Publicerat
Här under listas arbeten som publicerats av projektdeltagarna. Observera att många fler studier utöver dessa har publicerats inom projektets ramar, se t.ex. Johannes Westbergs cv.
Monografier, antologier och temanummer
Klose, Gunilla, Folkundervisningens finansiering före 1842,
(red.) Johannes Westberg. Utbildningshistoriska meddelanden 2, Uppsala 2011. [Fulltext>>]
Aubry, Carla, & Westberg, Johannes (Eds.) (2012): History of Schooling: Politics and Local Practice. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Westberg, Johannes (2014): Att bygga ett skolväsende: Folkskolans förutsättningar och framväxt 1840-1900. Lund: Nordic Academic Press.
Westberg (ed.) (2015). Special Issues: The History of Educational Finance. Nordic Journal of Educational History,vol. 2, no. 1.
Michaëlsson, Madeleine (2016): Privata bidrag till folkskolan: Järnbruken och det svenska folkskoleväsendet 1850-1930. Uppsala: Uppsala University Library.
Westberg, Johannes (2017): Funding the Rise of Mass Schooling: The Social, Economic and Cultural History of School Finance in Sweden, 1840–1900. Cham: Palgrave Macmillan.
Artiklar
Westberg, Johannes, ”En introduktion till folkundervisningens
finansiering”,
i Klose, Gunilla, Folkundervisningens finansiering före 1842,
(red.)
Johannes Westberg. Utbildningshistoriska meddelanden 2, Uppsala 2011.
[Fulltext>>]
Westberg, Johannes, "“Freedom for all! Injustice for none!”: The Peasant
Estate and the funding of public elementary schools in rural Sweden,
1840-41", i Claudia Gerdenitsch & Johanna Hopfner (red.), Erziehung
und
Bildung in ländlichen Regionen/Rural Education. Peter Lang Verlag,
Frankfurt/Main 2011.
Westberg, Johannes, "The funding of early care and education
programmes in Sweden, 1845–1943", in History of Education vol.
40,
No. 4,2011.
Nilsson, Fay Lundh & Westberg, Johannes, "Utbildning och ekonomi", i
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red.),
Utbildningshistoria - en
introduktion. Studentlitteratur 2011.
Westberg, Johannes (2012): The distribution of government grants in Sweden,
1865-1900. In Carla Aubry & Johannes Westberg, Eds.: History of Schooling:
Politics and Local Practice, pp. 15-37. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Westberg, Johannes (2013): Stimulus or Impediment? The Impact of Matching
Grants on the Funding of Elementary Schools in Sweden during the Nineteenth
Century. History of Education, 41(1), 1-22.
Westberg, Johannes (2014): How Much did a Swedish Schoolhouse Cost to Build?
Rewriting the History of Nineteenth Century Rural Schoolhouses. Scandinavian
Journal of History, 39(4), 448-471.
Westberg, Johannes (2015a): Vedbrandens ekonomi: Skolveden och det
norrländska skolväsendets expansion, ca 1840-1900. In David Sjögren &
Johannes Westberg, Eds.: Norrlandsfrågan: Erfarenheter av utbildning,
undervisning och fostran i nationalstatens periferi, pp. 37-62. Umeå: Kungl.
Skytteanska samfundet.
Westberg, Johannes (2015b): When Teachers were Farmers: Teachers' Allotted
Farms and the Funding of Mass Schooling, 1838-1900. Nordic Journal of
Educational History, 2(1), 23-48.
Westberg, Johannes (2016): Making mass education affordable: In kind
taxation and the establishment of an elementary school system in Sweden, c.
1842-1870. Paedagogica Historica, 52(4), 349-363.
Recensioner och meddelanden
Johannes Westberg, [Meddelande från]: "The Fourth Nordic Conference in
the
History of Education", Uppsala 1-2 oktober 2009, i
H-Net Discussion List on
History of Education
H-EDUCATION@H-NET.MSU.EDU, 11
mars 2010.
Madeleine Michaëlsson, [Report from]: "Education and the State – Historical
Perspectives on a Changing Relationship",
in
H-Soz-u-Kult,Tagungsberichte,
19.91.2012.
Johannes Westberg, [Review]:
Archibald, Robert B.; Feldman, David H.: Why
Does College Cost So Much? New York 2010, in: H-Soz-u-Kult, 29.02.2012.
Uppsatser
From, David 2010, Motståndets förändring - om Lunds och
Härnösands
stift 1861-1892 (Opubl. c-uppsats, 15 hp, Historiska institutionen,
Uppsala universitet).
Lindell, Fredrik 2010, Folkskolans införande i
Harbo socken. Förordning,
finansiering och föräldraåsikter (Opubl.
Lärarexamensarbete, 15 hp,
Uppsala universitet).
Lindell, Fredrik 2011, En växande och växlande
metod och dess
förutsättningar. En studie av växelundervisningens framväxt i
1820-
talets Sverige (Opubl. c-uppsats, 15 hp, Historiska institutionen,
Uppsala universitet).