Utbildningshistoria, traditioner, 7,5hp
Kursplan
Kursen anordnas av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria.
Mål
Efter genomförd kurs skall studenten
• ha fördjupade kunskaper i centrala problemområden inom det
utbildningshistoriska området
• vara förtrogen med klassiska och nyare forskningstraditioner inom
utbildningshistorisk forskning
• ha förmåga att tillägna sig tidigare forskning som ett led i arbetet med egna
undersökningar
Innehåll
Kursen tar upp klassiska och nyare utbildningshistoriska analyser i syfte att belysa centrala problemområden. I detta avseende behandlas också olika metoder och undersökningstekniker som används inom utbildningshistorisk forskning. Särskild vikt läggs vid att diskutera centrala kontroverser inom den utbildningshistoriska forskningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar inlämnas under kursens gång. En skriftlig examinationsuppgift lämnas in i slutet av kursen. Aktivt deltagande krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Genomförande
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. En skriftlig examinationsuppgift (provundersökning) lämnas in som ventileras i slutet av kursen.
Kurslitteratur
Se särskild förteckning