(Content Design)
Ett projekt vid CID (Centre for User Oriented IT-Design), Nada (Department of Numerical Analysis and Computing Science), KTH (Royal Institute of Technology), Stockholm
<http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/cd.htm>
Projektledare: Donald Broady
Projekttid: 1998-07-01 -
Projektets syfte är att utveckla principer för utformning av innehåll
för utbildningsändamål som är modulariserat, flyttbart och anpassat till
internationella standarder.
I dag fungerar de flesta IT-stödda lärmiljöer som isolerade öar. Såväl
systemuppbyggnad som innehåll är ofta knutet till en specifik plattform och en
specifik typ av tillämpning och därmed bundet till t.ex. en viss webbplats
eller en viss CD-ROM-produkt. Därför brukar väsentlig information gå förlorad
när materialet flyttas, t.ex. när en lärare vill införliva det med sitt eget
handbibliotek för att framställa skräddarsydda läromedel. Både producenter,
såsom förlag, läromedelsförfattare eller innehållsförmedlare, och slutanvändare
(lärare och elever) har behov av mer öppna system som beträffande innehåll,
metadata och struktur tillfredställer följande krav:
Innehållet skall
vara återanvändbart (värdesäkrat), dvs. kunna utnyttjas i nya och ofta oförutsedda tillämpningar och sammanhang.
vara flyttbart, dvs kunna överföras mellan skilda plattformar och tillämpningar.
kunna presenteras på skilda media: papper, webbplatser, CD-ROM etc.
vara modulärt uppbyggt, dvs. nedbrytbart till komponenter som kan sammanfogas på skilda sätt för varierande behov.
så långt som möjligt vara tillgängligt i format som följer framväxande internationella märkningsstandarder eller de facto-standarder, såsom SGML, XML, HTML, VRML, MIDI etc.
Metadata, dvs. information om innehållet (text, bilder, ljud, animeringar etc), skall
i likhet med innehållet vara återanvändbara, flyttbara, modulärt uppbyggda samt anpassade till pågående internationellt standardiseringsarbete (särsk. XML, RDF).
på ändamålsenligt sätt stödja sökning, indexering samt återvinning av innehållet.
kunna utformas för användning i lärandesammanhang, bl.a. genom att underlätta för lärare och elever att finna resurser (digitala arkiv, innehållskomponenter, länkkataloger, personer att diskutera med eller fråga till råds) samt att underlätta för producenter att varudeklarera sina produkter och fokusera sina målgrupper.
tillåta flexibel exponering (filtrering) av innehållet i enlighet med skilda behov, så att t.ex. företagsintern information kan döljas för omvärlden eller skilda utsnitt ur ett och samma innehåll presenteras för elevgrupper med olika förkunskapsnivåer.
ge information om såväl själva innehållet och dess tänkta användningsområden (t.ex. "avsett för årskurs 6", "instuderingsfrågor om miljövård") som innehållets format (XML ver 1.0, HTML ver 4.0 etc).
göra tjänst som kopplingsdon mellan innehållskomponenter, vilka därmed kan byggas samman i nya kombinationer utan onödigt manuellt konverteringsarbete.
Strukturen, dvs. systemet av relationer mellan innehållskomponenter, skall
vara dynamisk, dvs kunna modifieras och utvidgas för att passa ett brett spektrum av behov och situationer.
tillåta att komponter och metadata är flyttbara, dvs kan överföras från exempelvis en webbplats till en annan eller till slutanvändarens eget handbibliotek.
anpassas till det internationella standardiseringsarbetet, exempelvis tillämpliga riktlinjer utarbetade inom projektet IMS som syftar till en de facto-standard för system för distribuerad undervisning.
kunna beskrivas i lämpligt språk, t.ex. UML.
SGML, Standard Generalized Markup Language, ISO 8879:1986, se t.ex. http://www.sil.org/sgml/
XML, Extensible Markup Language, se http://www.w3.org/XML/
HTML, Hypertext Markup Language, se http://www.w3.org/
IMS, Instructional Management system, se http://www.imsproject.org/
UML, Unified Modeling Language, se http://www.rational.com/uml/
For further information see http://www.nada.kth.se/~broady/diglit/
Back to Digital Literature's page at ILU, Uppsala University
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/cd.htm
Created by Donald Broady. Content last updated Jan. 2000