URL of this page is www.skeptron.uu.se/broady/sec/e-0504-histmote.htm
Svenska historikermötets officiella webb finns inte här utan på adressen
http://www-conference.slu.se/historiker2005/
Det följande är bara noteringar som har med de utbildningshistoriska sessionerna att göra.
PROGRAM
för de utbildningshistoriska sessionerna vid Svenska Historikermötet 2005,
Uppsala fred. 22 - sönd. 24 april 2005.
***
Fred 22 april 2005 kl 15.00-16.20:
Session 39: Kvinnors utbildningsvägar
Sessionsledare Annika Ullman <annika.ullman@lhs.se>
(Pedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm)
Agneta Linné, Pedagogiska institutionen, Örebro universitet: Lärarinnor, pedagogiskt arbete och offentlighet. Kvinnliga skolpionjärers liv och strategier kring år 1900)
Kerstin Rydbeck, Inst. för ABM, Uppsala universitet: Från kvinnliga kurser till kvinnokurser. Folkhögskolan och verksamheten för de kvinnliga eleverna fram till idag - exemplen Värnamo och Bollnäs)
Hanna Markusson Winkvist, Historiska
institutionen, Göteborgs universitet:
Det vidgade klassbegreppet – att analysera kvinnors val av högre utbildning
***
Lörd 23 april 2005 kl 08.30-09.50.
Session 34: Eliternas utbildningsstrategier
Sessionsledare Donald Broady <donald.broady@ilu.uu.se>.
Jan Apel: Specialisthantverk och social reproduktion.
Framväxten av en elit i södra Skandinavien under andra årtusendet f Kr.
PDF-version
(302 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-apel-jan-050419-specialisthantverk.pdf>
Ola Winberg: Axel Oxenstierna och de utländska studieresorna
PDF-version
(131 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-winberg-ola-050418-axel-oxenstierna.pdf>
Göran Norrby: Högadliga utbildningsstrategier under
1800-talet.
PDF-version (172
KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-norrby-050424-hogadelns-utbstrat.pdf>
Ingrid Nordqvist: "Läs språk och matematik,
så komma Ni fram i världen". Om grosshandlarna i Gävle och realläroverket Athenaeum i mitten av 1800-talet
PDF-version
(181 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-nordqvist-ingrid-050330-athenaeum.pdf>
Mikael Börjesson: Social rekrytering till
läroverk och universitet. Ett bidrag till den svenska
sociala klassificeringens historia.
PDF-version (269
KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p-borjesson-050424-def-soc-eliter.pdf>.
***
Lörd 23 april 2005 kl 10.20-11.40. Session 40: Manligt och kvinnligt i uppfostran och utbildning
- normer och praxis 1700-1900
Sessionsledare:
Jonas Liliequist
Kommentator: Claes Ekenstam, Göteborgs universitet
Carola Nordbäck, Mittuniversitetet, Härnösand: Den gudomliga ordningen. Kropp,
kön och religiositet i svensk uppfostranslitteratur 1680-1740.
Jessica Parland-von Essen, Helsingfors universitet: Behagets betydelser.
Döttrarnas edukation i det sena 1700-talets adelskultur.
Esbjörn Larsson, Uppsala universitet: Självverksamhet och självsvåldigt
agerande. Manlighet i norm och praktik vid kadettutbildningen på Karlberg under
perioden 1792-1866.
Tomas Berglund, Mittuniversitetet, Härnösand: Den gode fadern i svenskt 1800-tal
- norm och praxis.
***
Lörd 23 april 2005 kl 13.10-14.30. Session 37: De svenska skolformernas historia
Sessionsledare: Ulf P. Lundgren <ulf_p.lundgren@ped.uu.se> (Pedagogik, Uppsala universitet)
Christian Lundahl, Uppsala universitet: En läroplanshistorisk analys av
kunskapsbedömning i Sveriges första läroverksstadgar 1561-1724.
Henrik Román, Uppsala universitet: "Svenskundervisningen som en onytttig,
ointressant och värdelös del av utbildningen". Om det problematiska svenskämnet
i 1970-talets gymnasieskola.
***
Lörd 23 april kl 15.00-16.20. Session 35: Att lära och
lära ut i vetenskapens tjänst. Linné och hans lärjungar
Sessionsledare & ordf. Åsa Karlsson <asa.karlsson@hist.uu.se>
(Historia, Uppsala universitet, samt SBL)
Kenneth Nyberg, Uppsala universitet.
Hanna Hodacs, Uppsala universitet
Mariette Manktelow, Uppsala universitet
Nils Ekedahl, Södertörns högskola
***
Sönd 24 april 2005 kl 08.30-09.50.
Session 36: Svensk yrkesutbildning i ett historiskt perspektiv
Sessionsledare: Anders Nilsson <anders.nilsson@ekh.lu.se> (Ekonomisk historia, Lunds
universitet)
Lars Pettersson, Lunds universitet, ekonomisk-historiska institutionen: Dansk
och svensk yrkesutbildning för industrin under 1900-talet - med speciellt
avseende på ungdomars integration i arbetslivet - en jämförelse.
Fay Lundh Nilsson, Lunds universitet, ekonomisk-historiska institutionen:
"Teknologisk förändring och lönens bestämningsfaktorer i den andra industriella
revolutionen - Några metodiska problem vid användandet av tvärsnittsanalys för
studiet av dynamiska förlopp.
Anders Nilsson, Lunds universitet, ekonomisk-historiska institutionen:
Yrkesutbildningen i Sverige 1850-1910 - en översikt.
***
Sönd 24 april 2005 kl 10.20-11.40:
Session 38: Utbildningshistoria i
forskningen och forskarutbildningen
Diskussion med inledning av Ulf P. Lundgren. Ordf. Donald Broady
<donald.broady@ilu.uu.se>.
Donald Broady: Program för en forskarskola i
utbildningshistoria
PDF-version (232 KB) <http://www.skeptron.uu.se/broady/histedu/utbhist-program-050313.pdf>
HTML-version (106 KB)
<http://www.skeptron.uu.se/broady/histedu/utbhist-program-050313.htm>
***
Dessutom, utanför det egentliga utbildningshistoriska spåret, kommer ett
didaktiskt block att finnas inom ramen för Svenska historiska föreningens egna
sessioner i samarbete med Historielärarnas förening. I det sammanhanget ska Hans
Albin Larsson (Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping) leda en
session om historiedidaktik för skolväsendet och Henrik Ågren (Historia,
Högskolan i Gävle) en session om historiedidaktik på universitet och högskolor.
ALLMÄN INFO
Svenska Historikermötet anordnas vart tredje år. Nästa gång blir i Uppsala den
22-24 april 2005. Evenemanget ska i huvudsak äga rum i universitetshuset där i
stort sett alla lokaler kommer att tas i anspråk. Det blir nog ca 500 deltagare.
Finansieringen är ordnad. Det blir förhållandevis billigt för deltagarna, i
synnerhet för doktoranderna, och riklig förplägnad ingår. En keynote speaker
blir Peter Burk från Cambridge. Gamla journalfilmer kommer att visas i
slottsbiografen till ackompanjemang av stumfilmspianist. Och så vidare. Det
lovar att bli givande dagar.
Tyvärr finns inga pengar alls (dvs. inga arvoden, deltagaravgifter eller
ersättningar för resekostnader) avsatta till sessionsledare, paperpresentatörer
eller paneldebattdeltagare. Alla måste finansiera sitt eget deltagande.
Sammanlagt blir det nog fjorton parallella spår som vardera innehåller sju
80-minuterssessioner. Ett brev med en förfrågan om förslag till sessioner
skickades i juni av Janne Lindegren till alla de 22 svenska universitet och
högskolor som har historia på programmet, samt till Åbo Akademi och Helsingfors
universitet.
Bland sessionerna om vardera 80 minuter ska sju ägnas åt utbildningshistoria.
Inom organisationskommittén är jag ansvarig för samordningen av dessa
utbildningshistoriska sessioner, men för var och en av dem ska det finnas en
sessionsledare som planerar sessionen, håller i kontakterna med bidragsgivarna,
driver in paper, utser kommentatorer och agerar ordförande under själva
sessionen (eller delegerar ordförandeskapet).
Som sagt disponerar varje session 80 minuter. Planeringen bygger på att det blir
i genomsnitt 30 deltagare per session. Det brukliga är ju att tre, fyra eller
högst fem paper presenteras och diskuteras. Men inget hindrar att somliga
sessioner utformas på annat sätt, t.ex. som en paneldebatt eller en utfrågning.
Själva paperpresentationerna bör vara korta, högst fem minuter, och kan kanske
undvaras helt och hållet. Den mesta tiden ska användas till kommentarer och
diskussioner. Alla paper kommer att finnas tillgängliga på webben i förväg och
sessionsledarna kommer att förutsätta att deltagarna läst papren eller
åtminstone abstracten.
Helst ska historikermötets sessioner denna gång i ganska hög grad ägnas åt
forskning som är någorlunda långt gången. Det bör med andra ord inte bara bli
presentationer av enstaka avhandlingsarbeten (för sådant ordnas särskilda
sessioner rubricerade "nyare forskning"). Tonvikten bör hellre läggas vid större
projekt eller program. Om möjligt.
Ang. bidragsgivarnas disciplintillhörighet: historiker, idéhistoriker och
ekonomhistoriker kommer förstås att vara i majoritet men inom bland annat det
utbildningshistoriska spåret är även företrädare för andra ämnen välkomna att
bidra.
TIDSPLAN
22 sept 2004 utskick av en informationsfolder inbladad i Historisk Tidskrift.
1 dec 2004 deadline för inlämning av abstracts, dvs. förslag till paper.
28 febr 2005 ska fullständiga paper vara färdigställda och placeras på webben.
15 mars 2005 sista datum för deltagaranmälan.
22-24 april 2005 Svenska Historikermötet.
För sessionsledarna innebär tidsplanen att ni fram till och med 1 dec 2004
kommer att få förslag från folk som vill presentera paper. Det är
sessionsledarens ansvar att ta ställning till om det föreslagna paperet ska ingå
i er session eller ej. Om paperförslaget inte passar in eller inte får plats i er session , vidarebefordra det per mejl till mej. Så ska jag och Esbjörn Larsson
undersöka om det eventuellt kan placeras i en annan session.
URL of this page is
www.skeptron.uu.se/broady/sec/e-0504-histmote.htm
Back to SEC home page
Created by Donald Broady <broady@nada.kth.se>.
Last updated 25 maj 2005
Även Esbjörn Larsson <esbjorn.larsson@hist.uu.se>
medverkar i planeringen av de utbildningshistoriska sessionerna.