-
-
-
URL of this page is
www.skeptron.uu.se/mb/publ.htm
Mikael Börjesson's publications
Dissertation
Editorial work
Chapters in books
Articles in scientific journals
Articles in cultural journals
Reviews
Evaluations and reports
Research reports
Popular science
Dissertation
Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York, Ak. avh., Disputationsupplaga, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, nr 37, SEC/ILU, Uppsala universitet, Uppsala 2005. [791 p.]
Editorial work
Gustavsson, Martin, Mikael Börjesson och Marta Edling (red.), Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält, 1938–2008, Daidalos, Göteborg, 2o12. [348 p.]
Börjesson, Mikael, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran och Mikael Palme, Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala 2006. ISBN 13: 978-91-631-8807-7, ISBN 10: 91-631-8807-4. [435 p.]
Chapters in books
Börjesson Mikael, Donald Broady, Tobias Dalberg & Ida Lidegran, “Elite Education in Sweden. A Contradiction in Terms?” In Maxwell, C. & Aggleton, P.: Elite Education. International Perspectives on the Education of Elites and the Shaping of Education Systems, London, Routledge, 2016.
Börjesson, Mikael, “Oraison funèbre du modèle suédois. Trois dimensions de la marchandisation de l’enseignement supérieur”, in Christophe Charle & Charles Soulié, La dérégulation académique: la construction étatisée des marchés universitaires dans le monde, Syllepse, Paris, 2015.
Melldahl, Andreas & Mikael Börjesson, “Charting the Social Space. The Case of Sweden in 1990” pp. 135–156 in Philippe Coulangeon & Julien Duval (eds), The Routledge Companion to Bourdieu’s 'Distinction’, Routledge, London, 2015.
Gustavsson, Martin, Mikael Börjesson och Marta Edling, ”Inledning” pp. 11–36 i Gustavsson, Martin, Mikael Börjesson och Marta Edling (red.), Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält, 1938–2008, Daidalos, Göteborg, 2o12.
Börjesson, Mikael, ”Konstnärliga utbildningar och produktion av exklusivitet” pp. 39–66 i Gustavsson, Martin, Mikael Börjesson och Marta Edling (red.), Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält, 1938–2008, Daidalos, Göteborg, 2o12.
Börjesson, Mikael, ”En artegen rekrytering. Studenter i fri konst, 1986, 1996 och 2006” pp. 83–109 i Gustavsson, Martin, Mikael Börjesson och Marta Edling (red.), Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält, 1938–2008, Daidalos, Göteborg, 2o12.
Börjesson, Mikael, Dag Blanck, Donald Broady, Andreas Melldahl, Mona Mårtensson, Mikael Palme, "Étudiants et chercheurs suédois aux État-Unis et en France. Stratégies transnationales collectives et individuelles" i Leclerc-Olive, Michèle, Scarfo Ghellab, Grazia & Wagner, Anne-Catherine, Les mondes universitaires face au marché: Circulation des saviors et pratiques des acteurs, Karthala, Paris 2011.
Börjesson, Mikael, "Om kunsten at konstruere sociale grupper", pp. 101–119, 213–215, Hammerslev, Ole, Jens Arnholtz Hansen & Ida Willig (red.), Refleksiv sociologi i praksis. Empiriske undersøgelser inspireret af Pierre Bourdieu, Hans Reitzel, Köpenhamn 2009.
Broady, Donald, Mikael Börjesson, Ida Lidegran, Mikael Palme, "Effets en Scandinavie", pp 200-207 i Mihai Dinu Gheorghiu, Pascale Gruson, Daniella Rocha, Parcours d'une sociologue, figures d'un engagement: De la sociologie des élites à la transmission des savoir. Hommages à Monique de Saint Martin, Editura Universitattii "Alexandru Ioan Cuza" Iasi, 2009.
Börjesson, Mikael & Broady, Donald, "Nouvelles stratégies dans le marché transnational de l'enseignement supérieur. Le cas des étudiants suédois à Paris et à New York", pp. 387-397 i Abel Kouvouama, Abdoulaye Gueye, Anna Piriou & Anne-Catherine Wagner (eds.), Figures croisées d'intellectues. Trajectories, modes d'action, producions, Éditions Karthala, Paris 2007.
Börjesson, Mikael, "Det svenska högskolefältet anno 1998", pp. 60-71 i Berit Askling, Rita Foss Lindblad och Gun-Britt Wärvik (red.), Expansion och kontraktion. Utmaningar för högskolesystemet och utbildningsforskare. Rapport från ett symposium, Vetenskapsrådets rapportserie 9:2007, Vetenskapsrådet, Stockholm 2007.
Börjesson, Mikael, ”Om att klassificera sociala grupper”, pp. 249-258 i Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran och Mikael Palme, Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, Uppsala 2006. ISBN 13: 978-91-631-8807-7, ISBN 10: 91-631-8807-4, 435 s.
Broady, Donald, Mikael Börjesson & Mikael Palme, ”Det svenska högskolefältet under 1990-talet. Den sociala rekryteringen och konkurrensen mellan lärosätena”, pp. 13-47, 135-154 i Thomas Furusten (red.), Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Högskoleverket, Stockholm 2002, ISBN 91-88874-91-5.
Broady, Donald, Mikael Börjesson & Mikael Palme: ”Go West! O sistema de ensino sueco e os mercados transnacionais”, pp. 192-222 i A Escolarização das elites. Um panorama internacional da pesquisa (ed. Ana Maria F. Almeida & Maria Alice Nogueira). Petrópolis, Brasil: Editora Vozes, Coleção Ciências Sociais da Educação, 2002. [Portugisisk övers. av Go West! Swedish higher education and transnational markets. Paper presented at the conference ”Empirical Investigations of Social Space,” Universität zu Köln, 7-9 Oct. 1998.]
Broady, Donald, Mats B. Andersson, Mikael Börjesson, Jonas Gustafsson, Elisabeth Hultqvist & Mikael Palme, ”Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier”, pp. 5-133 i SOU 2000:39, Välfärd och skola.
Articles in scientific
journals
Börjesson, Mikael & Broady, Donald, “ Elite Strategies in a Unified System of Higher Education. The Case of Sweden” pp. in L’Année Sociologique, 2016:2.
Lidegran, Ida, Mikael Börjesson & Tobias Dalberg, ”Uppkomsten av utbildningar inom hållbar utveckling i svensk högskola”, Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr 3, 2014.
Börjesson, Mikael, ”Studentexplosionen under 1960-talet. Numerär utveckling och orsaker” pp. 11-28 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 4, 2011.
Börjesson, Mikael & Emil Bertilsson, ”Språkens numerärer: Elever och studenter på språkutbildningar i Sverige, 1960–2010” pp. 15–40 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 4, 2010.
Broady, Donald, Mikael Börjesson & Emil Bertilsson, ”Temaintroduktion: Lärarutbildningens hierarkier” pp. 7–18 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 4, 2009.
Börjesson, Mikael, ”Lärarutbildningarnas plats inom det svenska högskolefältet” pp. 43–58 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 4, 2009.
Blanck, Dag and Mikael Börjesson, “Transnational Strategies in Higher Education and Cultural Fields. The Case of the United States and Sweden in the 20th Century,” pp. 80–89 i American Studies in Scandinavia, vol. 40, nr 1–2, 2008.
Börjesson, Mikael, “Location and Education. Transnational Strategies among Swedish Students in New York in the Late 1990s,” pp. 90–109 i American Studies in Scandinavia, vol. 40, nr 1–2, 2008.
Gustavsson, Martin & Mikael Börjesson, ”Historiska och sociologiska studier av konstnärliga utbildningar och konstens fält”, pp. 9–17 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, Nr. 1 2008.
Börjesson, Mikael, Martin Gustavsson, Raoul Galli, Andreas Melldahl & Christina G. Wistman, ”En prosopografisk studie över konsthögskoleelever och konstnärer 1939–2005”, pp. 18–45, 84–93 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 1, 2008.
Edling, Marta & Mikael Börjesson, ”Om frihet, begåvning och karismatiskt lärande inom den högre bildkonstnärliga utbildningen”, pp. 66–83 i Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab, nr. 1, 2008.
Börjesson, Mikael & Broady, Donald, “The Social Profile of Swedish Law Students. National Divisions and Transnational Educational Strategies”, pp. 80–107 i Rætferd, årgång 29, nr 3/114, 2006 – Pierre Bourdieu: From Law to Legal Field.
Ekelund, Bo G. & Mikael Börjesson, “Comparing literary worlds: An analysis of the spaces of fictional universes in the work of two US prose fiction debut cohorts, 1940 and 1955”, pp. 1–26 i Poetics, Volume 33, Issues 5–6, October–December 2005.
Ekelund, Bo G. & Mikael Börjesson, “The shape of the literary career: an analysis of publishing trajectories”, pp. 341–364 i Poetics, Volume 30, Issues 5–6, October–December 2002.
Broady, Donald och Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1990-talet”, Studies in Educational Policy and Educational Philosophy: E-tidskrift, 2002:1. [Äv. publ. i Kritisk utbildningstidskrift, nr 106/2, 2002, pp. 2–13.]
Articles in cultural
journals
Börjesson, Mikael, ”Sociala grupper på pappret och i verkligheten”, pp. 112–116 i Fronesis, nr 40–41, 2012 – Klass.
Bengtsson, Mattias, Mikael Börjesson, Martin Gustavsson och Magnus Hörnqvist, ”Klassamhället i den officiella statistiken”, pp. 136–157 i Fronesis, nr 40–41, 2012 – Klass.
Börjesson, Mikael, ”Transnationella utbildningsstrategier och nationella logiker”, pp. 117–131 i Fronesis, nr 21, 2006 – Kunskap.
Broady, Donald & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan”, pp. 90–99 i Ord&Bild, nr 3–4 2006 – Skolan. [Även publicerad i Ulf P Lundgren (red.), Individ – samhälle – lärande. Åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, Vetenskapsrådets rapportserie 2:2008, Vetenskapsrådet, Stockholm 2008, pp. 24–35.]
Reviews
Börjesson, Mikael, ”Ballatore, Magali: Erasmus et la mobilité des jeunes européens: entre mythes et réaliteés”, pp. 783–785 i European Societies, Volume 13, Issue 5, 2011.
Evaluations and reports
Broady, Donald, Mikael Börjesson, Tobias Dalberg och Josefine Krigh, Utbildningsvetenskapens förankring i discipliner. Kompletterande inventering av forskningen finansierad av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté 2005-2011, Vetenskapsrådet, Stockholm, 2013. [43 p.]
Broady, Donald, Mikael Börjesson, Tobias Dalberg, Josefine Krigh och Ida Lidegran, Inventering av svensk utbildningsvetenskaplig forskning. Redovisning av ett uppdrag för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, Vetenskapsrådets rapportserie 2011:2, Vetenskapsrådet, Stockholm 2011. [94 p.]
Broady, Donald, Mikael Börjesson, Emil Bertilsson, Gergei Farkas, Märit Gunneriusson Karlström, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Ingrid Nordqvist, Utvärdering av Rekryteringsdelegationen, 2 rev. uppl. augusti 2006. SEC Research Reports, SEC/UU, 2006. [165 p.]
Broady, Donald & Börjesson, Mikael, Arkeologin som fält. Rapportering av uppdrag för Riksantikvarieämbetet, 9 december 2005, SEC, Uppsala universitet, Uppsala 2005. [29 p.]
Research reports
Börjesson, Mikael, Ahola, Sakari, Helland, Håvard, Thomsen, Jens Peter, Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study, NIFU Working Paper, 15/2014. NIFU, Oslo, 2014. [144 p.]
Bertilsson, Emil, Mikael Börjesson & Donald Broady, Könsmönster i rekryteringen till svenska lärarutbildningar 1977–2007, SEC Reports, nr 47, SEC, Uppsala universitet, Uppsala 2009. [Uppdrag för Högskoleverket.] [50 + 28 p.]
Bertilsson, Emil, Mikael Börjesson & Donald Broady, Lärarstudenter. Utbildningsmeriter och social bakgrund 1977–2007, SEC Reports, nr 45, SEC, Uppsala universitet, Uppsala 2008. [18 p.]
Lidegran, Ida, Mikael Börjesson, Ingrid Nordqvist & Donald Broady, ”I korsningen mellan kön och klass. Gymnasieskolan i riket, i Uppsala och i Gävle”, Bilaga till Könsskillnader i måluppfyllelse och utbildningsval, Rapport 287, Skolverket, Stockholm 2006. [30 p.]
Börjesson, Mikael, Högre utbildning och nationell härkomst. Exemplet Södertörns högskola, SEC Reports, nr 35, Uppsala universitet, Uppsala 2004. [37 p.]
Börjesson, Mikael, Gymnasieskolans sociala struktur och sociala gruppers utbildningsstrategier – tendenser på nationell nivå 1997–2001, SEC Reports, nr 32, Uppsala universitet, Uppsala 2004. [151 p.]
Börjesson, Mikael, Det svenska högskolefältet och lärarutbildningarna, SEC Reports, nr 30, Uppsala universitet, Uppsala 2003 (tredje reviderade upplagan 2006, även utgiven inom forskningsprojektet LÄROM). [74 p.]
Broady, Donald (red.), Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier, SEC Reports, nr 27, Uppsala universitet, Uppsala 2000. [93 p.] [Underlag för Broady, Donald, Mats B. Andersson, Mikael Börjesson, Jonas Gustafsson, Elisabeth Hultqvist & Mikael Palme, ”Skolan under 1990-talet. Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier”, pp. 5–133 i SOU 2000:39, Välfärd och skola.]
Börjesson, Mikael, An Introduction to Manuel Castells’ The Information Age, SEC Reports, nr 26, Uppsala universitet, Uppsala 1999. [39 p.]
Börjesson, Mikael, Kampen om det ”internationella”. En kartläggning av transnationella strategier vid högskolor och universitet i Stockholm, SEC Reports, nr 15, Uppsala universitet, Uppsala 1998. [111 p.]
Börjesson, Mikael, Det naturliga valet. En studie i studenters utbildningsval och livsstilar, SEC Reports, nr 9, Uppsala universitet, Uppsala 1996. [137 p.]
Popular science
Ekelund, Bo G., Emil Bertilsson, Mikael Börjesson, Ida Lidegran & Josefine Krigh, ”Språken, skolan, samhället” i Resultatdialog 2012. Aktuell forskning om utbildning och lärande, Vetenskapsrådet, Stockholm 2012.
Broady, Donald, Emil Bertilsson, Mikael Börjesson & Ida Lidegran, ”Naturvetenskapsprogrammet – inte bara för blivande naturvetare”, pp. 103–116 i Skolverket, Fler som kan. Hur kan vi underlätta för ungdomar att läsa naturvetenskap och teknik? Skolverket, Stockholm 2011.
Börjesson, Mikael, Dag Blanck, Alexander Ekelund, Bo G. Ekelund, Ida Lidegran, Andreas Melldahl, Mona Mårtensson & Mikael Palme, "Transnationella strategier inom den högre utbildningen. Sveriges förhållande till Frankrike och USA 1919-2009", pp. 28-33 i Resultatdialog 2010. Aktuell forskning om utbildning och lärande, Vetenskapsrådet, Stockholm 2010.
Gustavsson, Martin, Barbro Andersson, Mikael Börjesson, Marta Edling, Ida Lidegran & Andreas Melldahl, "Konsten att lyckas som konstnär. Socialt ursprung, kön, utbildning och karriär, 1938-2008", pp. 74-79 i Resultatdialog 2010. Aktuell forskning om utbildning och lärande, Vetenskapsrådet, Stockholm 2010.
Broady, Donald, Mikael Börjesson, Emil Bertilsson, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran & Ingrid Nordqvist, "Skolans kungsväg. Det naturvetenskapliga programmets plats i det svenska utbildningssystemet", pp. 25–31 i Vetenskapsrådet, Resultatdialog 2009, Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009, Vetenskapsrådet, Stockholm 2009.
Broady, Donald & Mikael Börjesson, ”En social karta över gymnasieskolan” pp. 24–35 i Ulf P Lundgren (red.), Individ – samhälle – lärande. Åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, Vetenskapsrådets rapportserie 2:2008, Vetenskapsrådet, Stockholm 2008. [Även publ. i Ord & Bild, nr 3–4 2006, pp. 90–99].
Broady, Donald & Mikael Börjesson, ”Gymnasieskolans sociala karta”, pp. 32-37 i Utbildningsvetenskap 2005 – resultatdialog och överblick,, Vetenskapsrådets rapportserie 13:2005, Vetenskapsrådet, Stockholm 2005.
URL to this page is www.skeptron.uu.se/mb/publ.htm