<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-ht.htm>
F�rel�sningarna "Vetenskapliga traditioner" ing�r i delkursen "Vetenskaplig verksamhet" inom L�rares arbete B. �ven alla andra intresserade �r v�lkomna.
Ansvariga f�r f�rel�sningsserien �r professor Donald Broady och doktorand Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>, b�da verksamma vid ILU. Kontakta n�gon av dem om du undrar �ver n�got.
F�rel�sningarna intr�ffar vissa torsdagar kl 16.15-17.30 i Aulan, Institutionen f�r l�rarutbildning (ILU), Seminariegatan 1, Uppsala. Det �r l�mpligt att vara i god tid om du vill vara s�ker p� att f� plats. Om det kommer fler �n aulan rymmer, g�ller principen f�rst till kvarn, dvs. de sist anl�nda f�r inte plats.
Fyra f�rel�sningar ordnas under h�stterminen, se schema nedan. V�lj de tv� som intresserar dig mest (du �r f�rst�s v�lkommen till fler om du vill). Om var och en av dessa tv� f�rel�sningar ska du skriva en mycket kort redog�relse, bara en A4-sida, d�r du f�rs�ker karakt�risera det slags forskning som f�rel�sningen handlat om.
Se �v.
Tidigare f�rel�sningar i samma serie v�ren 2005
http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-vt.htm
Tidigare f�rel�sningar i samma serie h�sten 2004
<http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-04.htm>
2006-01-12
Det har varit roligt att l�sa era inl�mningar p� momentet Vetenskapliga traditioner. Eftersom ni inte har haft mer �n 1 500 tecken p� er f�r varje f�rel�sning, har det kr�vts effektivitet i er karakt�ristik av f�rel�sningarna. Somliga av er har lyckats mycket bra med att i f� ord med god precision beskriva de olika forskningstraditionerna. En del av er har skrivit synnerligen korta texter vilket resulterat i v�l magra inl�mningar med alltf�r generella formuleringar. Jag tycker �ven att m�nga av er i lite f�r stor utstr�ckning anv�nt f�rel�sarnas PowerPoint-presentationer i st�llet f�r att p� ett mer sj�lvst�ndigt vis sammanfatta f�rel�sningarna.
Ida Lidegran
F�ljande torsdagar:
F�rel�sning 1:
2005-09-15 kl 16.15-17.30
F�rel�sning 2:
2005-09-22 kl 16.15-17.30
F�rel�sning 3:
2005-11-03 kl 16.15-17.30
F�rel�sning 4:
2005-11-17 kl 16.15-17.30
***
F�rel�sning 1, torsd
15 sept kl 16.15-17.30: Utbildningssociologisk forskning
Ida Lidegran: "Vilka elever v�ljer vilka gymnasieutbildningar i Uppsala?"
Ida Lidegran �r doktorand i pedagogik vid Uppsala universitet
L�stips:
Donald Broady (red.), Skolan under 1990-talet. Sociala f�ruts�ttningar och
utbildningsstrategier, 2000
- PDF-version (4625 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27.pdf>
- HTML-version av inledningen
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/sec-27-inledn.html>
Ida Lidegran, Uppsala - en akademiskt dominerad gymnasieskola (SEC Report 34, prel version, 2004)
PDF-version (976 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-lidegran-040929-sec34-gy-uppsala.pdf>
***
F�rel�sning 2, torsd
22 sept kl 16.15-17.30: Utbildningshistorisk forskning
Esbj�rn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets f�delse"
Esbj�rn Larsson �r doktorand i historia vid Uppsala universitet.
Presentationen fr�n f�rel�sningen
PDF-version
(94 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-050922-utbsystemets-tillkomst.pdf>
L�stips:
Esbj�rn Larsson: "Det svenska utbildningssystemets f�delse - olika
perspektiv p� den svenska l�roverksutbildningens utveckling under 1800-talet",
i Forskningsfronten flyttas fram, red. Hans Albin Larsson, Bromma,
2003.
PDF-version
(183 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-03-sv-utbsystemets-fodelse.pdf>
Esbj�rn Larsson:
Manligt och omanligt p� Karlberg. En studie av pennalistiskt v�ld inom
Kungl. Krigsakademiens kadettk�r. Utbildningsvetenskapliga doktorandr�dets
forskningsdag den 10 maj 2004, ILU, Uppsala universitet.
PDF-version
(314 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-larsson-esbjorn-040510-manligt-karlberg.pdf>
Esbj�rn Larsson: Sj�lvverksamhet och sj�lvsv�ldigt
agerande. Manlighet i norm och praktik vid kadettutbildningen p� Karlberg under
perioden 1792-1866, Sessionen "Manligt och kvinnligt i uppfostran och utbildning
- normer och praxis 1700-1900",
Svenska Historikerm�tet 2005, Uppsala 22-24
april 2005.
PDF-version <http://www-conference.slu.se/historiker2005/program/Utbhistoria/p40larsson.pdf>
***
F�rel�sning 3, torsd 3 nov kl 16.15-17.30: Barns relationer med l�rare och kamrater.
Ann-Margret Rydell, univ.lektor, Institutionen f�r psykologi.
Ann-Margret Rydell forskar om utvecklingspsykologi och psykopatologi.
L�stips:
Rydell et al, "Representations of attachment to parents and shyness as
predictors of children's relationships with teachers and peer competence in
preschool", Attachment and Human Development, 7, 2005, p. 187-201.
(PDF-version tillg�nglig i Carolinas tidskriftsdatabas)
Henricsson & Rydell : Elementary school children with behavior problems:
Teacher-child relations and selfperceptions. A prospective study",
Merrill-Palmer Quarterly, 50, p. 111-138.
(PDF-version tillg�nglig i Carolinas tidskriftsdatabas)
***
F�rel�sning 4, torsd 17 nov kl 16.15-17.30: Mikrosociologisk forskning om
barn och unga
Ann-Carita Evaldsson: "Yngre skolbarns samspel och identitetsarbete (genus,
etnicitet, klass etc.) i kamratgruppen"
Ann-Carita Evaldsson tilltr�de den 1 juli 2005 en professor i pedagogik vid
Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. Hon kommer n�rmast fr�n Tema K
vid Link�pings universitet. Hennes forskning kan kallas
mikrosociologisk och ber�r etnicitet, genus, klass och barns perspektiv.
Powerpointpresentation
fr�n Ann-Carita Evaldssons f�rel�sning 17 nov 2005.
(78 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-evaldsson-051117-kamratkulturer.ppt>
L�stips:
Ann-Carita Evaldsson: "Spr�kbruk och
alternativa kamratkulturer bland barn i miljonprogramsf�rorter", s. 74-90 i
Interaktion i pedagogiska sammanhang, red. Sverker Lindblad och Fritjof
Sahlstr�m, Liber, Stockholm 2001.
F�rel�sningarna (f�rel�sningarna 1−4) behandlar olika vetenskapliga traditioner.
Du skall skriva en kort redog�relse f�r tv� av dessa f�rel�sningar (valfritt
vilka). Du skall:
Ange vilka av f�rel�sningarna 1−4 du tagit del av.
V�lja tv� av f�rel�sningarna att redog�ra f�r.
Skriva en redog�relse f�r var och en av de tv� valda f�rel�sningarna d�r du
f�rs�ker karakt�risera det slags forskning som f�rel�sningen handlat om.
Dina svar p� punkterna ovan sammanst�ller du i ett Word-dokument. Behandla varje
fr�ga/delfr�ga under en egen rubrik. Varje redog�relse skall omfatta 1000−1500
tecken inklusive mellanslag. Infoga sidbrytningar s� att varje redog�relse
b�rjar p� en ny sida. Dokumentet skall ha filnamnet:
Efternamn_F�rnamn_�rm�ndag VV3T HT2005 TRADITIONER
Du skickar det till Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>
samt till
ida.lidegran.uu@analys.urkund.se
Gl�m inte att skicka in uppgiften i tid!
De skriftliga redog�relserna bed�ms som godk�nda eller som inte godk�nda.
Om du h�sten 2004 eller
v�ren 2005 genomf�rt och examinerats p� momentet Vetenskapliga traditioner (d�r
f�rel�sningarna Vetenskapliga traditioner d� ingick) beh�ver du inte l�mna in
n�gra redog�relser. Kontakta i s� fall Ida Lidegran <ida.lidegran@ilu.uu.se>
som noterar att du �r klar.
Du �r naturligtvis �nd� varmt v�lkommen att ta del av h�stens f�rel�sningsserie.
Syftet med f�rel�sningsserien �r att l�rarstudenter ska f� inblickar i den livaktiga forskningen i Uppsala om utbildningsvetenskapliga fr�gor, dvs. fr�gor som ber�r bildning, utbildning, undervisning, fostran och l�rande. S�dan forskning p�g�r inom m�nga olika �mnen och vid m�nga av universitets institutioner, alltifr�n studier av fysikdidaktik vid Fysiska institutionen till livs�sk�dningsstudier vid Teologiska institutionen. Vid Institutionen f�r psykologi intresserar man sig f�r ADHD-barn och andra s.k. bokstavsbarn. Vid Historiska institutionen p�g�r en rad avhandlingsarbeten om utbildningens historia. Lingvisterna unders�ker klassrumsspr�ket. Pedagogerna vid Pedagogiska institutionen och vid ILU unders�ker klassrumsinteraktionen, skolreformerna, skolans och h�gskolans sociologi och IT i utbildningen. En hel del didaktisk forskning f�rekommer b�de vid ILU och andra institutioner, och didaktik har nyss blivit ett eget examens�mne vid universitet. Det finns mycket mer.
F�rel�sningsserien om forskningstraditioner ger dej tillf�lle att m�ta n�gra f�
bland alla dessa forskare och du f�r f�rst�s bara glimtar av allt som p�g�r. Men
under den �vriga l�rarutbildningen kommer du att erbjudas m�jligheter till
f�rdjupningar i n�gon eller n�gra forskningstraditioner som du blir nyfiken p�.
F�rs�k g�rna sj�lv ta reda p� mer, till exempel genom att ta del av artiklar och
rapporter fr�n n�gon forskargrupp, eller genom att bes�ka �ppna f�rel�sningar
vid n�gon institution eller n�gon doktorsdisputation (alla disputationer �r �ppna f�r alla intresserade). F�rs�k g�rna hitta ett omr�de inom vilket du s�
sm�ningom kan t�nka dig att skriva ditt examensarbete, kanske med handledare
fr�n n�gon forskningsmilj� som du tycker verkar sp�nnande. Under vissa
betingelser kan examensarbetet genomf�ras som en C-uppsats i n�got �mne. Du
kanske till och med har lust att f�rbereda dig f�r att i framtiden eventuellt
s�ka till n�gon forskarutbildning.
I den obligatoriska utbildningen ing�r att du ska bes�ka tv� f�rel�sningar som
du sj�lv v�ljer. Om var och en av dessa tv� f�rel�sningar ska du skriva en
mycket kort redog�relse, bara en A4-sida, d�r du f�rs�ker karakt�risera det
slags forskning som f�rel�sningen handlat om.
Back to Kollegiet f�r utbildningsvetenskap vid
Uppsala universitet
URL to this page is http://www.skeptron.uu.se/broady/uv/trad-05-ht.htm
Created by Donald Broady and Ida Lidegran. Last updated
09 Mar 2011