Konsten att lyckas som konstnär
Socialt ursprung, utbildning och karriär 1945-2007
Delstudier
Delstudie 1.
Konstnärliga utbildningar och lärosäten och det
svenska högskolefältet
Delstudie 2.
Konstnärliga utbildningar och det kulturella
kapitalet
Delstudie 3.
Pretendenterna. Gymnasiala och förberedande konstnärliga
utbildningar
Delstudie 4. De krönta. Avgångselever från Konsthögskolan och
Konstfack 1945-1955 och 1967-1977
Delstudie 5.
Alternativa ingångar på
fältet?
Delstudie 1.
Konstnärliga utbildningar och lärosäten och det
svenska högskolefältet
Det omfattande dataregister över samtliga studenter i svensk högskola 1993-1999 som SEC förfogar över möjliggör en översiktlig analys av hur konsthögskolorna är placerade i det svenska högskolefältet.[1] Dels avser vi studera hur de konstnärliga utbildningarna i vid mening (dvs. inte endast de utbildningarna vid de konstärliga högskolorna, utan även exempelvis konst- eller teatervetenskap och kulturvetarprogram vid universitet och högskolor) är relaterade till varandra. Vilka hierarkier finns mellan de konstnärliga högskolorna, finns skillnader mellan praktisk och teoretiska utbildningar, hur är konstformerna relaterade? Dels är det intressant att relatera de konstnärliga utbildningarna till andra typer av högskoleutbildningar. Vilka andra utbildningar hamnar nära respektive långt bort från de konstnärliga utbildningarna och hur kan detta förstås? I och med att registret sträcker sig över fem år är det även möjligt att studera förändringar över tid. Går det att se en tendens till ökad social elitisering, vilket sker inom andra eftersökta utbildningar som journalistutbildningen och läkarutbildningen, eller kan man se att den ekonomiska krisen på 1990-talet får andra effekter för de konstnärliga utbildningarna (som skulle kunna tänkas bedömas som för riskfulla investeringar)?
Delstudie 2.
Konstnärliga utbildningar och det kulturella
kapitalet
Den enkätundersökning som SEC
genomfört 2004-2005 omfattar över två tusen studenter, bland annat
studenter från såväl Konsthögskolan och Konstfack, som andra
konstnärliga utbildningar (teaterutbildningarna i Stockholm och
Malmö, arkitektur vid Kungl. tekniska högskolan) och närliggande mer
teoretiskt orienterade utbildning (kulturvetarprogrammet och
curatorutbildningen vid Stockholms universitet). Vi avser att
använda enkätundersökningen till att ge en mer uttömmande bild av de
studerande vad gäller deras livsbanor (tidigare investeringar och
framtida riktning), deras orientering i kulturlivet, kulturella
preferenser och praktiker – kort sagt deras tillgångar av kulturellt
kapital – samt deras förhållande till utbildningen.
Enkätundersökningen kommer att kompletteras med intervjuer på
Konsthögskolan, Konstfack samt Teaterhögskolan. Den senare skolan
har vi tagit med för att se vad det finns för skillnader mellan
konstnärliga områden. Exempelvis skiljer sig
undervisningspraktikerna markant åt. Teaterutbildningen är mycket
mer bunden och kollektiv till sin karaktär. Syftet är att tydliggöra
det studenterna har med sig i bagaget i form av
utbildningsinvesteringar och professionella investeringar och den
kultur de möter på utbildningen.
Delstudie 3. Pretendenterna. Gymnasiala och förberedande konstnärliga utbildningar.
Inledningsvis omnämndes vikten av
att ta ett helhetsgrepp på de konstnärliga utbildningarna. De
konstnärliga högskoleutbildningarna är svåra att förstå utan
undervegetationen av gymnasiala och förberedande konstnärliga
skolor. Dessa är strukturerade och hierarkiserade. Vad gäller
gymnasieskolorna har Södra latins estetiska utbildningar länge haft
en mycket dominerande position. Dessa fungerar som reellt
förberedande utbildningar för antagning till högre konstnärliga
utbildningar och i förlängningen inträde på kulturella fält medan
många andra gymnasieutbildningar endast är nominellt förberedande.
Det vore här intressant att kontrastera rekryteringen till
prestigefulla konstnärliga gymnasieutbildningar som Södra latin
eller Riddarfjärdsskolans balettutbildning med nyligen anlända
konkurrenter. Bland de senare har många friskolor etablerat sig, men
det finns även kommunala pretendenter. Kärrtorps gymnasieskola är en
av de mer intressanta av dessa och väl värd en närmare studie.
En annan typ av utbildningar vi avser att studera är konstnärliga
folkhögskoleutbildningar som fått en status av att vara
kvasiobligatoriska för att bli antagen till de konstnärliga
högskoleutbildningarna. Vi avser närstudera fyra fem av de mer
centrala, såsom Nyckelviksskolan, Idun Lovén och Gerlesborgsskolan
vad det gäller konst
[2] och Skara skolscen, Teaterverkstan och Kulturama för teater,[3] för att se vilka elever de rekryterar, vilka
tidigare investeringar de gjort, hur de förhåller sig till andra
konkurrerande utbildningar, vilka sociala kontaktnät de bygger upp
och hur de orienterar sig mot de högre konstnärliga utbildningarna.[4]
Delstudie 4. De krönta. Avgångselever från Konsthögskolan och Konstfack 1945-1955 och 1967-1977.
Har den
sociala rekryteringen till konstnärliga utbildningar förändrats över
tid? För att ge svar på bland annat denna fråga ämnar vi bygga upp en
prosopografisk databas med avgångselever från Konsthögskolan och
Konstfack för perioderna 1945-1955 och 1967-1977.[5] Genom att även utnyttja
data om studenter på konsthögskolor åren 1993-1999 (se nedan IV.1.) blir
möjligheterna att göra jämförelser över en längre tidsperiod goda.
Denna delstudie är uppbyggd som en trestegsraket. En första uppgift är
att sammanställa basala uppgifter om samtliga personer som gått ut
Kungliga konsthögskolan och Konstfack (endast måleri och skulptur) under
perioden 1945-1977. Genom att konsultera skolornas elevkataloger
(som diagrammet ovan bygger på) får man tillgång till studenternas namn,
kön, ålder och antagningsår. I ett andra inledande steg kommer vi att
undersöka hur många av de nämnda avgångseleverna som har fått sina
biografier skrivna. I denna källa finns lättillgängliga uppgifter om
social bakgrund, utbildningsgångar och yrkesbanor för de – utvalda –
konstnärer som fått sina liv nedtecknade. En tredje uppgift handlar om
att utöka informationen om en mindre grupp studenter, nämligen samtliga
som utexaminerades åren 1945-1955 och 1967-1977. Det är en
arbetskrävande men nödvändig insats för att få data om hela populationen
(även om de som aldrig blev etablerade och kända). Ambitionen är att
leta upp uppgifter om socialt ursprung, egna ekonomiska tillgångar,
utbildnings- och yrkeskarriär i källor som elevkort och
elevmatriklar (som till skillnad från ovannämnda elevkataloger även
redovisar studenternas födelseort och eventuella stipendier),
ansökningshandlingar till de högre lärosätena (där förberedande
utbildningar redovisas), mantalsuppgifter (där bl.a. civilstånd
och bostadssituation framgår), taxeringslängder (som redovisar
studenternas eventuella inkomster av tjänst, kapital och/eller rörelse)
och födelse- och dopböcker (föräldrarnas yrken vid tiden för de
undersöktas födelse).
Delstudie 5. Alternativa ingångar på fältet?
Det är
naturligtvis inte givet att alla vägar in på konstfältet går via
(svenska) konstnärliga högskolor. För att också kunna säga några ord om
vilka andra strategier som har visat sig möjliga ämnar vi göra en
totalundersökning av de konstnärer som ställt ut på hallstämplade
gallerier i Stockholm vid två tillfällen under perioden, 1947 och 1970.
1947 är ett märkesår i svensk konsthistoria och svenskt konstliv, då
debuterade 1947 års män vilket kommit att markera övergången till en mer
non-figurativ, informell konst. Det senare årtalet 1970 har valts för
att man då passerat 68-revolten; för att konsten då politiserats i högre
grad samt för att en revidering av konsthistorien pågår genom den
feministiska ansatsen.
För att identifiera de utställande konstnärerna används
utställningsrecensioner (i centrala konstnärliga tidskrifter och på
dagstidningarnas kultursidor). Samma typ av information som vi samlat in
om de två populationerna på Konsthögskolan och Konstfack (Delstudie IV)
kommer så långt det är möjligt att samlas in om dessa personer. Vi
erhåller då en kompletterande databas som låter oss undersöka vilken
betydelse utbildningsinstitutionerna i allmänhet och Konsthögskolan och
Konstfack i synnerhet spelar för framgång inom fältet. Dessutom ser vi
vilka av de utställande konstnärerna åren 1947 respektive 1970 som
inte hade en studiebakgrund på någon av landets konsthögskolor?
Skiljer sig dessa från de övriga på några ytterligare sätt?
[1] För översiktliga analyser av den svenska högskolan se D. Broady, M. Börjesson & M. Palme, ”Det svenska högskolefältet under 1990-talet. Den sociala rekryteringen och konkurrensen mellan lärosätena”, pp. 13-47, 135-154 i Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige (red. T. Furusten), Högskoleverket, Stockholm 2002. Se även M. Börjesson, Det svenska högskolefältet och lärarutbildningarna, SEC-Reports nr 30, SEC/ILU, Uppsala universitet, Uppsala 2003.
[2] Till Konsthögskolan hade 115 av de 789 sökande år 2004 gått på Gerlesborgsskolan, 65 på Basis, 62 på Idun Lovén och 58 på Nyckelviksskolan. Intern PM Konsthögskolan.
[3] Nästan alla examinerade vid Teaterhögskolan har gått minst en förberedande teaterutbildning (88 %). Skara skolscen är den vanligaste (36 av 175, följd av Teaterverkstaden (28) och Kulturama (19). Se Bengt Carlsson, Resultat från enkät till skådespelarna på Teaterhögskolan – antagna 1978 – 2002, Intern PM, Teaterhögskolan i Stockholm, p. 11.
[4] Via enkätundersökningen och våra statistiska datamaterial är det också möjligt att gå bakvägen och undersöka vilka utbildningsvägar som lett fram till studier på Konstfack, Konsthögskolan och Teaterhögskolan. I och med att dessa skolor är de viktigaste avnämarna är det rimligt att anta att de förberedande skolornas inbördes status till största del är betingad av i vilken utsträckning de har förmågan att placera sina elever på de mest ansedda skolorna.
[5] Att vi väljer att göra halt 1977 beror på att tillgången på utbildningsstatistiska data därefter är betydligt bättre och omfattande undersökningar av den typ vi skisserar mer effektivt låter sig göras av SCB.
Uppdaterad: 2010-03-13 | Informationsansvarig: Andreas Melldahl