<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-kvm01.htm>
Kursen kan läsas som fristående kurs av studenter med 40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Samma kursinnehåll utgör även en fempoängsmodul inom tiopoängskursen ”Vetenskapliga traditioner och metoder inom utbildningsforskning med inriktning mot kulturvetenskap” (kurskod 4LU347), som är en kurs på C-nivå i ämnet pedagogik.
Lokal: ILU (Institutionen för lärarutbildning), Seminariegatan 1, sal 1223
Undervisningstillfällen kl. 17.15-20.00 följande onsdagar: 4 april, 18 april, 2 maj, 16 maj, 13 juni 2001.
Kursledare:
Donald Broady <broady@nada.kth.se>,
URL http://www.skeptron.uu.se/broady/
Jonas Gustafsson<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/research/jongus/
Admin:
Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>,
ILU, rum 3256, tel 018 4712455. Postadress:
SEC, ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala.
Kursplan fastställd av Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd 1999-06-17
KULTURVETENSKAPLIGA METODER I, 5 poäng
RESEARCH METHODS IN
THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES I, 7,5 ECTS-credits
Kurskod:
4LU342
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs i ämnet pedagogik.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
De studerande skall skaffa sig överblick över några klassiska filosofiska och vetenskapsteoretiska problemområden av relevans för nutida samhällsvetenskap och humaniora, samt fördjupa sin förståelse för hur vissa av dessa problem hanteras i dagens forskning. Vidare skall de studerande som förberedelse för att skriva C-uppsats bekanta sig med några insamlings- och bearbetningstekniker, främst intervju- och enkättekniker, som används i empiriska undersökningar.
3. INNEHÅLL
- Centrala vetenskapliga riktningar och författarskap,
problemområden och ställningstaganden under 1900-talet
- Begreppsapparat och vokabulär i den vetenskapliga metoddiskussionen
- Närläsning av klassiska verk i utdrag
- Granskning och diskussion av en doktorsavhandling med avseende på teoretisk förankring,
metoder och tekniker, bevistande av minst en doktorsdisputation i ett samhällsvetenskapligt
eller humanistiskt ämne
- Tekniker för insamling och bearbetning av empiriskt material: intervjuer,
enkäter, utnyttjande av skriftliga källor
- Praktiska övningar i användning av empiriska forskningstekniker
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen genomförs i form av lärarledda föreläsningar och seminarier samt i form av diskussioner och övningar som de studerande genomför på egen hand. De studerande skall lämna in kortare skriftliga uppgifter under kursens gång samt en avslutande skriftlig examinationsuppgift.
Undervisningen kan samordnas med momentet Kulturvetenskapliga metoder I, inom kursen Vetenskapliga traditioner och metoder inom utbildningsforskning. Pedagogik C1, 10 poäng, kurskod 4LU325.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION
Examination sker genom bedömning av den avslutande
skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För
godkänt betyg krävs aktivt deltagande i undervisningen samt fullgjord
avslutande examinationsuppgift.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig
tid inkomma med ny examinationsuppgift.
7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstarten skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
Senast reviderad augusti 2000
- Urval, motsv ca 400 sidor, ur Vår tids filosofi, del 1-2 (red. Poul Lübcke). Stockholm: Bokförlaget Forum, Stockholm, 2 uppl. 1991 (821 s.).
- Briggs, Charles L. (1994): Learning how to ask. A sociolinguistic appraisal of the interview in social science research. Cambridge: Cambridge University Press (154 s)
- En doktorsavhandling i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne (ca
250 s.).
- Duplicerade kortare utdrag ur klassiska filosofiska och samhällsvetenskapliga
verk, utdelas i samband med kursen (ca 30 s.).
- Ytterligare duplicerade texter som utdelas i samband med kursen.
Johan Furenborn <jfurenborn@hotmail.com>,
Ann Gunnefur <ann.skyttle@beta.telenordia.se>,
Eva-Lotta Lind <eva_lotta_lind@hotmail.com>,
Marie Nordmark <marie.nordmark@vasteras.se>,
Anita Rundlöf <anru@tierp.se>
Onsd 4 april kl.17.15-20.00. Seminarium I. Insamlingsmetoder. Lärare:
Jonas Gustafsson.
Onsd 18 april kl.17.15-20.00. Seminarium II. Insamlingsmetoder, forts. Lärare:
Jonas Gustafsson.
Onsd 2 maj kl.17.15-20.00. Seminarium III. Skrivandet. Lärare: Donald Broady.
Onsd 16 maj kl.17.15-20.00. Seminarium IV. Diskussion av bevistade disputationer
och lästa avhandlingar. Diskussion om tänkbara C-uppsatsämnen. Ventliering av
några examinationsuppgifter från kursen Kulturvetenskapliga
traditioner I Lärare: Donald Broady.
Onsd 13 juni 2001 kl.17.15-20.00. Seminarium V. Ventilering av
examinationsuppgifter. Lärare: Jonas Gustafsson.
Examinationsuppgifterna skall senast fredagen den 8 juni skickas som bilaga
till epostmeddelande till samtliga kursdeltagare (adresser ovan) och till Donald Broady
<broady@nada.kth.se> och Jonas Gustafsson<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>
Senast reviderade 11 Aug 2011
För kursen Kulturvetenskapliga metoder I inträffar seminarier kl. 17.15-20.00 följande onsdagar: 4 april, 18 april, 2 maj, 16 maj, 13 juni 2001. Ytterligare seminarier kan tillkomma.
Plats: Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan
1, Uppsala, rum 1223.
Vägbeskrivning för resenärer: ILU är en pampig tegelbyggnad i Uppsalas nordvästra
hörn. Från Uppsala C en halvtimmes promenad (gå längs Fyrisåns västra strand så
kommer du rätt till slut) eller buss 13 som går längs Dragarbrunnsgatan. Bilåkare
från Stockholm fortsätter på E4an tills Uppsala börjar ta slut, sen när det dyker upp
skylt mot Svartbäcken ta av till vänster och kör Gamla Uppsalagatan så kommer du fram
till ILU omedelbart efter ån. På gården brukar finnas parkeringsplats, stoppa 6 kr i
automaten för en dags parkering. Se karta
(GIF 90
kb).
För att göra det möjligt för studenter med olika bakgrund att läsa denna kurs finns det två slags kursplaner men undervisningen är densamma.
De två fempoängskurserna ” Kulturvetenskapliga traditioner I”, 5 poäng (kurskod 4LU336) och ”Kulturvetenskapliga metoder I”, 5 poäng (kurskod 4LU342) är två fristående kurser som inte är nivåbestämda eller ämnesbestämda. Förkunskapskravet är 40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne. Man behöver således inte ha läst pedagogik för att antas till dessa kurser.
Tiopoängskursen ”Vetenskapliga traditioner och metoder inom utbildningsforskning med inriktning mot kulturvetenskap”, 10 p (kurskod 4LU347), är nivåbestämd till C-nivå och ämnesbestämd till ämnet pedagogik. Förkunskapskravet är 40 poäng i pedagogik. Denna 10-poängskurs består av två moduler med samma innehåll, schema, litteratur, etc som de två ovan nämnda fempoängskurserna. Det är således i praktiken ingen skillnad mellan att läsa en tiopoängskurs eller de två fempoängskurserna.
URL of this page is
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-kvm01.htm
Created by Donald Broady. Last updated Aug. 2001
Back to SEC home page