Johan Ericstam

<johan.ericstam@swipnet.se>

Konsvetenskapliga institutionen
Stockholms universitet
106 91 Stockholm


Det svenska konstmuseets ideologier och praktiker
Avhandlingssynopsis, dec 1997

Johan Ericstam <johan.ericstam@swipnet.se>

gb.gif (227 bytes)   English please!

Avhandlingsprojektet Det svenska konstmuseets ideologier och praktiker (arbetstitel) bygger bl a p� hypotesen att man skulle kunna betrakta konstmuseiinstitutionen som ett relativt autonomt subf�lt i det svenska konstf�ltet. Projektet behandlar konstmuseet som platsen f�r konsthistorien i dess fysiska, arkitektoniska form. Och som platsen f�r strider som g�ller legitimationen av konstn�rer, verk, skolor som skall inrangeras i en del av ett konst- och kulturarv. F�ljaktligen betraktar jag konstmuseet som den fr�msta konsekrationsinstansen p� konstf�ltet - best�mmelsen av en konstn�rs eller ett verks symboliska, sociala och ekonomiska v�rden. Syftet med avhandlingsprojektet �r att beskriva och analysera den svenska konstmuseiinstitutionens funktioner i kulturproduktionsstrukturen, och de samh�lleliga och sociala systemen.

I det inledande kapitlet ges en forskningsl�gesrapport samt myndigheters s�tt att best�mma betydelsen av, och f�rklara kulturens och museernas plats i det svenska samh�llet. Vidare ges en kort �versikt �ver hur sociologin f�rs�ker hantera fr�gan om att beskriva samh�llet och den sociala verkligheten. Avsnittet f�ljs av de f�r avhandlingen betydelseb�rande definitionerna, hypoteserna, fr�gest�llningarna, metodologin och den prelimin�ra applikationen av Bourdieus f�ltteori, med vilken projektet ser p� konstmuseet som ett delf�lt i konstf�ltet. D v s som ett relationellt system av positioner om vilka deltagarna k�mpar genom olika former av insatser, st�llningstaganden. Och med mer eller mindre medvetna strategier f�r att er�vra positioner som ger r�tten att med auktoritet f� uttala sig om konst.

Kapitel 2 best�r av tre avdelningar d�r den f�rsta ger en summarisk bild av konstsamlandets och konstmuseets v�sterl�ndska historia. Den andra presenterar olika f�rest�llningar om konstmuseet som en samh�llelig och social institution, och platsen f�r ‘konst som konst’. Denna avdelning �r ett utvecklande av forskningsl�get d� det i detalj unders�ker de metaforer som styr f�rest�llningarna om konstmuseet (m a o analyseras h�r vidare begreppet ‘konstmuseum’). Den tredje avdelningen beskriver det svenska konstmuseets historia och �r en analys av konstituerandet av konstmuseet som en institution med en relativ autonomi eller sj�lvst�ndighet - konstmuseif�ltets relation till konstf�ltet, och de politiska och ekonomiska makterna. Och hur det format sina praktiker - som t ex regler f�r produktionen av konstutst�llningar (ideologier), och reproduktionen av tron p� institutionens ber�ttigande.

I det tredje kapitlet utvecklas resonemanget om konstmuseiinstitutionens interna struktur som ett system av positioner och relationer. Vilka intressen, investeringar o s v som k�nnetecknar f�ltet. Vidare ges en bild av museif�ltets agenter, d v s vilka egenskaper och kunskaper som karakteriserar de som bes�tter positioner p� f�ltet, och vilka banor som �r t�nkbara. I detta kapitel ing�r (f�rmodligen) ocks� bl a en fallstudie om �verintendenter vid Nationalmuseum sedan 1792. Detta kapitel har till grund det material som presenterats i tidigare avdelningar men skall kompletterats med allehanda arbetsunderlag: f�rfattningsordningar, arbetsordningar, levnadsteckningar, statistik m m. Ett viktigt material kommer bli formul�rintervjuer med konstmuseichefer, och informella intervjuer med museipersonal, samt enskilda museers historieskrivningar (i den m�n s�dana finnes). I denna materialinsamling ing�r �ven enk�t f�r en social n�tverksanalys (Social Network Analysis).

Det fj�rde och avslutande kapitlet skall sammanfatta materialet och diskutera vilka t�nkbara slutledningar man kan dra.

Den �vergripande fr�gest�llningen �r huruvida avhandlingsprojektet kan ge en relevant bild av den svenska konstmuseiinstitutionen med hj�lp av de teorier och metoder som utvecklas till min forskningspraktik, och styr insamlingen avhandlingens empiriska underlag - i synnerhet Pierre Bourdieus f�ltteori. F�ljaktligen blir de v�sentliga fr�gest�llningarna: Vad karakt�riserar konstmuseif�ltet och hur skiljer det ut sig i f�rh�llande till konstf�ltet? Vilka �r de gr�nser med vilka det best�mmer sin egenart i f�rh�llande till samh�llet, till den ekonomiska och politiska makten - d v s vilken grad av autonomi har konstmuseif�ltet? Hur har f�ltet institutionaliserats �ver tiden? Hur ser relationerna ut mellan olika positioner p� f�ltet, vilka besitter dem? Hur konstruera processen, kanoniseringen, att bli ‘konstmuseiman’? Vilka kapitalformer premieras, vilka insatser, vilka st�llningstaganden? Det g�ller s�ledes att best�mma fundamentet f�r den kollektiva tron, eller det kollektiva missk�nnandet, kollektivt producerat och vidmakth�llet, som �r k�llan till makt p� f�ltet.

Vidare exempel p� fr�gor som avhandlingen skall f�rs�ka belysa och besvara: Hur ser konstmuseets produktionscykler ut - de l�ngsiktig, som v�nder sig mot en framtida marknad - skapas samlingarna f�r en framtida publik? Hur bed�ms riskabla, l�ngsiktiga investeringar versus kortsiktiga? Vilka �r museets f�rest�llning om efterfr�gan hos ett klientel? Hur ser relationen ut mellan konstmuseet och utbildningssystemet - direkt som givande en publik och indirekt som en kunskapsgivare som propagerar f�r kulturella v�rden (men kanske p� samma g�ng kanske f�rnekar eller f�rringar betydelsen av desamma). Vilka �r konstmuseets sociala anv�ndningar? Med ett ord, vilka funktioner har konstmuseet, vilka praktiker? Vilka �r dess ‘ideologier?

Johan Ericstam <johan.ericstam@swipnet.se>
Konsvetenskapliga institutionen
Stockholms universitet
106 91 Stockholm


English version:

 


The Ideologies and Practises of the Swedish Art museum
PhD thesis i progress, presentation Dec  1997

Johan Ericstam <johan.ericstam@swipnet.se>

The project for the Ph.d. dissertation The Ideologies and Practises of the Swedish Art museum assumes the art museum as the site for art history in its physical, architectural form. A fundamental hypothesis is that the art museum, as an institution, could be conceived as a relatively autonomous subfield in the Swedish art world, and as the site for struggles concerning the legitimisation of artists, art works and schools as being part of a cultural heritage. The project also presupposes that the art museum is the foremost instance in the art field which determines the symbolic, social and economic value of an artist or an art work (in relation of course, to other institutions like art critics and auction houses). The aim of the project is to describe and analyse the functions of the Swedish art museum in the structure of cultural production - and as a social institution.

The introductory chapter presents, besides a report on current research, the ways in which the Swedish authorities decide the meanings of ‘culture’, and ‘museum’ (comp-rehended as ‘a collective memory’) - i.e. Swedish cultural politics. This section is followed by a brief presentation of the sociology of culture; the fundamental concepts of the investigation and questions; and the preliminary application of Pierre Bourdieu�s theory of social fields on the project. In other words, the institution of art museum as a system of positions and relations in which the participants struggle over the authority to make judgements on questions on art - more specifically, what art is to be presented, and represented in the art museum. Competitors armed with specific kinds of symbolic and cultural capital, investments and assertions, and more or less conscious strategies on desired careers.

Chapter two is divided into three sections. The first summarises the Western history of art collecting and the birth of the public art museum. The second analyses the different conceptions and metaphors that direct the ways we understand the art museum - for example the museum as a site for ‘art as art’, a temple, a mausoleum, a ruin or a democratic institution that create docile bodies. The third section is a description of the history of the Swedish public art museum, an investigation of the art museum as a relatively autonomous institution - i.e. its relation to the political and economic fields over time.

In the third chapter the discussion of the art museum as a constructed structure of positions is developed . What interests, investments are necessary and profitable in the field? What dispositions, kinds of knowledge characterise the agents who occupy different positions in the field? How do you enter, what trajectories is possible? The material for this analysis is information given in the preceding chapters supplemented by historical documents from art museums, codes of statues, programme for museums, biographies, statistics and so on. One form of data collecting is formal questionnaires for museum directors (and a schedule for a Social Network Analysis) - as well as informal interviews with museum staff. This chapter might also include a case study of the directors of The National Museum of Art (Nationalmuseum) in Stockholm since 1792.

The fourth chapter will sum up the investigation and discuss what conclusions might be drawn.

The overall question is whether the project, as briefly sketched above, could result in a relevant description of the Swedish art museum as a social institution. This implies a number of questions: What distinguishes the art museum as subfield in the restricted field of cultural production? How could we define the artmuseum in relation to economic and political powers - how has it been institutionalised over time, to what degree is the art museum an independent institution? How could we understand the relations between positions in the field, and beyond, to positions, institutions in the artworld(s)? How does one become a museum professional? What is the source of power in the field - the collective belief, or the collective misrecognition, collectively produced and maintained?

How does the museum calculate the risks of long-term investments, collections created for a future audience, versus short-term? What are the products of the museum - like the permanent heritage for a future audience or the contemporary way artists deal with the state of affairs. The relation to the art market? How do the art museum apprehend the demands of the general public? What is its the relation to the educational system - directly as supplying the museum with an audience, and indirectly as a constructing sets of cultural values? 


URL to this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-ericstam-0712.html
This HTML-version created by Donald Broady. Last updated 18 Dec 1997
Back to SEC home page