UPPSALA UNIVERSITET : SEC : Konsten att lyckas som konstnär
Uppsala universitet
Hoppa över länkar

Startsida

Delstudier
Kalendarium
Texter

In English

 

Konsten att lyckas som konstnär

Socialt ursprung, utbildning och karriär 1945-2007

 

Texter
 

Forskningsprogram, 19 april 2005, Konsten att lyckas som konstnär. Socialt ursprung, utbildning och karriär 1945-2007. PDF-version (125 kB)

Praktiske Grunde, nr 1 2008, Tema: Kunsten at blive kunstner, "Utdannelses- og kultursociologiske studier av kunstnere og kunstutdannelser i Sverige 1945-2007". Fem artiklar av work-in-progress-karaktär från projektet.
Tidskriftsnumret finns tillgänglig via http://www.hexis.dk/praktiskegrunde-01-2008.pdf.
Vi har här tagit tillfället i akt att uppdatera vår ursprungliga projektbeskrivning så att den bättre överensstämmer med de vägar vi faktiskt slagit in på. Den inledande artikeln (”Historiska och sociologiska studier av konstnärliga utbildningar och konstens fält”, skriven av Martin Gustavsson och Mikael Börjesson) ger en översiktlig idé om vad vi vill åstadkomma med projektet. Vi har också försökt beskriva hur vi gått till väga för att samla in material för den omfattande prosopografiska – eller kollektivbiografiska – studien över samtliga elever på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm åren 1939-1986 och samtliga ledande konstnärer i Sverige åren 1945-2007. Här presenterar vi även några preliminära resultat (se den andra artikeln: ”En prosopografisk studie över konsthögskoleelever och konstnärer 1939-2005” av Mikael Börjesson, Martin Gustavsson, Raoul Galli, Andreas Melldahl och Christina G. Wistman). Två artiklar diskuterar resultat från intervjustudier. Den ena baseras på intervjuer med före detta elever vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm under främst 1950- och 1960-talen (”Det enda möjliga” av Christina G. Wistman). Den andra behandlar en yngre generation konstnärsstudenter, de som gick på skolan främst under 1980-talet och som kom att träda in i fältet när postmodernismen fick sitt genombrott (”In som ett lejon, ut som ett svin”, författad av Barbro Andersson). Den femte artikeln (”Om frihet, begåvning och karismatiskt lärande inom den högra bildkonstnärliga utbildningen”, av Marta Edling och Mikael Börjesson) är huvudsakligen ett bidrag från ett systerprojekt, Konsthögskolor som kunskapsförmedlare, lett av Marta Edling och Maria Görts, och diskuterar antagning till och undervisning vid högre konstnärliga utbildningar samt den sociala rekryteringen till dessa.

©-2010. UPPSALA UNIVERSITET, Box 256, 751 05 Uppsala
Uppdaterad: 2010-03-14 | Informationsansvarig: Andreas Melldahl