<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pedcvt02.htm>
Kursledare Jonas Gustafsson
<jonas.gustafsson@ilu.uu.se>,
URL http://www.skeptron.uu.se/jongus,
telefon 018-4712485
Examinator Donald Broady <broady@nada.kth.se>
Admin.
Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>,
ILU, rum 3256, tel 018 -4712455. Postadress:
SEC, ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala.
Kursplan
Litteratur
Deltagare
Schema
Instruktioner till deltagarna
Examinationsuppgifter
Om den avslutande essän
Samhällsvetenskapens eviga
frågor
PEDAGOGIK C , 20 poäng
EDUCATION C, 30 ECTS-credits
Kurskod: 4LU356
1.
BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen
är en fristående kurs.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2.
SYFTE
Den studerande skall förvärva insikter i olika forskningstraditioner
och vetenskapsteoretiska problem med anknytning till utbildningsforskningen,
samt inhämta kunskaper om olika metoder för insamling och analys av data.
Genom att skriva en uppsats skall den studerande dessutom utveckla kunskaper och
färdigheter i att genomföra en vetenskaplig analys och redovisa den i
skriftlig form.
3.
INNEHÅLL
Kursen består av två delkurser:
Vetenskapliga perspektiv,
10 poäng
- Introduktion till
olika vetenskapliga perspektiv inom utbildningsforskning
- Orientering
om för pedagoger relevanta kunskapsområden som t ex didaktik och
kulturvetenskap
- Datainsamlings- och bearbetningsmetoder samt tillämpningsövningar
Examensarbete,
10 poäng
- Ett självständigt
skriftligt arbete
4.
UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Examensarbetet innebär ett självständigt arbete under handledning enskilt och/eller i seminarieform.
5.
FÖRKUNSKAPSKRAV
40 poäng i pedagogik eller motsvarande.
6.
EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter samt ett självständigt
skriftlig arbete på 10 poäng.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller
underkänd.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att
inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.
7.
ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande,
fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren
presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska
moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
KURSLITTERATUR
PEDAGOGIK C, 20 poäng
Kurskod: 4LU356
Bergström, Göran & Boréus,
Kristina (2001). Textens mening och makt.
Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys. Lund: Studentlitteratur. 344 s.
Bjerg, Jens (red) (2000).
Pedagogik,
en grundbok. Stockholm:
Liber. 370 s.
Broady, Donald (1998).
Kapitalbegreppet
som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. /Finns i
PDF-version på webbadressen
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf./
26 s.
Broady, Donald (1998).
”Inledning: en verktygslåda för studiet av fält”. I
Donald Broady (red).
Kulturens
fält . S 11-26. Göteborg:
Daidalos. /Finns i PDF-version på webbadressen http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-98-kulturens-falt-inledn-o-frontmatter.pdf.
/ 15 s.
Broady, Donald (red).Läsestycken
för samhällsvetare (1998). 5 uppl. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från
Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6. /Finns i
PDF-version på webbadressen http://www.skeptron.uu.se/
broady/sec/sec-6.pdf ./ 66 s.
Dahmström, Karin (2000). Från
datainsamling till rapport. Att göra en statistisk undersökning. uppl. Lund: Studentlitteratur. 325 s.
Kvale, Steinar (1997).
Den
kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 286 s.
Lindensjö, Bo & Lundgren,
Ulf P. (2000). Utbildningsreformer och
politisk styrning. Stockholm: HLS förlag. 220
s.
Stake, Robert E.
(1995). The art of case study research.
London: Sage. 175 s.
En doktorsavhandling som väljs
i samråd med kursledningen tillkommer. Ca 200 s.
Kortare artiklar som utdelas vid
kursstart kan tillkomma.
Totalt ca 2000 sidor
Jonas
Gustafsson
ILU
Lindberg, Linda linda.borga@spray.se
Angeberg-Fredlund, Margareta M_Angeberg@hotmail.com
Szabo, Maria ronja74@hotmail.com
Folke-Fichtelius, Maria maria.folke-fichtelius@fortbild.se
Engler, Veronika veronika.engler@telia.com
Holmström, Mikaela mikaelaholmstroem@hotmail.com
Beatrice Westerberg beatrice_w@hotmail.com
Lars Löfgren larsloefgren@hotmail.com
Ryding, Marianne botvid@swipnet.se
Ulander, Brita brita.u@vinator.se
Nilsson, Marina
marina.nilsson@sandviken.se
Palm, Margareta
margareta.palm@swipnet.se
Johansson, Ing-Marie i-mj@privat.utfors.se
Ringmar, Cecilia
cecilia.ringmar@ebox.tninet.se
SchemaJonas Gustafsson C-kurs pedagogik vt
2002
|
Enkätuppgiften
Syftet är att studenterna ska bli mer förtrogna med statistiska arbetsmetoder och redovisningar. Enkäten kan genomföras som paruppgift.
Intervjuuppgiften
konstruera lämpliga frågor
välja form för undersökningen
välja ut intervjupersoner
genomföra intervjun
skriva ut ett avsnitt av intervjun
sammanställa de huvudsakliga resultaten
Granskning av avhandling
I kursen ingår att läsa en doktorsavhandling. Främst ska de metodiska aspekterna granskas. Varje student ska skriva en kortare essä där avhandlingens teoretiska ansats och metodiska frågor belyses och diskuteras.
Avslutande essä
En längre essä – ca 8-12 sidor – där skilda vetenskapliga och metodiska förhållningssätt diskuteras, gärna i anslutning till det egna kommande uppsatsarbetet. En lämplig utgångspunkt kan vara Samhällsvetenskapens eviga frågor, som presenteras i Läsestycken för samhällsvetare (Broady, red.) Välj en eller ett par sådana frågor som utgångspunkt för att skriva en självständig text, där frågorna diskuteras, snarare än redovisas. Texten ska vara språkligt genomarbetad och ha korrekta referenser till använda källor. Den ska dessutom visa prov på ett självständigt resonemang. Att bara återge innehållet i litteraturen duger inte. Tänk själv.
För helfartsstudenter gäller...
att samtliga fyra examinationer jämte c-uppsats skrivs
För kvartsfartsstudenter gäller...
att enkät- och intervjuuppgifterna redovisas under våren
att avhandlingsgranskning och större essä redovisas under hösten (datum fastställs senare)
D. Broady
Senast reviderad 2001-06-30
I den avslutande essän skall läsningen redovisas på ett självständigt sätt. Omfång cirka tio sidor. Hellre kort, välskrivet och genomtänkt än långt och ofärdigt.
Examinationsuppgiften skall vara genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas genomtänkt rubriksättning, paginering, korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor, och i slutet en förteckning över inläst litteratur. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originallitteratur, det du hämtar ur handböcker eller annan sekundärlitteratur och det som är dina egna självständiga tolkningar. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din redovisning skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.
Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av examinationsuppgiften måste framgå vilka textavsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.
Beträffande ämnet för examinationsuppgiften finns många möjligheter. Det primära är att du visar att du gjort dig förtrogen med några författarskap. En möjlighet är att du ägnar examinationsuppgiften åt att jämföra hur Durkheim, Weber och några modernare forskare förhåller sig till några av ”samhällsvetenskapens eviga frågor”, se nedan.
Preliminära versioner av delar av examinationsuppgiften insändes under kursens gång till kursledningen.
/Citat ur Läsestycken för samhällsvetare, i urval och översättning av Donald Broady, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6, femte uppl., ILU, Uppsala universitet, okt 1998, p. 63/
Appendix: Samhällsvetenskapens eviga
frågor
För att rita upp sin egen karta över forskningstraditioner och författarskap kan det vara till hjälp att fundera över hur olika forskare förhållit sig till samhällsvetenskapens eviga frågor, såsom:
· praktisk kunskap vs teoretisk
· kritik vs normativ förståelse, nutidsperspektiv vs dåtidsperspektiv
· förhållandet mellan individ och samhälle
· metodologisk individualism kontra metoder som tar fasta på ”det kollektiva medvetandet”
· förklaringar som hänvisar till människors intentioner kontra andra typer av förklaringar (funktionsförklaringar, historiska förklaringar, hänvisningar till samhälleliga strukturer)
· olika sätt att studera sociala grupper (samhällsklasser och klassfraktioner, statusgrupper, professioner, grupper i byråkratier, smågrupper)
· vad håller ihop ett samhälle?
· evolutionstankens ställning i samhällsvetenskapen
· förhållandet mellan å ena sidan materiella förhållanden och människors levnadsvillkor, å andra sidan kulturen, medvetandeformerna, ”överbyggnaden”
· storskaliga studier av sociala system kontra småskaliga etnografiska eller mikrosociologiska studier
· kunskapsteoretisk rationalism kontra empirism
· det normativas och värdenas ställning i samhällsvetenskapen (skall vetenskapen förklara eller förbättra världen? hur bör forskaren hantera sina egna värderingar?)
· förhållandet mellan vetenskaplig kunskap och annan kunskap
· verifiering och falsifiering av vetenskapliga resultat
· samhällsvetenskapens differentia specifika (samt samhällsvetenskapens relation till naturvetenskaperna och matematiken, till psykologin, till filosofin, till politiken, till vardagskunskapen)
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pedcvt02.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated 11 Aug 2011