Utbildnings- och kultursociologi
Sociology of Education and Culture at Uppsala University
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-uvtrad.htm
--------------------------
Uppsala universitet, sept 2008- jan 2009
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-uvtrad.htm
Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet är verksamma vid Institutionen för didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen för utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ingår i Pedagogikumorganisationen.
Lokal: åtminstone inledningsvis Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.
Lärare är Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif Östman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar för var sin fjärdedel av kursen.
Kursen ger en översikt över vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Schema
Litteratur
Vägbeskrivning och karta
"?" anger att tidpunkt och lokal meddelas direkt från seminarieledaren.
Onsd 2008-09-10 kl 13.15-16.30 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism.
Samt något om klassisk tysk och fransk sociologi. Seminarieledare: Donald Broady.
Läs i förväg Gilje & Grimmen,
Samhällsvetenskapernas förutsättningar.
Torsd 2008-09-25 kl 13.15-16.30 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Klassisk och nyare fransk sociologi med tonvikt vid studier av utbildning.
Seminarieledare: Donald Broady. Läs i förväg Durkheim, L'Évolution pédagogique en
France. Ta även med häftet Läsestycken för samhällsvetare.
Senast lörd 4 okt kl 24.00 skall deltagarna skicka en examinations-pm till Donald Broady, donald.broady@edu.uu.se.
Tisd 2008-10-07 kl 09.15-12.00 i rum 1219, Seminariet, Seminarieg. 1:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady
? Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
? Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
? Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
Torsd 2008-11-20 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1.
Seminarieledare: Leif Östman. Läs i förväg Altman & Rogoff, Fann, Wittgenstein.
Tisd 2008-11-25 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1.
Seminarieledare: Leif Östman.
Tisd 2008-12-02 kl 09.15-12.00, Seminariet, Seminarieg. 1:
Ventilering av deltagarnas PM. Seminarieledare: Leif
Östman
Tisd 2008-12-09 kl 09.15-12.00, rummet Doktoranden,
Pedagogiska institutionen, Stureg. 4:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Läs i förväg:
Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992).
Rethinking context. Language as an interactive phenomenon.
(introduktionskapitel) New York: Cambridge University Press. p. 1-42
Goffman, E. (1964). The neglected situation.
American Anthropologist;
66(3)
Hammersley, Martin (2003) Conversation Analysis and
Discourse Analysis: Methods or Paradigms?
Discourse & Society, Vol. 14, No. 6, 751-781
Heritage, J. (2001). Goffman, Garfinkel and
Conversation Analysis. In Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J.
Yates (Eds.). Discourse Theory and Practice. A
Reader. London:
Sage Publications. p. 47-56.
Hester, S. & Francis, D. (2000).
Local educational order. Ethnomethodological studies of
knowledge in action. Amsterdam: John Benjamins.
(introduktionskapitel)
Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). The diversity of ethnomethodology.
Annual Review of Sociology,
17; 385-418
Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender
relevant: Conversation analysis and gender categories in interaction",
Discourse & Society,
12(2): 243-269.
Tisd 2008-12-16 kl 09.15-12.00, rummet Doktoranden, pedagogiska
institutionen, Stureg. 4:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita
Evaldsson.
Läs i förväg:
Corsaro, W. (1997). The
Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine
Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)
Corsaro W. & D. Eder (1990). Children's Peerculture.
Annual Review of Sociology.
16:197-220.
Evaldsson, Ann-Carita (2009 u.u.). Play and games. I Jens Qvortrup, William
Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine,
Handbook of Childhood Studies. Palgrave Macmillan
Hallden, G. (2003). Barnperspektiv som ideologiskt
eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk
forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.
James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990).
Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the
Sociological Study of Childhood. London: The
Falmer Press. (kap 1)
Tisd 2009-01-20, rummet Doktoranden, Pedagogiska institutionen, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Utbildningsvetenskap, traditioner (15 högskolepoäng)
Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner är en gemensam kurs inom utbildning på
forskarnivå i ämnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala
Universitet.
Beslut
Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen för utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX
Utbildningsnivå
Utbildning på forskarnivå
Betygsskala
För denna kurs ges betygen G Godkänd, U underkänd.
Examinator
Lärare är professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif Östman, vilka ansvarar för var sin del av kursen i enlighet med nedanstående ordning:
Mål
Kursen är avsedd för doktorander, särskilt relativt nyantagna, i ämnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall få en verblick över centrala forskningstraditioner och problemområden inom det utbildningsvetenskapliga området.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism
Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik
Leif Östman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys
Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Broady, Donald, utg. (1998): Läsestycken fr
samhällsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6.
PDF-version (128 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf.
(66 s.).
Durkheim, Émile (1969): L'Évolution pédagogique en
France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.).
[Eng övers. The Evolution of Educational Thought.
London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977; denna engelska
översättning torde vara omöjlig
att hitta i bokhandeln men kursledningen
har utlåningsexemplar.
]
Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002):
Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos 1992 (320
s.).
[Övers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inføring i
samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]
Bland dessa texter är Gilje & Grimmen den enda som deltagarna behöver köpa eller låna.
***
Jarosjevskij, Michail (1979): 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. Stockholm: Wahlström & Widstrand (300 s.).
Fransson, Karin & Ulf P. Lundgren (2003): Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang. Stockholm: Vetenskapsrådet, s. 9-75. [PDF-version kan laddas ned från http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2003_1.pdf eller www.skeptron.uu.se/broady/uv/p-fransson-lundgren-03-utbildningsvetenskap.pdf]
Lundgren, Ulf P. (1984): Ramfaktorteorins historia, s. 69-81 i Skeptron 1. Texter om läroplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: Rätten att tala. Stockholm: Symposion Bokförlag.
Lundgren, Ulf P. & Bo Lindensjö (2000): Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS Förlag (220 s.).
Sundberg, Daniel (2007): Läroplansteori efter den språkliga
vändningen. Några ansatser inom den samtida svenska pedagogiska och
didaktiska teoribildningen, konferensen "Läroplansteori", Örebro
universitet, 7-8 sept 2007. (41 s.)
PDF-version (199
KB)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sundberg-daniel-071012-laroplansteori.pdf
***
Altman, Irwin & Rogoff, Barbara (1987). World views in psychology: trait, interactional, organismic and transactional perspectives. I Daniel Stokols & Irwin Altman, red., Handbook of Environmental Psychology, s. 7-40. New York: John Wileys & Sons.
Fann, K. T. (1993). Ludwig Wittgenstein. En introduktion. Göteborg: Daidalos. (127 sidor)
Bentley, A. & Dewey, J (1949/1991). Knowing and the known. I J. A. Boydstone, red., The Later Works, 1925-1953, vol 16., s 1-294. Carbondale: Southern Illinois University press. (valda delar: ca 100 sidor)
Pleasants, Nigel (1999). Wittgenstein and the idea of a critical social theory. A critique of Giddens, Habermas and Bhaskar. London & New York. Routledge, s. 1-31.
Rorty, R. (1985): Solidarity or Objectivity?. I J. Rajchman & C. West, red., Post-analytical Philosophy (s. 3-19). New York: Columbia University Press.
Thayer, H. S. Eds. (1982). Pragmatism. The Classic Writings. Cambridge: Hackett Publishing Company. (valda delar: ca 200 sidor).
Wittgenstein, L. (1969/1992). Om visshet. Stockholm: Thales. (103 sidor)
Kommande temanummer (november 2008) av Utbildning och demokrati som handlar om pragmatiskt influerad didaktik. (ca 70 sidor)
Tillkommer artiklar om ca 50 sidor som behandlar didaktik
***
Samtalsanalys och etnometodologi
Se schemat ovan, seminariet 2008-12-09
Utvecklingspsykologi och barndomsociologi
Se schemat ovan, seminariet 2008-12-16
Seminarierna, åtminstone de tre första, sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. Vägbeskrivning för resenärer: Seminariebyggnaden är ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordvästra hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand i nordvästlig riktning så kommer du rätt till slut). Bilåkare från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram till Seminariebyggnaden när du kört över ån och svängt först till vänster, sedan till höger. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten för en dags parkering. Se karta <http://www.skeptron.uu.se/broady/images/karta-m-seminariet.gif>.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-08-uvtrad.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated
2011-09-11