UPPSALA
UNIVERSITET :
EDU
:
Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
SEC home
| Coordinators
| Staff
| Research
| Courses
| Archives
| Events
Läskurs vårterminen 2007 vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-uktra.htm.
För mer information kontakta kursledaren Donald Broady,
donald.broady@edu.uu.se.
Fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämndens grundutbildningsutskott 2006-09-19
Kursbenämning: Utbildning och kultur, forskningstraditioner I
Kurskod: 4LU034
Poäng: 5.0
Nivå: C
Annan nivå: Djup:
Betygsskala: UV
Flaggor: Fristående kurs
Huvudämne: Annat ämne
Revideringsdatum: 200627
Behörighet: 40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Beslut och riktlinjer: Kursen är en fristående kurs. Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning
Syfte:
Efter genomgången kurs skall de studerande kunna karaktärisera ett antal
centrala samhällsvetenskapliga traditioner med tonvikt på utbildnings- och
kultursociologi samt utbildningspolitik. De skall dessutom kunna analysera
skillnader mellan sådan traditioner.
Innehåll:
- Centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom
samhällsvetenskapen
- Samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär
- Prov på aktuell forskning om utbildning, kultur och utbildningspolitik.
Undervisning:
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Deltagarna skall
lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt en avslutande
skriftlig examinationsuppgift.
Examination:
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga
examinationsuppgiften.
För denna kurs ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att genomgå förnyad
examination för att få godkänt betyg.
Övriga föreskrifter:
Efter samråd med de studerande fastställs vilka uppgifter och
undervisningsmoment som ingår i examinationen.
Bourdieu, Pierre & Jean-Claude Passeron (1964): Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Minuit, 1964, pp. 7-115 (108 s.). [Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979, pp. 1-76.] |
108 |
Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken för samhällsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. / PDF-version www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf . (66 s.). |
66 |
Gilje,
Nils & Harald Grimmen (2002): Samhällsvetenskapernas förutsättningar.
Göteborg: Daidalos 1992 (320 s.). |
320 |
Lindblad, Sverker & Fritjof Sahlström (1998): ”Klasserumsforskning. En oversigt med fokus på interaktion og elever”. I: Bjerg, Jens (red.): Pædagogik - en grundbog til et fag. København: Hans Reizels Forlag, s. 224-257 (34 s.) [Svensk utgåva på Liber Förlag.] |
34 |
Foucault,
Michel (1975): Surveiller et punir. Naissance de la prison.
Paris: Gallimard (318 s.). |
318 |
Parsons, Talcott (1959):
”The School Class as a Social System: Some of its functions in American
society”, Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No. 4, 1959, pp. 297-318. |
22 |
Weber,
Max (1922): "Kapitel I. Sociologische Grundbegriffe". I: Weber, Max
(1922): Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriß der verstehenden
Soziologie. Ed. Johannes Winckelmann. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul
Siebeck), 5 uppl. 1972, s 1-30 (30 s.). |
30 |
Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen (minst 100 s.) |
100 |
Summa sidor |
998 |
|
|
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-07-uktra.htm
SEC home | Coordinators | Staff | Research | Courses | Archives | Events
©-2007.
SEC/EDU, Uppsala University, Box 2136, SE-750 02 Uppsala
Last updated:
2011-08-11
| Responsible:
Donald Broady