UPPSALA
UNIVERSITET :
EDU
:
Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
SEC Home
| Coordinators
| Staff
| Research
| Courses
| Archives
| Events
Paper till sessionen "Utbildningshistoria i forskningen
och forskarutbildningen", 24 april 2005, Svenska Historikermötet 2005
URL of this page is
www.skeptron.uu.se/broady/histedu/utbhist-program-050313.htm
Program, rev. version 13 mars 2005
Donald Broady
SEC/ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala
E-post broady@nada.kth.se, URL www.skeptron.uu.se/broady/sec/
Detta är en reviderad version av ett program daterat 23 april 2003 som jämte ytterligare dokumentation, bl.a. den inventering av svensk utbildningshistorisk forskning som legat till grund för planeringsarbetet är tillgängligt på www.skeptron.uu.se/broady/histedu/.
Sammanfattning
Utbildningshistoria avser här historiska studier av bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. I forskarskolan deltar doktorander i historia, idéhistoria och pedagogik (eller systerämnen) antagna vid olika lärosäten, där de normalt har sin anställning och huvudhandledare och där merparten av utbildningen sker, liksom examinationen. Forskarskolan fungerar samordnande och organiserar ett nätverk. Tonvikten ligger vid utbildningens moderna socialhistoria.
Ett syfte är att historievetenskaplig kompetens skall tillföras det utbildningsvetenskapliga området. I anslutning till lärarutbildningarna förekommer i dag många övningsuppsatser och avhandlingsarbeten med historiska inslag. Forskarskolan skall låta de doktorander, andra studenter och lärarutbildare som har klen skolning i historievetenskap möta doktorander i ämnen som historia eller idéhistoria och deras handledare och lärare.
Omvänt skall forskarskolan ge tillskott till historievetenskaperna, där studier av utbildning på många håll är ett undanskymt område.
Dessutom är bättre förståelse av historiska sammanhang av värde för den allmänna utbildningsdebatten, ett stöd för lärarna i deras arbete och en tillgång inom de administrativa och utbildningspolitiska fälten.
Innehåll
The
Research in the history of education
comprises studies of formation, education, instruction, upbringing and learning.
The research school has a focus on modern social history of education. It
recruits PhD students in history, history of ideas and education (and related
subjects). These students are accepted as PhD candidates at different
universities where they typically are employed, where their main supervisor are
positioned and where most of their education takes place as well as the
examination. The research school initiates and coordinates courses, supervision
arrangements, staff and student exchanges and so on, and organizes a network for
research in the history of education.
One aim is to bring historical science
expertise into the educational domain. Within for example teacher education
institutions many examination papers and PhD dissertations are related to
historical matters. The research school will put teacher students and teacher
educators whose training in historical research might be meagre in contact with
scholars and PhD-students from disciplines such as history or the history of
ideas. Thus the research school will, directly and indirectly, contribute to
more qualified activities at the teacher education institutions.
Inversely, by promoting research,
courses collaboration and exchanges within the history of education domain the
research school will contribute to the historical sciences. Although many
historians pay attention to educational matters, in
Further, an improved understanding of
historical factors and historical explanations would be of value to the public
debate on education, as well as to teachers, administrators and politicians.
1. Varför en forskarskola i utbildningshistoria?
En forskarskola i utbildningshistoria skulle berika det framväxande utbildningsvetenskapliga området. Den skulle direkt och indirekt vara till nytta för lärarutbildningarna, där historiska inslag förekommer i många kurser, övningsuppsatser och avhandlingsarbeten men där den historievetenskapliga kompetensen ofta är klen. Omvänt skulle den bli ett tillskott till forskningen och forskarutbildningen inom historievetenskapliga ämnen, där studier av utbildning på de flesta håll är ett undanskymt område. Även utanför högskolan vore ett ökat intresse för utbildningshistoria välgörande: en bättre förståelse av historiska sammanhang vore till fördel för den allmänna utbildningsdebatten, ett stöd för lärarna i deras arbete och en tillgång inom de administrativa och utbildningspolitiska fälten.
2. Behov i anslutning till lärarutbildningarna
Pedagogikens historia, som under 1900-talets första hälft var ett framträdande inslag i svensk pedagogik- och lärarutbildning, blev nära nog utrotad efter andra världskriget när pedagogikämnet blev ett beteendevetenskapligt snarare än humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. På universiteten fanns några få ställen där man ägnade sig åt pedagogikhistorisk forskning, såsom hos Wilhelm Sjöstrand i Uppsala eller, om vi beaktar hela det svenska språkområdet, hos Karl Bruhn i Helsingfors. I Lund hade John Landquist verkat, men han lämnade sin professur 1946. Under efterkrigstiden var det länge framför allt utanför universiteten, bland amatörhistoriker och hembygdsforskare, som pedagogikhistoria odlades. Under flera decennier var den typiske svenske pedagogikhistorieforskaren varken pedagog eller historiker eller ens forskare till yrket, utan en skollärare eller rektor som efter pensioneringen grävde i arkiven för att teckna sin skolas historia. För dem var Föreningen för svensk undervisningshistoria en viktig sammanslutning som erbjöd publiceringsmöjligheter.
Med början under 1970-talet bröts psykologins dominans i lärar- och pedagogikutbildningen. Allt sedan dess har samhällsvetenskapliga inslag haft stort utrymme. Under de allra senaste åren har även intresset för utbildningshistoria återväckts, men mer inom forskningen än inom yrkes- och grundutbildningen.[1] Det blygsamma utrymme som under hela efterkrigstiden i lärar- och pedagogikutbildningen upplåtits åt pedagogikhistoria har främst ägnats åt två områden, skolreformernas historia och ”de stora pedagogerna”.
***
Lärarkandidater och pedagogikstudenter har nog ofta fått intrycket att skolreformernas historia började med 1940-talet. Tiden före 1940 års skolutredning har de sällan hört nämnas under sin utbildning. Mest uppmärksamhet har ägnats åt efterkrigstiden och då framför allt de utbildningspolitiska intentionerna och det organisatoriska ramverket. Somliga bland de vanligaste utbildningshistoriska handböckerna har varit maskerade självbiografier författade av dem som själva varit drivande i reformpolitiken.
Även om det är
glädjande att så många lärare och lärarutbildare som i dag fortbildar sig
skriver övningsuppsatser och avhandlingsarbeten i historiska ämnen, är det ett
bekymmer för handledarna att somliga studenter åtminstone inledningsvis tar för
givet att källorna
Min hypotes är att
det är lärarutbildningens karaktär av predikantskola som spökar. Det är lätt
hänt att denna hållning släpar med även när det ska skrivas uppsatser eller
avhandlingar med vetenskapliga anspråk. Att uppfatta pedagogikhistoriska studier
som något slags reformuppföljningsverksamhet
***
Det andra område där historiska perspektiv ständigt haft och
alltjämt har ett visst utrymme i utbildningen av blivande lärare är ”de stora
pedagogerna”. Det har slagit mig att de kanoniserade pedagogiska tänkarna från
Platon och framåt så ofta uppfattas som patronymika. Med patronymikon menar
språkvetarna ett namn som bildats efter faderns namn, som när Karls son Anders
får namnet Anders Karlsson. Historiker och antropologer använder termen
patronymika om mytiska anfäder. Erik XIV valde sig nummer fjorton med hänvisning
till främst Johannes Magnus kungalängd vari ett antal kungar vid namn Erik
utpekas, somliga verkliga och andra påhittade såsom Erik Väderhatt eller den
Berik som enligt Johannes Magnus valdes till kung över svear och götar år 836
efter syndafloden. Antropologer har uppmärksammat att en släkt, en stam eller en
folkgrupp
***
3. Behovet av flervetenskaplighet
Så långt har jag utgått från lärarutbildningarna och
näraliggande ämnen såsom pedagogik. Även historievetenskapliga ämnen skulle
kunna dra fördel av en forskarskola i utbildningshistoria. Under de senaste åren
har utbildningsvetenskap etablerats som en paraplybenämning för den forskning
som inom många olika ämnen ägnas eller skulle kunna ägnas åt bildning,
utbildning, undervisning, fostran och lärande.[2]
Här känner företrädare för pedagogik och besläktade ämnen såsom pedagogiskt
arbete att de har självklar hemortsätt, men inom andra ämnen tycks man inte
riktigt ha upptäckt att man är välkomna att bidra. Det
För att den utbildningsvetenskapliga forskningen skall bli livskraftig och fruktbärande krävs dels att den har god förankring i lärarutbildningarna, dels att den lyckas attrahera dugliga forskare och doktorander från ett brett spektrum av discipliner. För det sist nämnda syftet skulle en forskarskola i utbildningshistoria kunna göra nytta. Det är ingen lätt uppgift att förmå produktiva forskare från olika discipliner att ägna sig åt utbildningsforskning, vilket var en ambition då jag 1993 startade ett forskarnätverk ”Forum för studier av utbildning och kultur” i anslutning till Skolverkets forskningsprogram. Det lyckades dåligt. Enda framgången var väl egentligen att etnologen Jonas Frykman och några av hans medarbetare lockades att ägna sig åt skolforskning med finansiering från Skolverket. Från andra ämnen fanns många som var intresserade i största allmänhet, men när det blev dags att planera projekt och söka medel undvek man (pedagogerna återigen undantagna) Skolverket och vände sig till HSFR eller Riksbankens Jubileumsfond om man var så etablerad att möjligheten fanns. Därmed försvann ett incitament att ägna sig åt utbildningsforskning. Det gäller att förebygga situationen att utbildningsvetenskap rekryterar forskare som klarar sig dåligt i konkurrensen med kollegerna i den egna disciplinen. Här finns sociala mekanismer som måste uppmärksammas när det utbildningsvetenskapliga området nu expanderar. En grundregel är att forskare måste tillåtas att behålla förankringen bland kollegerna inom det egna vetenskapliga fältet. Den historiker eller statsvetare som ägnar sig åt forskning eller doktorandstudier inom det utbildningsvetenskapliga området måste få tillfälle att odla intressen och ackumulera symboliskt kapital som tillerkänns värde bland historiker eller statsvetare. För en forskarskola som den här föreslagna innebär det att doktoranderna måste erhålla en – med det egna ämnets mått mätt – lika gedigen forskarutbildning som alla andra på sin moderinstitution. Att forskarskolan i utbildningshistoria är flervetenskaplig innebär inte att den skall producera hybriddoktorer utan att doktoranderna och handledarna har rejält fotfäste i sina egna forskningstraditioner. Från dessa skilda utgångspunkter lär de av varandra och samverkar i utforskandet av pedagogiska fenomen.
Med utbildningshistoria avses här historiska studier av bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Sådan forskning förekommer redan inom en lång rad humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen. Även i matematik och naturvetenskapliga ämnen förekommer t.ex. didaktiska studier av skolämnenas och universitetsämnenas historia. Många forskningsämnen skulle kunna inrymma studier i utbildningshistoria. Därmed är också sagt att forskarskolan inte kommer att marknadsföra utbildningshistoria som en egen avskild disciplin. Området är flervetenskapligt, och forskarskolan skall utvecklas i samverkan mellan de deltagande miljöerna.[3]
De utbildningshistoriska inslagen existerar men är sällan särskilt synliga som sådana. Vid det senast avhållna Svenska Historikermötet i Örebro 19-21 april 2002, en bred mönstring av pågående och nyss avslutade avhandlingsarbeten i ämnet historia, var området knappast alls företrätt (med några få undantag: ett paper om stormaktstidens bildningsresor, ett om historiska tevedokumentärer, ett par om normalitet). Ändå visar vår inventering att åtskilliga avhandlingsarbeten med utbildningshistorisk inriktning förekommer i ämnet historia, men spridda över landet. Doktorander med intresse för utbildningshistoria är ofta ganska ensamma om det på sin egen institution. Vilket är ett gott skäl för att etablera en forskarskola i utbildningshistoria jämte ett därtill kopplat nätverk. [4]
Ett annat skäl för att skapa en forskarskola är, fortfarande ur historievetenskapernas synvinkel, att den direkt och indirekt kan bidra till att studenter från lärarutbildningarna och yrkesverksamma skollärare ‑ och då inte bara lärare i ämnet historia ‑ söker sig till historisk forskning. Liknande argument framfördes i Högskoleverkets utvärdering av historieämnet, där även behovet av nationella forskarskolor underströks: ”Bedömargruppen framhåller det som ett problem att universiteten endast i begränsad utsträckning antar forskarstuderande som genomgått grundutbildning vid andra lärosäten. Fler studenter från universiteten och från högskolor utan forskarutbildning måste ges tillfälle att konkurrera om doktorandplatser på lika villkor. Härigenom ges också ett bättre incitament för högskolorna att satsa på en vidare uppbyggnad av en god utbildning på C- och D-nivå, utan att därför nödvändigtvis själva ha ambitionen att införa forskarutbildning. Fler nationella forskarskolor behövs för att ge möjlighet till ökad rörlighet.”[5] I klartext: om vi håller oss till lärarutbildningarna finns det runt om i landet studenter som läser till lärare och som egentligen inte släpps in på en bana som skulle kunna leda till forskarutbildning i exempelvis ett historievetenskapligt ämne. Vid åtskilliga av de till högskolor ombildade lärarseminarierna är forskningsmiljön för liten, och vid de forskningsintensiva lärosätena förekommer uppfattningen att lärarstudenter är ointresserade av eller oförmögna till forskarutbildning.
Vår inventering visar hur svenska avhandlingar med
utbildningshistorisk inriktning (vi fann 110 sådana avhandlingar) under åren
1990-2002 fördelats ganska jämnt mellan
universiteten i
Forskarutbildningsämne |
Antal |
|
Forskarutbildningsämne |
Antal |
Ekonomisk historia |
3 |
|
Litteraturvetenskap |
6 |
Etnologi |
2 |
|
Musikpedagogik |
1 |
Historia |
19 |
|
Pedagogik |
44 |
Idé- och lärdomshistoria |
13 |
|
Religionsvetenskap |
3 |
Juridik |
1 |
|
Socialt arbete |
2 |
Konstvetenskap |
2 |
|
Sociologi |
4 |
Kulturgeografi |
1 |
|
Teatervetenskap |
1 |
Kyrkohistoria |
3 |
|
Tema barn |
5 |
Inventeringen visar således att över två tredjedelar av alla utbildningshistoriskt inriktade avhandlingar lagts fram inom de tre ämnena Pedagogik, Historia och Idéhistoria. Resterande avhandlingar var glest utspridda på ämnena Ekonomisk historia, Etnologi, Juridik, Konstvetenskap, Kulturgeografi, Kyrkohistoria, Litteraturvetenskap, Musikpedagogik, Religionsvetenskap, Socialt arbete, Sociologi, Teatervetenskap och Tema barn. Ungefär samma fördelning förefaller gälla för externfinansierade projekt. Gränsdragningar är svåra, men hur man än räknar har merparten av den utbildningshistoriska forskningen i Sverige på senare år skett inom de tre nämnda ämnena. Det hade vi inte väntat oss.
Ett anmärkningsvärt resultat av vår inventering är således att merparten av forskningen med utbildningshistorisk inriktning under det senaste decenniet har tillkommit inom Pedagogik, Historia och Idéhistoria.
För att kunna utnyttja existerande forskningsmiljöer och
befintlig kompetens väljer vi därför primärt skapa en plattform för samverkan
mellan å ena sidan pedagogiska institutioner (eller andra institutioner som
inrymmer ämnet Pedagogik eller avknoppningar och systerämnen såsom Didaktik,
Pedagogiskt arbete, Lärande), å andra sidan institutioner för Historia och
Idéhistoria jämte bredare institutioner som inrymmer dessa ämnen. Fler ämnen kan
komma att beröras på olika sätt, exempelvis genom att biträdande handledare och
gästlärare hämtas därifrån, exempelvis genom att doktorander i andra ämnen
associeras till forskarskolan och knyts till dess nätverk och deltar i kurser,
genom samverkan i fråga om kursutbud. Men åtminstone inledningsvis skall
tonvikten skall ligga på samverkan mellan de tre nämnda ämnena. Det är i något
av dessa som forskarskolans egna doktorander skall genomföra sin
forskarutbildning. Med tiden
4.2 Om benämningen: varför ”utbildningshistoria”?
Vi har stannat för benämningen ”utbildningshistoria”. Ett alternativ hade varit ”pedagogikhistoria”, som signalerar att här pågår studier av alla slags pedagogiska fenomen, inte bara studier av institutionaliserad utbildning. En sådan bredd kan uppfattas som en styrka, men det finns argument som talar mot benämningen pedagogikhistoria. Den skulle kunna ge intryck av en starkare koppling till ämnet pedagogik än vad vi avsett. Viktigare är att det blir svårt att fokusera verksamheten om lika stor uppmärksamhet skall ägnas åt allt som skulle kunna räknas till pedagogikhistorien, alla tänkbara slag av formellt och informellt lärande, allt som har med socialisation, påverkan och förändringar av människors kunnande, hållningar, tänkesätt och livsföring att skaffa. Därför är en koncentration till just utbildning att föredra, vilket skall uppfattas så att tonvikten läggs vid institutionaliserade former av undervisning och lärande. Det är inte fråga om exklusion. Utrymme bör finnas även för annat.
Ordet ”utbildningshistoria” har dessutom fördelen att det är besläktat med ordet ”utbildningsvetenskap”. Utbildningshistoria är ett område inom ramen för det breda mångvetenskapliga forskningsområde som de deltagande lärosätena är i färd med att utveckla under samlingsbenämningen utbildningsvetenskap.
Tillfogas bör att efterledet ”historia” inte skall uppfattas så att allt intresse skall ägnas åt forna tider. Det finns som bekant något som kallas samtidshistoria och det är möjligt att studera ”nuet som historia” om man fäster vikt vid relationen mellan förändringar och stabilitet och annat som i någon mening kan skänka en historisk förståelse.
4.3
En ekumenisk ambition
men fokus på utbildningens moderna socialhistoria
Forskarskolan som sådan skall inte missionera för någon egen syn på vad historievetenskap eller utbildningshistoria vill säga.[7] Vad gäller utbildningshistoria skall forskarskolan inte ta ställning i striderna mellan olika läger (vilket förstås inte förhindar enskilda medarbetare att företräda olika perspektiv), utan bidra till att området blomstrar och att kontakterna förbättras mellan dem som där är verksamma. En viktig uppgift är att göra området mer synligt, i flera bemärkelser.
En viktig uppgift är att göra området mer synligt, i flera
bemärkelser. Utbildningshistoriska insatser sker ofta ganska isolerade från
varandra[8]
och förbindelserna dem emellan behöver lyftas fram. Dessutom är
utbildningshistoriska inslag ofta inbäddade i studier med annat primärt fokus.[9]
Vid de medverkande institutionerna finns kompetens inom en rad områden, däribland de följande.
Barns och barnuppfostrans historia (t.ex. Humanistiska
institutionen vid Örebro universitet, Institutionen för samhälle, kultur och
lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm)
Folkbildning och folkuppfostran (t.ex. Historiska
institutionen vid Uppsala universitet, Pedagogiska institutionen vid Örebro
universitet, Högskolan Dalarna)
Genusperspektiv (t.ex. Historiska institutionen vid
Stockholms och Uppsalauniversitet, Högskolan i Gävle)
Historiemedvetandets omvandlingar, ett område som är en
mötesplats för historiografisk och ämnesdidaktisk forskning (t.ex.
Historiska institutionen vid Uppsala universitet, Högskolan Dalarna,
Idéhistoria vid Södertörns högskola)
Läraryrkets och lärarutbildningarnas historia (t.ex.
Institutionen för lärarutbildning och Pedagogiska institutionen vid Uppsala
universitet, Institutionen för samhälle, kultur och lärande vid
Lärarhögskolan i Stockholm, Pedagogiska institutionen vid Örebro
universitet)
Pedagogikens idéhistoria (t.ex. Institutionen för idé-
och lärdomshistoria vid Uppsala universitet, Institutionen för samhälle,
kultur och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm)
Skolans fysiska fostran och gymnastikens historia (t.ex.
Historiska institutionen vid Stockholms universitet, Institutionen för
samhälle, kultur och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm)
Universitetshistoria (t.ex. Historiska institutionen och
Institutionen för idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet,
Humanistiska institutionen vid Örebro universitet, Högskolan i Gävle,
Idéhistoria vid Södertörns högskola)
Utbildningsväsendets expansion (t.ex. Historiska
institutionen vid Stockholms universitet, Historiska institutionen,
Institutionen för lärarutbildning och Pedagogiska institutionen vid Uppsala
universitet, Högskolan Dalarna)
Stadshistoria (t.ex. Historiska institutionen i
Stockholm)
Utbildningspolitik (t.ex. Institutionen för
lärarutbildning och Pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet)
Utbildningssociologi (t.ex. Institutionen för
lärarutbildning och Pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet,
Institutionen för samhälle, kultur och lärande vid Lärarhögskolan i
Stockholm, Högskolan i Gävle)
Listan ovan skulle kunna göras lång. För att ett
avhandlingsämne skall försvara sin plats inom forskarskolan krävs framför allt
att det har utbildningshistorisk relevans. Det är alls ingen obetydlig
utfästelse att utlova utbildningshistorisk relevans! Det bör innebära att
arbetena tillför något till både utbildningsvetenskapen och historievetenskapen.
En
insnävning behövs med tanke på det lilla antalet doktorander som annars skulle
få för lite gemensamt. Vi har försökt bedöma kompetensen och intresseområdena
vid de medverkande institutionerna och fastnat för att fokusera utbildningens
moderna socialhistoria. Med ”modern” avses här perioden från det sena 1800-talet
fram till i dag. Med ”socialhistoria” avses problemområden som, låt säga, skilda
utbildningskulturer, olika sociala gruppers relationer till utbildning,
lärarkårens omvandlingar, eller den sociala, könsmässiga och etniska
rekryteringen av skolelever och studenter till olika slags utbildningar. I
periferin hamnar därmed bland annat renodlat politikhistoriska eller
lärdomshistoriska studier, exempelvis undersökningar av skolreformers tillkomst
och implementering eller av pedagogiska tänkares skrifter.
Denna insnävning är
inte smalare än att den ger tillräckligt manöverutrymme åt lärarna, handledarna
och doktoranderna, och tillåter studier som dels är av utbildningsvetenskapligt
och historievetenskapligt intresse, dels berör dagsaktuella politiska problem
kring social (sned)rekrytering, utbildningens demokratiuppdrag, s.k.
mångfaldsfrågor och mycket annat.
Rekrytering av doktorander. Från början skall fyra
doktorander finansieras inom forskarskolans ram. Det är vad finansieringen från
Vetenskapsrådet räcker till. Efter en nationell utlysning sållar forskarskolan
fram de sökande som i första hand
Avgörande för antagning är en bedömning av den sökandes förmåga att genomgå
forskarutbildning. Dessutom åligger det granskningskommittén, ledningsgruppen
och styrelsen att bedöma om ansökningarna har tillräcklig utbildningshistorisk
relevans, dvs. om utsikterna är goda för att avhandlingsarbetet skall bidra till
både historievetenskapen och utbildningsvetenskapen, samt tillräcklig anknytning
till problem som rör utbildningens moderna socialhistoria. Däremot finns inget
krav på att den sökande tidigare har sysslat med utbildningshistoria.[10]
Dessutom kommer doktorander med annan finansiering att
vara associerade till forskarskolan, och ansträngningar skall göras att
åstadkomma ytterligare doktorandfinansiering.
Individuella studieplaner som instrument.
Forskarskolan har ingen gemensam studieplan för doktoranderna. I stället kommer
avsevärd energi att ägnas åt att göra de individuella studieplanerna till
ändamålsenliga instrument i planeringen, genomförandet och värderingen av deras
studier. I de individuella studieplanerna kommer sådant att skrivas in som har
att göra med forskarskolans handledning, gemensamma och rekommenderade kurser,
internat och andra aktiviteter. Forskarskolans styrning kommer delvis att ske
via mallar för vad som skall ingå i de individuella studieplanerna. Vi tror att
detta är den mest framkomliga vägen. Det vore inte önskvärt ‑ och dömt att
misslyckas ‑ att försöka tvinga uniforma krav på de medverkande institutionerna
och på doktoranderna och deras handledare.
Kurser. En viktig uppgift blir att initiera och befrämja ett
kursutbud för både forskarskolans egna doktorander och andra doktorander. Varje
kurs ges vid det lärosäte där man har särskilt goda förutsättningar att erbjuda
kursen i fråga.
Vissa kurser ordnas i forskarskolans regi, normalt i
form av ett par tre fysiska möten samt undervisning och kommunikation över
webben. Enligt beprövad modell
Förstärkt handledning. En av vinsterna med
en forskarskola är att förstärkt handledning
Workshops, gästföreläsningar, seminarier. Workshops, gästföreläsningar och seminarieserier skall i vissa fall ordnas av och i andra fall stödjas av forskarskolan. Det gäller att inte falla för frestelsen att i forskarskolans regi etablera högre seminarier som onödigtvis konkurrerar med befintliga sådana Bättre är att informera om och stödja seminarier och andra arrangemang som ordnas vid de medverkande institutioner, att där stärka de utbildningshistoriska inslagen och att uppmuntra deltagande av doktorander, lärare och forskare från andra institutioner och lärosäten.
Samverkan utåt, internationella relationer. Samverkan, t.ex. gemensamma kurser, skall etableras bl.a. med flera redan existerande forskarskolor, såsom den nationella forskarskolan i Historia, vars ledning har uttryckt intresse för samverkan, samt med flera av forskarskolorna inom det utbildningsvetenskapliga området. Vidare har de medverkande institutionerna ett väl utbyggt samarbete med ledande forskningsmiljöer på olika håll i världen - och inte enbart med anglosachsiska miljöer, vilket annars är regel i de delar av det internationella utbildningshistoriska fältet som är mest synliga från svensk horisont. Forskarskolan skall befrämja forskar-, lärar- och studentutbyten, bland annat genom att bistå med att arrangera givande utlandsvistelser för svenska doktorander och med att inbjuda utländska doktorander till svenska miljöer. Forskarskolan skall också bidra till att stärka den svenska närvaron i internationell utbildningshistorisk forskning och därtill knutna föreningar, konferenser och tidskrifter.
Nätverksmodell. Forskarskolan skall fungera enligt en
nätverksmodell i vilket ingår institutioner för Pedagogik, Historia och
Idéhistoria (eller liknande ämnen) vid universiteten i Uppsala, Stockholm och
Örebro, Lärarhögskolan i Stockholm, samt Dalarnas, Gävles och Södertörns
högskolor.
Nämnd. Uppsala universitet är värduniversitet och
forskarskolan sorterar organisatoriskt under Utbildningsvetenskapliga
fakultetsnämnden vid Uppsala universitet (UVF). Denna nämnd ansvarar för de
uppgifter som följer av högskoleförordningen och har det övergripande ansvaret
för forskarskolan och dess kvalitet och ekonomi.
Ett sådant arrangemang är ändamålsenligt eftersom UVF
från den 1 juli 2003 erhållit en fakultetsövergripande ställning ovanför
vetenskapsområdena. Den är direkt underställd konsistorium och erhåller sina
utbildnings- och forskningsuppdrag från konsistorium och rektor.
Styrelse. Forskarskolan skall ha en styrelse
till vilken UVF delegerar beslutsrätt i många frågor. I styrelsen finns fyra
ledamöter, vilka jämte suppleanter utses genom att UVF ger de medverkande
institutionerna i uppdrag att välja dem, förutom en studentrepresentant och
dennas suppleant vilka inledningsvis utses av Utbildningsvetenskapliga
doktorandrådet vid
Inledningsvis skall en interimistisk styrelse bestå av
prof. Maria Ågren med prof. Lars Petterson som suppleant, båda historiker, från Uppsala universitet resp. Högskolan Dalarna;
prof. Agneta Linné med univ.lektor och prefekt Crister Skoglund som suppleant, pedagog från Örebro universitet resp. idéhistoriker från Södertörns högskola;
prof. Ulf P. Lundgren med prof. Donald Broady som suppleant, båda pedagoger vid Uppsala universitet;
samt en studentrepresentant och en suppleant vilka utses av Utbildningsvetenskapliga doktorandrådet vid Uppsala universitet.
Ledningsgrupp och administrativt centrum. I
sin tur delegerar styrelsen åtskilliga beslut och ansvaret för planering och
genomförande av den löpande verksamheten till en ledningsgrupp, som även utgör
beredande organ för styrelsen. Ledningsgruppen består av en
föreståndare/vetenskaplig ledare (20% av heltid), en koordinator (50% av
heltid), samt ytterligare lärare och forskare med särskilt intresse för
utbildningshistoria och med tillräckligt mått av disponibel tid. Donald Broady
kommer tills vidare att fungera som förståndare/vetenskaplig ledare inom ramen
för sin anställning. Forskarskolans administrativa centrum förlägges åtminstone
inledningsvis till Institutionen för lärarutbildning,
Nätverk. I anslutning till forskarskolan skall ett bredare nätverk för utbildningshistorisk forskning upprättas. Häri ingår till forskarskolan knutna och associerade doktorander och deras handledare, andra forskare och lärare från de medverkande institutionerna, och därjämte aktivt intresserade forskare, lärare och studenter från andra lärosäten, institutioner och ämnen. Nätverket skall vara ett forum för samverkan kring kurser, seminarier, forskar- och doktorandutbyten och andra gemensamma angelägenheter.
7.
Anställning och antagning av doktorander
I slutet av våren 2005 kommer 4 doktorandanställningar att
utlysas med tillträde 1 sept. 2005. Dessa utlyses nationellt. Forskarskolans
styrelse beslutar om hur platserna skall fördelas mellan de medverkande
lärosätena och institutionerna, och i utlysningen anges till vilka institutioner
anställningarna kommer att förläggas. Den sökande uppger i sin ansökan till
vilket forskarutbildningsämne vid vilket lärosäte hon/han avser att söka till
forskarutbildningen.
Anställningarna villkoras så att endast den doktorand blir
anställd som är eller blir antagen till forskarutbildningen vid det lärosäte dit
anställningen är förlagd, frånsett doktorander med anställning vid Gävles och
Dalarnas högskolor som normalt antages i
För
att en doktorand skall bli anställd krävs enligt VRs utbildningsvetenskapliga
kommittés regler att det lärosäte dit anställningen är förlagd
Ledningsgruppen och styrelsen bereder och UVF beslutar om
utlysning av doktorandanställningar. Därefter sker rekryteringen av doktorander
i flera steg. Styrelsen tillsätter på förslag av ledningsgruppen en
granskningskommitté som föreslår en rangordning av de sökande. Styrelsen
fastställer rangordningen. De högst placerade sökande erbjuds därefter
doktorandanställning förutsatt att de är antagna eller kommer att antagas till
forskarutbildning vid någon av de medverkande institutionerna. Därefter samråder
ledningsgruppen på styrelsens uppdrag med dessa institutioner för att utröna om
de är beredda att anställa den sökande och att anta henne eller honom till
forskarutbildningen. Slutligen fattar UVF beslut om hur de utlysta
anställningarna skall fördelas på de sökande, och berörd institution eller nämnd
vid respektive lärosäte fattar beslut om antagning till forskarutbildning.
Behörighetskraven varierar inom olika ämnen vid olika lärosäten. Spännvidden är
avsevärd. Den som söker till forskarutbildningen i historia vid
I övrigt gäller sedvanliga kriterier för anställning och
antagning. Avgörande för antagning är en bedömning av den sökandes förmåga att
genomgå forskarutbildning. Dessutom åligger det granskningskommittén,
ledningsgruppen och styrelsen att bedöma att ansökningarna har tillräcklig
utbildningshistorisk relevans, dvs. att utsikterna är goda för att
avhandlingsarbetet skall bidra till både historievetenskapen och
utbildningsvetenskapen. Däremot finns inget krav på att den sökande tidigare har
sysslat med utbildningshistoria.
För medfinansiering av kostnaden för varje doktorandanställning svarar det
lärosäte där doktoranden får sin anställning. Medsökande och deras
prefekter/rektorer är införstådda med detta. För övriga kostnader svarar
forskarskolans värduniversitet, dvs.
9.
Medverkande
lärosäten, institutioner, ämnen och medsökande
Nedan en översikt över medverkande lärosäten och institutioner, samt uppgifter om personer som är beredda att fungera som representanter för dessa institutioner. Samma personer var även medsökande i den ansökan som beviljades av UVK 2004. Utöver de nedan nämnda medsökande har åtskilliga andra deltagit i planeringsdiskussionerna och förklarat sig beredda att medverka.[12] Det råder ingen brist på lämpade handledare.
Ort |
Medverkande lärosäte |
Medverkande institution |
Medsökande i ansökan till VR 2004 |
Falun |
Högskolan Dalarna |
Institutionen för
humaniora och språk |
Prof. Lars Petterson,
forskningsledare, ämnesansvarig Historia vid Högskolan Dalarna. |
Gävle |
Högskolan i Gävle |
Institutionen för
humaniora och samhällsvetenskap |
Univ.lektor Bengt
Nilsson, ämnesföreträdare Historia |
Stockholm |
Lärarhögskolan I
|
Institutionen för
samhälle, kultur och lärande |
Docent Annika Ullman,
prefekt |
Stockholm |
Stockholms universitet |
Historiska
institutionen |
Prof. Olle Ferm,
studierektor för forskarutbildningen vid Historiska institutionen och
Kulturvetarlinjen. |
Stockholm |
Södertörns högskola |
Institutionen för
samhälle och historia |
Univ.lektor och
prefekt Crister Skoglund (idéhistoriker) |
Uppsala |
Uppsala universitet |
Historiska
institutionen |
Prof. Maria Ågren |
Uppsala |
Uppsala universitet |
Institutionen för idé-
och lärdomshistoria |
Prof. Karin
Johannisson |
Uppsala |
Uppsala universitet |
Institutionen för
lärarutbildning och pedagogiska institutionen |
Prof. Donald Broady. |
Örebro |
Örebro universitet |
Pedagogiska
institutionen |
Prof. Agneta Linné |
För en översikt över utbildningshistoriska inslag i forskningsmiljöerna vid medverkande lärosäten och institutioner, se vår inventering på adress www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/histedu/.
[1]
Ett tecken på det nyvaknade intresset för utbildningshistoria var att
inte mindre än ett sextiotal papers presenterades under den
tredagarskonferens om pedagogikhistoria som ordnades i
[2]
Detta är den definition av utbildningsvetenskap som används när området
nu byggs upp i
[3]
Denna ambition harmonierar väl med synpunkter i de senaste utredningarna
om svensk forskarutbildning: ”Forskarskolan är i sig själv en
’samarbetsinstitution’ mellan olika fakulteter eller institutioner,
vilket innebär att utbildningen får en tvärvetenskaplig inriktning.”
(Degerblad, Jan-Eric & Hägglund, Sam:
Tradition och förnyelse i svensk
forskarutbildning. Högskoleverkets rapportserie 2002:26 R.
[4] Av vår inventering framgår att likartade utbildningshistoriska problem förekommer i avhandlingar i ett flertal olika ämnen. Det är troligt att gränserna mellan forskarutbildningsämnen står i vägen för kontakter mellan doktorander som arbetar med snarlika forskningsfrågor eller överlappande källmaterial. Det är ytterligare ett motiv för en flervetenskaplig forskarskola.
[5]
Högskoleverket: Utvärdering av
grundutbildning och forskarutbildning i historia vid svenska universitet
och högskolor. Högskoleverkets rapportserie 2003:12 R.
[6] För enkelhets skull används här ordet ”ämne”, men självfallet handlar det om pedagogiska respektive historievetenskapliga forskningsmiljöer och forskningstraditioner. Forskarskolans verksamhet skall inte hindras av att olika lärosäten avgränsar och benämner undervisningsämnen, examensämnen, institutioner och befattningar på olika sätt.
[7]
Vi avstår således från att lansera ännu en definition av vad
historievetenskap är. Följande programförklaring, lånad från den
nationella forskarskola i historia som bedrivs i samarbete mellan Lunds
universitet, Malmö högskola, Södertörns högskola och Växjö universitet,
duger tills vidare bra för våra behov: ”Historia är en humanvetenskap i
den meningen att människors handlande, deras tankar, ord,
föreställningsvärldar och kvarlämnade spår står i fokus för
historikernas studier. Historia
[8] Därtill bidrar historikers benägenhet att definiera sig med hänvisning till en bestämd epok: jag är medeltidshistoriker, jag är sjuttonhundratalshistoriker… För somliga tar det tydligen emot att klassificera sig som t.ex. utbildningshistoriker.
[9]
Tag som exempel ‑ ett bland många liknande ‑ ett pågående
avhandlingarbete i historia i
[10] För detaljer om hur antagningen av doktorander är tänkt att gå till, se det mer utförliga programmet på www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/histedu/
[11]
Jfr avsnittet ”Vad är en forskarskola” i
SSF:s forskarskolor - en utvärdering,
[12] Utöver de medsökande har i planeringen deltagit prof. Peter Aronsson, Tema Q (Tema Kultur och samhälle), Institutionen för Tematisk Utbildning och Forskning, Linköpings universitet; prof. Eva-Lena Dahl, Institutionen för idéhistoria och vetenskapsteori, Göteborgs universitet; prof. Christina Florin, Historiska institutionen, Stockholms universitet; prof. Jonas Frykman, Etnologiska institutionen, Lunds universitet; prof. David Hamilton, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet; prof. Kjell Jonsson, Institutionen för historiska studier, Umeå universitet; prof. Jan Lindegren, Historiska institutionen, Uppsala universitet; prof. Thorsten Nybom, Humanistiska institutionen, Örebro universitet; prof. Kim Salomon; Historiska institutionen, Lunds universitet; univ.lektor Kerstin Skog-Östlin, Pedagogiska institutionen, Örebro universitet; univ.lektor Mats Sjöberg, Institutionen för utbildningsvetenskap, Linköpings universitet; prof. emeritus Per Johan Ödman, Lärarhögskolan i Stockholm. Den ursprungliga tanken var att i forskarskolan engagera representanter för de flesta aktiva utbildningshistoriska forskningsmiljöer i Sverige. Det visade sig för dyrt. Åtminstone inledningsvis kommer forskarskolans doktorander att tillhöra färre institutioner. Men ambitionen är att det till forskarskolan knutna nätverket redan från början skall ha nationell räckvidd.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/histedu/utbhist-program-050313.htm
SEC home | Coordinators | Staff | Research | Courses | Archives | Events
©-2005
SEC/EDU, Uppsala University, Box 2136, SE-750 02 Uppsala
Last updated:
2005-03-13 |
Responsible:
Donald Broady