Språken, skolan, samhället
Finansierat av Vetenskapsrådet
Period Jan 2009-Dec 2011.
Projektledare: Bo G Ekelund, FD i engelska, lektor vid Engelska
institutionen, Stockholms universitet; knuten till SEC, Uppsala universitet, som
forskare.
Forskare
Peter Bernhardsson, FK i historia; doktorand, EDU, Uppsala universitet
Emil Bertilsson, FK i historia; doktorand, EDU, Uppsala universitet
Donald Broady, FD i pedagogik; professor, EDU, Uppsala universitet
Mikael Börjesson, FD i pedagogik; lektor/forskarassistent, EDU, Uppsala universitet
Bo G. Ekelund, FD i engelska; lektor, Engelska institutionen, Stockholms universitet
Eva Hemmungs-Wirtén, FD i litteraturvetenskap; professor, Biblioteks och informationsvetenskap, Institutionen för ABM, Uppsala universitet
Monica Langerth-Zetterman, FD i pedagogik; lektor, EDU, Uppsala universitet
Ida Lidegran, FD i utbildningssociologi; Studierektor, lektor, EDU, Uppsala universitet
Ola Winberg, FM i historia; forskningsassistent, EDU, Uppsala
universitet
Sammanfattning
Situationen för språken i skola och högskola verkar paradoxal. Under de senaste 50 åren har behovet av språkkunskaper ständigt ökat. Ändå står språken som förlorare. Antalet studerande på avancerade språkkurser minskar. Förkunskaperna försämras. Framtiden är fortsatt dyster, bara några få vill bli språklärare. Så, vad beror språkens kräftgång på? Det vill projektet Språken, skolan, samhället 1960-2010 svara på genom att placera språkstudier i ett socialt och samhälleligt sammanhang.
I en första delstudie ska relationerna mellan social bakgrund, språkval, betyg i språk och benägenhet att välja utbildningar i språk studeras. En andra delstudie ägnas åt de utländska språkresorna. Området är outforskat trots att resorna utan tvekan utgör ett betydelsefullt komplement till språkstudier i hemlandet. Den tredje delstudien väger samman resultaten från de förra och utvecklar dem. De moderna språkens relation till andra ämnen studeras. Frågor om elevers, studenters och lärares värdering av språk undersöks. En specialstudie av översättare ger kunskap om utbildningsvägar för ett yrke med språkfärdighet som främsta redskap.
Projektet samlar utbildningssociologer, litteratursociologer och historiker. Det empiriska underlaget utgörs av offentlig statistik, enkäter och intervjuer. Övergripande statistiska analyser kombineras med fallstudier.
©-2010. SEC/UPPSALA UNIVERSITET, Box 2136, 750 02 Uppsala
Uppdaterad | Updated: 2010-03-16
Informationsansvarig | Responsible for content:
bo.ekelund@edu.uu.se
URL:
<http://www.skeptron.uu.se/boge/>