<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-ant04.htm>
Läskurs inom forskarutbildningen i pedagogik vid Uppsala universitet. Kursplanen och litteraturlistan är sammanställda av Carina Fast 2004.
Examinatorer Caroline Liberg och Donald Broady
Antropologisk och etnografisk forskningsmetod, 10p
(Anthropological and Ethnographic research method,
15 ECTS)
Kursen är en läskurs inom forskarutbildningen i pedagogik vid Uppsala universitet
Syfte
Kursen syftar till att ge förtrogenhet med antropologiska och etnografiska forskningstraditioner. Den syftar vidare till att ge färdigheter i att identifiera ett problem, välja relevanta metoder samt tolka och sammanställa ett insamlat material.
Innehåll
Kursen består av fyra huvudsakliga delar:
Genomförande
Kursen är en läskurs
Examination
Skriftlig och muntlig redovisning av den inlästa litteraturen.
Kurslitteratur
Enligt särskild förteckning
Barton, D. & Hamilton, M. (1998) Local literacies. Reading and Writing in One Community. London: Routledge. 320 s.
Bourdieu, P. (1977) Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press. 239 s.
Bourdieu, P. et al. (1993/2002) Understanding. I: The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society. Cambridge: Polity Press. 19 s.
Cicourel, A. (1981) Language and the structure of belief in medical Communication. I: Studia Linguistica. A Journal of General Linguistics. Vol 35, nummer 1-2. 15 s.
Cicourel, A. (1990) The Integration of Distributed Knowledge in Collaborative Medical Diagnosis. I: Galegher, J. & Kraut, R. & Carmen, E. Intellectual Teamwork. Social and Technological Foundations of Cooperative Work. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 22 s.
Cicourel, A. (1992) The interpenetration of communicative contexts: examples from medical encounters. I: Duranti, A. & Goodwin, Ch. Rethinking context. Language as an interactive phenomenon. Cambridge University Press. 19 s.
Cicourel, A. (1995) Medical Speech Events as resources for Inferring Differences in Expert-Novice Diagnostic Reasoning. I: Quasthoff, U. Aspects of Oral Communication. New York: Walter de Gruyter. 28 s.
Coffey, A. (1999) The Ethnographic Self. Fieldwork and the Representation of Identity. London: Sage Publications Ltd. 180 s.
Delamont, S. (2001) Fieldwork in Educational Settings. London: Taylor and Francis Books Ltd. 239 s.
Dyson, A. H.(1997) Writing Superheroes: Contemporary childhood, popular culture, and classroom literacy. New York: Teachers College Press. 46 s.
Ehn, B & Klein, B. (1994) Från erfarenhet till text: Om Kulturvetenskaplig reflexivitet. Carlsson bokförlag. 83 s.
Hammersley, M. & Atkinson, P. (1995) Ethnography. London: Routledge. 322 s.
Heath, S.B. (1983) Ways with Words. Language, life and work in communities and classroom. Cambridge University Press. 405 s.
Hymes, D (!986) Models of the Interaction of Language and Social Life. I: Gyperz & Hymes Directions in Sociolinguistics. The Ethnography of Communication. Oxford: Basil Blackwell. 37 s.
Lofland, J. (1994) Analysing Social Settings. A Guide to Qualitative Observation and Analysis. New York: Wadsworth Pub.Co. 259 s.
Monoghan, J. & Just, P. (2000) Social and Cultural Anthropology. A very short Introduction. Oxford: Oxford University Press. 146 s.
Pelto, P. & Pelto, G. (1999) Anthropological research. The structure of Inquiry. Cambridge University Press. 323 s.
Stake, R. (1995) The Art of Case Study. Thousand Oaks: Sage Publications. 170 s.
Spradley, J. (1979) The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston. 243 s.
Weiss, R. (1994) Learning from Strangers. The Art and Method of Qualitative Interview Studies. New York: The Free Press. 246 s.
Århem, K. (ed.) (1995) Den antropologiska erfarenheten: Liv, vetenskap, visioner. Carlsons Förlag. 350 s.
Summa: 3 711 s.
URL of this page is
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-ant04.htm
Back to SEC home page
Last updated
11 Aug 2011