Konsten att lyckas som konstnär
Socialt ursprung, utbildning och karriär 1945-2007
Texter
Forskningsprogram, 19 april 2005, Konsten att lyckas som konstnär. Socialt ursprung, utbildning och karriär 1945-2007. PDF-version (125 kB)
Praktiske Grunde, nr 1 2008, Tema: Kunsten at blive kunstner,
"Utdannelses- og kultursociologiske studier av kunstnere og
kunstutdannelser i Sverige 1945-2007". Fem artiklar av work-in-progress-karaktär
från projektet.
Tidskriftsnumret finns tillgänglig via
http://www.hexis.dk/praktiskegrunde-01-2008.pdf.
Vi har här tagit tillfället i akt att uppdatera vår ursprungliga
projektbeskrivning så att den bättre överensstämmer med de vägar vi
faktiskt slagit in på. Den inledande artikeln
(”Historiska och sociologiska studier av konstnärliga utbildningar och
konstens fält”, skriven av Martin Gustavsson och Mikael Börjesson)
ger en översiktlig idé om vad vi vill åstadkomma med
projektet. Vi har också försökt beskriva hur vi gått till väga för att
samla in material för den omfattande prosopografiska – eller
kollektivbiografiska – studien över samtliga elever på Kungl.
Konsthögskolan i Stockholm åren 1939-1986 och samtliga ledande
konstnärer i Sverige åren 1945-2007. Här presenterar vi även några preliminära resultat (se den andra
artikeln: ”En prosopografisk studie över konsthögskoleelever och
konstnärer 1939-2005” av Mikael Börjesson, Martin Gustavsson, Raoul Galli, Andreas Melldahl
och Christina G. Wistman). Två artiklar diskuterar resultat från intervjustudier. Den ena baseras på intervjuer med före detta elever vid Kungl. Konsthögskolan i
Stockholm under främst 1950- och 1960-talen (”Det enda möjliga”
av Christina G. Wistman). Den andra behandlar en yngre generation konstnärsstudenter, de som
gick på skolan främst under 1980-talet och som kom att träda in i fältet
när postmodernismen fick sitt genombrott (”In som ett lejon, ut som ett
svin”, författad av Barbro Andersson). Den femte artikeln (”Om frihet, begåvning och
karismatiskt lärande inom den högra bildkonstnärliga utbildningen”,
av Marta Edling och Mikael Börjesson) är
huvudsakligen ett bidrag från ett systerprojekt,
Konsthögskolor som kunskapsförmedlare, lett av Marta Edling och Maria Görts, och diskuterar antagning till och
undervisning vid högre konstnärliga utbildningar samt den sociala rekryteringen till dessa.
Uppdaterad:
2010-03-14 | Informationsansvarig:
Andreas Melldahl