PM den 24 april 2000
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-create-0004.htm>
En aktuellare
version av detta dokument finns tillgänglig på adressen
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/create.htm
Donald Broady
ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala
E-post broady@nada.kth.se, webb http://www.skeptron.uu.se/broady/
CREATE (Creating Research Examples Across the Teaching
Enterprise) är ett pågående projekt som startade vårterminen 1999 vid
Stanford University. Hittills har enbart lärare och studenter vid Stanford
varit engagerade i projektet. Jag har korresponderat med projektets ledare,
professor Richard Reis och även tillsammans med några svenska medarbetare haft
diskussioner med honom i Stanford den 13 mars 2000. Dessa överläggningar har
resulterat i att professor Reis och hans medarbetare förklarat att de välkomnar
en svensk medverkan i CREATE på nedan skisserat sätt.
Tanken bakom CREATE är enkel. Doktorander genomför en kurs, där
slutresultatet blir att var och en av dem färdigställer en kort text, upp till
1000 ord, om sitt eget pågående avhandlingsarbete. De skall i denna text
presentera de forskningsfrågor de ställer sig och berätta hur de bär sig åt
för att besvara dem. Texten skall skrivas så att den är begriplig för
grundutbildningsstudenter och andra allmänt intresserade läsare som inte är förtrogna
med doktorandens ämnesområde. Förutom att vara begriplig skall texten
dessutom övertyga läsaren om att de problem som behandlas i avhandlingsarbetet
är av intresse, dvs. att forskningsarbetet är mödan värt.
Varje doktorand skriver flera versioner av sin text. De tre första
versionerna cirkuleras bland övriga deltagande doktorander och synpunkter och
ändringsförslag tas tillvara. Sedan skickas en fjärde version till några
externa läsare (en senior forskare och en grundutbildningsstudent, både från
annan disciplin än doktorandens egen). Efter smärre korrigeringar i samråd
med kursledningen publiceras texten slutligen på webben.
Verksamheten är av värde i flera sammanhang, utöver den skrivarträning
den ger. Doktoranden själv kan ha glädje av en kort välskriven presentation
av sitt avhandlingsarbete när ansökningar skall utformas eller i samband med föredrag
och seminariedeltagande. Ansvariga forskare i den miljö som doktoranden tillhör
kan ha glädje av brukbara webbpresentationer av pågående avhandlingsarbeten.
Vidare är ett viktigt syfte med projektet CREATE att överbrygga klyftan mellan
forskarutbildning och grundutbildning: lärare inom grundutbildningen kan genom
att hänvisa sina studenter till webbpresentationerna ge en bild av vad
forskning på området innebär, eller bjuda in en doktorand till ett seminarium
med grundutbildningsstudenterna.
Efter diskussionerna med professor Reis hade jag den 24 mars 2000 tillfälle
att samtala även med Erica Almberg, som i Stanford arbetat halvtid med att
koordinera den praktiska CREATE-verksamheten. Det är uppenbart att det finns en
hel del intressanta erfarenheter som bör tagas tillvara i ett försök på
svensk botten. Det föreligger också skillnader mellan Stanford och svenska
universitet och mellan amerikanska och svenska studenter som gör att
arbetsformerna kan behöva modifieras.
En modifiering består i att vi i Sverige planerar att låta doktoranderna
utgöra ämnesmässigt homogena grupper, medan verksamheten i Stanford byggt på
att doktoranderna tillhört olika ämnen (den första kullen hösten 1999 bestod
av 13 doktorander från 13 olika institutioner, den andra kullen i början av år
2000 bestod av 35 studenter från 6 olika institutioner). Det torde vara ganska
svårt att förmå svenska doktorander (som i vissa avseenden är mer självständiga
och egensinniga än de amerikanska) att satsa den erforderliga arbetstiden om de
inte känner att de ingår i en vetenskaplig gemenskap där de har något att lära
om det egna forskningsområdet, inte bara om skrivandet. Enligt planerna (som
har stöd från Reis och hans medarbetare) skall den första svenska kullen bestå
av doktorander som visserligen tillhör olika humanistiska och samhällsvetenskapliga
ämnen men som använder sig av liknande kultursociologiska forskningsverktyg av
fransk proveniens. Skälet till detta arrangemang är att det kring
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi i Uppsala finns ett nätverk
av forskare och doktorander i många ämnen som kan mobiliseras i en
CREATE-verksamhet. Jag ingår själv i handledargruppen för åtskilliga av
dessa avhandlingsarbeten. Nästa svenska kull skall bestå av
farmaci-doktorander och eventuellt doktorander från KTH. Även här är skälet
förekomsten av befintliga forskningsmiljöer och nätverk (i anslutning till
Learning Lab-organisationen, inom vilken jag ansvarar för Uppsala Learning Lab)
som kan ge verksamheten en flygande start.
En andra modifiering består i att de svenska doktoranderna skall ges tillfälle
att träffas. I Stanford har deltagarna, med undantag för en enda
lunchsammankomst, enbart kontakt via e-mail. Eftersom vi tänker oss mer
homogena svenska grupper kan CREATE-verksamheten knytas till de högre
seminarierna och andra sammankomster där doktoranderna deltar.
En tredje modifiering består i att de svenska doktoranderna inte bara skall
skriva sina tusen ord utan dessutom erbjudas visst stöd för att att bygga upp
en webb-baserad ”portfölj” innehållande annat eget material som har med
avhandlingsarbetet att göra, tillsammans med ytterligare material som hämtas
från andra källor. För doktorander kan den ovan beskrivna presentationen av
det egna avhandlingsarbetet fungera som ett nav i portföljens materialsamling.
Till detta nav kan annat material länkas: utkast till avhandlingskapitel,
referenslitteratur, handledarens kommentarer, studiekamraters arbeten, länkar
till tidigare forskning, etc. På så sätt kan den pedagogiskt inovativa idén
bakom CREATE kombineras med de möjligheter som webbteknologins aktuella
utveckling erbjuder. Därmed skulle den svenska medverkan innebära ett
substantiellt bidrag och inte bara en pendang till verksamheten i Stanford. Dock
krävs en del tekniskt utvecklingarbete för att portföljidén skall kunna
realiseras. Här finns möjligheter till samverkan med Uppsala Learning Lab och
möjligheter att knyta an till samarbetet mellan ILU och KTH (se
http://www.skeptron.uu.se/broady/dl/ för beskrivningar av tidigare och pågående
projekt i anslutning till forskningsprogrammet Digital litteratur). Vid ILU
planeras ganska omfattande insatser för att förse studenterna med digitala
portföljer.
Beträffande genomförandet är planerna preliminära och beroende av om
finansiering kan åstadkommas. Den första gruppen doktorander ‑
sammanlagt ett drygt tiotal ‑ som ingår i försöksverksamheten skall
tillhöra skilda humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen (historia,
litteraturvetenskap, etnologi, pedagogik, sociologi etc) vid skilda svenska lärosäten
men förenas av att de alla gör bruk av forskningsverktyg hämtade från fransk
kultursociologi. De ansvariga vid Stanford är beredda att utan kostnad låta
denna första grupp ingå i den Stanford-baserade verksamheten. Dock krävs
enligt min mening att de svenska deltagarna först framställer och mellan sig
cirkulerar svenska versioner av sina avhandlingsarbetspresentationer. Därefter
kan engelska versioner framställas vilka underkastas språkgranskning i Sverige
innan de flyter in i kretsloppet vid Stanford. Annars riskerar vi att triviala
språkproblem skall stjäla intresset från viktigare ting. När väl brukbara
engelskspråkiga versioner är tillgängliga kommer studenter och lärare vid
Stanford att kommentera dessa, och omvänt kommer de svenska deltagarna att ta
del av och reagera på de texter som växer fram i Stanford. Samröret mellan
svenska doktorander och doktorander i Stanford blir en av vinsterna med
utvecklingsprojektet.
Fler studentgrupper skall tillkomma, enligt planerna dels doktorander i
farmakologi i Uppsala, dels doktorander vid KTH.
Allt dock beroende av om finansiering kan ordnas.
Donald Broady
Back to SEC home page
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-create-0004.htm
Created by Donald Broady. Last updated 09 Mar 2011