Senast aktualiserad 2007-02-15
För mer information se http://www.skeptron.uu.se/mikaelb/
År: 2005, Ämne: Pedagogik, Titel: ”Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York”, Handledare: Donald Broady.
Vårterminen 2006 (1 månad), École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.
Nuvarande anställning: Universitetslektor i utbildningssociologi, Förordnandetid: 2006-, 20 % tid för forskning i tjänsten. Tjänstledig för arbete inom de av Vetenskapsrådet finansierade projekten:
”Skolans kungsväg. Det naturvetenskapliga programmets plats i utbildningssystemet”, (projektperiod 2006-2008)
”Konsten att lyckas som konstnär. Socialt ursprung, kön, utbildning och karriär 1945-2007” (projektperiod 2006-2008).
”Transnationella strategier inom den högre utbildningen. Sveriges förhållande till Frankrike och USA, 1919-2009” (projektperiod 2007-2009).
1997- Anställd som doktorand och projektledare vid Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. Arbetat inom följande forskningsprojekt:
”Gymnasieskolan som konkurrensfält”, finansierat av VR, UVK, (2002-2004),
”Kampen om studenterna. Det svenska högskolefältet och lärosätenas rekryteringsstrategier 1993-2003”, finansierat av VR, HS, (2002-2004).
”Litterära generationer och social auktoritet: Amerikanska prosafiktionsförfattares karriärer 1940-2000”, finansierad av RJ, (2000-2005),
”Den svenska gymnasieskolan i det nya Europa. Transnationella inslag i utbildningsinstitutionernas fält och elevernas levnadsbanor”, finansieriat av Skolverket, (1996-1998).
1996-1997 Anställd vid Lärarhögskolan i Stockholm inom ramen för projektet ”Eliter och transnationella utbildningsstrategier”, finansierat av HSFR, (1995-1998).
Erhållit stipendium för utlandsvistelser från Svenska instiutet 1998 och 2000:
Vårterminen 1998 (6 månader), Department of Sociology, New York University.
Vårterminen 2000 (6 månader), École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.
Vårterminen 2004 (6 månader), École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.
Monique de Saint Martin, 2000-
Bo G. Ekelund, 2000-
Mattias Bolkeus Blom, 2000-
Daan Vandenhaute, 2000-
Johs. Hjellbrekke, 2001-
Brigitte Le Roux, 2004-
Franck Poupeau, 2004-
Mikael Rask Madsen, 2004-
Martin Gustavsson, 2004-
Martin Munk, 2005-
De tio viktigaste publikationer
Börjesson, Mikael & Broady, Donald, “The Social Profile of Swedish Law Students. National Divisions and Transnational Educational Strategies”, pp. 80-107 i Rætferd, årgång 29, nr 3/114 2006 – Pierre Bourdieu: From Law to Legal Field.
Börjesson, Mikael, ”Transnationella utbildningsstrategier och nationella logiker”, pp. 117-131 i Fronesis, nr 21 2006 – Kunskap.
Broady, Donald & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan”, pp. 90-99 i Ord&Bild, nr 3-4 2006 – Skolan.
Ekelund, Bo G. & Mikael Börjesson, “Comparing literary worlds: An analysis of the spaces of fictional universes in the work of two US prose fiction debut cohorts, 1940 and 1955”, pp. 1-26 i Poetics, Volume 33, Issues 5-6, Pages 253-418, October-December 2005.
Ekelund, Bo G. and Mikael Börjesson, “The shape of the literary career: an analysis of publishing trajectories”, pp. 341-364 i Poetics, Volume 30, Issues 5-6, Pages 299-402 (October - December 2002).
Donald Broady, Mikael Börjesson, Emil Bertilsson, Gergei Farkas, Märit Gunneriusson Karlström, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Ingrid Nordqvist, Utvärdering av Rekryteringsdelegationen, 2 rev. uppl. augusti 2006. SEC Research Reports, SEC/UU, 2006.
Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran och Mikael Palme, Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala 2006.
Mikael Börjesson, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York, Ak. avh., Disputationsupplaga, SEC Reports, nr 37, SEC/ILU, Uppsala universitet, Uppsala 2005.
Donald Broady, Mikael Börjesson & Mikael Palme, ”Det svenska högskolefältet under 1990-talet. Den sociala rekryteringen och konkurrensen mellan lärosätena”, pp. 13-47, 135-154 i Thomas Furusten (red.), Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Högskoleverket, Stockholm 2002.
Donald Broady, Mats B. Andersson, Mikael Börjesson, Jonas Gustafsson, Elisabeth Hultqvist & Mikael Palme, ”Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier”, pp. 5-133 i SOU 2000:39, Välfärd och skola.