Uppsala universitet, sept 2007- jan 2008
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Kursen �r avsedd f�r doktorander, s�rskilt relativt nyantagna, i �mnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Flertalet �r verksamma vid Institutionen f�r didaktik, Pedagogiska institutionen eller Institutionen f�r utbildning, kultur och medier, dvs. de tre institutioner som ing�r i Pedagogikumorganisationen.
Tid: Oftast tisdagar kl 09.15-12.00 under perioden sept 2007-jan 2008.
Lokal: Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala.
L�rare �r Donald Broady, Ulf P. Lundgren, Leif �stman och Ann-Carita Evaldsson, vilka ansvarar f�r var sin fj�rdedel av kursen.
Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Schema
Litteratur
V�gbeskrivning och karta
Onsd 2007-09-12 kl 13.15-16.00 i rum 1440:
Sociologi. Seminarieledare: Donald Broady
Tisd 2007-09-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism.
Seminarieledare: Donald Broady
Tisd 2007-10-09 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Donald Broady
Torsd 2007-10-18 kl 10.15-12.00 i seminarierummet intill
Ulf P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Psykologi och ramfaktorteori. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
M�nd 2007-10-22 kl 13.15-15.00 i seminarierummet intill Ulf
P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Utbildningspolitik. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
M�nd 2007-10-22 kl 14.15-16.00 i seminarierummet intill Ulf
P. Lundgrens rum, Ped inst, Stureg. 4:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ulf P. Lundgren
Tisd 2007-12-11 kl 09.15-12.00 i rum 1319:
Etnometodologi och samtalsanalys. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Tisd 2007-12-18 kl 09.15-12.00 i rum 1440:
Utvecklingspsykologi, barndomssociologi. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson.
Tisd 2008-01-15 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Ventilering av deltagarnas pm. Seminarieledare: Ann-Carita Evaldsson
Torsd 2007-01-17 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif �stman
Tisd 2007-01-22 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif �stman
Tisd 2007-01-29 kl 09.15-12.00, lokal meddelas senare:
Pragmatism. Seminarieledare: Leif �stman
Utbildningsvetenskap, traditioner (15 h�gskolepo�ng)
Kursen Utbildningsvetenskap, traditioner �r en gemensam kurs inom utbildning p�
forskarniv� i �mnena Didaktik, Pedagogik och Utbildningssociologi vid Uppsala
Universitet.
Beslut
Beslutad av institutionsstyrelsen vid Institutionen f�r utbildning, kultur och medier 2008-XX-XX
Utbildningsniv�
Utbildning p� forskarniv�
Betygsskala
F�r denna kur ges betygen G Godk�nd, U underk�nd.
Examinator
L�rare �r professorerna Donald Broady, Ann-Carita Evaldsson, Ulf P. Lundgren och Leif �stman, vilka ansvarar f�r var sin del av kursen i enlighet med nedanst�ende ordning:
M�l
Kursen �r avsedd f�r doktorander, s�rskilt relativt nyantagna, i �mnena didaktik, pedagogik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet och syftar till att deltagarna skall f� en �verblick �ver centrala forskningstraditioner och problemomr�den inom det utbildningsvetenskapliga omr�det.
Inneh�ll
Kursen behandlar vetenskapliga traditioner inom bland annat pedagogisk psykologi, sociologi, tysk hermeneutik och fenomenologi, fransk strukturalism och poststrukturalism, amerikansk pragmatism, etnometodologi och samtalsanalys, utvecklingspsykologi och barndomssociologi.
Donald Broady:
- Sociologi
- Tysk hermeneutik och fenomenologi
- Fransk strukturalism och poststrukturalism
Ulf P. Lundgren:
- Psykologi och ramfaktorteori
- Utbildningspolitik
Leif �stman:
- Amerikansk pragmatism
- Diskursanalys
Ann-Carita Evaldsson:
- Etnometodologi och samtalsanalys
_Utvecklingspsykologi, barndomssociologi
Undervisning
F�rel�sningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inl�mningsuppgifter.
Broady, Donald, utg. (1998): L�sestycken f�r
samh�llsvetare. 5 uppl., 1998. Uppsala: SEC/ILU, Rapporter fr�n
Forskningsgruppen f�r utbildnings- och kultursociologi nr 6.
PDF-version (128 KB) www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf.
(66 s.).
Durkheim, �mile (1969): L��volution p�dagogique en
France (1938). Paris: P.U.F. 2 uppl. 1969 (403 s.).
[Eng �vers. The Evolution of Educational Thought.
London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977; denna engelska
�vers�ttning torde vara om�jlig
att hitta i bokhandeln men kursledningen
har utl�ningsexemplar.
Gilje, Nils & Harald Grimmen (2002):
Samh�llsvetenskapernas f�ruts�ttningar. G�teborg: Daidalos 1992 (320
s.).
[�vers. av Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Inf�ring i
samfunnsfagenes vitenskapsfilosofi, 1992.]
***
Jarosjevskij, Michail (1979): 1900-talets psykologi. Den psykologiska vetenskapens utveckling i Europa, USA och Sovjetunionen. Stockholm: Wahlstr�m & Widstrand (300 s.).
Fransson, Karin & Ulf P. Lundgren (2003): Utbildningsvetenskap - ett begrepp och dess sammanhang. Stockholm: Vetenskapsr�det, s. 9-75. [PDF-version kan laddas ned fr�n http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2003_1.pdf eller www.skeptron.uu.se/broady/uv/p-fransson-lundgren-03-utbildningsvetenskap.pdf]
Lundgren, Ulf P. (1984): Ramfaktorteorins historia, s. 69-81 i Skeptron 1. Texter om l�roplansteori och kulturreproduktion utgivna av Donald Broady och Ulf P. Lundgren. Tema: R�tten att tala. Stockholm: Symposion Bokf�rlag.
Lundgren, Ulf P. & Bo Lindensj� (2000): Utbildningsreformer och politisk styrning. Stockholm: LHS F�rlag (220 s.).
Sundberg, Daniel (2007): L�roplansteori efter den spr�kliga
v�ndningen. N�gra ansatser inom den samtida svenska pedagogiska och
didaktiska teoribildningen, konferensen "L�roplansteori", �rebro
universitet, 7-8 sept 2007. (41 s.)
PDF-version (199
KB)
www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-sundberg-daniel-071012-laroplansteori.pdf
***
Altman, Irwin & Rogoff, Barbara (1987). World views in psychology: trait, interactional, organismic and transactional perspectives. I Daniel Stokols & Irwin Altman, red., Handbook of Environmental Psychology, s. 7�40. New York: John Wileys & Sons.
Fann, K. T. (1993). Ludwig Wittgenstein. En introduktion. G�teborg: Daidalos. (127 sidor)
Bentley, A. & Dewey, J (1949/1991). Knowing and the known. I J. A. Boydstone, red., The Later Works, 1925-1953, vol 16., s 1-294. Carbondale: Southern Illinois University press. (valda delar: ca 100 sidor)
Pleasants, Nigel (1999). Wittgenstein and the idea of a critical social theory. A critique of Giddens, Habermas and Bhaskar. London & New York. Routledge, s. 1-31.
Rorty, R. (1985): Solidarity or Objectivity?. I J. Rajchman & C. West, red., Post-analytical Philosophy (s. 3-19). New York: Columbia University Press.
Thayer, H. S. Eds. (1982). Pragmatism. The Classic Writings. Cambridge: Hackett Publishing Company. (valda delar: ca 200 sidor).
Winther J�rgensen & Phillips, M. (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: studentlitteratur. (valda delar: ca 100 sidor).
Wittgenstein, L. (1969/1992). Om visshet. Stockholm: Thales. (103 sidor)
***
Samtalsanalys och Etnometodologi
Evaldsson, Ann-Carita (2007 u.u.) "Accounting for friendship: Moral ordering and
category membership in girls� relational talk". Research on Language and
Interaction, 40(4) [special issue: Goodwin, MH: & Kyratzis, A, (eds)
Children socializing children: Practices for organizing the social and moral
order among peers].
Duranti, A., & Goodwin, C. (Eds.) (1992). Rethinking
context. Language as an interactive phenomenon. (introduktionskapitel) New
York: Cambridge University Press. p. 1-42
Heritage, J. (2001). "Goffman, Garfinkel and Conversation Analysis". In
Wetherell, Margret, Taylor, Stephanie, & Simeon, J. Yates (Eds.). Discourse
Theory and Practice. A Reader. London: Sage Publications. p. 47-56.
Hester, S. & Francis, D. (2000). Local educational order.
Ethnomethodological studies of knowledge in action. Amsterdam: John
Benjamins. (introduktionskapitel)
Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). "The diversity of ethnomethodology".
Annual Review of Sociology, 17; 385-418
Stokoe, E. & Smithson, J. (2001). "Making gender relevant: Conversation analysis
and gender categories in interaction", Discourse & Society, 12(2):
243-269.
Utvecklingspsykologi och Barndomsociologi
Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine
Forge Press. (kap. 1-2, 5-8)
Corsaro W. & D. Eder (1990). "Children�s Peerculture". Annual Review of Sociology. 16:197-220.
Evaldsson, Ann-Carita (2008 u.u.). "Play and games in children�s everydaylives". I Jens Qvortrup, William Corsaro, Michael-Sebastian Honig & Gill Valentine, Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan.
Hallden, G. (2003). "Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp". Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 8:1-2, s. 13-24.
James, Al., C. Jenks & A. Prout (1990). Constructing and
Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of
Childhood. London: The Falmer Press. (kap 1)
F�r mer information kontakta Ann-Carita.Evaldsson@ped.uu.se
Seminarierna sker i Seminariebyggnaden, Seminariegatan 1, Uppsala. V�gbeskrivning f�r resen�rer: Seminariebyggnaden �r ett pampigt tegelhus i Uppsalas nordv�stra h�rn. Fr�n Uppsala C en halvtimmes promenad (g� l�ngs Fyris�ns v�stra strand i nordv�stlig riktning s� kommer du r�tt till slut). Bil�kare fr�n Stockholm forts�tter p� E4an tills Uppsala b�rjar ta slut, sen n�r det dyker upp skylt mot Svartb�cken ta av till v�nster och k�r Gamla Uppsalagatan s� kommer du fram till Seminariebyggnaden n�r du k�rt �ver �n och sv�ngt f�rst till v�nster, sedan till h�ger. P� g�rden brukar finnas parkeringsplats, stoppa 10 kr i automaten f�r en dags parkering. Se karta <http://www.skeptron.uu.se/broady/images/karta-m-seminariet.gif>.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/k-uvtrad-07.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady. Last updated
2011-09-11