<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm>
Litteratur:
Andersen, Goul Jørgen, Jens Hoff : ”The Danish Class Structure”,
Acta
Sociologica, 1989, vol 32, pp 23-54.
Pierre Bourdieu (1986): Distinction, London, Routledge and Kegan Paul,
Part II The Economy of practices 97-256.Part III Class Tastes and Life
Styles.Conclusion:Classes and classifications 466-484.
Pierre Bourdieu (1987): What makes a Social Class? On the Theoretical and
Practical Existence of Groups.Berkeley Journal of Socioloogy;vol 32 , s
1-17.
Börjesson, Mikael (1996):Det naturliga valet. En studie i studenters utbildningsval och
livsstilar. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och
kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,
ISSN 1103-1115
Börjesson, Mikael (1998): Kampen om det "internationella". En kartläggning av transnationella strategier vid högskolor och universitet i Stockholm. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU, ISSN 1103-1115
Börjesson, Mikael (2001): ”Det svenska högskolefältet hösten 1993”, In: presenterat på Lärarområdets doktorandförenings forskningsdag, 27. April, 2001, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala Universitet, pp. 01-13 og 8 grafer. (Uppsala Universitet)
Mikael Börjesson och Mikael Palme: Social klassificering - analyser av olika nomenklaturer för social klassificering och sociala gruppers karakteristika. Paper presenterat på Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt 2001.
Broady, Donald (2001): ”Gymnasieskolan och eliterna”,
In: Pedagogiska magasinet nr 2, pp. 56-61.
Broady, Donald/Mikael Palme (1992):
Högskolan som fält och studenternas livsbanor.
Rapporter
från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,
ISSN 1103-1115
Broady, Donald (red.),
Skolan
under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier, 2000.
Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi. (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,
ISSN 1103-1115 - HTML-version av inledningen http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.html
Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström
(2001): Tilsammans? – om svensk
barnomsorg som en samhällig mötesplats. Bidrag presenteret i 2001 års
NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 27 p.
Calander, Finn, Marie Karlsson, Héctor Pérez Prieto, Fritjof Sahlström
(2001): http://www.ped.uu.se/forskning/foprojekt/Fisk/Rapporter/NFPF2001.pdf
Englund, Boel (1999): Läsa
ord i bok eller söka kunskap? Två uppsatser om kunskapens vågar och villkor.
Pedagogiska
Institutionen, Uppsala Universitet, 100 p.
Hansen, Erik Jørgen (1990):
Den
maskerede klassekamp.København: Hans Reitzels Forlag.
Hansen, Erik Jørgen
(1995): En generation blev voksen. København:
Socialforskningsinstituttet. Rapport 95:8.
Hansen, Erik Jørgen (1997): Perspektiver og begrænsninger i studiet af den sociale rekruttering til uddannelserne. København: Socialforskningsinstituttet. Rapport 97:17.
Hansen,
Erik Jörgen (1992/1998): ” Social Klasser og social ulighed”, In: Andersen,
Heine (red.): Sociologi – en grundbog
til et fag, Hans Reitzels Forlag, pp. 87-109.
Heyman, I. (1997): "...det är
utbildningen som gjort att vi kommit
någonstans".
Studier av tre elitgymnasier med internationalisering på
programmet.
Forskningsgruppen för utbildnings- och
kultursociologi, Skeptronhäfte nr 13, juli.
Heyman, Ingrid, Héctor Pérez
Prieto (red.): Om berättelser som redskap i pedagogisk forskning. En rapport frän
forskningsgruppen: Utbildning: Kultur-interaktion-.karriär UTKIK.
Pedagogiska Institutionen, Uppsala Universitet, 178 p.
Heyman, Ingrid, Héctor Pérez prieto (red.) (2000):
Berättelser om yrken. En antologi från ett seminarium:
Utbildning-profession-praktik. Arbetsrapporter från pedagogiska
Institutionen, Uppsala Universitet nr. 219, 108 p.
Lindblad, Sverker (1997): ” Towards a Social Understanding of
Teachers: Swedish Positions and Experiences”, In: B.J. Biddle et al:
International Handbook of teachers and teaching, pp. 303-352. Kluwer Academic
Publishers, printed in the Neterlands.
Lindblad &
Sohlberg (2001): A life more common: On
changes in teachers’ work and life in Scandinavian welfare states.
Presentation at the NERA annual meeting in
Stockholm, March 15-18 2001. Uppsala
University, Sweden and Norwegian University of Technology and Science, 16 p.
Munk, Martin D. (1999) Studier af social mobilitet, klasser og ulighed, en oversigt, manuskript, 129 pp., Aalborg: Institut for Økonomi, Politik og
Forvaltning, Aalborg Universitet (meget om social mobilitet, et "supplement" til Livsbaner gennem et felt.)
Munk, Martin D. (2000) "Social elimination - uddannelse som ulighed og strukturel homologi", i: Praktikker i Erhverv og uddannelse, red. K. A.
Petersen, København: Akademisk Forlag, pp. 225-271 (ISBN: 87-500-3615-7)
Munk, Martin D. (forthcoming) Livschancer og intergenerationel mobilitet - Nye og gamle generationer vilkår, kohorteanalyser, arbejdspapir, oktober
2000 (Tidsskriftet Dansk Sociologi 2001, der er en del om social mobilitet)
Olesen, Søren Gytz: Om eksistensen af sociale klasser. En diskussion af
klassebegreberne hos Erik Olin Wright og Pierre Bourdieu. Paper presenterat
på Workshop ”Kulturellt kapital och sociala klasser”, Uppsala 12-14 okt
2001.
Palme, Mikael (1992) En
"trygg" uppväxtmiljö. Rapporter från Forskningsgruppen för
utbildnings- och kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research
Reports), ILU, ISSN 1103-1115.
Palme, Mikael (1994): Valet
till gymnasiet. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och
kultursociologi (Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,
ISSN 1103-1115.
Palme, Mikael (1994): Gymnasieskolans
sociala struktur i Stockholmsregionen före 1991 års skolreform. Rapporter
från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi
(Sociology of Education and Culture Research Reports), ILU,
ISSN 1103-1115.
Prieto, Pérez Héctor (2000):
Historien
om räaven och andra berättelser. Om klasskamrater och skolan på en liten ort
– ur ett skol- och livsberättelseperspektiv.Pedagogiska Institutionen,
Uppsala Universitet, 94 p.
Rosenlund,
Lennart: Social Structures and Change: Applying Pierre Bourdieu’s Approach and
Analytic Framework. Høgskolen i Stavanger, 2000.
Rosenlund, Lennart (2001??): Postmodern disorder or social regularities of the advanced and differentiated society; Högskolen i Stavanger, 31 p.
Roos, Gunilla (2001): ”Nya”
studerande eller ”gamla”? Rekrutering till studiecentra i Hälsingland.
Bidrag presenteret i 2001 års NFPF-kongress i Stockholm 15-18 mars, 18 p.
Roos, Gunilla, Johnny Engström, Jan Bäcklin (1999 ):
Högskoleutbildning
på hemmaplan. Studerande och deras erfarenheter av distansstudier vid
studiecentra i Hälsingland. Studiecentra Hälsingland rapport 2, 71 p.
Roos, Gunilla, Urban Dahlöf, Maud Baumgarten (2000):
Studiecentra
i samverkan om högre utbildning i Hälsingland. En studie om tillgänglighet i
kommunalt perspektiv. Studiecentra Hälsingland rapport 3, 184 p.
Roos,
Gunilla, Urband Dahllöf (2000): Municipal
study centres for hugher education in Sweden. A reprot on a joint project for
increased acess in the province of Hälsingland. Studie centras Hälsingland
reprot no 4, 102 p.
Therborn, Göran (1974): ”Working-class struggles and the theoretical
breaks: The social and theoretical formation of historical materialism” In:
Science,Class
and Society. On the Formation of Sociology and Historical Materialism.
Chapter 6, pp. 241-312 samt noteapperatet, pp. 397-412.
Therborn, Göran (1973): Den
svenske klassamhället 1930-70. Zenit särtryck, Sverige.
Therborn, Göran (1981):
Klasstrukturen
i Sverige 1930 – 80, Zenit Forlag, Lund
Therborn, Göran (1971): ”Om det marxistiska klassbegreppet”, In:
Klasser
och ekonomiska system, ZENIT särtryck 14, i samarbejde med Bo Cavefors Bokförlag.
Therborn, Göran (1971): ”Om klasser i Sverige 1930-1970”, In: Klasser och ekonomiska system, ZENIT, Särtryck 14, i samarbejde med Bo Cavefors Bokförlag.
Wright, Eric
Olin (1978): Class, Crisis and the State,
NLB, London
Wright, Eric Olin (1997): Class counts. Cambridge University press. Kap
1, pp. 1-42.
Wright, Eric
Olin: ”The comparative project on class structure and class consciousness”.
Acta Sociologica, 1989, vol 32, pp. 3-22
URL of this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/ws-oct01-litt.htm
Written by Karin Anna Petersen. This HTML page created by Donald Broady. Last updated 11 Aug 2011
Back to SEC home page