<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>
F�rel�sningarna intr�ffar vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala.
OBSERVERA att ett antal f�rel�sningar ordnas, se schema nedan. V�lj de tv� som intresserar dig mest (du �r f�rst�s v�lkommen till fler om du vill). Det �r l�mpligt att vara i god tid om du vill vara s�ker p� att f� plats. Om det kommer fler �n aulan rymmer, g�ller principen f�rst till kvarn, dvs. de sist anl�nda f�r inte plats.
Se �v.
kommentarer till f�rel�sningarna
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04-kommentarer.htm>
Se �v.
f�rel�sningar i samma serie v�ren 2005
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>
***
Torsd 30 sept kl 16.15-17.30:
Utbildnings- och kultursociologi
Donald Broady, Mikael B�rjesson och Ida Lidegran:
"Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i
Uppsala"
Donald Broady �r professor i pedagogik, Mikael B�rjesson och Ida Lidegran doktorander i pedagogik. Verksamma inom Utbildnings- och kultursociologi (SEC) vid ILU, Uppsala universitet <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/>.
Powerpoint-presentation f�rel�sning "Utbildningssociologiska studier av
gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala", 30 sept. 2004 (612 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/040930-broady-borjesson-lidegran-gy-o-uni-uppsala.ppt>
L�stips:
Donald Broady & Mikael B�rjesson, �En social karta �ver
gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet�, Studies in Educational
Policy and Educational Philosophy E-tidskrift 2002:1.
PDF-version (373 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/020409-socialkartagy.pdf>
Mikael B�rjesson och Donald Broady, Vad har studenter
vid Uppsala universitet i bagaget?, PM 4 mars 2004, 6 sidor.
PDF-version (129 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-borjesson-broady-040304-stud-uu.pdf>
Mer material finns f�r nedladdning hos Utbildnings- och kultursociologi
(SEC)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/>
***
Torsd 7 okt 2004
kl 16.15-17.30:
Utbildningshistorisk forskning
Esbj�rn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets f�delse"
Esbj�rn Larsson �r doktorand i historia vid Uppsala universitet.
OH-bilder fr�n f�rel�sningen 7 okt 2004
PDF-version
(315 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-041007-manligt-karlberg.pdf>
L�stips:
Esbj�rn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets f�delse - olika
perspektiv p� den svenska l�roverksutbildningens utveckling under 1800-talet",
i Forskningsfronten flyttas fram, red. Hans Albin Larsson, Bromma,
2003.
PDF-version
(183 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-03-sv-utbsystemets-fodelse.pdf>
Esbj�rn Larsson:
Manligt och omanligt p� Karlberg. En studie av pennalistiskt v�ld inom
Kungl. Krigsakademiens kadettk�r. Utbildningsvetenskapliga doktorandr�dets
forskningsdag den 10 maj 2004, ILU, Uppsala universitet.
PDF-version
(314 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-040510-manligt-karlberg.pdf>
***
Torsd 28 okt 2004 kl 16.15-17.30:
Forskning om utbildningspolitik
Ulf P. Lundgren: "Utbildningspolitikens f�r�ndringar under 1990-talet och
2000-talet"
Ulf P. Lundgren �r professor i pedagogik vid Uppsala universitet och sedan juli 2004 huvudsekreterare f�r Vetenskapsr�dets utbildningsvetenskapliga kommitt�. Har tidigare bl.a. varit rektor f�r L�rarh�gskolan i Stockholm och generaldirekt�r f�r Skolverket.
Ulf P. Lundgren leder forskningsgruppen Studies in
Educational Policy and Educational Philosophy (STEP) <http://130.238.25.247/ILU_portal/externt/forskning/STEP/index.htm>
Se �ven Utbildningspolitiska Institutet <http://www.upi.artisan.se/>
***
Torsd 4 nov 2004 kl 16.15-17.30: Forskning om l�s- och l�rprocesser.
Caroline Liberg: "Barn och ungdomar som textresurser
-- ett spr�kligt perspektiv p� l�roprocesser"
Caroline Liberg �r professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot l�s- och l�rprocesser. Verksam vid ILU, Uppsala universitet.
L�stips:
Liberg, Caroline (2001). Den livsvida och
livsl�nga l�s- och skrivutvecklingen och svenskl�rarens uppdrag. I: Att v�xa
med spr�k och litteratur. Svenskl�rarf�reningens �rsskrift 2000, s. 109-124.
pdf-version (157 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-01-denlivsvida.pdf>
Liberg, Caroline, Edling, Agnes, Folkeryd, Jenny W. & af
Geijerstam, �sa (2002). Analys- och tolkningsramar f�r elevers m�te med skolans
textv�rldar. I: Lise Iversen Kulbrandstad og Gunvor Sj�lie (red.) �P� Hamar
med norsk�. Rapport fra konferansen �Norsk p� ungdomstrinnet� januar 2001.
Del I: Skriving og lesing. Elverum: H�gskolen i Hedmark: Rapport nr. 11. 2001,
s. 21-32.
pdf-version (233 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-02-analys-o-tolkn.pdf>
Liberg, Caroline (2003) Flerst�mmighet, skolan
och samh�llsuppdraget. I: Utbildning och demokrati. Tidskrift f�r
didaktik och utbildningspolitik. Vol. 12, nr 2 2003, s. 13-29.
pdf-version (182 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-flerstammighet.pdf>
Liberg, Caroline (2003) Att l�ra i en vidgad
spr�klig rymd � ett spr�kdidaktiskt perspektiv. I: Spr�k och l�rande. Rapport
fr�n ASLA:s h�stsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002. ASLA:s skriftserie
nr 16, s. 22-36
pdf-version (175 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-attlara.pdf>
Liberg, Caroline, OH-bild "L�randerymd. Med n�gra t�nkbara
v�gar f�r l�rande om ..."
pdf-version (104 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-liberg-03-laranderymd-oh.pdf>
***
Torsd 11 nov 2004 kl 16.15-17.30:
Litteraturvetenskap och litteraturdidaktik
Lena K�reland: "Litteraturpedagogik, ungdomskultur och genusfr�gor med fokus
p� skolan. N�gra synpunkter utifr�n ett litteraturvetenskapligt perspektiv"
Lena K�reland �r professor i svenska med inriktning mot didaktik och litteraturvetenskaplig �mnesteori. Verksam vid b�de Litteraturvetenskapliga institutionen och ILU, Uppsala universitet.
***
Torsd 25 nov kl 16.15-17.30:
Forskning om interaktion, identitet och l�rande
Fritjof Sahlstr�m: "Interaktion, identitet
och l�rande - om de sm� sakernas stora betydelse"
Fritjof Sahlstr�m �r forskarassistent vid Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, verksam inom forskningsprogrammet UTKIK (Utbildning: Kultur - Interaktion - Karri�r) <www.ped.uu.se/utkik>.
L�stips:
Melander, H., P�rez Prieto, H. & Sahlstr�m F. (2004) (red.), Sociala handlingar och deras inneb�rder: l�rande och identitet. Pedagogisk Forskning i Uppsala 150. (En rapport om aktuell forskning inom omr�det. Finns l�ttillg�nglig och kan k�pas i Pedagogiska Institutionens expedition, Sturegatan 4.
Schegloff, E. A. (1996): "Confirming allusions. Toward an empirical account of action". American Journal of Sociology, 102, s. 161-216.
Zimmerman, D. (1998): Identity, context and interaction. In: C. Antaki & S. Widdicombe (Eds.): Identities in Talk. London: Sage, s. 87-106. (En lite sv�rare men viktig principiell text inom omr�det.)
ILU, Uppsala universitet, 26 augusti 2004
Vetenskapliga traditioner
F�rel�sningsserie
h�sten 2004 i anslutning till kursen L�rares Arbete A
Vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, ILU, Seminariegatan 1, Uppsala
Du som l�ser L�rares Arbete A �r v�lkommen till de f�rel�sningar om vetenskapliga traditioner som ska ges i ILUs aula. I den obligatoriska utbildningen ing�r att du ska bes�ka tv� f�rel�sningar som du sj�lv v�ljer. Om var och en av dessa tv� f�rel�sningar ska du skriva en mycket kort redog�relse, bara en A4-sida, d�r du f�rs�ker karakt�risera det slags forskning som f�rel�sningen handlat om. [G�r pappersutskrifter som l�mnas till Ida Lidegran, som har ett fack i kanslikorridoren.] Men om du vill �r du f�rst�s v�lkommen till fler av f�rel�sningarna.
Syftet med f�rel�sningsserien �r att l�rarstudenter ska f� inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga fr�gor, dvs. fr�gor som ber�r bildning, utbildning, undervisning, fostran och l�rande. S�dan forskning p�g�r inom m�nga olika �mnen och vid m�nga av universitets institutioner, alltifr�n studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livs�sk�dningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen f�r psykologi intresserar man sig f�r ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen p�g�r en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna unders�ker klassrumsspr�ket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU unders�ker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och h�gskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning f�rekommer b�de vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examens�mne vid universitet. Det finns mycket mer.
F�rel�sningsserien om forskningstraditioner ger dej tillf�lle att m�ta n�gra f�
bland alla dessa forskare och du f�r f�rst�s bara glimtar av allt som p�g�r. Men
under den �vriga l�rarutbildningen kommer du att erbjudas m�jligheter till
f�rdjupningar i n�gon eller n�gra forskningstraditioner som du blir nyfiken p�.
F�rs�k g�rna sj�lv ta reda p� mer, till exempel genom att ta del av artiklar och
rapporter fr�n n�gon forskargrupp, eller genom att bes�ka �ppna f�rel�sningar
vid n�gon institution eller n�gon doktorsdisputation (alla disputationer �r
�ppna f�r alla intresserade). F�rs�k g�rna hitta ett omr�de inom vilket du s�
sm�ningom kan t�nka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare
fr�n n�gon forskningsmilj� som du tycker verkar sp�nnande. Under vissa
betingelser kan examensarbetet genomf�ras som en C-uppsats i n�got �mne. Du
kanske till och med har lust att f�rbereda dig f�r att i framtiden eventuellt
s�ka till n�gon forskarutbildning.
Mer upplysningar om f�rel�sningsserien finner du via en l�nk p� webbsidan
http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/
D�r kommer programmet f�r f�rel�sningarna att finnas efter hand som det blir
klart, j�mte presentationer av f�rel�sare, l�stips och annat matnyttigt. Du
hittar redan nu en inventering av den utbildningsvetenskapligt inriktade
forskningen vid Uppsala universitet. Botanisera g�rna i den.
Den f�rsta f�rel�sningen �r planerad att intr�ffa torsdagen den 30 september kl 16.15.
V�lkommen!
Donald Broady, professor
Ida Lidegran, doktorand,
e-post ida.lidegran@ilu.uu.se
H�r av dig om du undrar �ver n�got.
Till�gg okt 2004
Den skriftliga
redog�relserna bed�ms som godk�nda eller som inte godk�nda. F�rfattarna som
l�mnar in redog�relser som inte godk�nns kommer senast tre veckor efter
inl�mnandet att f� ett meddelande d�r de uppmanas att snarast l�mna in en ny
eller kompletterad redog�relse. De som l�mnar in godk�nda redog�relser f�r inga
individuella besked. I st�llet ges feedback p� webben, d�r intressanta
synpunkter fr�n redog�relserna �terges och d�r ocks� fler l�nkar, l�stips och s�
vidare l�ggs till efter hand.
Back to Forskning och forskarutbildning
med utbildningsvetenskaplig inriktning
vid Uppsala universitet
URL to this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm
Created by Donald Broady. Last updated
09 Mar 2011