Abstracts och papers
Lista över samtliga deltagare>>
Lars Elenius, FD, Luleå tekniska universitet,
Lars.Elenius@ltu.se
[paper
i fulltext] OBS! Ny version utlagd 27/9 kl. 07.55
Sune Jon Hansen, doktorand, Köpenhamns universitet,
sunejh@hum.ku.dk
Marianne Liliequist, FD. prof., Umeå universitet,
marianne.liliequist@kultmed.umu.se
Juvas Marianne Liljas, FD, Luleå tekniska universitet,
juvas.marianne.liljas@ltu.se
[endast presentation av paper]
Jörgen Mattlar, FD, Uppsala universitet
jorgen.mattlar@did.uu.se
[paper i fulltext]
Julia Nordblad, doktorand, Göteborgs universitet,
julia.nordblad@idehist.gu.se
[paper i fulltext]
Björn Olsson, FD, docent, Umeå universitet,
bjorn.olsson@idehist.umu.se
[paper i
fulltext] OBS! Ny version utlagd 22/9 kl. 08.10
Daniel Nilsson Ranta, FD, Linnéuniversitetet,
daniel.nilssonranta@lnu.se
[paper i fulltext]
David Sjögren, doktorand, Umeå universitet,
david.sjogren@historia.umu.se
[paper i fulltext]
Randi Skjelmo, FD, Universitetet i Tromsø,
Randi.Skjelmo@uit.no
[paper i fulltext]
Johannes Westberg, FD, Uppsala universitet,
johannes.westberg@edu.uu.se
[paper i fulltext]
Liv Helene Willumsen, FD, Universitetet i Tromsø,
liv.willumsen@uit.no
[paper i fulltext]
Tvåspråkighet för emancipation eller förtryck?, Lars Elenius, FD, Luleå tekniska universitet
Språkpolitiken inom utbildningsväsendet i Tornedalen följde en
modersmålslinje från 1850-talet till 1870-talet. Då inleddes en
tvåspråkighetspolitik som i praktiken innebar att modersmålet finska gradvis
avvecklades för att ersättas av en ren svenskspråkig linje. Den innbar att
skolbarnen förbjöds att använda sitt modersmål i skolan, både i skolsalen och på
raster. Förbudet upprätthölls på sina håll ända till slutet av 1950-talet och
bestraffning för att tala svenska pågick ännu längre. Det fanns å andra sidan
lärare som följde en mer pragmatisk linje med en tillåtande attityd till finska
som hjälpspråk i undervsiningen.
Många av de lärare som arbetade i de tornedalska skolorna under främre delen av
1900-talet var själva finskspråkiga. De hade i många fall en kluven inställning
till sitt finska modersmål. I mitt paper kommer jag att analysera de tornedalska
lärarnas inställning till tvåspråkigheten, som var den officiella linjen för
språkpolitiken i Tornedalens skolväsende, och hur de betraktade de två språken,
finska och svenska, i sin pedagogiska och didaktiska gärning. Likaså kommer jag
att undersöka vilken bild lärarna skapade av sig själva i sina roller som
lärare, men också hur de ansåg att skolan i Torndalen skulle bidra till
utveckligen av samhället och vilken roll finska och svenska kunde spela där?
Lärarnas attityder fram till slutet av 1930-talet, då en omsvängning i
språkpolitiken skedde, kommer att jämföras med deras attityderna under 1940-och
1950-talet då Tornedalen inlemmades i en ny kontext av modernisering för
välfärdssamhällets utveckling och formeringen av Norden och Nordkalotten som nya
nationsöverskridande regionala skapelser.
’At komme fra
landet’– om opkomsten af uddannelsestaler for og om landbefolkningen i Danmark i
sidste halvdel af 1700-tallet
I mit oplæg redegøres for hvordan der i sidste halvdel af
1700tallet synes at indrette sig en række taler om uddannelse af befolkningen på
landet. Via et kompleks af ’nye’ vidensformer produceredes en lang række taler
som på en og samme tid orienterede sig mod den enkelte og dennes rettigheder og
forpligtigelser som individ på den ene side og mod statens institutioner og
deres rolle på den anden. Folketællinger, geografiske regulativer, geologiske
landvindinger, monetarisme, konstituering af biologisk og medicinsk viden,
statistikkens opblomstring, (oplysnings-) filosofi, stigende bureaukratisering,
etc., institutionaliserede og leverede vidensformationer, der på samme tid
rettede sig mod individet og samfundet. Denne opmærksomhed åbner for
italesættelser af befolkningen, af individet i og for fædrelandet og synes
forskellig fra tidligere, da det er taler, der sigter på at holde i live; på at
den enkelte – og her især landbrugeren – skal leve et for sig selv og nationen
og staten virksomt liv.
Praktikker som før har været ’tavse’ udfordres og udgrænses til fordel for en
begyndende centralisering af vidensformer produceret i og af det urbane
bourgeoisi. ’At komme fra landet’ tales med andre ord frem som en
mangel-position idet geografisk placering installeres som en forskelsmarkør;
landbrugeren skal bringes ud af mørket og ind i lyset.
Med fokus på taler om uddannelse præsenteres en analyse af hvordan opkomsten af
et uddannelsessystem for alle står i tæt relation til en overordnet
oplysningsstrategi, hvis styringsteknologiske poler er reguleringen af
befolkningen og disciplineringen af kroppen. De mange taler om uddannelse der
får plads i sidste halvdel af 1700tallet analyseres således i relation til
hvordan mindre og perifere vidensformer diskvalificeres og udgrænses i en
strategisk bestræbelse på at lancere et centraliseret apparatur af
kontrollerende og normaliserende vidensformer.
Nybyggarbarns
uppfostran och undervisning. Hemundervisningen, den äldre generationens roll och
den framväxande skolundervisningen, Marianne Liliequist, FD. prof., Umeå
universitet
Denna studie handlar om barns uppfostran och undervisning i nybyggartrakterna
under tidsperioden 1850-1930. I början av tidsperioden hade skolan en mycket
begränsad betydelse. Det var få barn som kom i åtnjutande av undervisningen och
detta under en mycket kort tid. Undervisningen innebar i stort sett en
förstärkning av hemmens katekesundervisning. Barnens undervisning skedde i
hemmen, såväl läsinlärningen som inlärning av de många praktiska färdigheter som
krävdes för att man skulle klara sig som nybyggare. Därför kommer såväl
undervisningen i hemmen som skolans undervisning att omfattas av studien.
Efterhand fick alltfler barn gå i skolan och terminerna förlängdes, men först
från och med 1930-talet blev skolans inverkan på uppfostran mera genomgripande.
Mina frågeställningar är: Hur skilde sig uppfostran och undervisningen i hemmet
från den i skolan? Vilken roll spelade den äldre generationen för barnens
uppfostran i hemmen? Vilka uppfostringsmetoder användes? Vilka värderingar och
tänkesätt uppfostrades barnen till? Hur såg man på barnen? Hur förändrades
skolans undervisning under denna tidsperiod? Hur såg barnens villkor ut i
samband med skolgången?
Den munktellska
salongen i Falun: Bildning, industri och kultur under 1800-talet
Salongkulturen i Falun under 1800-talet är en obeforskad del
av bergsmannakulturen och gruvsamhället kring Falu gruva. Med målet att ge en
fördjupad vetenskaplig belysning av Falusalongerna som kulturellt centrum avser
projektet att undersöka det kulturella och pedagogiska arv som salongkulturen
härbärgerar. I fokus står salongernas idéspridande funktion kring
utbildningsfrågor, bildning och kultur.
Projektet baseras på Johan Henrik Munktells (1804-1861) bildningsresor under det
tidiga 1800-talet. Källmaterialet bygger på en brevsamling från 1828-30.
Resebreven utgör ett orört historiskt material med unika skildringar från
Berlins kultur- och salongsliv. Huvudsyftet med Johan Henrik Munktells
bildningsresa var dock att studera de nya metoderna inom papperstillverkning
vilket per automatik sätter in salongslivet i ett större idéhistoriskt
perspektiv. Munktell beskriver inte bara de kontinentala kultur- och
salongsmiljöerna, han skildrar den industriella utvecklingen framförallt i
Tyskland men också andra länder som Italien, Schweiz och Frankrike i början av
1800-talet. Munktells reseskildringar, skrivna på Grycksbo bruks eget handgjorda
finpapper, speglar tidens civilisatoriska och kulturella framsteg samtidigt som
det tidstypiska livet i Falun framträder.
Inspirerad av Berlins främsta salonger och de tidiga uppsalasalongerna skapade
han en salong med stort inflytande över den industriella och kulturella
utvecklingen i Sverige. Vid sidan om vetenskap och teknik blev den munktellska
salongen en samlingsplats för samtalet om hur utbildning och musikliv skulle
organiseras. I gästlistan framträder uppsalasocieteten tillsammans med bergsmän,
kulturpersonligheter och färgstarka reformpedagoger inom skola och
utbildningsväsende.
Salongen är en rumslighet som förenar det offentliga och det privata. I sin
betydelse för den borgerliga samhällsutvecklingen har salongkulturen som
begreppsligt kontinuum ansetts bespegla modernitetsbegreppet.
Salongen kan också med sin privat organiserade struktur ses som en möjlig
utgångspunkt att utforska pedagogiken under tidigare historiska epoker. Tidigare
forskning visar att Berlinsalongerna har stor betydelse för hur salongsväsendet
spreds till Sverige. Här finns också rötterna till den pedagogik som kan spåras
i salongen och som blir normgivande för de Nordiska salonger som formas.
Med inspiration av begreppet ” immanent pedagogik” prövar jag det lärande som
sker i salongen i termer av ”ljusets och dunklets pedagogik”. Begreppsparet kan
knytas till bildningsdiskursen och det narrativa minnet av Berlins judiska
salonger.
Resultaten förväntas öka kunskapen om salongkulturens historiska arv i relation
till bergsmannakulturens vandel och kulturella anspråk. I kopplingen till Falu
gruvas internationellt kända historia finns upplysningar om salongen som inte
tidigare varit kända. Genom att belysa salongen genom ”det pedagogiska rummet”
kompletteras samtidigt den rumslighet som tidigare beforskats. Den
bildningsmässighet som har sin självklara plats i den tidigare
salongsforskningen får därmed sin fördjupning genom de bildningsteoretiska och
didaktiska utgångspunkter som projektets fokus onekligen medför. Med salongerna
i fokus kan ny dokumentation, nya fakta och nya rön ge en bredare och mer
nyanserad bild av det utbildningsvetenskapliga perspektivet genom den
utbildningshistoria som salongkulturen för med sig.
Kulturell och etnisk mångfald i
historieläroböckernas gestaltningar av Norrland,
Jörgen Mattlar, FD, Uppsala universitet
Norrland har sedan flera hundra år varit präglat av etnisk, språklig och
kulturell mångfald. Denna mångfald och de minoriteter som finns representerade i
Norrland har dock inte fått officiellt erkännande förrän under sent 1900-tal. År
2000 ratificerade Sverige Europarådets ramkonvention och erkände därmed fem
minoritetsgrupper som officiella nationella minoriteter med fem officiella
minoritetsspråk i Sverige. Argumentationen för att just dessa fem
minoritetsgrupper skulle få erkännande var den långa historiska närvaron inom
Sveriges nuvarande gränser. Erkännandet ledde även till en skyldighet att i
historieämnet undervisa om minoriteterna. Norrland är i detta minoritetsavseende
en speciellt intressant region med de finska, samiska, tornedalska minoriterena.
Den fråga jag ämnar besvara i mitt konferensbidrag är hur nyare läromedel i
historia framställer Norrlandsregionen. I vilken mån förekommer framställningar
av den etniska, språkliga och kulturella mångfalden i läromedlen och då den
förekommer är fokus på hur enskilda minoriteter konstrueras och vilka
maktdimensioner som framkommer framställningarna.
Lek och exercis i
den nationella skolan. Assimilationens pedagogik i Tornedalen och Bretagne
1880–1925
Under 1880-talet infördes undervisning på nationalspråket enligt
direktmetoden för språkliga minoriteter i Sverige och Frankrike. Barn vars
modersmål var meänkieli och bretonska skulle hädanefter undervisas uteslutande
på svenska respektive franska. Metoden systematiserades i läromedel under de
följande decennierna, och blev föremål för debatt. I Sverige fördes debatten
främst inom ramen för 1922 års betänkande om skolväsendet i Finnbygden och
påföljande remissvar, i Frankrike i olika pedagogiska tidskrifter.
Direktmetodens utformning kan ses som en metodologisering av assimilationen av
minoriteter.
Direktmetoden var i bägge länderna influerad av den tysk-schweiziska
åskådningsundervisningen (Anschauungsunterricht). När reformpedagogiken vann
mark kring det förra sekelskiftet influerade den ytterligare språkpedagogiken i
Tornedalen och Bretagne. Synen på barnets sätt att fungera som skiljt från den
vuxnes var en bärande idé i reformpedagogiken, eleven blev undervisningens
utgångspunkt. Barnets aktivitet, intressen, behov och livlighet skulle
tillvaratas i undervisningen. Inte minst lekens betydelse och pedagogiska
användbarhet lyftes fram.
I diskussionerna kring direktmetoden tog många avstånd från en tidigare
repressiv praktik i språkundervisning, där eleverna bestraffades om de talade
sitt modersmål i skolan. Likväl kom motsättningar mellan en bejakande och
individualistisk syn på barnet och en kollektiv disciplin till uttryck i de
pedagogiska diskussionerna och utformningen av direktmetoden. Exempelvis var
diskussioner om vilket språk barnen skulle få leka på återkommande. Skulle deras
lek styras till att ske på nationalspråket? Detta kan tolkas som att det ideala
barn vars särskilda behov ska bejakas är ett nationellt barn. I undervisningen
måste därför det nationella barnet frammanas innan det kan bejakas.
Likheterna mellan diskurserna kring direktmetoden i Frankrike och Sverige är
många. Likväl var betoningen på disciplin och styrning av eleverna tydligare i
Bretagne, medan lek och glädje i högre grad betonades Tornedalen. Dessa
olikheter kan delvis förklaras av att det franska assimilationsprojektet var
större, och omfattade fler grupper inom nationens gränser såväl som i de allt
fler koloniserade områdena. Denna expansion speglas i de direktmetodologiska
läromedlens titlar, där det föreskrivna geografiska användningsområdet utökades
för varje upplaga.
Universitetet och den regionala utmaningen
I Sverige grundades det första universitetet 1477 och det låg i Uppsala. För
Uppsala och för de universitet som sedan följde i Dorpat, Åbo, Lund och det
inkorporerade i Greifswald, Svenska Pommern, var uppgiften att tjäna hela det
växande riket med utbildade ämbets- och tjänstemän som en svällande
riksorganisation behövde.
Dessa två uppgifter, att utbilda för hela Sverige utan lokalt eller regionalt
sneglande intressen, samt att vara en utbildningsplats främst för den offentliga
sektorn, var länge ensamrådande i den svenska föreställningsvärlden om vad
ett universitets skulle vara till för.
Som ett första avsteg från en långlivad tradition kan Carl Lindhagens
riksdagsmotion från 1907 betecknas. I den motionen föreslår han upprättandet av
vad han kallar ett Norrlandsuniversitet. Någon ort anger han inte, men texten
antyder att det är Sundsvall han tänker på. Här ser vi ett brott med
nationaluniversitetstanken. Det är ett särintresses, Norrlands, behov av
utbildning han vill tillgodose.
Det skulle dröja över femtio år innan Norrlandsuniversitetet, Sveriges första
regionala universitet, grundades 1965 i Umeå . Redan här fanns tankar om
ytterligare ett avsteg från traditionen. I utredningsmaterialet för Umeå
universitet hade lagts fram förslag om att, förutom offentlig sektors
utbildningsbehov kunde Norrlandsuniversitetet också tjäna det regionala
näringslivets forskningsbehov, främst näringarna inom skog, vattenkraft och
gruvhantering. Först i planeringsarbetet 1945–1950 går det att skönja den idag
så allmänt omfattade föreställningen vilken regionuniversitets uppgift främst
är: att vara en motor i den regionala utvecklingen.
Hur kunde detta paradigmskifte beträffande universitetsuppgifterna äga rum?
Svaren tycks finnas dels i förändringar på nationell nivå, dels i förändrade
synsätt på regional och lokal nivå. Där spelade Norrlandsfrågan en central roll.
Dessa två nivåer där manegen krattades för särintresseinriktade universitet,
tänker jag närmare belysa och diskutera vid kommande workshop i Umeå.
Diskussionen utgår från ett forskningsprojekt kallat ”Universitetet och den
regionala utmaningen”, bedrivet vid CERUM (Centrum för regionalvetenskap, Umeå
universitet).
Om etableringen av en välfärdsidé - implementering, aktörer och
behovstagare
I Norrbotten växte under början av 1900-talet en säregen företeelse fram, de
så kallade norrbottniska arbetsstugorna. Deras syfte var initialt att hjälpa
nödställda barn från fattiga familjer men projektet ändrade tämligen omgående
sin inriktning till att söka främja moralisk omdaning och försvenskning bland
den Tornedalska befolkningen. Verksamhetens framväxt och förändrade mål
analyseras med hjälp av begrepp anknutna till implementering och policyanalys.
Studiet av välfärdsinsatser tenderar traditionellt att beakta verksamheters
utformning och fortlevnad som konsekvens av tillgången eller avsaknaden av
behov, eller som ett utslag av organisationers strävanden. Det är lätt att anta
att organisationens tillskyndare också delar dess värderingar och mål. Utifrån
en analys av den norrbottniska arbetsstugan framförs här att detta
förfaringssätt riskerar utestänga viktiga influenser. I samband med detta
belyses vikten av implementeringsstudier vid studiet av välfärdsanordningars
tillkomst. Detta då man i nationens utkanter (läs periferi) har möjlighet och
kan tillåta särlösningar som följd av de geografiska förutsättningarna.
Studien visar att verksamhetens framväxt mobiliserar en rad aktörer utöver
organisationens företrädare såsom statens inspektörer, kommunernas skolråd samt
donatorer och praktiker- en så kallad implementeringsstruktur - vilka på ytan
enas under samma paroll. Aktörerna engagerar sig dock utifrån skilda perspektiv
och målsättningar. Någon har den ekonomiska situationen för handen, en annan
drivs av etniska, moraliska eller religiösa frågor. Trots den enande parollen
kommer dessa sär-skilda strävanden att påverka verksamhetens policymål liksom
dess konkreta, praktiska dagliga verksamhet. Under sin drygt 50-åriga existens
ändras innehållet i implementeringsstrukturen; aktörer försvinner, nya träder
in. Av samma orsaker sker en målförskjutning. Tydligast kommer detta till
uttryck under två identifierade faser i verksamhetens historia, en initial fas
samt en expansionsfas.
Föräldrainflytande i
nomadskolan 1926-1967
Abstract under författande.
Utdanning av lærere
for det nordlige Norge før 1826. De tidlige institusjoners betydning som
forløpere for offentlig lærerutdanning
Det første offentlige skolelærerseminariet i Norge ble etablert nord i landet
og begynte sin virksomhet i 1826. I hundreåret forut for dette var tre
seminarier i gang lengre sør, alle med det spesifikke siktemål å utdanne lærere
for den nordlige landsdel. Disse hadde tilholdssted i stiftsstaden Trondheim.
Jeg vil i denne presentasjonen søke å klargjøre hva slags institusjoner disse
var, som ble igangsatt i Trondheim på syttenhundretallet. Jeg vil se på hvem som
tok initiativ og var pådrivere, hva slags formål de var ment å skulle ha,
hvordan de ble organisert og hvordan rekruttering av lærere og lærekandidater
foregikk. Om mulig vil jeg også si noe om innhold og hva slags kompetanse de var
ment å skulle gi.
Jeg vil videre undersøke hvordan det idemessige grunnlaget for disse tidlige
institusjonene formuleres, realiseres, omformuleres og revurderes i løpet av de
vel hundre år fra opprettelsen av det første av disse tre seminarier i 1717 og
fram til igangsettelsen av det første offentlige seminariet i 1826. En drøfting
av dette idemessige grunnlaget, vil kunne gi innsikt i hva disse institusjoner
sto for.
Men like viktig som de spesielle momenter knyttet til disse få institusjonene,
vil være det generelle man kan trekke ut og som relaterer seg til tilsvarende
forhold i andre land. De innholdsmessige aspekter jeg drøfter i dette framlegget,
vil kunne inngå i en sammenlikning med andre geografiske områder. I det
tidsrommet som her gjøres til gjenstand for undersøkelser, pågikk også et større
fellesnordisk arbeid med å klargjøre de geografiske grensene mellom de nordiske
land. Videre skjer det i året 1814 en konstitusjonell endring. Unionen
mellom Norge og Danmark opphører, Norge får sin egen Grunnlov og inngår senere
samme år i union med Sverige. Å undersøke tidlige institusjoner i Norge, vil
kunne bidra til kunnskap om framvekst av de nordiske lands utdanningssystem.
Arbeidet som her presenteres inngår i forskningsprosjektet ”Oppstart av
lærerutdanning i nordområdene”. Det utføres i samarbeid med førsteamanuensis Liv
Helene Willumsen. Studiet av primærkilder står sentralt i prosjektet. I
inneværende fase av prosjektet søkes svar på to spørsmål. Det ene er hvordan
lærerutdanning vokser fram i Norge og blir en del av utdanningssystemet. Det
andre er hvordan statlige myndigheter etablerer kontroll og tilsyn med
lærerutdanningen.
Sågverken och
folkskolorna. Fördelningen av resurser bland folkskolor i Sundsvallsdistriktet,
ca 1850-1900
Den industriella utvecklingen i Sundsvallsdistriktet 1850-1900 hade omfattande ekonomiska, demografiska och sociala konsekvenser. Syftet med detta paper är att studera hur denna samhällsomvälvning påverkade de ekonomiska förutsättningarna för områdets skoldistrikt. De frågor som kommer att ställas är av typen: vilka är de rikaste respektive de fattigaste skoldistrikten under perioden? Hur påverkas skoldistriktens resurser av samhällsomvandlingen? Hur skapar skoldistrikten resurser och vad spenderar man dessa på? I samtliga frågeställningar kommer förändring över tid att vara centralt.
Økonomiske vilkår
for utdanning i nordlige Norge. Den historiske utvikling av Seminarii Lapponici
fond
I denne presentasjonen ønsker jeg å redegjøre for betydningen av det
økonomiske fundament for opprettelsen av offentlig lærerutdanning i Norge. Med
fokus på et bestemt fond, Seminarii Lapponici Fond vil jeg drøfte dette fondets
virksomhet og diskutere dets betydning i flere faser av nasjonens begynnende
lærerutdanning. Dette fondet ble opprinnelig opprettet tidlig på
syttenhundretallet i forbindelse med at det ble etablert en institusjon som
skulle ha som særlig virkeområde undervisning av lærere i den nordlige del av
Norge. Særlig vekt vil bli lagt på fondets vinkling inn mot etniske og
geografiske forhold. Ved å følge utviklingen av Seminarii Lapponici Fond over en
periode på 150 år vil spesifikke rammebetingelser av historisk karakter framtre,
noe som kan reflektere idemessige svingninger i samfunnet som sådant, og vise
hvordan disse svingningene vil kunne virke inn i en utdanningshistorisk kontekst.
Denne presentasjonen knytter an til et prosjekt sammen med min kollega Randi
Skjelmo. Hun vil i sitt framlegg komplementere min drøfting. Begge papers er
resultat av et større forskningsprosjekt med tittel ”Oppstart av lærerutdanning
i nordområdene”.