ILU, Uppsala universitet
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pkvb-ht05.htm>
Kurserna Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap, 10 poäng,
ht 2005 (kurskod
4LU334)
samt
Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 p,
ht 2005 (kurskod
4LU335)
Lokal: Institutionen för lärarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala
Kursledare: Professor Donald Broady <broady@nada.kth.se>, URL http://www.skeptron.uu.se/broady/
Admin:
Christina Johansson <christina.johansson@ilu.uu.se>,
ILU, rum 3256, tel 018 4712455. Postadress:
SEC, ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala.
Kurserna är i första hand avsedd för deltagare som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning. Avsikten är att ge en inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning. Tanken är att t.ex. lärare med en äldre lärarexamen (som oftast inkluderade halva B-nivån i pedagogik) efter genomgången kurs skall kunna söka till C-nivån i ämnet pedagogik. Det är främst en läskurs, dvs det blir inget eller något enstaka seminarium med direkt knytning till kursen. Däremot är deltagarna välkomna att delta i andra seminarier, se http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-05.htm.
All undervisning är samordnad och litteraturlistan är densamma men formellt rör det sig om två olika kurser med skilda kurskoder och kursplaner, för att deltagare med olika förkunskaper skall kunna beredas tillträde:
PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP, 10 poäng
EDUCATIONAL STUDIES IN
THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 10 points
Kurskod: 4LU334
Kursplan fastställd av Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd 1999-06-17
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs i ämnet pedagogik.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Deltagarna, som i första hand är tänkt att vara studerande som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning, skall skaffa sig inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning.
3. INNEHÅLL
- Elementär orientering om centrala strömningar inom den västerländska pedagogiska idéhistorien
- Den svenska skolans organisation och läroplanernas utveckling, med tonvikt vid 1900-talet
- Orientering om spännvidden inom svensk pedagogisk forskning, fördjupning inom några forskningsinriktningar
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen är i huvudsak en läskurs. Föreläsningar och/eller seminarier kan förekomma. En avslutande skriftlig examinationsuppgift inlämnas.
Undervisningen kan samordnas med kursen Pedagogik med inriktning mot kulturvetenskap B, 10 poäng, kurskod 4LU335.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
40 poäng i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
6. EXAMINATION
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För godkänt betyg krävs fullgjord skriftlig examinationsuppgift.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.
7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP B, 10 poäng
EDUCATIONAL STUDIES IN THE HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 10 points
Kurskod: 4LU335
Kursplan fastställd av Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd 1999-06-17
1. BESLUT OCH RIKTLINJER
Kursen är en fristående kurs på B-nivå i ämnet
pedagogik.
Kursansvarig institution: Institutionen för lärarutbildning.
2. SYFTE
Deltagarna, som i första hand är tänkt att vara studerande som läst humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen men som inte har lärarerfarenhet och inte är bekanta med skolväsendet eller med svensk pedagogisk forskning, skall skaffa sig inblick i pedagogikens idéhistoria, i skolreformernas och läroplanernas historia i Sverige samt i centrala riktningar inom svensk pedagogisk forskning.
3. INNEHÅLL
- Elementär orientering om centrala strömningar inom den västerländska pedagogiska idéhistorien
- Den svenska skolans organisation och läroplanernas utveckling, med tonvikt vid 1900-talet
- Orientering om spännvidden inom svensk pedagogisk forskning, fördjupning inom några forskningsinriktningar
4. UPPLÄGGNING OCH VERKSAMHETSFORMER
Kursen är i huvudsak en läskurs. Föreläsningar och/eller seminarier kan förekomma. En avslutande skriftlig examinationsuppgift inlämnas.
5. FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik 30 poäng.
6. EXAMINATION
Examination sker genom bedömning av den avslutande skriftliga examinationsuppgiften.
Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För godkänt betyg krävs fullgjord skriftlig examinationsuppgift.
Studerande som underkänts på kurs eller del av kurs har rätt att inom rimlig tid genomgå förnyad examination för att få godkänt resultat.
7. ÖVRIGA FÖRESKRIFTER
Vid kursstart skall kursens lärare, efter samråd med de studerande, fastställa vilka moment som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt skall läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment skall tas igen.
Kurslitteratur, se bilaga
Fastställd av ILUs institutionsstyrelse december 2000
LITTERATURLISTA FÖR KURSERNA
"PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP", 10 poäng (kurskod
4LU334)
samt
"PEDAGOGIK MED INRIKTNING MOT KULTURVETENSKAP B", 10 poäng (kurskod
4LU335)
Durkheim, Émile (1938).
L'évolution
pédagogique en France. 2 uppl. 1969. Paris: P.U.F. 403 s.
Eng. övers. The Evolution of Educational Thought, Routledge & Kegan
Paul.
Lindberg, Leif & Berge,
Britt-Marie (1988). Pedagogik som
vetenskap - vetenskap som pedagogik. Lund: Studentlitteratur. 221 s.
Lundgren, Ulf P. (1979).
Att
organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori.
Stockholm: Liber förlag. 249 s.
Marklund, Sixten (1980-1989).
Skolsverige
1950-1975. 1-6. Lund: Liber Utbildningsförlaget. Ca 300 s. intensiv läsning
samt extensiv läsning av andra valda delar.
Sjöstrand, Wilhelm (1966).
Pedagogikens
historia, del I.4 uppl. Lund: CWG
Gleerups förlag. 326 s.
Selander, Staffan (red.) (1992).Forskning
om utbildning. En antologi. Stockholm/Skåne:
Brutus Östlings Bokförlag Symposion. 475 s.
Sjöstrand, Wilhelm (1965/66).
Pedagogikens
historia. Del II, III:1, III:2. Lund:CWG Gleerups förlag. (extensiv läsning)
SOU 1948:27.
1946
års Skolkommissions betänkande med förslag till riktlinjer för det svenska
skolväsendets utveckling. Kap 1 och 2. S. 1-38. 38 s.
SOU 1992:94.
Skola
för bildning. Huvudbetänkande av Läroplanskommittén. Kapitel 2, Kunskap
och lärande. S. 59-84. 26 s.
Rosengren, Karl Erik & Öhngren,
Bo (Ed.) (1997). An
Evaluation of Swedish Research in Education. Stockholm: HSFR.
285 s.
Ett eller ett par klassiska
pedagogiska verk, som väljes i samråd med kursledningen. Ca 300 s.
Någon/några originaltexter
(monografi, vetenskapliga uppsatser) som väljs i samråd med kursledningen. Ca
200 s.
Totalt ca 3100 sidor
Av examinationsuppgiften ska framgå vad du fått ut av din läsning. Omfång tio-tjugo sidor. Hellre kort, välskrivet och genomtänkt än långt och ofärdigt.
Examinationsuppgiften skall vara genomarbetad, även i språkligt avseende. Där skall finnas genomtänkt rubriksättning, paginering, korrekta och precisa källhänvisningar med angivande av sidor, och i slutet en förteckning över inläst litteratur. Det skall framgå vad du bygger dina slutsatser på. Läsaren måste kunna skilja mellan det du hämtar ur originallitteratur, det du hämtar ur handböcker eller annan sekundärlitteratur och det som är dina egna självständiga tolkningar. Det skall framgå vad du på egen hand fått ut av litteraturen. Tänk själv! - vilket inte hindrar att du dessutom tar hjälp av handböcker och sekundärlitteratur. Undvik rena referat av den lästa litteraturen, och undvik att okritiskt återge uppfattningar som cirkulerar i sekundärlitteraturen. Din redovisning skall vittna om att du själv gått i närkamp med originallitteraturen.
Samarbete tillåtes och uppmuntras, men av examinationsuppgiften måste framgå vilka textavsnitt varje deltagare haft eget ansvar för.
Beträffande ämnet för examinationsuppgiften finns många möjligheter. Bäst är förstås om du skriver något du har bruk för. Resonera med kursledningen.
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-pkvb-ht05.htm
Created by Donald Broady. Last updated
11 Aug 2011
Back to SEC home page