wip-kpl-utbildnings-o-kultursociologi.htm
Nedladdat 2007-10-02 från http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kplan&kurs=4UK087
Utbildningssociologiska traditioner, 7.5 högskolepoäng
Kurskod: 4UK087
Beslut: 2007-04-16
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp
varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd
, G Godkänd, U Underkänd
Huvudområde
UtbildningssociologiBeslut och riktlinjer
Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i
utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen
gäller från och med höstterminen 2007.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och
medier
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande
• kunna karaktärisera ett antal samhällsvetenskapliga traditioner av
central betydelse för utbildnings- och kultursociologin
• kunna analysera skillnader mellan sådan traditioner
• ha tränat förmågan att tillägna sig tidigare forskning som ett led i
egna undersökningar
Innehåll
Kursen ger en överblick över klassiska och nyare
samhällsvetenskapliga författarskap och forskningstraditioner som är
centrala i studiet av utbildning.
Tonvikten ligger vid
• centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom
samhällsvetenskapen
• samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär
• prov på aktuell forskning om utbildning och kultur.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Kurslitteratur
Broady, Donald : Läsestycken för
samhällsvetare 5:e upplagan : - Uppsala : SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998 PDF-verson: www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf (66 s.) |
Education, globalization and social change.
Lauder, Hugh; Brown, Philip; Dillabough, Jo-Anne; Halsey, Albert
Henry Oxford : Oxford University Press, 2006 - 1182 s. ISBN: 0-19-927253-0 hft.) Libris: 10093027 Urval ca 600 s. |
Se bibliotekskatalogen |
Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen. Ca 350 s.
Totalt ca 1016 s.
- Mer information
-
In English
-
Utskriftsanpassad version
- Kontakt:
- Ansvarig institution:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
Detsamma på engelska
Sociology of Education, Traditions, 7.5 higher education credits
Course code: 4UK087
Established: 2007-04-16
Established by: Utbildningsvetenskapliga
fakultetsnämnden
Requirements:
Level of education: Advanced level
Grading System: VG Pass with distinction , G Pass, U
Fail
Main Area of Studies
Sociology of EducationCourse literature
Broady, Donald : Läsestycken för
samhällsvetare 5:e upplagan : - Uppsala : SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998 PDF-verson: www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf (66 s.) |
Education, globalization and social change.
Lauder, Hugh; Brown, Philip; Dillabough, Jo-Anne; Halsey, Albert
Henry Oxford : Oxford University Press, 2006 - 1182 s. ISBN: 0-19-927253-0 hft.) Libris: 10093027 Urval ca 600 s. |
Se bibliotekskatalogen |
Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen. Ca 350 s.
Totalt ca 1016 s.
- More information
-
In Swedish
-
Printable format
- Contact:
- Responsible Department:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
<<<
Nedladdat 2007-10-02 från http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kplan&kurs=4UK089
Utbildningssociologiska metoder, 7.5 högskolepoäng
Kurskod: 4UK089
Beslut: 2007-04-16
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp
varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd , G
Godkänd, U Underkänd
Huvudområde
UtbildningssociologiBeslut och riktlinjer
Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i
utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen
gäller från och med höstterminen 2007.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier.
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande
• kunna översiktligt redogöra för centrala forskningsmetoder, tekniker för
datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid tolkning av
data
• kunna praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och
tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk
bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
• ha påbörjat planeringen av ett självständigt arbete
Innehåll
Kursen ger en överblick över centrala forskningsmetoder samt bekantskap
med insamlings- och bearbetningstekniker. Tonvikten ligger vid
• Forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med observationer,
enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga
källor.
• Tillämpningar inom aktuell forskning om utbildning, kultur och
utbildningspolitik.
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera minst en
doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Kurslitteratur
Bourdieu, Pierre : Comprendre : i La misère
du monde Paris: Seuil, 1993 S. 903-939. Eng översättning: The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society. Stanford, Calif. Stanford University Press, 1999. |
Broady, Donald; Börjesson, Mikael : En
social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet
: Studies in Educational Policy and Educational Philosophy. 2002 - 9 s. |
Broady, Donald : Kapitalbegreppet som
utbildningssociologiskt verktyg 2., korr. utg. : - Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998 Libris: 2798703 PDF-version, 129 kb, tillgänglig på http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf |
Se bibliotekskatalogen |
Börjesson, Mikael; Heyman, Ingrid; Langeth
Zetterman, Monica; Larsson, Esbjörn; Lidegren, Ida; Palme, Mikael
: "Om att klassificera sociala grupper" : I Fältanteckningar.
Börjesson, Mikael Uppsala : Uppsala universitet, SEC, 2006 S. 249-258. |
Gilje, Nils; Grimen, Harald :
Samhällsvetenskapernas förutsättningar 2. uppl. : - Göteborg : Daidalos, 1995 - 320 s. ISBN: 91-7173-021-4 |
Se bibliotekskatalogen |
Moi, Toril : Simone de Beauvoir : hur man
skapar en kvinnlig intellektuell. Wilhelmson, Lisa Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion, 1996 - 389 s. ISBN: 91-7139-298-X Libris: 7607591 S. 21-102 (inledningen samt kapitel 1 och 2). 82 s. Översättning av Simone de Beauvoir: The Making of an Intellectual Woman |
Se bibliotekskatalogen |
En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s. (Ett förslag är Ingrid Heyman(1995) Gånge hatt till...Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974-1991. Daidalos, Göteborg 1995. 346 s. Se engelsk summary: http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm)
Utdrag om minst 260 s. ur (minst) en av följande: Dahmström, Karin (2005): Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur, 4 uppl. 411 s. Bo Wärneryd, Bo et al: Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån (SCB), 5 uppl. 1990. 280 s.
Totalt ca 1000 s.