-
-
- URL of this page: www.skeptron.uu.se/tobiasd/publ.htm
Writings
Dissertation
Tobias Dalberg: Mot lärdomens topp: Svenska humanisters och samhällsvetares ursprung, utbildning och yrkesbana under 1900-talets första hälft [Reaching the Pinnacle of Scholarship: Social, Educational and Professional Trajectories in the Humanities and Social Sciences in Sweden during the First Half of the 20th century]. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2018, 313 p. Download: Abstract and fulltext.
Review (in Swedish) by opponent Per Wisselgren (Docent, Umeå University): External link.
Articles
Jens Peter Thomsen, Emil Bertilsson, Tobias Dalberg, Juha Hedman & Håvard Helland: "Higher education participation in the Nordic countries 1985-2010 – a comparative perspective", European Sociological Review, Volym 33, Nr 1, 2017, p. 98-111.
Erik Nylander & Tobias Dalberg: "Jazzklass. Folkhögskolan som intermediär utbildningsinstitution", Pedagogisk forskning i Sverige, Årg 20 Nr 1-2, 2015, p. 100-126.
Ida Lidegran, Mikael Börjesson & Tobias Dalberg: "Uppkomsten av utbildningar inom hållbar utveckling i svensk högskola", Praktiske Grunde, Nr 3-4, 2014, p. 9-38.
Tobias Dalberg & Ida Lidegran: "Hållbar utveckling över akademiska gränser?", Praktiske Grunde, Nr 3-4, 2014, p. 57-70.
Ylva Bergström & Tobias Dalberg: "Political Position-takings. The Case of Young Citizens in a Swedish Rural Mining District", Praktiske Grunde, Nr 4, 2012, p. 7-22.
Chapters
Tobias Dalberg: "Structure and Change in the Field of mid-20th c. Human Scientists in Sweden", in Blasius, Jörg, Le Roux, Brigitte, Lebaron, Frédéric and Schmitz, Andreas (eds) Investigations of the Social Space. Springer International, 2018.
Tobias Dalberg, Mikael Börjesson & Donald Broady: "A Reversed Order: Expansion and Differentiation of Social Sciences and Humanities in Sweden 1945–2015", in Fleck, Christian, Duller, Matthias & Karády, Victor (eds) Shaping Human Science Disciplines. Institutional Developments in Europe and Beyond. Cham: Palgrave Macmillan, 2019, 396 p.
Mikael Börjesson, Donald Broady, Tobias Dalberg & Ida Lidegran: "Elite Education in Sweden — A Contradiction in Terms?", in Maxwell, CLaire & Aggleton, Peter (eds) Elite Education – international perspectives. London: Routledge, 2015, 202 p.
Mikael Börjesson, Emil Bertilsson & Tobias Dalberg: "Sweden" in Mikael Börjesson, Sakari Ahola, Håvard Helland, Jens Peter Thomsen (eds) Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, 2014, 139 p.
Ylva Bergström & Tobias Dalberg: "Education, Social Class and Politics: The Political Space of Swedish Youth in Uppsala", in Grenfell, Michael & Lebaron, Frédéric (eds) Bourdieu and Data Analysis. Methodological Principles and Practice. Oxford: Peter Lang, 2014, 333 p.
Reports
Tobias Dalberg: Engelskans utbredning i den svenska högskolan. En kartläggning av engelskspråkiga benämningar av program och kurser i svensk högre utbildning 1993–2009. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi 52. Uppsala: SEC, Uppsala universitet, 2013, 54 p.
Mikael Börjesson, Donald Broady, Tobias Dalberg & Josefine Krigh: Utbildningsvetenskapens förankring i discipliner. PM B001. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2013, 41 p.
Donald Broady, Mikael Börjesson, Tobias Dalberg, Josefine Krigh & Ida Lidegran: Inventering av svensk utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådets rapportserie 2011:2. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011, 94 p.
Reviews
Tobias Dalberg: "En aktion mot passivformer - Michael Billig om samhällsvetenskaplig prosa", review of Michael Billig's (2013) Learn to Write Badly. How to Succeed in the Social Sciences, Praktiske Grunde, Nr 3-4, 2014, p. 71-74.
URL to this page is www.skeptron.uu.se/