rörande vad litteratur bör vara, samtidigt som undersökningen bidrar till den empiriska beskrivningen av den nyare svenska litteraturen:

(I) Ett kapitel där själva tidskrifterna [FOTNOT 1] beskrivs och analyseras (på liknande sätt som Holmberg, 1987, gjort med de unglitterära tidskrifterna fram till Rondo - detta underlättar möjliga jämförelser) och där deras innebördes positioner beskrivs samt deras positioner inom (de litterära) tidskrifternas rum. Det gäller bl.a. att visa att fenomenet inte går att reducera till en konsekvens av den s.k. förlagskrisen utan att stenciltidskriften även är utslag av ett "positivt" val. Dessutom måste visas att begreppet "stencilrörelse" täcker olika innehåll. Broady och Palme tolkar periodens kulturella förändringar som ett resultat av en demografisk katastrof (Ord&Bild, 1992:1). Denna hypotes måste prövas noggrant. Det kan t.ex. ifrågasättas om Författarförlaget ("etablerade" författare som dessutom publicerar sig på andra etablerade förlag vid sidan om), Författarens Bokmaskin (40-talister som har både prosapublikationer på Bonniers och refuseringar bakom sig) och Guru Papers (50-talister och debuterande lyriker) kan analyseras utifrån en enda förklaringsmodell.

(II) Dylika frågor ger upphov till ett andra kapitel där de positioner som stencilpoeterna intar inom det litterära fältet undersöks. Ett intressant tillvägagångssätt är att undersöka tidskriftmedarbetarnas sociala bakgrund och att systematiskt analysera deras kapitaltillgångar. Här måste även ingå en receptionsundersökning [FOTNOT 2], en beskrivning av förlagsläget och av orienteringsmöjligheterna (litterära förebilder, genrehierakier, konsekreringar).

(III) Sista steget kan då vara att analysera en rad olika positionstaganden [FOTNOT 3]. Jag tänker nu på Vesuvius-poeternas litterära aktiviteter (Bruno K. Öijer, Eric Fylkeson och Per Erik Söder), Per Lindgren och Ragnar Strömberg (Konflikt) och Bengt Berg (Rallarros).

Fotnoter

FOTNOT 1. Dvs. jag tar upp endast de tidskrifter som visar klara ambitioner - som erkänns som sådana av de övriga spelarna - att bli ett namn, till skillnad från den amatörverksamhet som förekommer vid samma tid och som använder sig av samma tekniska reproduktionsmöjligheter (stencil, offset) men som inte utgör tillträdesinstrument.

FOTNOT 2. Jag tror att det inte på något sätt är tal om att fältets autonomi under perioden sätts ur spel såsom Sapiro konstaterat om det franska litterära fältet under krigsåren. Det gäller snarare en "rapprochement de l'avant-garde politique et de l'avant-garde intellectuelle" [in casu litterärt] (Kauppi, 1990, s. 115) - vilket är värt att undersöka vidare -, som inte leder till att de fältspecifika reglerna (typ "Toute conformité à un jugement extérieur aux préoccupations d'ordre littéraire ferait immédiatement perdre toute valeur littéraire à une production quelconque", Péru, 1991, s. 61) upphör att gälla.

FOTNOT 3. "Sans critique, pas de participation à la vie littéraire, au marché qui fixe le cours des valeurs." (Péru, 1991, s. 54)

 

Referenser

Broady, Donald, Sociologi och epistemologi, Sthlm, 1990

Bourdieu, Pierre, Les règles de l'art, Paris, 1992

Kauppi, Niilo, Tel Quel: la constitution sociale d'une avant-garde, Helsinki, 1990

Péru, Jean-Michel, Une crise du champ littéraire français, Actes de la recherche en sciences sociales, nr 89, 1991, s. 47-65

Viala, Alain, Effets de champ, effets de prisme, Littérature, 1988, s. 64-71

 

Daan Vandenhaute, mars 1997


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-vandenhaute-9703-avhplan
This HTML version created by Donald Broady. Last updated 4 Feb 1998
Back to SEC home page



This page is an historical remnant, part of  Skeptron Web Archive