<www.skeptron.uu.se/broady/sec/step-uppsatsamnen.htm>
1. Konsekvenser av 1990-talets reformpolitik med fokus på grund- och
gymnasieskolan.
- Kursplaner som styrinstrument.
- Betyg och betygskriterier som styrinstrument.
- Skolan betraktad i ett partipolitiskt perspektiv (utifrån de olika partiernas
utbildningspolitiska program, kan studeras komparativt antingen ett parti över
tid eller likheter och skillnader mellan partierna).
2. Historisk pedagogik
- Olika ämnens framväxt och uttryck för detta i t.ex. tim- och kursplaner
samt undervisningsmateriel (kurslitteratur).
- Reformpedagogiken och dess relation till alternativa pedagogiska inriktningar
idag.
3. Studievägledning, elevers orientering i utbildning och arbete.
Forskningsgruppen
Studies in
Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
<http://130.238.25.247/ilu_portal/externt/forskning/STEP/index.htm>
leds av Ulf P Lundgren <ulf_p.lundgren@ilu.uu.se>.
Se även Utbildningspolitiska Institutet
<http://www.upi.artisan.se/>
URL of this page is
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/step-uppsatsamnen.htm
Last updated
09 Mar 2011