Utbildningshistoria, metoder, 7,5hp
Uppsala universitet, februari-maj 2009
anordnad av
Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Kursledare: Johannes Westberg och Donald Broady
"Utbildningshistoria, metoder", 7,5 hp ges vårterminen 2009 för doktorander
och masterstudenter. Kursen består av åtta seminarier fördelade på fyra dagar
som behandlar följande sex metoder: diskursanalys, kulturanalys,
läroplansanalys, maktanalys, organisationsanalys och prosopografisk metod.
Metoderna introduceras av bland annat Ulf P. Lundgren, Roddy Nilsson och Staffan
Wennerholm.
Syftet med kursen är att dess deltagare ska introduceras till olika metoder inom
det utbildningshistoriska fältet. I fokus står metodernas tillämpning i praktisk
utbildningshistorisk forskning. Kurslitteraturens tyngdpunkt ligger följaktligen
på avhandlingar som illustrerar hur de olika metoderna kan användas.
Som förberedelse för seminarierna 1-6 ska seminariedeltagarna ha författat en PM
på 2-3 sidor som behandlar den metod som beskrivs och tillämpas i respektive
seminariums litteratur. Vilka utgångspunkter och tillvägagångssätt
karaktäriserar metoden? Vilka konsekvenser har den för undersökningens
utformning och resultat? Vilka är dess begränsningar och förtjänster? Skiljer
sig presentationen av metoden från tillämpningen av densamma? Arbetet med dessa PM är en del
av förberedelsen inför den diskussion som förs vid seminarierna.
Vid slutet av kursen författas en avslutande PM på 10-15 sidor. I denna PM
tillämpas en av de metoder som behandlats under kursens gång ett källmaterial
som kursdeltagaren väljer själv (förslagsvis från eget uppsats eller
avhandlings-arbete). Denna PM kommer sedan att ventileras vid seminarium 7 och
8.
Mer information om kursen finns tillgängligt via länkar i listen till vänster.
Frågor? Kontakta
Johannes Westberg