Utbildningshistoria, traditioner, 7,5hp
Schema
Notera att all undervisning hålls i kv. Blåsenhus, och att salnumret läses ut på följande sätt: sal 21:137 = salen i hus 21, våning 1 med rumsnummer 37.
Seminarium I, Utbildningshistoriska
traditioner
Johannes Westberg och Esbjörn Larsson (Institutionen för utbildning, kultur och
medier, Uppsala)
Vid detta seminarium tar vi upp trender inom utbildningshistorisk forskning
under de senaste årtiondena. Som förberedelse för seminariet skall varje
seminariedeltagare ha skickat en PM över den litteratur som skall diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 17 mars.
Tid och Plats: 24 mars 2010, kl. 10.15-12.30, sal 12:020
Litteratur
Cunningham, Peter: ”Educational History and Educational Change: The Past Decade
of English Historiography”, History of Education
Quarterly, Vol. 29, No. 1. (Spring, 1989), pp.
77-94. (18 s.)
Green, Andy: Education and state formation: the
rise of education systems in England, France and the USA
(353 p.). London: Macmillan, 1990, kap 2 (pp. 26-75) (50 s.)
Herbst, Jurgen: ”Beyond the Debate over
Revisionism: Three Educational Pasts Writ Large”,
History of Education Quarterly, Vol. 20, No. 2.
(Summer, 1980), pp. 131-145 (14 s.)
Jarausch, Konrad H.: ”The Old ’New History of Education’: A German
Reconsideration”, History of Education Quarterly,
Vol. 26, No. 2. (Summer, 1986), pp. 225-241 (17 s.)
Katz,
Michael B.: ”The Origins of Public Education: A Reassessment”,
History of Education Quarterly,
Vol. 16, No. 4. (Winter, 1976), pp. 381-407 (27 s.)
Petterson, Lars: ”Pedagogik och historia. En komplicerad förbindelse”, pp.
359-373 Selander, Staffan (red): Kobran, nallen och
majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning.
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2003 (15 s.)
Simon, Brian: ”The History of Education in the 1980s”,
British Journal of Educational Studies,
Vol. 30, No. 1. (Feb., 1982), pp. 85-96 (11 s.)
Seminarium II, En svensk klassiker
Johannes Westberg och
Esbjörn Larsson
Vid detta seminarium tar vi upp ett
klassiskt inom det svenska utbildningshistoriska fältet
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha skickat en PM
över den litteratur som skall diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 17 mars.
Tid och Plats: 24 mars 2010, kl. 13.45-16, sal 12:020
Litteratur
Sandin, Bengt (1986),
Hemmet, gatan,
fabriken eller skolan, 320s.
Seminarium III, Det moderna
utbildningssystemets framväxt
Johannes Westberg och Esbjörn Larsson
Vid detta seminarium tar vi upp olika
perspektiv på det moderna utbildningssystemets framväxt.
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha skickat en PM
över den litteratur som skall diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 1 april.
Tid och Plats: 6 april 2010, kl. 10.15-12.30,
sal
12:020
Litteratur
Archer, Margaret S.:
Social Origins of Educational Systems.
University Edition. London: Sage, 1984 (234 s.). (234 s.)
Lindmark, Daniel, 'Kunskapskraven i den framväxande folkskolan: linjer i
folkskolans
integration 1842-1871',
Utbildningshistoria,
1992, s. 77-116, 1992, 19s
Müller, Detlef K., Fritz Ringer & Brian Simon (eds.):
The Rise of the Modern Educational System: Structural
Change and Social Reproduction 1870-1920.
Cambridge: Cambridge University Press/Paris: Maison des Sciences de l’Homme,
1987 (264 s.). ISBN 0-521-33001-7 (Cambridge); 2-7351-0168-1 (Paris) (264 s.)
Persson, Sofia, Läraryrkets uppkomst och förändring: en sociologisk studie av lärares villkor, organisering och yrkesprojekt inom den grundläggande utbildningen i Sverige ca. 1800-2000, Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2008,Göteborg, 2008, s. 25-66.
Seminarium IV, Utbildningens ekonomiska
historia
Johannes Westberg och Erik Lindberg
(Historiska institutionen, Uppsala)
Vid detta seminarium diskuteras studier
av utbildningens ekonomiska historia
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha skickat en PM
över den litteratur som skall diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 1 april.
Tid och Plats: 6 april 2010, kl. 13.45-16, sal 12:020
Litteratur
Nilsson, Anders: ”Utbildning, ekonomisk tillväxt och fördelning”,
Forskning om
utbildning 1993:1, 16s
Nilsson, Anders & Svärd, Birgitta, ”Writing ability and Agrarian Change in Early
19th-Century Rural Scania,
Scandinavian Journal of History
1994:3, 23s
Sanderson, Michael, ”Educational and Economic History: The Good Neighbours”,
History of
Education, 2007:4-5, 16s
Stoddard, Christiana, ”Why did Education Become Publicly funded. Evidence from
the Nineteenth-Century Growth of Public Primary Schooling in the United States”,
The Journal
of Economic History 2009:1, 28s
Seminarium V, Folkbildningens historia
Johannes Westberg och Samuel Edqvist
(Samtidshistoriska institutet, Södertörns högskola)
Vid detta seminarium diskuteras studier
av folkbildningens historia.
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha skickat en PM
över den litteratur som skall diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 14 april.
Tid och Plats: 21 april 2010, kl. 10.15-12.30, sal 21:136
Litteratur
Gunnar Sundgren, "Folkbildningens särart
som fenomen och problem", s. 11–73 i Annelie Andersén, Anna Lundin & Gunnar
Sundgren, Folkbildningens särart? Offentlighet,
forskning och folkbildares självförståelse. Delbetänkande av Utredningen för
statens utvärdering av folkbildningen 2004, SOU
2003:94. Se
http://www.regeringen.se/content/1/c4/06/78/3d37bcf0.pdf.
Henrik Nordvall, ”Folkbildning som mothegemonisk praktik?”, i
Utbildning & Demokrati 11
(2002), nr 2, s. 15–32. Se:
http://www.resurs.folkbildning.net/download/613/nordvall.pdf
Seminarium VI, Utbildningshistoria och
undervisningsinnehåll
Johannes Westberg och Johan Prytz
(Institutionen för didaktik, Uppsala)
Vid
detta seminarium behandlas historiska studier av undervisningsinnehåll, d v s de
kunskaper och värderingar som elever ska tillägna sig. Under seminariet
diskuteras problemställningar, metoder och källor. Som förberedelse för
seminariet ska varje seminariedeltagare skicka en PM över den litteratur som ska
behandlas.
Som förberedelse för seminariet skall
varje seminariedeltagare ha skickat en PM över den litteratur som skall
diskuteras.
Texten skall vara inskickad senast den 14 april.
Tid och Plats: 21 april 2010, kl. 13.45-16, sal 21:136
Litteratur
Grosvenor, Ian (2009) 'Geographies of risk: an exploration of city childhoods in
early twentieth-century Britain', Paedagogica Historica, 45:1,215 — 233
Hofstetter, Rita and Schneuwly, Bernard (2009) 'Knowledge
for teaching and knowledge to teach: two contrasting figures of New Education: Claparède and Vygotsky',Paedagogica Historica,45:4,605 — 629
Janmaat, Jan Germen(2006) 'History and National Identity
Construction: The Great Famine in Irish and Ukrainian History Textbooks', History
of Education,35:3,345 — 368
Margolis, Eric and Fram, Sheila(2007)'Caught Napping: Images of Surveillance,
Discipline and Punishment on the Body of the Schoolchild', History of
Education,36:2,191 — 211
Prytz, Johan (2009), Professional debate and social
structure in Swedish mathematics education, 1905-1962. The case of geometry
instruction at the lower secondary level. In Bjarnadóttir, K. Furinghetti, F., &
Schubring, G. (Eds.) (2009).
“Dig where you stand”. Proceedings of the conference “On-going
research in the History of Mathematics Education”.
Vehkalahti, Kaisa(2008) 'The urge to see inside and cure:
letter-writing as an educational tool in Finnish reform school education,
1915-1928',Paedagogica Historica, 44:1,193 — 205
Wright, Valerie(2009)'Education for active citizenship: women's organisations in
interwar Scotland', History of Education,38:3,419 — 436
Seminarium VII och VIII, Nya perspektiv
på utbildningshistorien
Johannes Westberg
Ventilering av avslutande kurs-PM
Tid och Plats:
Grupp I: 19 maj, kl. 10.15–16
Valbar litteratur
(I samråd med kursledaren går det även
att välja annan motsvarande litteratur)
Axelsson, Thom:
Rätt elev i rätt klass: skola, begåvning och styrning
1910-1950. Tema Barn, Linköping 2007.
Bourdieu, Pierre:
La noblesse d'État. Grandes écoles et esprit de corps,
Minuit, Paris 1989 (569 sidor). ISBN 2-7073-1278-9. [Eng övers.
The State Nobility. Elite Schools in the Field of Power.
Stanford: Stanford University Press, 1996 (475 s.), ISBN 0-8047-1778-8.]
Collins, Randall: The Credential Society. A
Historical Sociology of Education and Stratification.
New York: Academic Press, 1979.
Larsson, Esbjörn: Från adlig uppfostran till
borgerlig utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866.
Acta Universitatis Upsaliensis. Studia Historica Upsaliensia 220, 2005 (411 s.)
Lundahl, Christian:
Viljan att veta vad andra vet: Kunskapsbedömning i
tidigmodern, modern och senmodern skola. Arbetsliv
i omvandling 2006:8, Stockholm.
Román, Henrik:
Skönheten och nyttan : om gymnasiesvenskans
litteraturundervisning 1947-1985, Uppsala Studies
in Education, Uppsala 2006.
Rothblatt, Sheldon & Björn Wittrock (eds.): The
European and American University Since 1800.
Historical and Sociological Essays. Cambridge UK: Cambridge University Press,
1993.
Sörlin, Sverker: De
lärdas republik. Om vetenskapen internationella tendenser.
Malmö: Liber-Hermods, 1994.