This document is an historical remnant. It belongs to the collection Skeptron Web Archive (included in Donald Broady's archive) that mirrors parts of the public Skeptron web site as it appeared on 31 December 2019, containing material from the research group Sociology of Education and Culture (SEC) and the research programme Digital Literature (DL). The contents and file names are unchanged while character and layout encoding of older pages has been updated for technical reasons. Most links are dead. A number of documents of negligible historical interest as well as the collaborators’ personal pages are omitted.
The site's internet address was since Summer 1993 www.nada.kth.se/~broady/ and since 2006 www.skeptron.uu.se/broady/sec/.
Shortcuts
Addresses
Seminars and offices
Seminars either at Humanistiskt Centrum in Campus Engelska parken (next to the cemetery, behind the library Carolina Rediviva) or at Campus Blåsenhus (next to the Castle and the Botanic Garden)
Most collaborators have offices at either of these campus sites.
See maps or visit http://katalog.uu.se/map and search for "Engelska parken" or "Blåsenhus".
Postal address
SEC/Donald Broady, Sociologiska inst.,
Uppsala universitet,
Box 624,
SE-751 26 Uppsala, Sweden
URL of this page is www.skeptron.uu.se/ broady/sec/histedu.htm
Utbildningens sociala och ekonomiska historia
(Social and Economic History of Education)
Arbetsgruppen för utbildningens sociala och ekonomiska historia samlar forskare inom SEC som intresserar sig för det historiska studiet av bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande.
Esbjörn Larsson, fil. dr i historia och lektor i utbildningshistoria
vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
Larsson disputerade 2005 på avhandlingen Från adlig uppfostran till borgerlig
utbildning: Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866. Hans
forskningsintressen rör framförallt 1800-talet utbildningshistoria och för
närvarande arbetar han på en studie rörande läroverksutbildningens förändrade
förutsättningar under perioden 1828-1849.
Personlig webbplats >>
Johannes Westberg, fil. dr i historia och koordinator för Nationella
forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala universitet. Westberg disputerade
2008 på avhandlingen Förskolepedagogikens födelse. Pedagogisk förändring och
dess förutsättningar, ca 1835-1945. Bland hans forskningsintressen ingår
folkskolans ekonomiska förutsättningar, läroplaners historiska betydelse och
1800-talets filantropiska sektor.
Personlig webbplats >>
Johan Prytz, fil. dr i matematik och lektor i didaktik vid Institutionen för didaktik, Uppsala universitet.
Anne Berg, fil. mag. och doktorand i historia vid Historiska
institutionen, Uppsala Universitet. Berg arbetar med en avhandling om patriotisk
bildning och den svenska nationsformeringsprocessen från 1780-tal till 1860-tal.
Hon har dessutom varit medredaktör för Det mångsidiga verktyget (under
publicering), en antologi om hur utbildning, fostrande och lärande varit en del
av olika historiska och politiska processer som klassformering och den senare
tidens överstatliga europeiska identitetsprojekt. Hennes forskningsintressen rör
nationalism, klasskapande och andra identitetsskapande processer under
1800-talet, och framförallt hur bildning och utbildning var en del av dessa
processer.
Personlig webbplats >>
Peter Bernhardsson, fil. mag. i tyska och doktorand i utbildningssociologi vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
Ingrid Nordqvist, fil. mag. i pedagogik och forskarstuderande vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet samt Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi, Högskolan i Gävle. Nordqvist arbetar med en licentiatuppsats om tillkomsten av realläroverket Athenæum i Gävle som en utmaning till den etablerade lärdomsskolan vad avser skolans innehåll, undervisningssätt och sociala rekrytering. Tid och plats är 1830-talets Gävle. Syftet är att förstå konkurrerande positioner och ställningstaganden på det lokala planet i striden om vad som ska anses som legitim kunskap, vem som ska erbjuda denna kunskap och vem som ska ha tillgång till kunskapen.
Sara Backman Prytz, fil. mag. i litteraturvetenskap och doktorand i utbildningssociologi vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
Stefan Rimm, fil. mag. i retorik vid Uppsala universitet och doktorand i pedagogik vid Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap, Örebro universitet och Nationella forskarskolan i utbildningshistoria. Rimm arbetar med en avhandling om retorikundervisningen i svenska trivialskolor och gymnasier under perioden 1724–1807. Till hans forskningsintressen hör den tidigmoderna skolan med dess möten och spänningar mellan kommunikation och kunskap, tradition och modernitet, bildning och utbildning.
Ola Winberg, fil. mag. och doktorand i historia vid Historiska institutionen och forskningsassistent vid Institutionen för utbildning, kultur och medier, Uppsala universitet.
Andreas Åkerlund, M.A. och doktorand i historia vid Historiska
institutionen och Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala
Universitet. Åkerlund arbetar på en avhandling om de svenska utlandslektoraten i
Tyskland under perioden 1913-1945. Hans huvudsakliga forskningsintressen är hur
politik och religion påverkar universitetsvärlden, förhållandet mellan
internationell kulturpolitik och utbildning samt den nationalsocialistiska
diktaturens vetenskapshistoria.
Personlig webbplats >>
© 2009 SEC, Uppsala universitet | Responsible: Donald Broady | Last updated:2009
This page is an historical remnant, part of Skeptron Web Archive
Research domains