Projektpresentation

Den svenska gymnasieskolan i det nya Europa.
Transnationella inslag i utbildningsinstitutionernas f�lt och elevernas levnadsbanor

(Swedish secondary education in the new Europe. Transnational aspects on the field of educational institutions and the students trajectories)

A research project at
Sociology of Education and Culture, Stockholm Institute of Education


 

Medarbetare: Donald Broady (projektledare), Mikael B�rjesson, Jonas Gustafsson, Ingrid Heyman, Wojtek Kalinowski, Mikael Palme, Helena Wulff

Adress: L�rarh�gskolan i Stockholm, Institutionen f�r pedagogik, box 34103, 100 26 Stockholm.

E-post <broady@nada.kth.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/

Finansierat av Skolverket, projektnr. 15004

Projektperiod: Jan 1996—dec 1988.


Bakgrund, syfte och problemst�llning

Transnationella f�rh�llanden, dvs. s�dana f�rh�llanden som p� skilda s�tt �verskrider gr�nser mellan l�nder, betyder alltmer f�r utbildningssystemet och f�r de sociala grupper som anv�nder utbildningsystemet.

F�ljande tre fr�gor �r centrala f�r projektet.

Projektet uppl�ggning

Projektet inneb�r en kombination av kvantativa och kvalitativa metoder.

F�r rekryteringsstudier har projektet uppr�ttat ett register �ver samtliga svenska elever i gymnasieskolans f�rsta �rskurs h�sten 1994, med uppgifter som till�ter studier av socialt ursprung m.m.

Kvalitativa studier (intervjuer, observationer) genomf�rs i ett mindre antal gymnasieskolor i Stockholmsregionen, representerande skilda slag av internationell profilering, EU-inriktning o. dyl.

Projektet �r knutet till det internationella forskarn�tverket "Formation des �lites et internationalisation de la culture" och samverkar med forskningscentra vid �cole des Hautes �tudes en Sciences Sociales i Paris.


Back to SEC home page

Created by Donald Broady. Last updated 25 Feb 1997