wip-kpl-utbildnings-o-kultursociologi.htm

 

Nedladdat 2007-10-02 från http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kplan&kurs=4UK087

Utbildningssociologiska traditioner, 7.5 högskolepoäng


Kurskod: 4UK087
Beslut: 2007-04-16
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd , G Godkänd, U Underkänd

Huvudområde

Utbildningssociologi

Beslut och riktlinjer

Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2007.

Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier

Mål

Efter genomgången kurs skall den studerande
• kunna karaktärisera ett antal samhällsvetenskapliga traditioner av central betydelse för utbildnings- och kultursociologin
• kunna analysera skillnader mellan sådan traditioner
• ha tränat förmågan att tillägna sig tidigare forskning som ett led i egna undersökningar

Innehåll

Kursen ger en överblick över klassiska och nyare samhällsvetenskapliga författarskap och forskningstraditioner som är centrala i studiet av utbildning.

Tonvikten ligger vid
• centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom samhällsvetenskapen
• samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär
• prov på aktuell forskning om utbildning och kultur.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.

Kurslitteratur

Broady, Donald : Läsestycken för samhällsvetare
5:e upplagan : - Uppsala : SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998
PDF-verson: www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf (66 s.)

Education, globalization and social change. Lauder, Hugh; Brown, Philip; Dillabough, Jo-Anne; Halsey, Albert Henry
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 1182 s.
ISBN: 0-19-927253-0 hft.)
Libris: 10093027
Urval ca 600 s.
Se bibliotekskatalogen

Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen. Ca 350 s.

Totalt ca 1016 s.

Mer information
In English
Utskriftsanpassad version
Kontakt:
Ansvarig institution:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
©-2005. UPPSALA UNIVERSITET, Box 256, 751 05 Uppsala | Webmaster | Stud exp


Detsamma på engelska

Sociology of Education, Traditions, 7.5 higher education credits


Course code: 4UK087
Established: 2007-04-16
Established by: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Requirements:
Level of education: Advanced level
Grading System: VG Pass with distinction , G Pass, U Fail

Main Area of Studies

Sociology of Education

Course literature

Broady, Donald : Läsestycken för samhällsvetare
5:e upplagan : - Uppsala : SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998
PDF-verson: www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/sec-6.pdf (66 s.)

Education, globalization and social change. Lauder, Hugh; Brown, Philip; Dillabough, Jo-Anne; Halsey, Albert Henry
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 1182 s.
ISBN: 0-19-927253-0 hft.)
Libris: 10093027
Urval ca 600 s.
Se bibliotekskatalogen

Ytterligare litteratur som väljes i samråd med kursledningen. Ca 350 s.

Totalt ca 1016 s.

More information
In Swedish
Printable format
Contact:
Responsible Department:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
©-2005. UPPSALA UNIVERSITET, Box 256, 751 05 Uppsala | Webmaster | Stud exp

<<<


 

Nedladdat 2007-10-02 från http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kplan&kurs=4UK089

Utbildningssociologiska metoder, 7.5 högskolepoäng


Kurskod: 4UK089
Beslut: 2007-04-16
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd , G Godkänd, U Underkänd

Huvudområde

Utbildningssociologi

Beslut och riktlinjer

Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2007.

Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier.

Mål

Efter genomgången kurs skall den studerande
• kunna översiktligt redogöra för centrala forskningsmetoder, tekniker för datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid tolkning av data
• kunna praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
• ha påbörjat planeringen av ett självständigt arbete

Innehåll

Kursen ger en överblick över centrala forskningsmetoder samt bekantskap med insamlings- och bearbetningstekniker. Tonvikten ligger vid
• Forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor.
• Tillämpningar inom aktuell forskning om utbildning, kultur och utbildningspolitik.
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera minst en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.

Kurslitteratur

Bourdieu, Pierre : Comprendre : i La misère du monde
Paris: Seuil, 1993
S. 903-939. Eng översättning: The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society. Stanford, Calif. Stanford University Press, 1999.

Broady, Donald; Börjesson, Mikael : En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet : Studies in Educational Policy and Educational Philosophy.
2002 - 9 s.

Broady, Donald : Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
2., korr. utg. : - Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998
Libris: 2798703
PDF-version, 129 kb, tillgänglig på http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf
Se bibliotekskatalogen

Börjesson, Mikael; Heyman, Ingrid; Langeth Zetterman, Monica; Larsson, Esbjörn; Lidegren, Ida; Palme, Mikael : "Om att klassificera sociala grupper" : I Fältanteckningar. Börjesson, Mikael
Uppsala : Uppsala universitet, SEC, 2006
S. 249-258.

Gilje, Nils; Grimen, Harald : Samhällsvetenskapernas förutsättningar
2. uppl. : - Göteborg : Daidalos, 1995 - 320 s.
ISBN: 91-7173-021-4
Se bibliotekskatalogen

Moi, Toril : Simone de Beauvoir : hur man skapar en kvinnlig intellektuell. Wilhelmson, Lisa
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion, 1996 - 389 s.
ISBN: 91-7139-298-X
Libris: 7607591
S. 21-102 (inledningen samt kapitel 1 och 2). 82 s. Översättning av Simone de Beauvoir: The Making of an Intellectual Woman
Se bibliotekskatalogen

En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s. (Ett förslag är Ingrid Heyman(1995) Gånge hatt till...Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974-1991. Daidalos, Göteborg 1995. 346 s. Se engelsk summary: http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm)

Utdrag om minst 260 s. ur (minst) en av följande: Dahmström, Karin (2005): Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur, 4 uppl. 411 s. Bo Wärneryd, Bo et al: Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån (SCB), 5 uppl. 1990. 280 s.

Totalt ca 1000 s.

Mer information
In English
Utskriftsanpassad version
Kontakt:
Ansvarig institution:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala

 

 

Sociology of Education, Methods, 7.5 higher education credits


Course code: 4UK089
Established: 2007-04-16
Established by: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Requirements:
Level of education: Advanced level
Grading System: VG Pass with distinction , G Pass, U Fail

Main Area of Studies

Sociology of Education

Course literature

Bourdieu, Pierre : Comprendre : i La misère du monde
Paris: Seuil, 1993
S. 903-939. Eng översättning: The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society. Stanford, Calif. Stanford University Press, 1999.

Broady, Donald; Börjesson, Mikael : En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet : Studies in Educational Policy and Educational Philosophy.
2002 - 9 s.

Broady, Donald : Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
2., korr. utg. : - Uppsala : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998
Libris: 2798703
PDF-version, 129 kb, tillgänglig på http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf
Se bibliotekskatalogen

Börjesson, Mikael; Heyman, Ingrid; Langeth Zetterman, Monica; Larsson, Esbjörn; Lidegren, Ida; Palme, Mikael : "Om att klassificera sociala grupper" : I Fältanteckningar. Börjesson, Mikael
Uppsala : Uppsala universitet, SEC, 2006
S. 249-258.

Gilje, Nils; Grimen, Harald : Samhällsvetenskapernas förutsättningar
2. uppl. : - Göteborg : Daidalos, 1995 - 320 s.
ISBN: 91-7173-021-4
Se bibliotekskatalogen

Moi, Toril : Simone de Beauvoir : hur man skapar en kvinnlig intellektuell. Wilhelmson, Lisa
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion, 1996 - 389 s.
ISBN: 91-7139-298-X
Libris: 7607591
S. 21-102 (inledningen samt kapitel 1 och 2). 82 s. Översättning av Simone de Beauvoir: The Making of an Intellectual Woman
Se bibliotekskatalogen

En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s. (Ett förslag är Ingrid Heyman(1995) Gånge hatt till...Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974-1991. Daidalos, Göteborg 1995. 346 s. Se engelsk summary: http://www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm)

Utdrag om minst 260 s. ur (minst) en av följande: Dahmström, Karin (2005): Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur, 4 uppl. 411 s. Bo Wärneryd, Bo et al: Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån (SCB), 5 uppl. 1990. 280 s.

Totalt ca 1000 s.

More information
In Swedish
Printable format
Contact:
Responsible Department:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
©-2005. UPPSALA UNIVERSITET, Box 256, 751 05 Uppsala | Webmaster | Stud exp

 




Nedladdat 2007-10-02 från http://www.selma.uu.se/publik/main?AF=0200&funktion=kplan&kurs=4LU090

Utbildningssociologins centrala problem, 7.5 högskolepoäng


Kurskod: 4LU090
Beslut: 2007-04-16
Beslutad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
Förkunskaper: Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt el samhällsvetenskapligt ämne.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd , G Godkänd, U Underkänd

Huvudområde

Utbildningssociologi

Beslut och riktlinjer

Kursen är en obligatorisk kurs inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi. Kursplanen gäller från och med vårterminen 2008.

Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
• redogöra för hur man inom ramen för centrala forskningstraditioner tagit sig an några av utbildningssociologins centrala problem
• genomföra jämförelser mellan olika sätt att studera dessa problem
• själv analysera några aspekter av dessa problem sådana de framträtt historiskt och förekommer i utbildningsväsendet och kulturen av i dag

Innehåll

Kursen behandlar problemområden som varit och är centrala för utbildningssociologin såsom frågor om
• relationer mellan utbildning och andra samhällsområden
• den sociala och kulturella bakgrundens betydelse för rekrytering till utbildning
• utbildningens socialiserande effekter

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen. Aktivt deltagande krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.

Kurslitteratur

Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude : Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964, 1964 - 189 s.
Libris: 71571
S. 7-115 (108 s.) Engelsk översättning: The Inheritors. French Students and Their Relation to Culture. Chicago, London, The University of Chicago Press (1979). S. 1-76.
Se bibliotekskatalogen

Durkheim, Émile : L'évolution pédagogique en France
2. éd. : - Paris, c 1969, 1969
Libris: 8108483
(1938). 403 s. Engelsk översättning: The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul (1977).
Se bibliotekskatalogen

Foucault, Michel : Surveiller et punir. Naissance de la prison
Paris: Gallimard, 1975
318 s. Svensk översättning: Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund, Arkiv Förlag (1987). Norsk översättning: Overvågning og straf. Det moderna fængselvæsens historie. København: Rhodos/Oslo, Gyldendal Norsk Forlag (1977). Engelsk översättning: Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York, Vintage/Random House (1979).

Lindblad, Sverker; Sahlström, Fritjof : Klasserumsforskning. : En oversigt med fokus på interaktion og elever.
Ingår i: Paedagogik : en grundbog til et fag. Bjerg, Jens
, 1998, s. S. 224-257. 34 s., , Köbenhavn : Hans Reitzel
ISBN: 87-412-2853-7
Libris: 7346880
Se bibliotekskatalogen

Parsons, Talcott : The School Class as a Social Stystem: : Some of its functions in American Society
1959
Harvard Ed. Rev. Vol XXIX, No 4, 1959. S. 297-318. Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan (1964). 22 s.

Ytterligare litteratur som väljs i samråd med kursledningen (100 s.)

Totalt ca 1000 s.

Mer information
In English
Utskriftsanpassad version
Kontakt:
Ansvarig institution:
Institutionen för utbildning, kultur och medier
Seminariegatan 1
Box 2136, 750 02 Uppsala
©-2005. UPPSALA UNIVERSITET, Box 256, 751 05 Uppsala | Webmaster | Stud exp


Detsamma på engelska