Utbildningshistoria, metoder, 7,5hp
Kurslitteratur
Litteratur
Axelsson, Thom 2007, Rätt elev i rätt klass. Skola, begåvning och styrning 1910-1950, Linköping, kap 1, 4-5 (finns tillgänglig som pdf på Diva)
Börjesson, Mats 2003, Diskurser och konstruktioner. En sorts metodbok, Lund, s. 15-48.
Börjesson, Mikael, 2006, "Om att klassificera sociala grupper" i Mikael Börjesson m.fl. (ed.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, Uppsala, s. 249-258. (finns tillgänglig som pdf)
Enefalk, Hanna 2008, En patriotisk drömvärld. Musik, nationalism, genus, Uppsala, s. 9-28, 65-164 (finns tillgänglig som pdf på Diva)
Englund, Tomas 1988, "Om nödvändigheten av läroplanshistoria" i Utbildningshistoria 1988, s. 74-84.
Larsson, Esbjörn 2005, Från adlig uppfostran till
borgerlig utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866,
Uppsala, kap. 1-4 (finns
tillgänglig som pdf på Diva)
Trever, Amy, 2006, ”Institutions and organizational change: reforming New York
City’s public school system”, Journal of
Education Policy Vol. 21, No. 5, s. 497–514 (finns
tillgänglig som pdf)
Lindmark, Daniel 1995, Uppfostran, undervisning, upplysning. Linjer i svensk folkundervisning före folkskolan, Umeå, s. 11-38, artikel 4, 5.
Lundgren, Ulf P 1989, Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori, Stockholm, kap. 1-7, 13.
Marcus, Thomas 1996, ”Early nineteenth century school space and ideology” i Paedagogica Historica Vol. 32, No. 1, s. 8-50.
Wennerholm, Staffan, 2005, Framtidsskaparna. Vetenskapens ungdomskultur vid svenska läroverk 1930-1970, Lund, kap. 1-3, 6.
Westberg, Johannes 2008, Förskolepedagogikens framväxt. Pedagogisk förändring och dess förutsättningar, ca 1835-1945, Uppsala, kap. 1-5, 9 (finns tillgänglig som pdf på Diva)