<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-kungsv.htm>
(The Royal Road of schooling. The science programme within the Swedish educational system)
Utförlig information se http://www.skeptron.uu.se/proj/kungsvag/
Funded by Vetenskapsrådet, U
Period Jan 2006-dec 2008
Directed by Donald Broady <donald.broady@edu.uu.se>.
Collaborators:
Sara Backman Prytz <sara.prytz@edu.uu.se>
Peter Bernhardsson <peter.bernhardsson@edu.uu.se>,
Emil Bertilsson <emil.bertilsson@edu.uu.se>,
Mikael Börjesson <mikael.borjesson@edu.uu.se>,
Henrik Edgren <henrik.edgren@edu.uu.se>,
Mattias Eriksson <mattias.eriksson_1@spray.se>,
Hanna Landstrom <hanna.landstrom.1046@student.uu.se>,
Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@edu.uu.se>,
Ida Lidegran <ida.lidegran@edu.uu.se>,
Ingrid Nordqvist <int@hig.se>,
Brigitte Le Roux <leroux@math-info.univ-paris5.fr>,
Ola Winberg <ola.winberg@edu.uu.se>,
Monica Zetterman <monica.zetterman@edu.uu.se>
Utförlig information se http://www.skeptron.uu.se/proj/kungsvag/
Sammanfattning
På gymnasiets naturvetenskapliga program går inte bara
blivande naturvetare. Det naturvetenskapliga programmet (NV) är en kungsväg till
framgång i fortsatta studier, yrkeslivet och det sociala livet. Här hamnar många
barn ur de samhällsgrupper som är bäst rustade med kulturellt kapital, och här
formas framtidens eliter. Här skapas även en norm för vad som räknas som
skolmässig briljans, med effekter på hela skolväsendet.
Inom projektet undersöks NVs dominerande ställning i det svenska
utbildningssystemet och betingelserna för och effekterna av denna dominans.
Delstudier ägnas åt olika gruppers utbildningsstrategier, inslag i den
historiska utveckling som lett till matematikämnets och de naturvetenskapliga
ämnenas särställning, samt lärare och elever vid NV.
Med hjälp av registerdata om svenska gymnasister tecknas en social karta över
svensk gymnasieskola under de senaste tjugo åren och NVs plats på denna.
Dessutom analyseras skilda gruppers banor genom utbildningsväsendet. Metoderna
är hämtade från geometrisk dataanalys, bl.a. korrespondensanalys. I
kompletterande studier används även geografiska data. Till dessa statistiska
analyser ur fågelperspektiv fogas dels historiska studier av enskilda skolors
utveckling, dels intervjuer med lärare och elever vid NV samt föräldrar.
Intervjuerna skall visa vad lärare, elever och föräldrar har i bagaget, hur de
uppfattar NV och hur de förhåller sig till utbildningens mål och mening och till
de framtider som den förbereder för
URL of this page is
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/r-kungsv.htm
Back to SEC home page
This page created by Donald Broady. Last updated
09 Mar 2011