Lena Hammarberg
Presentation av pågående avhandlingsarbete. Underlag för seminariet "Skolbarn och hygien. Hälsopolitik i Stockholms folkskolor, särskilt Maria folkskola, åren 1880-1930", LHS, torsd 17 januari 2000 kl 13.15-14.30
(om seminariet, se http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/eve-00.htm)
Avhandlingen behandlar föreställningar
om elevers hälsa och hygien under femtio år runt sekelskiftet, liksom den
praktik som utvecklades runt dessa frågor. Geografiskt har den avgränsats till
Stockholm stads folkskolor och i synnerhet till Maria Magdalena församlings
folkskola/skolor på Söder. Det är således inte i första hand en beskrivning
av elevers hälsotillstånd som åsyftas, även om sådana beskrivningar i viss
mån är ofrånkomliga, både som bakgrund till ämnet och kanske också som
konsekvenser av detta. Snarare önskar jag förstå varför skolans företrädare
i skilda positioner såg på hälsa som de gjorde och hur detta påverkade
verksamheten rörande hälso- och hygienfrågor.
Skolan är en institution, skapad för
att reproducera samhällets värden och bidra till att fostra dugliga samhällsmedborgare.
Eller annorlunda uttryckt, pedagogik innebär att utveckla instrument för den
sociala kontrollen av liv.[1]
Politik om barns hälsa aktualiserar frågor om frihet, makt och kontroll. Genom
att studera en epok i folkskolans barndom och en kommuns och en skolas syn på
och arbete med hälsofrågor, avser jag att ge ett vidgat perspektiv på dagens
undervisning och synsätt i hälsofrågor.
Huvudsyftet
är att beskriva vilka föreställningar om hälsa som var verksamma i Maria
folkskola åren 1880-1930. Motiven för och konsekvenserna av dessa föreställningar
skall och kartläggas och beskrivas.
Syftet
är vidare att beskriva de praktiker som syftade till att befrämja barnens hälsa.
Följande
frågor kan ställas;
·
Vad var ett friskt barn på
denna tid? Vilka förändringar uppträdde under undersökningsperioden när det
gäller synen på hälsa och vetenskap och vilken inverkan hade detta på
skolan?
·
Hur upprätthölls hälsan
enligt skolans beslutsfattare? Vilka metoder användes?
·
Vilka var skolans, lärarens och
den medicinska sakkunskapens ansvar för barnens hälsa? Hur förändrades
ansvarsförhållandena under undersökningsperioden?
·
Vem eller vilka hade legitimitet
att besluta om kategorisering av barnen? När startade differentieringen av
barnen och på vilka grunder skedde detta?
·
Vilken var skolans roll i
disciplineringen av familjen via barnen?
Varför just Maria folkskola och varför
just den tidsepoken? Stockholms folkskolor med Maria folkskola är knappast
representativa för landets folkskolor under denna tid. Som vi strax ska se,
fanns i Överstyrelsen för Stockholms folkskolor många kvinnor och män med
framträdande positioner i samhället och bland dem flera betydande företrädare
för folkskolans utveckling. Dessa personers närvaro gav sannolikt en särskild
dynamik till diskussionerna. Annika Ullman menar i sin avhandling
Rektorn
att vissa stockholmskretsar under1880-talet kännetecknades av ett oupphörligt
sammanträdande och diskuterande av såväl sociala som pedagogiska frågor.[2]
Kontrasten mellan de styrande och barnen var skarp. Bland barnen på Söder rådde
stor fattigdom och stundtals nöd, samtidigt som industrialiseringen och det
urbaniserade livet förändrade barnfamiljernas liv i grunden. Reformivern bland
Överstyrelsens ledamöter var påtaglig. Stockholm och en stockholmsskola kan därför
ses som en plats där stora förändringar iscensattes och nya diskurser
skapades under de femtio år som undersökningsperioden omfattar.
Även tidsperioden har valts eftersom
den i flera avseenden var så dynamisk. Från statens sida genomfördes ett
antal förändringar av läroplanerna, som innebar en utökning av innehållet i
läroplanen med nya ämnen, längre skolgång och en fastare styrning av skolan
genom införandet av timplaner. Jämsides med detta minskade kyrkans inflytande
över skolan, i 1919 års undervisningsplan togs exempelvis katekesläsningen
bort. I 1919 års undervisningsplan fick också handens arbete större plats.
Hartman och Lundgren menar att detta var en indirekt påverkan från Dewey, via
Europa. Skolan skulle vara ett laboratorium, inte ett auditorium.[3]
Folkskolan i Stockholm attraherade
under perioden en allt större andel barn. En rad reformer inom hälsoområdet
genomfördes inom skolans ram och läroplanerna fick efter hand fler ämnen med
anknytning till hälsa, som gymnastik, lek, m.m. Perioden inramas av
normalplanen 1878 och undervisningsplanen 1927. Den sistnämnda var ett första
steg mot en gemensam start för landets skolbarn, genom anknytningen mellan
folkskola och realskola.[4]
Bör
fotgängare bära hjälm? Den retoriska frågan ställdes hösten 1999 i Svenska
Dagbladet av en debattör i en kritisk betraktelse av myndigheternas omsorg om
individernas väl och ve som han menar övergått till förmynderi.[5]
Beskrivningar av svensk socialpolitik kan kanske, något hårdraget, sägas följa
två huvudriktningar. Den ena berättelsen är en skildring av svensk välfärds
utveckling med start i fattigvård och med betoning på 30-och 40-talens
omfattande socialpolitiska satsningar. Det är, med etnologen Karin Samuelssons
formulering, en framgångsskildring utan slut, eftersom välfärden förväntas
stå sig in i 2000-talet om än utvecklingen mattas av.
[6]
Den andra sättet att beskriva socialpolitiken tar istället fasta på den
kontrollapparat som staten byggt upp, parallellt med välfärdsutvecklingen. I
denna ingår subtila utstötningsmekanismer som drabbar dem som inte anses passa
in i mönstren.[7] Ett exempel på en sådan
skildring är Att lägga livet till rätta,
Yvonne Hirdmans uppgörelse med den radikala utopism som hon menar präglade den
svenska välfärdspolitiken under 30-och 40-talens Sverige.[8]
Jag avser att ansluta mig till det kritiska sättet att betrakta skol- och
socialpolitiken, om möjligt dock utan att överbetona makt- och
kontrollaspekterna.
Denna
senare skola är bland annat inspirerad av Foucaults analyser av makt och
vetande[9],
och har tagits upp av socialkonstruktionismen som under senare år vunnit insteg
i många forskarmiljöer.[10],
Hälsa har en nära koppling till levnadsmönster eller livsstilar. När
befolkningen blev en faktor att räkna med i produktionen, blev också hälsan
en resurs att bevaka för samhället. Detta ledde till ett behov av kontroll och
styrning: en styrning som utövats på skilda sätt och som framför allt riktat
in sig på människors kroppar. Denna befolkningspolitik uppkom enligt Foucault
på 1700-talet.
”Regeringarna
upptäcker att de inte har bara med undersåtar att göra, inte ens med ett ´folk´,
utan med en ´befolkning´ och alla dess specifika företeelser och egna
variabler: nativitet, hälsoförhållanden, livslängd, fruktsamhet,
sjukdomsfrekvens, närings- och bostadssituation.”[11]
[1] Lundgren 1983, s 15.
[2] Ullman 1997, s 91. Ullman återger Anna Sandström, som skriver att dessa möten ofta var ”kombinerade med sällskapsliv: ena dagen var man bjuden på hygien med supé, en annan dag på geografíkurser med chokladfrukost”. Några av reformvännerna bildade UFFE-gruppen, i vilken bröderna Fridtjuv och Hjalmar Berg ingick, tillsammans med läroverkslektor Sigrid Almqvist, lärarinnan Sofi Almqvist och läroverkslektor Nils G W Lagerstedt.
[3] Henschen, red, 1985, 306-309. Under de femtio år som undersökningsperioden omspänner förekommer en rad olika normal- eller undervisningsplaner och stadgor. År 1880 hade folkskolan funnits ett par år och hunnit ta form, åtminstone i Stockholm. Den normalplan som gällde för folkskolan trädde i kraft 1878 och innebar en fastare organisation än tidigare, med skolformerna småskola och folkskola. Småskola infördes emellertid aldrig i Stockholm, som i stället lät barnen börja direkt i folkskolan med folkskollärarinnor som lärare. Med 1889 års normalplan infördes minimikurser för fattiga barn, en mycket omdiskuterad reform som togs bort igen i den normalplan som kom i sekelskiftet, år 1900. Med 1919 års undervisningsplan markerades ett brott med kyrkans starka inflytande över undervisningen. Timplaner infördes och de medborgerligt bildande ämnena stärks medan kristendomsämnet minskar i omfattning. Åtta år senare, 1927, genomförs ett första steg mot förverkligande av bottenskolan då folkskolan anknöts till realskolan.; Hartman & Lundgren KOLLA; Olsson, Ole, 1999, s 266.
[4] Isling 1980, kap 14.
[5] Eklund, SvD. Samtider, 1999, 29 augusti
[6] Samuelsson 1998, s 22.
[7] A.a.
[8] Hirdman 1990.
[9] Foucault 1976, s 117-121. Makten förstås av Foucault inte som en individs eller en grupps privilegium. Han menar att man först och främst bör inrikta sig på att förstå ”den mångfald av styrkeförhållanden som är immanenta i det område där de driver sitt spel och som är grundläggande för ordningen…” Makten utövas med detta sätt att tänka från olika håll och i ett växelspel av ojämlika och rörliga relationer. De finns inbyggda i bekantskapsförhållanden, sexuella relationer, arbetsrelatoner, etc. Han pekar också på att där makt finns, finns alltid motstånd mot densamma.
[10] Se t.ex. Burr 1995, Olausson 1996, s 127. Den sociala konstruktionismen baseras på Berger & Luckmans arbete.
[11] Foucault 1976, s 35. Med regeringarna avsåg Foucault sannolikt Västeuropas regeringar.
URL of this page is
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-hammarberg-000117.htm
Back to SEC home page
This HTML version created by Donald Broady. Last updated
11 Aug 2011