UPPSALA
UNIVERSITET :
EDU
:
Utbildnings- och kultursociologi (SEC)
SEC Home
| Coordinators
| Staff
| Research
| Courses
| Archives
| Events
Detta är en preprint-version av Donald Broady, "En ny vetenskap om konstnärliga verk?", Res Publica, nr 21, 1992, pp. 195-197.
Denna korta artikel är en kommentar till den i samma tidksriftsnummer publicerade svenska översättningen (pp. 198-211, rubricerad av "Pierre Bourdieu intervjuad av Pierre-Marc de Biasi") av « "Tout est social ! », Magazine litteraire, no 303, octobre 1992, pp. 104-111.
Bourdieu gör det inte lätt för sig. Han vill så mycket på
en gång. Eftersom han gör bruk av ett omfattande metodbatteri, från statistiska
korrespondensanalyser till historiska, etnologiska och lingvistiska metoder, är
det inte konstigt att filosoferna kallar honom positivist och de empiristiska
sociologerna filosof, att liberalerna betraktar honom som marxist och
marxisterna som liberal, att specialisterna på kvantitativa metoder anser att
han försummar att verifiera sina resultat och att somliga specialister på s.k.
kvalitativa metoder tycker att han är en reduktionist, strukturfunktionalist och
inskränkt räknekarl. Eftersom han givit sig till att undersöka ett otal vitt
skilda sociala grupper — bönderna och trasproletärerna, skollärarna och
eleverna, universitetslärarna och studenterna, storföretagagarna, ekonomerna och
juristerna, politikerna och fackföreningsledarna, biskoparna, filosoferna,
humanisterna och samhällsvetarna, författarna och förläggarna, konstnärerna och
galleristerna — inbjuder han till avvärjande reaktioner, inte bara från
studieobjekten utan framför allt från mer specialiserade (dvs. snart sagt
samtliga) konkurrenter i forskarvärlden. Det är kanske naturligt att den som
ägnat decennier åt att bli specialist på, låt säga, Flaubert uppfattar
sociologen som klampar in på samma forskningsområde som en glad amatör.
Till sitt försvar brukar Bourdieu hävda, att den långt
drivna arbetsdelningen inom dagens humanvetenskap oftast har sociala orsaker.
Forskarna konkurrerar på en marknad där det kan löna sig att bilda en egen liten
skola och hägna in en egen specialitet, nästan hur smal som helst. Hellre nummer
ett i byn därhemma än nummer två i Rom, som talesättet lyder. Men det finns
enligt Bourdieu inga vetenskapliga skäl till att stycka sönder forskningens
föremål, så att somliga specialister tar sig an Flauberts texter, andra hans
personlighet och åter andra samhället runtomkring. Tvärtom, detta slags socialt
betingad — till skillnad från vetenskapligt motiverad — specialisering är ett
hinder för utvecklingen av humaniora och samhällsvetenskap. Medan Bourdieus egen
disciplin, sociologin, på andra håll och tydligast inom den amerikanska
inflytandesfären upplösts i ett otal bindestrecksvarianter (ofta försörjda av
specialiserade finansiärer, därav uppsplittringen i bostadssociologi, skolans
sociologi, åldringssociologi etc), har han i Frankrike bidragit till att
återuppliva durkheimianernas storslagna — imperialistiska, menar kritikerna —
dröm om sociologin som ett synnerligen omfattande företag, inkluderande i stort
sett allt vad vi i dag benämner samhällsvetenskap och därtill åtskilligt som
brukar klassificeras som humaniora.
Intervjun härintill illustrerar problemet. Läsaren bör veta
att Bourdieus samtalspartner, Flaubertkännaren Pierre-Marc de Biasi, tillhör
ledarna för en ny skola inom fransk litteraturvetenskap, "den genetiska
kritiken", som förespråkar en minutiös granskning av författarens väg från de
första utkasten, över olika koncept och manuskriptversioner fram till det
publicerade verket — sådan denna väg, väl att märka, avtecknas i det författaren
skrivit ned. Texterna i centrum, det är inte fråga om ett återtåg till
Sainte-Beuve och den biografiska metoden.
Intervjun illustrerar de svårigheter och möjligheter som är
förbundna med Bourdieus projekt. Hans senaste bok Les règles de l'art
är den hittills mest genomförda demonstrationen av hans metod för att övervinna
den arbetsdelning som han finner så fördärvlig, och som inom forskarvärlden tar
sig uttryck i dikotomier mellan historisk och strukturell analys, mellan
fenomenologiskt eller psykologiskt inifrånperspektiv eller sociologiskt
utifrånperspektiv, mellan internalistisk och externalistisk förståelse av
litterära och konstnärliga verk, etc. Den sist nämnda dikotomin ställer mot
varandra litteraturvetare som håller sig inom texternas värld och
litteratursociologer som söker förklaringar i författarens biografi eller
klassbakgrund eller läsekretsens sociala och ekonomiska belägenhet. Bourdieu
menar att tillvägagångssätten är otillräckliga var för sig. Han räknar
självfallet in de Biasi bland internalisterna (och attackerar honom i sin bok,
s. 276f), och meningsutbytet dem emellan visar att diskussionen om Bourdieus
brobyggarprojekt nätt och jämnt börjat. Materialrikedomen till trots är hans
senaste bok närmast ett forskningsprogram, ett förslag till en ny "vetenskap om
konstnärliga verk". Själv förutspår Bourdieu att man kommer att nå långt längs
den anvisade vägen, dvs när man på systematiskt vis relaterar litterära och
konstnärliga verk och deras upphovsmän till de litterära och konstnärliga
fältens struktur och historia — ja, till och med ifråga om utforskandet av
stilen och tonen och texternas allra mest "interna" språkliga och konstnärliga
kvaliteter kommer man att nå mycket längre att vad internalisterna lyckas med.
Pierre-Marc de Biasi tvivlar. Det finns ingen domstol som kan avgöra vem som har
rätt, men fler empiriska undersökningar, varför inte även på svensk botten,
skulle ge något slags besked om vad Bourdieus redskap duger till och vari
begränsningarna består.
URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-broady-92115-en-ny-vetenskap.htm
SEC home | Coordinators | Staff | Research | Courses | Archives | Events
©-2007
SEC/EDU, Uppsala University, Box 2136, SE-750 02 Uppsala
Last updated:
2011-03-09 | Responsible:
Donald Broady