Genusperspektiv på barn- och ungdomslitteratur i skolan

(Gender perspective on literature for children and young adults in education)
 

Ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet
Projektledare: Docent Lena Kåreland <lena.kareland@ilu.uu.se>
Projektperiod 2002-2004

Sammanfattning

Projektet knyter an till den debatt som förs idag om vår kulturs bilder av manligt och kvinnligt. Det har inspirerats av aktuell debatt i lärarpressen och inom barnboksområdet. I en litteraturvetenskapligt inriktad del studeras texter som används i förskola och skola för att se hur pojkar och flickor skildras. Bland annat följande frågor tas upp: Uppträder pojkar och flickor på olika sätt i böckerna? Tillskrivs de olika egenskaper? Hur reagerar de inför svårigheter och hur löser de konflikter? Litteratursociologiska aspekter beaktas också. Pojkars och flickors läsning kommer bland annat att analyseras med hjälp av enkäter och intervjuer. Även ett urval läsprojekt som riktar sig till barn och ungdom skall studeras. Projektets andra huvuddel har pedagogisk inriktning och går ut på att undersöka på vilket sätt barn- och ungdomsböcker behandlas i förskolan och skolan. Hur uppfattar och tolkar lärare och elever litteraturen? Har genusaspekter betydelse vid lärarnas val av litteratur? Hur könsuppdelad är barns läsning idag? Samma texter studeras i projektets båda delar och de teoretiska utgångspunkterna är gemensamma. Projektet utgår bland annat från genus- och manlighetsforskning samt utvecklingspsykologisk och sociologisk forskning. Ett projekt av detta slag, där litteraturen står i centrum, ter sig angeläget mot bakgrund av de många rapporter från senare år som pekat på att bokläsningen bland barn och unga har minskat och på elevers bristande läsförmåga. Var fjärde svensk fjortonåring har svårigheter att ta sig igenom en text och förstå vad som står där. Många barn är negativa till läsning, och under 1990-talet har t.ex. TV-tittandet ökat markant på bekostnad av läsningen. Tyngdpunkten i projektet kommer att ligga på nyare litteratur för barn i olika åldrar, från småbarnsböcker och bilderböcker till ungdomsromaner. På så sätt ges möjligheter till jämförelser mellan böcker utgivna för barn i skilda åldrar. I och med att ungdomsboken ingår som en viktig del i projektet kommer tonårens speciella könsproblematik att kunna belysas, t.ex. konflikter i relation till vuxenvärlden och det omgivande samhället. Det är i förskolan som många barns första möte med litteratur och konst, t.ex. i bilderboken, äger rum. Att även bilderboken tas upp ter sig angeläget, då den klart dominerar förskolbarnens litteratur. Därmed behandlas en del av barnlitteraturen som hittills inte ägnats någon nämnvärd uppmärksamhet av forskarna. Samtidigt tas hänsyn till de önskemål som framhålls i den nya lärarutbildningen om forskning riktad mot förskolans behov. En viktig fråga för hela projektet gäller vilka värderingar i synen på manligt och kvinnlig som förmedlas till läsarna via litteraturen. Forskning har visat att uppfattningen om vad som skall betraktas som manligt respektive kvinnligt är väl utvecklad och integrerad i barns tänkande redan i sjuårsåldern. Projektet kan bidra till att ge kunskap om hur pojkar och flickor framställs i modernare svensk barn- och ungdomslitteratur. Det kan även belysa hur skildringen av pojkar och flickor i skönlitteraturen förändrats i linje med samhällets utveckling, särskilt i förhållande till den allmänna debatten om kvinnors situation och feminismens framväxt. I vilken utsträckning har gränserna för vad som kan anses tillåtet och lämpligt för respektive kön förändrats? Projektet kan vidare öka vår kunskap om hur barn och ungdomar uppfattar litteratur. Det kan få stor betydelse för att utveckla och stimulera forskningen inom lärarutbildningen. Det kan dessutom bidra till att utveckla metoder för hur litteraturens roll i skolundervisningen skall kunna förbättras.


URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-genuslitt.htm
Back to SEC home page
Last updated 09 Mar 2011