UPPSALA
UNIVERSITET :
EDU
:
Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
SEC Home
| Coordinators
| Staff
| Research
| Courses
| Archives
| Events
[Ur Pedagogikhistorisk forskning. Perspektiv, betydelse
och funktion i dagens samhälle. Konferens 10-12 september 1998. Stockholm:
Lärarhögskolan i Stockholm
Konferensen Pedagogikhistorisk forskning - perspektiv, betydelse och funktion i dagens samhälle, som ägde rum den 10-12 september 1998 vid Lärarhögskolan i Stockholm, var synnerligen produktiv. Det framgår inte minst av att det blev nödvändigt att fördela dokumentationen på två delar för att alla bidrag skulle rymmas. Totalt omfattar dokumentationen fyra inledningsanföranden, fyra föreläsningar och inte mindre än ett sextiotal papers. Detta innebär att ungefär två tredjedelar av hundratalet deltagare har bidragit med egna produkter.
Inte bara kvantiteten utan också kvaliteten är god. Särskilt glädjande är den imponerande spännvidden, som visar hur pedagogikens och pedagogikhistoriens arena vidgats. För ett par decennier sedan dominerades den pedagogikhistoriska diskussionen av ett begrepp: påverkan. I dag förekommer en rik uppsättning begrepp och forskningsverktyg, ofta av kontinental proveniens.
På 60-talet blev pedagoger inte sällan beskyllda för att vilja erövra andra ämnens mark. Sådan kritik hörs knappast numera. Kanske för att expansionen inte i första hand gäller sektorer i samhället utan snarare är av teoretisk och perspektivmässig karaktär. Kanske också för att ämnesöverglidningar blivit mer accepterade i takt med en ökad medvetenhet om att human- och samhällsvetenskaperna delar ett och samma rotsystem. Konferensbidragen illustrerar att generositeten från det övriga human- och samhällsvetenskapliga lägret haft betydelse för den pedagogikhistoriska forskningen, som i dag är en grönskande gren på det human- och samhällsvetenskapliga trädet, en gren av friskt och segt virke med många knoppar och blad. Det finns anledning att känna stolthet över växtkraften.
Dokumentationen utgör helt enkelt en sammanställning av de insända bidragen utan nämnvärd redaktionell bearbetning. En del skrivfel kvarstår, och sättet att ange referenser varierar. Vi ansåg det väsentligare att bidragen snabbt blir tillgängliga än att produkten är likformig och felfri. Förhoppningsvis kan dokumentationen bidra till att hålla liv i den samhörighet och det samförstånd som rådde under konferensen, innan minnet av den övergår i glömska.
Ansvaret för de olika bidragen vilar på författarna, vilket samtidigt innebär att den enskilde författaren har copyright på sin artikel.
Vi beklagar att inte samtliga föreläsningar har dokumenterats; Eva Österbergs föreläsning saknas, vilket beror på att den ene av de konferensansvariga – Per-Johan Ödman – i glädjen över att hon överhuvudtaget kunde komma, underlät att framställa ett önskemål också om ett skriftligt bidrag. Ytterligare några bidrag saknas, beroende på översättningsproblem eller helt enkelt på att de inte sänts in.
Som planeringsansvariga vill vi här också utnyttja tillfället att framföra ett tack till planeringsgruppen, som bestod av Eric Engström, Agneta Linné, Monika Olofsson, Ruth Rajamaa, Kerstin Skog-Östlin och Annika Ullman. Utan Annikas och Monikas insatser hade konferensen svårligen kunnat genomföras på det sätt som skedde.
Ett tack även till Skolverket och Humanistisk-Samhällsvetenskapliga forskningsrådet, som genom sina anslag möjliggjorde konferensen. Inte att förglömma Lärarhögskolan, som fungerade som värd för konferensen och ställde upp som ekonomisk garant.
Grip er verket an, frossa och njut! Vi ses vid nästa konferens!
På planeringsgruppens uppdrag
Donald Broady Per-Johan Ödman
[Följande anförande utgivet som pp 7-10 i
Pedagogikhistorisk forskning. Perspektiv, betydelse och funktion i dagens
samhälle. Konferens 10-12 september 1998. Stockholm: Lärarhögskolan i
Stockholm
Inledningsanförande,
konferensen ”Pedagogikhistorisk forskning”
Lärarhögskolan i Stockholm,
10-12 sept 1998
Donald Broady
ILU, Uppsala universitet, Box 2136, 750 02 Uppsala
Epost broady@nada.kth.se, URL http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/
Först ett varmt tack till Ulf P. Lundgren som
öppnat vår konferens och avser att deltaga under alla tre dagarna. Det är inte
främst för att han är generaldirektör för Skolverket som vi inbjudit honom, och
inte ens för att Skolverket lämnat stöd till konferensarrangemanget, även om vi
är glada för det. Nej, skälet till att vi gärna ser Ulf P. Lundgren i vår krets
är att han bidragit till att återuppväcka det breda intresset för
pedagogikhistoria i Sverige.
Särskilt inflytelserik var en bok han
publicerade 1979, Att organisera omvärlden. En introduktion till
läroplansteori. Den skrevs ursprungligen på uppdrag av gymnasieutredningen
och blev snart en mycket använd kursbok i pedagogikundervisningen och
lärarutbildningen. Bokens första hälft var en populärt skriven men till sitt
innehåll gedigen framställning av hur undervisningens ramar och urvalet och
presentionen av undervisningsinnehåll omvandlats från det antika Grekland till
1970-talets grundskola.
I dag, tjugo år senare, är det dags att
konstatera att boken bidrog till att forma en generation unga lärarkandidater
och pedagogikstudenter. Ungefär som när William James Principles of
Psychology fostrade flera generationer amerikanska lärare till att söka
psykologiska förklaringar till vad som händer i skolan, har Att organisera
omvärlden styrt många svenska lärare och pedagogikforskare i riktning mot
en samhällsvetenskaplig och historisk förståelse. Boken visade hur skolans liv,
ända in i umgänget i klassrummet, präglas av nedärvda ramverk, regler och
rutiner. Den illustrerar hur man kan resonera om ”den pedagogikhistoriska
kunskapens innebörd och funktion i dagens samhälle”, vilket är temat för den här
konferensen.
Minst lika viktig var den
samhällsvetenskapliga självreflexion som Lundgren byggde in i sin bok.
SJÄLVREFLEXION
Av Att organisera omvärlden framgick
att inte bara skolan utan också den pedagogiska forskningen och dess verktyg har
sina historiska betingelser. När exempelvis Lundgren i de sista kapitlen
behandlade en av sina egna specialiteter, den språkfilosofiskt inspirerade
forskningen om reglerna för språkandet i klassrummet, försummade han inte att
berätta om hur denna vuxit fram ur och som en reaktion mot tidigare
socialpsykologisk klassrumsforskning. Det är alltför ovanligt att samhällsvetare
använder sina egna verktyg för att förstå sin egen forskning.
Själv är jag övertygad om att en
självreflekterande hållning hör till det viktigaste vi kan lära av
pedagogikhistoriska studier. Sådana skänker inte bara kunskap om skolan förr,
eller om dagens skola i ett historiskt perspektiv. De hjälper oss dessutom att
begripa att även vår egen kunskap och våra tolkningsmönster och
forskningsverktyg är historiska skapelser som med säkerhet kommer att ersättas
av andra.
Det slaget av självreflexion saknades när jag
själv utbildades till lärare för snart trettio år sedan. Vi lärarkandidater
lärde oss att vår generations uppfattningar om skolans mål och mening och vissa
undervisningsmetoders förtjänster helt enkelt var riktiga. Däremot var det fritt
fram att peka ut historiska betingelser för konkurrerande uppfattningar, låta
säga gamla pluggskoleideal.
När jag i början av 90-talet deltog som
expert inom Läroplanskommittén som leddes av Ulf P. Lundgren, tog jag tillfället
i akt att plädera för att alla skolämnen, och alla slags lärarutbildningar,
skulle innefatta historisk reflexion över ämneskunskaperna. Matematikläraren som
introducerar begrepp för sina elever skulle säga åtminstone någonting om när,
hur och varför dessa matematiska begrepp blivit väsentliga. En idrottslärare som
låter eleverna sparka boll borde samtidigt lära dem något om hur fotbollen från
1860-talet blev en lagsport i modern mening i och med att man började passa till
varandra inom laget i stället för att själv springa det fortaste man kunde.
HELIGA URKUNDER
Även om jag i dag är mindre övertygad om det
önskvärda i att idrottslärare spenderar lektionstid på socialhistoriska och
idéhistoriska föreläsningar, tror jag fortfarande att lärarkandidater måste få
upp ögonen för att skolämnena, deras form och innehåll och gränserna dem
emellan, är historiska skapelser och därmed föränderliga. När jag själv
genomgick lärarutbildningen presenterades läroplanerna som urkunder vilkas
innebörd skulle uttolkas och ”förverkligas” i klassrummet, ungefär som den
heliga skrifts missionsbudskap. Läroplanerna togs för givna. Vi lärarkandidater
skulle inte bekymra oss om hur de vuxit fram, vilka intressen som format dem,
vilka effekter de fått.
Efter en tids relativt stillastående är
pedagogikhistoria ett ämne på frammarch, hävdade vi i vår konferensinbjudan. Att
så är fallet bekräftas av att inbjudan hörsammades av så många. ”Stillastående”
är dock ett alltför milt uttryck. Pedagogikhistoriska studier, som hade varit
viktiga inslag i pedagogik- och lärarutbildningen under vårt sekels första
hälft, blev nästan utrotade i och med amerikaniseringen av svensk pedagogik
efter andra världskriget. Motståndsnästen förekom, som hos Wilhelm Sjöstrand i
Uppsala. Men eftersom han bland universitetspedagogerna tillhörde den minoritet
som inte välkomnade inflödet av amerikanska empiristiska forskningstekniker, var
Sjöstrand ganska isolerad och hade knappast några elever som kunde ta vid efter
honom. Det var framför allt utanför universitetet som pedagogikhistoria odlades,
bland amatörhistoriker och hembygdsforskare. För dem har Föreningen för svensk
undervisningshistoria varit en viktig sammanslutning som erbjudit
publiceringsmöjligheter. Under många år efter andra världskriget var den typiske
svenske pedagogikhistorieforskaren varken pedagog eller historiker eller ens
forskare till yrket, utan en skollärare eller rektor som efter pensioneringen
grävde i arkiven för att teckna sin skolas historia.
Det blygsamma utrymme i lärar- och
pedagogikutbildningen som trots allt uppläts åt pedagogikhistoria ägnades främst
två områden, skolreformernas historia och ”de stora pedagogerna”.
Lärarkandidaterna fick nog ofta intrycket att
skolreformernas historia började med 1940-talet. Tiden före 1940 års
skolutredning tillhörde en antediluviansk forntid. Somliga läroböcker var
maskerade självbiografier skrivna av dem som själva varit engagerade i
efterkrigstidens reformer. Mest uppmärksamhet ägnades åt de utbildningspolitiska
intentionerna och det organisatoriska ramverket. Här erbjöd Lundgrens Att
organisera omvärlden något nytt genom att vända intresset mot
undervisningen och vad som försiggick inuti skolorna och klassrummen.
Det är glädjande att så många lärare och
lärarutbildare som i dag fortbildar sig önskar skriva övningsuppsatser och
avhandlingsarbeten i historiska ämnen. Ett bekymmer för mig som handledare är
att somliga bland dem åtminstone inledningsvis tar för givet att källorna kan
väljas, värderas och tolkas ungefärligen så som man hanterar texter i
lärarutbildningen eller i skoldebatten. De söker sig gärna till det lättast
tillgängliga materialet såsom tryckta läroplaner, offentliga utredningar,
propositioner eller läroböcker. Avsikten är ofta att extrahera fram
utbildningspolitiska eller pedagogiska intentioner. Slutmålet är inte sällan att
bedöma i vilken grad texterna tillfredsställer dagens åsikter om hur lärande bör
gå till eller dagens krav på demokratisk värdegrund, medborgarfostran,
jämställdhet eller multikulturalism.
Min hypotes är att det är lärarutbildningens karaktär av predikantskola som spökar. Läsarten är ungefär densamma antingen dokumenten uttolkas med vördnad eller utsätts för en kritisk granskning syftande till avslöja spår av djävulens verk: antidemokratiska tendenser, manschauvinism, xenofobi, västerländsk etnocentrism. De första utkasten till övningsuppsatser eller avhandlingskapitel liknar ibland de utlåtanden som förr utsändes från Statens institut för läromedelsgranskning. Att uppfatta pedagogikhistoriska studier som något slags reformuppföljningsverksamhet kan möjligen vara motiverat inom ramen för yrkesutbildningen, där blivande lärare tränas i att förstå och följa instruktionerna i läroplaner och andra styrinstrument. Men i pedagogikhistorisk forskning måste man närma sig källorna på annat sätt. Av handledaren krävs åtskillig övertalning innan studenterna är beredda att söka sig till fler källor än tryckta läroplaner eller utredningstexter som redan behandlats i hundra tidigare C-uppsatser och att sluta gissa om t.ex. motiven bakom läroplanens formuleringar, för att i stället skaffa sig en överblick över arkivens bestånd och tillgängliga bearbetningar, spåra protokoll och förarbeten och om möjligt intervjua människor som varit med och kan berätta.
PATRONYMIKA
Det andra område som ständigt haft och
fortfarande har ett visst utrymme i utbildningen är ”de stora pedagogerna”. Det
har slagit mig att de stora pedagogiska tänkarna från Platon och framåt så ofta
uppfattas som patronymika. Här krävs en ordförklaring. Med patronymikon
menar språkvetarna ett namn som bildats efter faderns namn, som när Karls son
Anders får namnet Anders Karlsson. Historiker och antropologer använder termen
patronymika om mytiska anfäder. Erik XIV valde sig nummer fjorton med hänvisning
till främst Johannes Magnus kungalängd vari ett antal kungar vid namn Erik
utpekas, somliga verkliga, andra påhittade såsom Erik Väderhatt eller den Berik
som enligt Johannes Magnus valdes till kung över svear och götar år 836 efter
syndafloden. Antropologer har uppmärksammat att en släkt, en stam eller en
folkgrupp kan utnyttja en anfaders namn, ett patronymikon, för att hänvisa till
ett gemensamt ursprung utan att denna anfader någonsin behöver ha existerat och
utan att det behöver finnas blodsband inom gruppen.
På samma sätt har de stora pedagogerna ofta
figurerat i lärarutbildningen och i den pedagogiska debatten. Man läser knappast
Pestalozzi, Dewey eller Piaget utan brukar uppfatta dem som mytiska anfäder med
magisk förmåga att svetsa samman den ena eller andra pedagogiska lärans eller
sektens anhängare. Som handledare har jag märkt att somliga studenter i de
pedagogiska tänkarnas skrifter framför allt är på jakt efter formuleringar som
ter sig sympatiska för en modern läsare: det här citatet av Dewey ska jag ha med
i mitt avhandlingskapitel för det stämmer precis med vad jag själv tycker! De
störs inte av att ”de stora pedagogerna” levde i en annan värld och menade något
annat med orden.
Det är förstås lugnande att i
pedagogikhistorien finna bekräftelse på sina egna pedagogiska idéers
förträfflighet, men risken är att man inte hittar annat än sådant som liknar vad
man tror sig veta redan i förväg. För egen del är jag övertygad om att det finns
mer att lära av det motstånd som historien erbjuder oss sena tiders barn.
NUTIDSPERSPEKTIV OCH DÅTIDSPERSPEKTIV
Det finns två sätt att förhålla sig till de
stora pedagogerna som jag för enkelhets vill kalla nutidsperspektiv,
där målet är att söka svar på vår egen tids avgörande frågor, och
dåtidsperspektiv, där sökarljuset riktas mot hur folk förr tänkte och
gjorde i den värld som var deras. (Vetenskapshistoriker använder orden ”presentism”
respektive ”kontextualism”.)
Nutidsperspektivet är ofrånkomligt. För att
ta ställning till de dagsaktuella frågorna hämtar vi näring från allt vi
upplever och läser. Så kan även idéhistorien användas. Vi kan hämta inspiration
ur historiens lämningar utan att bekymra oss nämnvärt om var och när de tillkom,
ungefär som när vi läser en dikt eller betraktar en målning utan att veta ett
dugg om författaren eller konstnären. Vi kan ta del av Rousseaus eller Schillers
syn på uppfostran ungefär som när vi lyssnar till en obekant medresenär i
tågkupén som meddelar sina åsikter om hur skolans problem bäst kan lösas. Därmed
förvandlar vi tänkare från andra tider och platser till fiktiva samtida
samtalspartners. Platons dialoger ger oss anledning att fundera över
förhållandet mellan lärare och elev i det sena 1900-talets svenska grundskola.
Ur Deweys skrifter från seklets början hämtar vi argument för utformningen av
det som i dag i vårt land uppfattas som en demokratisk skola. Inget fel i det,
så länge vi vet vad vi gör och inte tror oss behandla problem och sammanhang som
var Platons eller Deweys.
Men nutidsperspektivet måste kompletteras med
ett dåtidsperspektiv — inte bara för att göra Platons eller Deweys verk rättvisa
på deras egna villkor, och heller inte bara för att spåra rötterna till vår egen
tids pedagogiska tänkande, utan även för att vi skall få perspektiv på oss
själva. En utkikspunkt som ger utblick över tidigare epokers tankelandskap
vidgar synfältet till att omfatta även sådant som motsäger våra egna ingrodda
uppfattningar och trosföreställningar. Då påminns vi om att vi själva är
placerade i rummet och tiden, tilldelade bestämda handlingssätt, talesätt och
tänkesätt som framtidens pedagoger kommer att finna tidsbundna och besynnerliga.
Detta slags historiemedvetenhet brukar saknas i den pedagogiska debatten där
kombattanterna helst vill tro att de omfattar sina idéer för att de är riktiga.
Här har pedagogikhistoriker en uppgift att fylla.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-pedhist-980910.htm
SEC home | Coordinators | Staff | Research | Courses | Archives | Events
©-2007
SEC/EDU, Uppsala University, Box 2136, SE-750 02 Uppsala
Last updated:
2011-08-11 | Responsible:
Donald Broady